Studielån eller inte?

Muppsi Bessewisser
11 februari 2008 · 556 Inlägg

Hallå!

Ska snart (i höst) börja på högskola har jag tänkt, Ska även flytta med frugan(tjejen) och då kommer jag till ett stort problem... pengarna... Hur ska jag göra? Ska jag ta ett studielån och hjälpa till att betala hyran eller ska jag behöva känna mig som värsta sol och våraren och leva på henne? vill iaf kunna bidra med ett par tusen i månaden.

Hur mycket kan man förvänta sig att få i månaden?

Tack på förhand
//SkyNard

How low
Sushikocken Sleeper
11 februari 2008 · 3 084 Inlägg

ja tror att drygt 2000 får man i bidrag och sen är det hmm 7460 får jag inkl bidrag å det är hel..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Co_DriverBoy Filmmakare
11 februari 2008 · 175 Inlägg

Tar du bara studiebidrag så får du ut ca 2500 kr, tar du studie lån blir det ca 7400 kr. I lånet ingår dock bidraget så du "lånar" egentligen 4900 i månaden.
Men tänk på att du får inget under sommaren så då är det nog bra med ett sommar jobb.

// Johan Melin

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!
Volkswagen Jetta "Die weize scheize" (1990)
Muppsi Bessewisser
11 februari 2008 · 556 Inlägg

Har kollat upp det där och jag kommer få ca 7 490 kr i månaden...

Har fortfarande inte bestämmt mig om jag ska ta lånet eller inte...


//SkyNard

How low
Murvald Knegare
11 februari 2008 · 718 Inlägg

"kommer få ca 7 490"... Varför itne bara skriva 7500? tongue

Iaf, snacka med "frugan" om hur du ska göra.. Är ju bra attk omma överens om saker och ting smile

William 2009-02-20
Husssar Blivande servicetekniker
11 februari 2008 · 117 Inlägg

Hur lång är utbildningen då? På två år får du 90k i lån ungefär. Är vad jag kommer få

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Phaetoon
11 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Ta inte mer lån än du behöver. Onödigt att slösa med pengar som man inte har?
Det är först efteråt som man ångrar att man köpte en ny dator för lånade pengar.
CSN är väldigt snabba på att kräva tillbaka pengarna.
Inte kul när avbetalningsplanen kommer och man får ett inbetalningskort på 3000:-,
eller vad det nu blir.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Super_Micke Bildrulle
11 februari 2008 · 499 Inlägg

Numera är det ju inte så att man ska betala tillbaka grundat på ens årsinkomst utan nu har man typ 10 år på sig att betala tillbaka allt. Dom kom väl på att dom förlorade pengar på att låta så mycket lån skrivas av när låntagaren fyllt 50

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
RS_Power
11 februari 2008 · 95 Inlägg

Tycker också att man ska försöka undvika lån så mycket som möjligt.

En sak man kan göra är att hitta ett extrajobb vissa dagar man inte har så mkt i skolan, går att komma överrens med ex. proffice vilka tider mm man kan jobba.

2500 är inte så mycket, så man får se till att inte ha så stora utgifter. Böcker är dyrt, går att låna på biblioteket, inte äta ute så mkt mm...

Thorssa
11 februari 2008 ·

Phaetoon skrev:
Ta inte mer lån än du behöver. Onödigt att slösa med pengar som man inte har?
Det är först efteråt som man ångrar att man köpte en ny dator för lånade pengar.
CSN är väldigt snabba på att kräva tillbaka pengarna.
Inte kul när avbetalningsplanen kommer och man får ett inbetalningskort på 3000:-,
eller vad det nu blir.

Nja några 3000:- blir det inte. Enligt en preliminär återbetalningsplan ska jag betala drygt 500 kr/månad det första året. Jag är inne på min fjärde termin men den första fick jag inte så mycket eftersom jag hade jobbat det året. Och man börjar inte betala förrän året efter man avslutar sina studier. Så avslutar du studierna i juni, börjar du inte betala förrän i januari.

Miklen
11 februari 2008 ·

Diskutera me tjejen.. kan du slippa lånet så gör så.. om inte.. ta lån tongue svårare än så kan d väl ändå inte vara big_smile

Super_Micke Bildrulle
11 februari 2008 · 499 Inlägg

Jag har lån idag. Dock betalar jag tillbaka enligt gamla betalningsplanen, ändå kostar det 1800 i kvartalet. Låter inte mycket, men blir en jäkla massa i längden.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
anvandare_12345
11 februari 2008 · 654 Inlägg

Uj, tar bidrag + lån nu från CSN, inne på andra terminen av tio! Någon gång känns det ändå som om man kommer få ta ett lån, lika bra att göra det nu, ganska bra ränta också, tror det är runt 2,1 %.

*Edit: Beroende på ekonomisk situation så planerar jag inte att ta lån över hela studieperioden.

Senast redigerat av danhild (11 februari 2008)

Cerran Starter
11 februari 2008 · 98 Inlägg

D e ju bra om man kan undvika studielån så långt som möjligt. Jag e ju snart klar med min utbildning som e 3,5år lång och har klarat mig undan med o bara måsta ta lite lån. Jag blev ju skruvsamlare i fotleden för nå år sedan så fick en del försäkringspengar..

Tuffhaggman
11 februari 2008 · 864 Inlägg

Jag förstår inte all den skräck som folk känner inför Studielån, när det gäller hus/bil etc så är folk villiga att låna upp sig flera hundra tusen men när det kommer till att investera pengar i sig själv så blir det helt plötsligt ett mardrömsscenario. Jag har just börjat pluggat o har maxlån, skulle låna mer pengar om jag fick(känns som att risken blir större att jag tröttnar om jag skulle tvingas leva på nudlar och ris i flera år). Att jobba är inte så kul när man läser heltid heller. Jag ser det som en bra investering för min framtid, jag lyfter lönen med flera tusen per månad, för mig känns det som att gå med vinst(även om jag måste betala av fasliga 5-600 varje månad.

henkebenke
11 februari 2008 · 1 703 Inlägg

Räkna inte med att jobba extra, lägg istället den tiden på studierna, för dom kommer att ta all din tid.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Pettzon
11 februari 2008 · 224 Inlägg

försök att undvika ett lån så gott de går är mitt tips

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"
Madhouse
11 februari 2008 · 1 079 Inlägg

Ja visst inte kul att ta lån men det är en investering för ens framtid och jag skulle alla gånger ta lån igen om jag fick göra en omstart betala 600:-/mån tillbaka eller ha lägre lön/annat jobb som man kanske inte vill ha. Är det irriterande att betala så länge får man väl lösa lånet med ett banklån och betala av snabbare.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Husssar Blivande servicetekniker
11 februari 2008 · 117 Inlägg

henkebenke skrev:
Räkna inte med att jobba extra, lägg istället den tiden på studierna, för dom kommer att ta all din tid.

HAHA, min utbildning är inte sådan. Slappare än lågstadiet. Hade gärna haft mer att göra. Men är massa rötägg i klassen som inte hänger med, eller vill. Men det är klart, beror ju på olika utbildningar.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Loffe123
11 februari 2008 · 527 Inlägg

Ta bara lån om du pluggar något som kommer att ge dej ett jobb med bra lön!
Ta inte lån om du bara ströpluggar i brist på annat.-)

För övrigt så kommer välrdsekonomin att krascha, oljan kommer ta slut, krig bryta ut och växthuseffekten kommer skapa massflykt och mer krig...vad kommer då ett CSN-lån göra i denna smältdeg!? :-)
Lånen kommer bli det minsta av våra problem när alla våra pengar ändå blir värdelösa (hyperinflation here we come)
Ursäkta domedagsprofetian, men sannolikheten för detta är stor, somd et är nu så är det bara en tidsfråga....

Senast redigerat av Loffe123 (11 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang