Tips på fram/baksystem.

nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

Ja som sakt lite tips på bak- och framdörras högtalare till impreza.
Hålen är 10,5 bak och ca. 13 fram
Inga svindyra saker, utan bra ljud till en vettig peng.

Recomenderas det att sätta slutsteg på framsystem? eller kan man ta stereons effekt?

Tack!

/Nicke

nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

upp

Tommyboy
21 februari 2008 · 28 Inlägg

Ja! du bör ha ett steg på framhögtalarna för att få ett bra ljud men du bör dämpa/stabilera:P dörrarna o dörrsidorna för att få ut det optimala av högtalarna.. vad hade du tänkt lägga ut på högt o steg? dom bakre högtalarna behöver du inte byta ut i första vevan;P om du nu ha några dära dvs:P

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE
BMW m3 "Tysken" (1994)
Saab 900 ng "JBL Ljudbil" (1998)
snackcalahan
21 februari 2008 · 482 Inlägg

ställ in stereon ordentligt innan du börjar leta efterhögtalare, hade en legacy 98. hade en gammal kenwood stero i sig när jag köpte den lätt skit tänkte bytta allt. sen satte jag inne en ny pionner 4900 och stallde in den måste säga att orginal högtalarna ä riktigt bra. kör med dls i dag bättre men inte värt 2000 extra

just real power
no turbo shit
Flash Modo-fan från början till slut
21 februari 2008 · 330 Inlägg

Som framsystem i min Impreza så har jag DLS RS6A. 6,5-tummare för ca 1800:- på www.nardik.se i somras.Vad dom kostar nu vet jag inte.Driver dom med ett DLS CA 23.Kostade runt 2000:- har jag för mig.

Stolt far till Freddy 18/12-08
Tommyboy
21 februari 2008 · 28 Inlägg

det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE
BMW m3 "Tysken" (1994)
Saab 900 ng "JBL Ljudbil" (1998)
nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

Tommyboy skrev:
det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Nicke är ute efter ett BRA ljud som är värt pengarna. Jag vill dock inte lägga alldeless för mycket, då de finns andra planer.

I bilen sitter en baslåda JBL 1000w. inget jag tänker byta.
Huvudenhet är en Pioneer DEH-P7700MP, med diverse funktioner. får också sitta där.
Jag trodde dock resten också var bytt men så vart inte fallet. Där satt 15 w bak och 30 w fram + Några diskanter. Och Nej orginalet är inte bra.

Sedan har jag lite liggandes:
Ett par Alpine 5,25 175 w  (kan tänkas sätta i dessa i bakdörrarna)
Carpower CRB-30 diskanter. *(förvånad att dessa låter så pass bra) (kan också tänkas användas där oginaldiskaterna sitter)

Så egentligen är det framsystem som är mest akuellt, sen kanske man kommer över något annt.

Vad rekomenderar Tommy?

Flash Modo-fan från början till slut
21 februari 2008 · 330 Inlägg

Tommyboy skrev:
det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Han bad om tips och jag berättade bara vad jag har i min bil och vad det kostade på ett ungefär.Om man sen kan räkna enkel matematik så ser man rätt fort att priset på dom grejerna är ungefär 3800:- .Sen om du tycker att det är för lite eller om han tycker det är för mycket är ju inte så mycket jag kan/vill/orkar göra nåt åt.

nicke_kart : Har förresten sett att det ryms 8" basar i hatthyllan på Imprezan.Vet inte vilken årsmodell du har,men i den karossen jag har så ryms dom i hatthyllan efter lite jobb.Har sett någon här på garaget som hade monterat 8:or i hatthyllan...tror det var Izual men är inte helt säker och orkar inte kolla just nu

Stolt far till Freddy 18/12-08
snackcalahan
21 februari 2008 · 482 Inlägg

Tommyboy skrev:
det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Njo du har delvis rätt, Visst högtalare för 2000 kr vinner knappast några priser men det jag ville ha sagt är det att installation och inställningar gör så grymt mycket. Ett riktigt installerad högtalare för 2000 spänn. låter med största sanolikhet bättre än en för 5-10 k bara slarvigt monterad. lr hur

just real power
no turbo shit
nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

snackcalahan skrev:

Tommyboy skrev:
det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Njo du har delvis rätt, Visst högtalare för 2000 kr vinner knappast några priser men det jag ville ha sagt är det att installation och inställningar gör så grymt mycket. Ett riktigt installerad högtalare för 2000 spänn. låter med största sanolikhet bättre än en för 5-10 k bara slarvigt monterad. lr hur

Ja detta kan till och med jag hålla med om. men nu skippar vi den diskutionen.
Det som är svårt är hur man ska täta och stag för att det ska bli bra?
Min ruta kommer ner precis över där högtalaren sitter.

Mvh Nicke

ironhead volvoraggare
21 februari 2008 · 4 776 Inlägg

Flash skrev:

Tommyboy skrev:
det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Han bad om tips och jag berättade bara vad jag har i min bil och vad det kostade på ett ungefär.Om man sen kan räkna enkel matematik så ser man rätt fort att priset på dom grejerna är ungefär 3800:- .Sen om du tycker att det är för lite eller om han tycker det är för mycket är ju inte så mycket jag kan/vill/orkar göra nåt åt.

nicke_kart : Har förresten sett att det ryms 8" basar i hatthyllan på Imprezan.Vet inte vilken årsmodell du har,men i den karossen jag har så ryms dom i hatthyllan efter lite jobb.Har sett någon här på garaget som hade monterat 8:or i hatthyllan...tror det var Izual men är inte helt säker och orkar inte kolla just nu

ja det är izual som har 8 tummare i hatthyllan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
21 februari 2008 · 4 776 Inlägg

undrar en sak  ultimate är märket nå pålitligt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

Flash skrev:
nicke_kart : Har förresten sett att det ryms 8" basar i hatthyllan på Imprezan.Vet inte vilken årsmodell du har,men i den karossen jag har så ryms dom i hatthyllan efter lite jobb.Har sett någon här på garaget som hade monterat 8:or i hatthyllan...tror det var Izual men är inte helt säker och orkar inte kolla just nu

Jo det stämmer så var det på min gamla GT också. Men på denna nya vet jag inte, kanske är möjligt, men inget jag vill krabba med.  smile

nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

ironhead skrev:
undrar en sak  ultimate är märket nå pålitligt

OT..
Snälla använd en annan tråd.

ironhead volvoraggare
21 februari 2008 · 4 776 Inlägg

nicke_kart skrev:

ironhead skrev:
undrar en sak  ultimate är märket nå pålitligt

OT..
Snälla använd en annan tråd.

har gjort en tråd men ingen verkar ju svara i den

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
snackcalahan
21 februari 2008 · 482 Inlägg

nicke_kart skrev:

snackcalahan skrev:

Tommyboy skrev:
det e skillnad på bra ljud och BRA LJUD.. det beror på vad nicke är ute efter.. finns inge bra ljud för endast 2000kr enl mig bättre kanske men inte bra:P tycker jag vill säga:)

Njo du har delvis rätt, Visst högtalare för 2000 kr vinner knappast några priser men det jag ville ha sagt är det att installation och inställningar gör så grymt mycket. Ett riktigt installerad högtalare för 2000 spänn. låter med största sanolikhet bättre än en för 5-10 k bara slarvigt monterad. lr hur

Ja detta kan till och med jag hålla med om. men nu skippar vi den diskutionen.
Det som är svårt är hur man ska täta och stag för att det ska bli bra?
Min ruta kommer ner precis över där högtalaren sitter.

Mvh Nicke

ok vad är det för impreza? Vet att det sitter ganska runkigt till, måste nästan veta djupet på orginal högtalarna. Hur mycket hade du tänkt bygga om JL har en 6" sw6 (måste drivas med steg)tror jag den heter kostar 1000kr/st ä grymma kombinera en sån och typ mindre mellan register på fönsterbrädan/ i brädan 2,5" /3,5. JL audio har oxå 5,25 (13) TR525CXi de skulle jag sattsat på lr dls reference MS5A om jag ville ha göra det så enkelt som möjligt.

just real power
no turbo shit
Tommyboy
21 februari 2008 · 28 Inlägg

du kan först av allt kolla efter nått beg.. cdt kitt eller varför inte nå dls kitt av lite dyrare varjant typ Dls UP5 kitsystem (2000kr) ska vara bra vad jag hört.. inga egna erfarenheter. Phoenix Gold RSD5CS lite billigare men prisvärd...

alpine högtalarna kan du använda som rearfill ... det är ljudet som kommer framifrån som är viktigast o höörs

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE
Saab 900 ng "JBL Ljudbil" (1998)
BMW m3 "Tysken" (1994)
Phaetoon
21 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Jag skulle satsa på ett bra 4-kanaligt slutsteg och så 6.5" fram.
T.ex DLS R6A Reference eller Magnesium.
Fast jag vet inte hur bra dom passar tillsammans med ditt övriga system.
Vad är du ute efter för ljudkaraktär?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tommyboy
21 februari 2008 · 28 Inlägg

äre inte 5.25or fram?? 13cm

Audi S4 4.2 - DLS/ALPINE
Saab 900 ng "JBL Ljudbil" (1998)
BMW m3 "Tysken" (1994)
nicke_kart
21 februari 2008 · 44 Inlägg

Tommyboy skrev:
du kan först av allt kolla efter nått beg.. cdt kitt eller varför inte nå dls kitt av lite dyrare varjant typ Dls UP5 kitsystem (2000kr) ska vara bra vad jag hört.. inga egna erfarenheter. Phoenix Gold RSD5CS lite billigare men prisvärd...

alpine högtalarna kan du använda som rearfill ... det är ljudet som kommer framifrån som är viktigast o höörs

Tackar, Men Dls UP5 är ju 5.25 är detta inte lite litet? Där för ju plats större shit tongue

Senast redigerat av nicke_kart (21 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang