Nån som kan hjälpa mig med dumpventil? S40

absolutrobban Maskin Operatör
5 februari 2008 · 130 Inlägg

Hej!
Funderar på att sätta i en dumpventil i min Volvo s40 2,0T -98.
Finns det nån som kan vägleda mig hur man gör detta?
kan det vara skadligt för motorn på något sätt och sätta dit en sån?

Volvo S40 2,0T
Pikey
5 februari 2008 · 2 283 Inlägg

Finns miljoner med trådar om detta, sök först fråga sen.

R.I.P. Michael Jackson!
absolutrobban Maskin Operatör
5 februari 2008 · 130 Inlägg

ja men om man inte hittar det man söker då..finns det nån kunig som kan hjälpa mig?

Volvo S40 2,0T
-Niklas-
5 februari 2008 · 96 Inlägg

Har för mig att man ska ha en hybriddump annars kan motorn skadas. Men nån mer kunnig kan nog svara bättre.
Ett tips är att strunta i dumpventilen och köra på ett öppet filter istället. Man hör när motorn suger in luft och sen ett litet pysande när man släpper upp gasen. Har så på min bil och det ljudet räcker tycker jag.

Örat
5 februari 2008 · 20 Inlägg

Gå till sidan http://www.x40nordic.com

absolutrobban Maskin Operatör
5 februari 2008 · 130 Inlägg

ja inte tänker jag betala 300 spän iaf för att få reda på det..

Volvo S40 2,0T
v50sport
5 februari 2008 · 230 Inlägg

skyll dig själv då...det är värt vartenda öre! du får alltså 10-20 % rabatt hos väldigt många partners...dom 300 kronorna är lätt! intjänade! + att du får svar på alla dina frågor och du kommer lära dig av allt som andra delar med sig av...

ang dumpen...skippa det!, en dump trivs inte på en s40, spelar ingen roll vad det är för märke/sort. Sitter redan en orginal dump den är bäst av alla! är det dumplud du är ute efter så köp ett öppet filter å sätt in istället.

en dump skapar bara problem för din bil...

absolutrobban Maskin Operatör
5 februari 2008 · 130 Inlägg

hm ja det man fick ut av det var alltså skit i dumpen det skappar bara problem och öppet luftfilter har jag redan men gerjen är den att jag vill att det ska låta lite högre tongue är pysventil samma sak som dump? eller är det bättre med en sån om man bara är ute efter ljudet?

Volvo S40 2,0T
Weermets Gasglad
5 februari 2008 · 295 Inlägg

Pysventil har med laddtrycket att göra.. inget ljud ur den.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Mr_jazzon
5 februari 2008 · 25 Inlägg

Du bör ha en hybriddump. Då får du återcirkulation så att att inte bilen dör för dig när dumpen släpper ut trycket i atmosfären. Du lurar alltså motorn då luftmassemätaren registrerar ett luftvärde och sedan får ett annat när dumpen släpper ut allt tryck. Bilen kan då bli lite sur då den får får mycket soppa.
Själv har jag en GFB, jag är väldigt nöjd med den. Kan få den att dumpa ritkigt fint, trots att det bara är en 2.0T.

vr4
5 februari 2008 · 61 Inlägg

det skrivs massor om dessa atmosfäriska dumpventiler, att de ska vara skadligt för diverse komponenter osv. jag har bara set brända kattar hos bilar med andra allvarliga fel på, alla verkar veta att på turbo bilar med lmm som mäter luft och skickar signaler till ecu´n som i sin tur styr spridarna som ger soppa, däremot så är de flesta mjukvaror programmerade för bästa miljö/körbarhet och ekonomi, dvs där vid deaccel parametern (motorboms/gassläpp "dumpning") så stänger mjukvaran spridarna helt. och då är den där millisekunden av soppa som kommer in extra, ej registrerbar när vi mäter vid mappning. har du bara ställt/kopplat in dumpen rätt i förhållande till styrsytemets utformning och har en dump som klara av jobbet så ska det inte påverka motorns övriga gång.

Mvh/Fredric

bazooka_
6 februari 2008 · 406 Inlägg

Låt allt vara som det är orginal, vet man inte skilldnaden på en pysventil och en dump gör man bäst i att låta bli allt tills man tagit reda på hur det fungerar, men om det är pysljudet som lockar så finns det ju som många andra här skrivit om hybriddumpar, men om jag hade en s40 skulle jag nog nöja mig med öppet filter och en vanlig återcirkulerande dump,

:DPlattan i mattan:D
absolutrobban Maskin Operatör
6 februari 2008 · 130 Inlägg

hm okej tack för alla tips och råd f¨år väl se hur det blir.

Volvo S40 2,0T
leo_m83
6 februari 2008 ·

har du Luftmängsmäare på din volvo som jag misstänker att du mycket väl har, så ska du udvika öppna dump ventiler. Då ska du ha återcrik dump. Men å andra sidan låter inte återcirk dumpar så mycket jamfört med öppen dump. Jag antar att du är ute efter ljudet big_smile

absolutrobban Maskin Operatör
6 februari 2008 · 130 Inlägg

jajemensan det är de jag är ute efter smile

Volvo S40 2,0T
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang