generator fel?

vovlo940
21 februari 2008 · 61 Inlägg

hur testar man om generatorn är trasig är d bara att rycka en kabel o mäta?
Isåfall vilken?

Wanegardh Asgammal medlem.
21 februari 2008 · 2 246 Inlägg

mät med en multimeter så ser du om den laddar som den ska

Percha
21 februari 2008 · 48 Inlägg

mät mellan polerna på batteriet när bilen är avstängd, sen mäter du när du startat och håller på typ 3000 varv, då får du se vad den laddar.

En gång ///M Alltid ///M
Saab 99 (1984)
jonatk Smart chimps talk Swedish
21 februari 2008 · 289 Inlägg

Percha skrev:
mät mellan polerna på batteriet när bilen är avstängd, sen mäter du när du startat och håller på typ 3000 varv, då får du se vad den laddar.

Du kan behöva lite hjälp av någon där wink

zovix Maskinbefäl
22 februari 2008 · 1 038 Inlägg

Nej då, om du varvar upp motorn till 3000rpm och sedan låter den gå på tomgång så får inte generatorn sluta ladda, dock kommer den inte ladda lika mycket som vid 3000rpm. Mät spänningen på batteriet. Är det under 13,4V på tomgång så bör du byta generator eller kolla kablarna. Vid 3000rpm skall du ha mellan 13,8 - 14,6V beroende på batteriets laddningsgrad.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
joliba_01
22 februari 2008 · 424 Inlägg

zovix skrev:
Nej då, om du varvar upp motorn till 3000rpm och sedan låter den gå på tomgång så får inte generatorn sluta ladda, dock kommer den inte ladda lika mycket som vid 3000rpm. Mät spänningen på batteriet. Är det under 13,4V på tomgång så bör du byta generator eller kolla kablarna. Vid 3000rpm skall du ha mellan 13,8 - 14,6V beroende på batteriets laddningsgrad.

Mvh Magnus

eller byta kålen i generatorn

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 februari 2008 · 2 252 Inlägg

Så här gör man et korrekt mätning av en generator på plats i bilen :
1.starta bilen låt den gå på tomgång
2.slå på nåra förbrukare t.ex heljus, fläkt o varnings blinkers är dom jag brukar ha på då jag mäter.
3. mät över batteri polerna har du mella 13.4 o 13.7 volt så laddar den som den ska.
laddar den Inte de på tomgång så kan man antingen kolla va den laddar på 2500 varv eller direkt kolla kolen,släpringarna..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
vovlo940
23 februari 2008 · 61 Inlägg

ok tackar d ska nog lösa sig.

Drönirettab
23 februari 2008 · 21 761 Inlägg

Min åsikt är att om batteriet är i bra skick så borde laddspänningen kunna hålla sig på åtminstone 14V, men helst över, när motorn går på tomgång (900-1000 varv) och bara halvljuset är igång. Med fläkten på högsta fart, elbakruta och tex 2 st 100W extraljus påslagna så borde spänningen orka hålla sig på minst 13,5V när motorvarvet är uppåt 2000 varv.

På min 240 med 80A generator så testade jag på ungefär detta sätt, strömförbrukningen (uppmätt med tångamperemeter) var runt 65-67A har jag för mig.

Men för att bara testa om generatorn är trasig så är det ju bara att mäta laddspänningen dels nere vid generatorn och dels uppe på batteripolerna, orsaken till att mäta nere vid generatorn är för att se om det kan vara dålig kontakt mellan generator och batteri.

Är generatorn trasig och inte laddar alls så syns det ju direkt, spänningen ligger under 12,5V om halvljuset är igång.

Senast redigerat av Drönirettab (23 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang