Saab ng900 helt död....immobilisern..?

BamZe84
18 februari 2008 ·

Tjenare!
Har en ng900 97a 2.0t. Var ute och körde idag. När jag stannade bilen var allt som vanligt. Skulle starta bilen 20min senare då var den helt död. Jag har immo på bilen och försökte lås och låsa upp ett flertal gånger. Utan resultat. så fick bogsera hem skiten för vidare felsökning.

Prövade att byta Tändkasseten...
Plocka av plus och minus från batteriet..
Använda olika larmdosor och nyklar...
Men den är fortfarande död...

När man vrider om så försöker den starta, men de är precis som inte bensinpumpen matar fram bensin. Försökte höra om pumpen drog igång när jag vred på tändningen men utan något ljud.


Nu är då fråga....

Kan det vara bensinpumpen ?
Är det immoblisern ?
Eller något annat skoj ?

Jag är helt novis på detta med Saab, har alltid kört Volvo innan. Så tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig.

Enligt Henyes så skulle man demontera hela bensintanken, men efter ha pratat med killarna på irc kanalen så skulle man klippa upp ett under baksätet och på så sätt kunna byta pumpen enkelt...

Tacksam för svar

Mvh BamZe

Swinge Kung
18 februari 2008 · 191 Inlägg

Min far har en 9-5 -98 och den så dog bensinpumpen bara helt sådär, bilen stog då i 2 timmar men den va totalt död när man skulle ha igång den.. så jag tror på soppapumpen!

på 9-5 är det under baksätet man ska rota så det kan mycket väl vara så på 900 också!

/AN

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 februari 2008 · 3 404 Inlägg

Torka av/byt stiften, montera dem igen och vrid runt mororn. Är de torra får du ingen soppa. Då kan du ge dig på pumpen.
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
BamZe84
18 februari 2008 ·

Strålande tack så mycket! ska kolla det idag smile

Robban_1985
18 februari 2008 · 103 Inlägg

BamZe84 skrev:
Strålande tack så mycket! ska kolla det idag smile

hörs inte nåt surr från pumpen är det garanterat det, dom kan paja hur som helst.

testa byt pump det tror jag smile

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
BamZe84
18 februari 2008 ·

Nej den är helt tyst den lille jäveln smile
Då när jag kom ut första gången och skulle starta den så gick den nästan igång men den gick dåligt precis som den inte fick tillräkligt med bränsle....så de är kanske bränslepumpen ändå smile

BamZe84
18 februari 2008 ·

Tjenare!
Började med att kolla säkringar,relä och tändkasseten. Det var inget svar därifrån. Så jag åkte till skroten och klippte upp golvet under baksätet på en 900 där och kollade var armaturen satt. Och "öva" på en skrota bil. Sen åkte jag hem och klippte upp mitt golv och bytte bensinpumpen. Det var de som var felet så nu går bilen igen. Riktigt skönt! Blev inte riktigt snyggt men de sitter under baksätet. Ska spakla igen skiten och lägga rostskyddsfärg där och limma på en tygbit så är de ingen som kan se vi varit där.

Tackar alla som hjälpt mig med tips och länkar!

Mvh BamZe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang