Bensinpriset om ett par år

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
22 februari 2008 · 355 Inlägg

jag gör som alla andra med bil och körkort.. tänker lite dumma tankar om vissa personer, sedan betalar jag snällt och kör en liten bit sedan upprepar jag samma sak igen och igen, oberoende av vad priset ligger på tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
zovix Maskinbefäl
22 februari 2008 · 1 038 Inlägg

Alternativen finns redan i dag till stora delar, Dieseln är så dyr i dag att alternativen redan börjar bli billigare; För att nämna några RME, kostar 10,65kr/l  EcoPar kostar 11,87 + moms = 14,83kr/l

Läs mer om t.ex. EcoPar här: www.ecopar.se

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
22 februari 2008 · 1 781 Inlägg

NJ_ skrev:

snackcalahan skrev:
Är helt sjukt tanka idag för 12,79 hörde att besinen skulle öka 1 kr nästa år så är helt säker på att bensinen kommer att nästan dubblas i pris på 5-8 år. Sitter och funderar på hur man ska lösa problemet själv känns rätt hopplöst att köra vidare med mitt bränselmonster. Tror mindre och mindre ungdomar kommer ta/få körkort de senaste åren har ju allt möjligt gjort för att göra det så krångligt som möjligt t.ex. att man måste köra ecodriving för att klara uppkörningen och att föräldrarna måste genomgå handledar utbildning, Sen om de tar körkort får väll antagligen köpa varsin lupo 3l för att få ner kostnaden till under 40 kr /milen

snart kommer bil och körkort bli en lyx, som bara de snuskigt rika kommer att ha råd med, t.ex vår käre stadsminister.. fredrik bögfeldt

Fredrik Bögfeldt? du menar väl ändå Alfons Åberg;)

Team Insane Racing
baca Os Difuntos
22 februari 2008 · 1 822 Inlägg

_Wallis_ skrev:

baca skrev:
Eller så gör man ett våldsamt uttag på en bank.

Säg te mig innan, Så hakar jag på måste endå till banken wink

Det vet du Wallis... Du, jag och varsin colt m4. vi har ju redan ett bra gömställe i garaget wink

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
22 februari 2008 · 2 853 Inlägg

lika o njuta o köra som bara den nu:)

skiter i va de kostar, man får unna sej den lyxen..annars kan man ju gå..

Loffe123
23 februari 2008 · 527 Inlägg

Körkort är redan nu en lyx!
För att dra ett exempel som jag känner till är att i hela landet så har brevbärarna stora svårigheter att hitta och anställa folk med körkort. De som främst söker sig till brevbärare-yrket är lågutbildad arbetarklass, dessa saknar dock numera körkort.
Förr i tiden så hade även denna grupp råd och möjlighet att skaffa körkort, men så är det inte längre.

Så summasummarum är att ha körkort har blivit status.

Om bensinpriset så kan jag bara säga så här, det kommer att förevigt stiga i pris. Peak-oil är nådd, vilket innebär att färre oljekällor upptäcks men behovet bara fortsätter att öka.
Det hela kommer troligen sluta i en världskris, med krig om den sista oljan (krigar redan idag om oljan i mellanöstern).
Här har ni en bild på hur oljepriset har utveklast
Just nu är oljepriset REKORDDYRT, och detta under den tid av året när det ska vara som billigast.
I sommar när priset brukar stå som högst så kommer det troligen kosta några öre över 13:15kr litern.
Lägg därtill skatten vid årskiftet på 70 öre så har vi ett bensinpris i 14 kr lagom till nästa sommar!

Oljepriset står nu i $99, när psykologiska $100 bryts så kommer något att hända, då finns risk för att det hela skenar iväg i en spekulativ hausse och det blir vi som får betala!




http://www.garaget.org/gallery/archive/38832/263059_0q7thq.jpg
Oljepriset 23feb 2008

Senast redigerat av Loffe123 (23 februari 2008)

beta
23 februari 2008 · 804 Inlägg

Loffe123 skrev:
Körkort är redan nu en lyx!
För att dra ett exempel som jag känner till är att i hela landet så har brevbärarna stora svårigheter att hitta och anställa folk med körkort. De som främst söker sig till brevbärare-yrket är lågutbildad arbetarklass, dessa saknar dock numera körkort.
Förr i tiden så hade även denna grupp råd och möjlighet att skaffa körkort, men så är det inte längre.

Så summasummarum är att ha körkort har blivit status.

Om bensinpriset så kan jag bara säga så här, det kommer att förevigt stiga i pris. Peak-oil är nådd, vilket innebär att färre oljekällor upptäcks men behovet bara fortsätter att öka.
Det hela kommer troligen sluta i en världskris, med krig om den sista oljan (krigar redan idag om oljan i mellanöstern).
Här har ni en bild på hur oljepriset har utveklast
Just nu är oljepriset REKORDDYRT, och detta under den tid av året när det ska vara som billigast.
I sommar när priset brukar stå som högst så kommer det troligen kosta några öre över 13:15kr litern.
Lägg därtill skatten vid årskiftet på 70 öre så har vi ett bensinpris i 14 kr lagom till nästa sommar!

Oljepriset står nu i $99, när psykologiska $100 bryts så kommer något att hända, då finns risk för att det hela skenar iväg i en spekulativ hausse och det blir vi som får betala!




http://www.garaget.org/gallery/archive/38832/263059_0q7thq.jpg
Oljepriset 23feb 2008

Det har redan varit över 100$ och trillat ner till 99$ igen.

FortuN
1 mars 2008 · 58 Inlägg

Hoppas verkligen det inte drar iväg.
Men säkerligen kommer det väll ngt nytt inom 10 år.

Snajken Kommunikatör
2 mars 2008 · 8 Inlägg

http://www.elbilar.nu/images/2008-02-13/targa1.htm
elbil.....
jag kommer dö sad

http://cache.jalopnik.com/assets/images … c1f0_o.jpg
denna såg ju dock faktiskt rätt tuff ut smile

Senast redigerat av Snajken (2 mars 2008)

pimpad740
2 mars 2008 · 812 Inlägg

nu är de u faktist så att de finns mer olja än va dom säger pga att den där jävla bush tycker om att ta livet av sina egna genom att skicka dom till irak. se till att ta över hela skiten ist så vi kan få ett soppa pris på runt 9kr. det är likadant med den så kallade växthus effekten..  vi bilister har högst skatt när vi är dom som ger minst utsläpp!!  tilloch med våra kor slåpper ut mer än vad en tok trimmad v8a utan katt släpper ut å då ska vi inte tala om flygen..  nä ja säger som ja alltid har sakt..  in med sverige demokraterna och ungdommar i riksdan..   då skulle inte en ända familj behöva leva på tavelramarna varje månad för att ha råd att åka till och från jobbet!!!

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
JeyKay Allvetande uppfinnare
2 mars 2008 · 377 Inlägg

en äldre man på mitt jobb sa en sak som verkar stämma. bensinen har sen 60talet kostat 10% av en normal timlön för en industriarbetare per liter.. med undantag för början på 90-talet då den va som billigast..
lönerna stiger helatiden och kommer bensinen kosta 20kr/liter om 8 år tror jag att det inte kommer vara så farligt för den som har jobb..

men de skulle gärna få va gratis;)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
FortuN
7 mars 2008 · 58 Inlägg

Tror ändå inte bensinen liksom kommer stiga till 20 kr närmaste 5 åren, för nästan alla i världen livnärar sig för tillfället på bränsle.

Och jag tror inte 50 % kommer ha biobränsle/e85/el närmaste 5-10 åren.

terazzi
7 mars 2008 ·

tack regeringen för detta.. fyfan alltså, har ni sett sverige gå under lika snabbt? allt miljösnack hit och dit,och dem vill alltid mjölka dem på pengar som har bil.. va ju likadant med vägtullarna i sthlm :S

helt sjukt.. dem tjänade ju hur mycket som helst på det... dem säger bilar släpper ut så mycket och allt ska va miljöligt.. medans dem som sitter i regeringen åker runt i suvar som dricker 2l/milen...
läste,så vet inte om det är sant men nån i miljöpartiet kör en cheva pickup.. ja dem säger en sak,men gör en annan... heja moderaterna*ironi* gör dem rika ännu rikare..och gör det svårare för alla som redan har det knapert..

FL3JM Inga konstigheter
8 mars 2008 · 2 064 Inlägg

terazzi skrev:
tack regeringen för detta.. fyfan alltså, har ni sett sverige gå under lika snabbt? allt miljösnack hit och dit,och dem vill alltid mjölka dem på pengar som har bil.. va ju likadant med vägtullarna i sthlm :S

helt sjukt.. dem tjänade ju hur mycket som helst på det... dem säger bilar släpper ut så mycket och allt ska va miljöligt.. medans dem som sitter i regeringen åker runt i suvar som dricker 2l/milen...
läste,så vet inte om det är sant men nån i miljöpartiet kör en cheva pickup.. ja dem säger en sak,men gör en annan... heja moderaterna*ironi* gör dem rika ännu rikare..och gör det svårare för alla som redan har det knapert..

lol, du skyller på moderaterna? Sossejävlarna har ju höjt skatten minst lika mycket, spelar ingen roll vilket parti det är i riksdagen.

Det är bara inse faktum, elbilar är framtiden. Elmotorer är egentligen överlägsna då dom har maximal effekt och vrid på en gång, men dom har ju nackdelen att dom inte låter ett skit. hmm
Hybrider är jag för dock, hur najs som helst med en elmotor som hjälper till i starten och drar ner soppaförbrukningen samtidigt som man har motorn och allt gosigt ljud. smile

Phaetoon
8 mars 2008 · 8 156 Inlägg

terazzi skrev:
tack regeringen för detta.. fyfan alltså, har ni sett sverige gå under lika snabbt? allt miljösnack hit och dit,och dem vill alltid mjölka dem på pengar som har bil.. va ju likadant med vägtullarna i sthlm :S

helt sjukt.. dem tjänade ju hur mycket som helst på det... dem säger bilar släpper ut så mycket och allt ska va miljöligt.. medans dem som sitter i regeringen åker runt i suvar som dricker 2l/milen...
läste,så vet inte om det är sant men nån i miljöpartiet kör en cheva pickup.. ja dem säger en sak,men gör en annan... heja moderaterna*ironi* gör dem rika ännu rikare..och gör det svårare för alla som redan har det knapert..

Peter Eriksson kör en bensinslukande suv. Regeringen åker inte runt i suvar. Dom flyger.
En del av anledningen till att regeringen är så miljömedvetna just nu är för att det har varit det enda som oppositionen mer eller mindre klagat på, både innan valet och direkt efter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
8 mars 2008 · 8 156 Inlägg

FL3JM skrev:
Det är bara inse faktum, elbilar är framtiden. Elmotorer är egentligen överlägsna då dom har maximal effekt och vrid på en gång, men dom har ju nackdelen att dom inte låter ett skit. hmm
Hybrider är jag för dock, hur najs som helst med en elmotor som hjälper till i starten och drar ner soppaförbrukningen samtidigt som man har motorn och allt gosigt ljud. smile

Är det en nackdel att dom är tysta? Man får väl spela in lite V8-muller och spela upp?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jolle87
8 mars 2008 · 1 585 Inlägg

Fattar inte varför en del säger att "nää tror inte bensin priset kommer höjas på 10år".
Vad jag har läst så ska vi va glada om vi äns har någon olja kvar överhuvudtaget om 10år. Men det finns hur mycket som helst man kan dra ner på, så man inte gör av med så mycket olja men det blir aldrig riktigt av. Förens folk har börjat inse att det verkligen är allvar. Om man tittar på vad bensinen kostade 1980 så va den minst lika dyr som nu för då hade man inte alls den lönen som man har idag. Vi kan inte göra mer än att acceptera att det stiger hela tiden, men vi överlever ändå? Och vi har även råd med massa extra saker. Så dyrt är det igentligen inte. Men det är klart att det kunde ju varit billigare:P
Och visst kanske EL bil är framtiden men fy fan va tråkigt:S Helt tyst och sen att man måste ladda upp batterierna efter ett par timmar. Då får man hoppas på att man inte är långt hemifrån hehe;) Aja bara tiden som kan ge oss svaren vi söker!

Phaetoon
8 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Frågan är vad som kommer att hända när oljan tar slut? Kommer ju bli kris (och storkrig) i Mellan östern, då man inte kommer kunna byta olja mot varor? USA kommer att ha svårt att få bränsle till sin militär. För att inte tala om Kina? Det kommer att bli dyrt med kärnkraft framöver. (Kina har köpt upp all befintlig världsproduktion av uran fram tills 2021. Vilket innebär att det kommer bli ganska så dyrt att handla uran i framtiden. Dom har kolkraftverk som producerar mer energi än våra kärnkraftverk, så kol lär också bli en bristvara.

Snacka om att vi är lyckligt lottade här i Sverige, med både vindkraft, vattenkraft och en massa skog.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FL3JM Inga konstigheter
8 mars 2008 · 2 064 Inlägg

Phaetoon skrev:
Frågan är vad som kommer att hända när oljan tar slut? Kommer ju bli kris (och storkrig) i Mellan östern, då man inte kommer kunna byta olja mot varor? USA kommer att ha svårt att få bränsle till sin militär. För att inte tala om Kina? Det kommer att bli dyrt med kärnkraft framöver. (Kina har köpt upp all befintlig världsproduktion av uran fram tills 2021. Vilket innebär att det kommer bli ganska så dyrt att handla uran i framtiden. Dom har kolkraftverk som producerar mer energi än våra kärnkraftverk, så kol lär också bli en bristvara.

Snacka om att vi är lyckligt lottade här i Sverige, med både vindkraft, vattenkraft och en massa skog.

Synd att vi också är olyckligt lottade med en tidigare idiotregering och idiot-befolkning som efter en folkomröstning som satte stopp för allt som hade med kärnkraft att göra. Förbannade jävla hippies alltså. mad
Kina har inte köpt all befintlig världsproduktion av uran, det skulle inte funka. tongue Ska alla andra kärnkraftverk i hela världen bara läggas ner fram till 2021 lr? smile

Finns ju uran i sverige som man kan bryta, det går bara lite trögt att dra igång det efter att tanke-förbudet kring kärnkraft hävdes för ett par år sedan.

Intressant läsning:
"Sverige måste bygga fyra nya kärnkraftverk"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=731792

Eric Erfors: Bryt uran i Sverige
http://www.expressen.se/1.492023

Folkpartiet vill bygga fyra nya svenska kärnkraftverk
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … e59593.ece

TLO
12 mars 2008 · 1 062 Inlägg

http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri … lecomments

JA!  Då var det dags då?   Vad kommer soppan upp i , i Sverige i sommar? 20kr litern? 22? 25?    Spelar väl ingen roll kanske eftersom vi lama medborgare bara suckar och betalar eller hur? Får protestera vågar ju ingen tyvärr.....

Sverige - Den sista Sovjetstaten, och Högst i skattenivå i världen

"You Go, we go!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang