Tankat Blyfri 95 i min Volvo V50 2.0 D. Vad väntas?

mahyas
5 februari 2008 · 5 Inlägg

Hej allihop!

Tankade igår när jag var stressad och skulle till mataffären ca 10 liter blyfri 95 i min V50 2.0 D sad. Den digitala bränslemätaren stod på ca 150 kilomter kvar då jag tankade, så jag antar att det fanns ungefär 10 liter diesel i tanken. Så lät säga att det var 50/50 med blyfri och diesel, efteråt körde jag ca 2-3 mil under en tidsperiod på maximalt 15-20 minuter med brysk körning. När jag kommet ut ifrån mataffären testar jag åtskilliga gånger att starta bilen utan framgång.

Bogserar därefter bilen till Volvos verkstad, senare på dagen kommer ett samtal. Eftersom jag nu är en total amatör när det kommer till bilar så förstår jag långt ifrån allt han förklarar om skadorna men lite lyckas jag få ut. Han talade om några spridare m.m, som skulle kosta runt 20tkr som han hade beställt, sedan så skulle det krävas fler delar samt en hel del arbete så i slutändan så skulle notan hamna på drygt 40tkr, i värsta fall sade han. Eftersom jag har Volvia Bilförsäkr. så tänkte jag att det borde gå den då, tills han förklarar att det inte alls är säkert att försäkringsbolaget tar den här skadan utan att det finns risk att jag får betala hela summan själv. Han förklarar också att vid den här typen av skada så är det ett måste enligt säkerhetsbestämmelser hos Volvo att byta ut dessa delar. Dom har skickat ärendet till Volvia, kan även nämna att verkstaden är en certifierad Volvo verkstad. Svaret huruvida det går på försäkringen skulle komma imorgon. För mig låter det hela väldigt konstigt, har dom väl beställt delarna så borde dom väl vara säkra på att det går på försäkringen för jag har nämligen inga 40tkr att lägga ut bara sådär. Ifall det dessutom visar sig vara så att det är en "måste" grej enligt Volvos principer, att byta ut delarna men att det egentligen kanske inte är så extremt nödvändigt. Då kanske man bara kan fylla upp bilen med diesel igen? eller i värsta fall ta den till en annan verkstad där det förhoppningsvis är lite billigare?

Tackar på förhand för alla svar!

BOLUND bonntrimmare
5 februari 2008 · 655 Inlägg

dyrt ! sälj den o köp nåt annat bättre

Powerman Japan Quality
5 februari 2008 · 670 Inlägg

Jag lider verkligen med dig. Men bara att ta tjuren vid horna och försöka gå vidare.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
mahyas
5 februari 2008 · 5 Inlägg

Ingen som har något vettigt att tillägga?

THEBADGUY Gorgilus addictus
5 februari 2008 · 4 737 Inlägg

Pröva att ta den till en annan verkstad och kolla vad dom säger om det. Kanske blir billigare.

EDIT: Jag tror inte att bilen kan ha tagit så mycket skada av det. Kan möjligtvis vara spridarna som är fått sig en smäll. Men som sagt, kolla med en annan verkstad. Är mitt tips iaf.

Senast redigerat av THEBADGUY (5 februari 2008)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Powerman Japan Quality
5 februari 2008 · 670 Inlägg

Vad finns det att tillägga? Tanka bensin i en Diesel.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
mahyas
5 februari 2008 · 5 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Pröva att ta den till en annan verkstad och kolla vad dom säger om det. Kanske blir billigare.

Vad kan det tänkas hamna på hos en annan verkstad?

Powerman skrev:
Vad finns det att tillägga? Tanka bensin i en Diesel.

Haha ja du, kanske något om försäkringsfrågan? vilket är lite utav huvudfrågan i det hela. Klantigt misstag men det verkar ju vara ganska vanligt, 1 av 7 enligt britterna wink

Senast redigerat av mahyas (5 februari 2008)

Johankocken
5 februari 2008 · 529 Inlägg

Suck.. fan va surt. har du jäklar tur kan det går på försäkringen 40 tusen e ganska mycket. pengar o hosta så där på bilen.. om man inte e en täting med kosing i fickan

Volvo fore life :)
Volvo c30 (2008)
Volvo v40 (2014)
raggeswe
5 februari 2008 · 21 Inlägg

prova att tömma tanken och töma diesel pump och rör och kanske nya stift sen kan det kanske fungera

Lycka till!!!

THEBADGUY Gorgilus addictus
5 februari 2008 · 4 737 Inlägg

mahyas skrev:

THEBADGUY skrev:
Pröva att ta den till en annan verkstad och kolla vad dom säger om det. Kanske blir billigare.

Vad kan det tänkas hamna på hos en annan verkstad?

Jaaa du. Det vet bara den verkstaden. Kolla med en mekonomen verkstad te x.

Mvh.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Chrill27
5 februari 2008 · 553 Inlägg

raggeswe skrev:
prova att tömma tanken och töma diesel pump och rör och kanske nya stift sen kan det kanske fungera

Lycka till!!!

tycker jag också att du ska prova, var väl typ topgear eller fifth gear som provade det där fast på gamla bilar då.. kommer dock inte ihåg hur de gick.. tror till och med jag såg klippet här på garaget, hur som så var det värre och tanka bensin i diesel eller tvärtom något var det..

Men som sagt, tycker du ska prova att tömma bränslesystemet och fylla upp med diesel och se om det funkar

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
5 februari 2008 · 426 Inlägg

raggeswe skrev:
prova att tömma tanken och töma diesel pump och rör och kanske nya stift sen kan det kanske fungera

Lycka till!!!

stift, på en diesel? haha  lycka till att hitta dom big_smile

/Street
Magnus9-3 Fukttekniker
5 februari 2008 · 100 Inlägg

Har väl egentligen inget bra svar att ge, men farsan tankade etanol (av allting man kan tanka) i en dieselbil (Ford Transit -07) för ett tag sen. Körde en bit o sen lade bilen av.
Men det var inga problem, dom bogserade bilen till en verkstad som tömde tanken+luftade bränslesystemet. Sen tankade dom bilen med rätt drivmedel o så gick den igen. Det tog rätt så många mil innan den gick rent, men gick gjorde den som sagt och inget tog nån skada!

Nu är det ju skillnad på etanol och bensin, men man tycker ändå det verkar konstigt. 40kkr får man ju för f*n en ny motor för!! Nästan iaf...

Hoppas det löser sig för dig, och uppdatera gärna tråden när nåt hånder!

Senast redigerat av Magnus9-3 (5 februari 2008)

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
DJ_V8_BMW
5 februari 2008 · 210 Inlägg

Är det garanti på bilen så vet jag och förstå att volvo gör dessa åtgärder. Jag tror att det är för att dom inte stå för något som kan gå sönder i framtiden under garanti tid.
Är det inte garanti så är det upp till dig vad du ska göra.
Jag hade tömt tanken och rören å bytt bränslefiltret. Fyllt på några liter diesel och kört "rent" systemet.
Har varit med om många kunder på jobbet som har tankat bensin i diesel bilar, men inte så många som har åkt så långt efteråt, så det kan vara svårt att säga om det har hänt något med bilen.

Lycka till!

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Sushikocken Sleeper
5 februari 2008 · 3 084 Inlägg

farsan lånade en dunk bensin (trodde vi grannen också) av vår granne som var bilmek, sen gick båtjäveln så ini helevetti dåligt (blev rökmoln och såg ut som det var ett oljefartyg som börjat läcka..) och tillslut så dog den och var jävligt trög att starta. Visade sig tillslut att det var hans spillblandburk som bestod av olja, diesel och fotogen..  Har för mig vi bara torkade stiften och tömde tanken med ny bensin nåra ggr sen gick den finfint igen smile.

Fast det var iofs en odödlig 2-taktsmotor.

denna gången var det iofs tvärtom

Senast redigerat av Sushikocken (5 februari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Saffranskalle Palfinger tekniker
5 februari 2008 · 1 248 Inlägg

om det inte är bråttom kan jag kolla med en meck på jobbet och höra vad han säger (nivå 3 volvo mekaniker)
men antagligen är det som dom flesta säger byta filter och töma bränsle rör.

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
5 februari 2008 · 1 248 Inlägg

street skrev:

raggeswe skrev:
prova att tömma tanken och töma diesel pump och rör och kanske nya stift sen kan det kanske fungera

Lycka till!!!

stift, på en diesel? haha  lycka till att hitta dom big_smile

har du hört talas om glöd stift??? roll

Volvo Xc70 (2001)
chrille_ Servicerådgivare
5 februari 2008 · 715 Inlägg

När vi får in bilar som tankat fel (Bensin i disel och diesel i bensin)  vilket händer ganska ofta! så brukar vi tömma tanken.. och ledningar (+ dieselfilter på Dieslarna) sen tankar vi rätt bränsle och sen brukar de funka fint... bara man inte har kört för långt .. vilket du inte har gjort!

pröva de .. betydligt billigare!

mvh chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
bmw525tds
5 februari 2008 · 240 Inlägg

när jag  jobbade på volvo fick vi in  masser  med d5er som dom  gjort  så med. se. kollar du så står det att du kan ha 10-20% bensin i en  diesel på vintern för att den ska starta lättare. vet inte om det  gäller 2,0d men det  gäller iallafall2,5tdi och sånna. men iallafall på d5erna så tämde vi tankarna och fylde med diesel. sen  fick dom köra med bilen  men  när det  fattades 15 liter diesel i tanken var dom tvugna att fylla tanken full och upprepa det där 5ggr. sen gick dom som dom skulle igen. kan int e tänka mej att dte  gäller något annat för den  där motorn.


Lycka rill

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)
mahyas
5 februari 2008 · 5 Inlägg

Har läst igenom och tackar för alla givande svar!

Har lite mer information om ärendet som kanske kan spela roll. Kan för det första nämna att den är importerad (Tyskland) vet inte om detta kan påverka garanti samt försäkr.  på något sätt men någon kanske vet?
Såg även det där Top Gear ( http://www.garaget.org/video/7x10e5pilrom ) klippet och där nämner dom att de nyare dieselbilarna är mycket känsligare för denna typen av misstag och att det kan gå åt pipan mycket tidigare och med fler skador än på en äldre dieselmotor. Utgår man från majoriteten på det här forumet så verkar det som om att det ändå skall vara relativt lugnt. Frågan är då varför verkstaden nämner sådana summor som eventuellt skall betalas?

Låt säga att det är så illa att skadorna uppgett till det priset som verkstaden uppgivit och jag får detta besked utav dom imorgon, skall jag då utgå ifrån att dom försöker överdriva skadorna pga. förebyggande säkerhetsåtgärder enligt Volvo och välja att ta den till en egen verkstad? Kan ju nästan ingenting om hur det fungerar där på insidan så det är ju omöjligt för mig att ifrågasätta deras kompetens. Dock så har jag ju ingen lust att betala denna summa, avsäger mig hellre garantin helt och hållet om det nu är möjligt, ifall det går att lösa med en typ av rensning i systemet dvs. Om någon har ytterligare information om hur Volvia Bilförsäkring kommer agera i ärendet så vore jag också mycket tacksam.

volvo_245 skrev:
om det inte är bråttom kan jag kolla med en meck på jobbet och höra vad han säger (nivå 3 volvo mekaniker)
men antagligen är det som dom flesta säger byta filter och töma bränsle rör.

Skall få svar imorgon men kolla gärna om du har möjlighet, kan tillägga att jag testade att starta bilen säkert 5-6 ggr också ifall det nu kan ha lett till att den tagit ytterligare skada. All information är nödvändig utifall att försäkringen inte står för kostnaderna.

Senast redigerat av mahyas (5 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang