Några som satt på sommardäck än?:)

beta
10 februari 2008 · 804 Inlägg

Crall skrev:
Är det inte 5 grader som gäller? Om de är under 5 grader räknas det som vinterväglag.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx Inga grader alls. smile

FireTraXX DFFL
10 februari 2008 · 9 020 Inlägg

Nope, har t.o.m. sålt mina 18".
Inte så sugen på att skruva på originalarna, då är nästan plåtisarna snyggare. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
_Tony_ ???
10 februari 2008 · 661 Inlägg

sommardäck... finner ingen anledning att åka på vinterdäck när de e +grader och tort på backen

Team-Adolfsson Gödseldräng
10 februari 2008 · 4 529 Inlägg

pillade dit dom igår förmidda
var ute och åkte i går nätt och med min tur så fryser det me ^^
var tort på dom flesta ställen
men på kullestens gataorna så var den svinigt halt ^^

zshoe Kokar ris
10 februari 2008 · 923 Inlägg

är det inte så att det är olika gummiblandningar i sommar däck och vinterdäck, och sommardäcken blir hårda & hala vid låga temperaturer?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Lardi SQ
10 februari 2008 · 1 343 Inlägg

va ät ni galna-. de är väll lag på vinterdäck ett tag till?

Ljudnörd!
Quantic
10 februari 2008 · 645 Inlägg

cenoxide skrev:
är det inte så att det är olika gummiblandningar i sommar däck och vinterdäck, och sommardäcken blir hårda & hala vid låga temperaturer?

Tror det är så att vid +5 grader så blir blandningen i sommardäck stenhård o tappar mer eller mindre fästet. Rätta mig någon om jag har fel.

Darkie dARKiE
10 februari 2008 · 5 031 Inlägg

Lardi skrev:
va ät ni galna-. de är väll lag på vinterdäck ett tag till?

Det verkar vara hemskt många som missar det dära med vintervägslag/vinterdäck när dem gör uppskrivning. Om det inte är SNÖ, IS, Minusgrader så FÅR man köra med Sommardäck när man vill!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
zshoe Kokar ris
10 februari 2008 · 923 Inlägg

så om man besiktar bilen nu med sommardäck så borde den gå igenom, ja om det är bra väder alltså?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Darkie dARKiE
10 februari 2008 · 5 031 Inlägg

Man får faktiskt alltid besiktiga en bil med sommardäck, dem tittar bara på mönstret

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
beta
10 februari 2008 · 804 Inlägg

cenoxide skrev:
så om man besiktar bilen nu med sommardäck så borde den gå igenom, ja om det är bra väder alltså?

Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

    * Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
    * Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
    * Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
    * Om fordonet är registrerat i utlandet.
    * Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
    * Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
    * Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx Samma adress som tog upp vad som räknas som vinterväglag.

zshoe Kokar ris
10 februari 2008 · 923 Inlägg

då vart man lite klokare smile ställer en lite offtopic fråga, får man då köra avställt & obes. till o från verkstad?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
beta
10 februari 2008 · 804 Inlägg

cenoxide skrev:
då vart man lite klokare smile ställer en lite offtopic fråga, får man då köra avställt & obes. till o från verkstad?

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.
http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

dusty Living in the fastlane
10 februari 2008 · 2 616 Inlägg

jag är sugen på att sätta på dom så tror dom åker på mellan 20-30 smile

ScoobyBear Subarist
10 februari 2008 · 131 Inlägg

Darkie skrev:

Lardi skrev:
va ät ni galna-. de är väll lag på vinterdäck ett tag till?

Det verkar vara hemskt många som missar det dära med vintervägslag/vinterdäck när dem gör uppskrivning. Om det inte är SNÖ, IS, Minusgrader så FÅR man köra med Sommardäck när man vill!

"Tyvärr" är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej när de stoppar 'en... Och det lär bli svårt att överbevisa dem i domstol sad Så jag låter vinterpjucken sitta på ett tag till jag.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
Erick
10 februari 2008 · 4 767 Inlägg

Jag ska lägga på sommardäcken på C4an nu i veckan tänkte jag, känns bara löjligt att slira runt på dubben när det e massa plus och ren fin asfalt..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
fritzo
10 februari 2008 · 123 Inlägg

ScoobyBear skrev:

Darkie skrev:

Lardi skrev:
va ät ni galna-. de är väll lag på vinterdäck ett tag till?

Det verkar vara hemskt många som missar det dära med vintervägslag/vinterdäck när dem gör uppskrivning. Om det inte är SNÖ, IS, Minusgrader så FÅR man köra med Sommardäck när man vill!

"Tyvärr" är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej när de stoppar 'en... Och det lär bli svårt att överbevisa dem i domstol sad Så jag låter vinterpjucken sitta på ett tag till jag.

Polisen????? Trodde det var vädret som avgjorde om det var vinter.............
Men reglerna är ju rätt enkla att tyda: Krav på v-däck - 1 december – 31 mars och därmed pasta

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
AeroMalm BMW fantast
10 februari 2008 · 1 172 Inlägg

jag har haft sommardäck på "Vinterfälgarna" hela tiden.. dock inte kört när det snöat, men börjar köra nu för ca 2 veckor sen...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
loudness
10 februari 2008 · 4 554 Inlägg

satte ju på vinterdäcken förra helgen...

Darkie dARKiE
10 februari 2008 · 5 031 Inlägg

fritzo skrev:

ScoobyBear skrev:

Darkie skrev:

Det verkar vara hemskt många som missar det dära med vintervägslag/vinterdäck när dem gör uppskrivning. Om det inte är SNÖ, IS, Minusgrader så FÅR man köra med Sommardäck när man vill!

"Tyvärr" är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej när de stoppar 'en... Och det lär bli svårt att överbevisa dem i domstol sad Så jag låter vinterpjucken sitta på ett tag till jag.

Polisen????? Trodde det var vädret som avgjorde om det var vinter.............
Men reglerna är ju rätt enkla att tyda: Krav på v-däck - 1 december – 31 mars och därmed pasta

Inte så svårt, bara ta en kort på vägen och visa att det inte var någon snö. Om dem skulle bråka

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang