Dataproblem, trådlöstnätverk HELP

master_lars
21 februari 2008 · 1 172 Inlägg

Hej, var tvungen att skjuta om hela datan idag pga flickvännen älskar att trycka på alla popupps om spyware, så datan totalkrachade..

Datan är nu ominstallerad, behöver dock hjälp med min nätverksnyckel till mitt trådlösa nätverk. Kan själv "koden" som genererar nätverksnyckel, men vete fan vart jag ska finna den...

Snabb hjälp önskas..

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Kristoff_
21 februari 2008 · 87 Inlägg

koden som generenar? nu förstår jag inte

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Andreas_o_r
22 februari 2008 · 229 Inlägg

Nätverksnyckeln brukar, såvida man inte ändrat något, stå under modemet. När du skriver "koden som genererar", vet jag inte riktigt vad du menar. Men hoppas löser sig

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--
Kia Picanto "Special Edition II" (2015)
Volvo V70 2,5 FT "Polestar" (2009)
Frosted
22 februari 2008 · 1 878 Inlägg

gå till nätverks anslutningar -> trådlöst nätverk -> se trådlösa nätverk -> markera ditt trådlösa nätverk -> popup om kod kommer upp -> skriv in koden. klicka på anslut. vipps så är du ansluten. annars får du logga in i rotuern och konfiga om den.

gäller windows xp. vista hatar jag så det som gäller där är: kontrollpanelen -> nätverk och delningscenter -> trådlöst nätverk -> sedan samma sak som i XP.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Liner
22 februari 2008 · 583 Inlägg

Frozen1985 skrev:
gå till nätverks anslutningar -> trådlöst nätverk -> se trådlösa nätverk -> markera ditt trådlösa nätverk -> popup om kod kommer upp -> skriv in koden. klicka på anslut. vipps så är du ansluten. annars får du logga in i rotuern och konfiga om den.

gäller windows xp. vista hatar jag så det som gäller där är: kontrollpanelen -> nätverk och delningscenter -> trådlöst nätverk -> sedan samma sak som i XP.

Beror på vad du har för mjukvara till det trådlösa nätverkskortet. HP's bärbara datorer har tex en mjukvara som går runt windows egna.

till topic;

Kolla att du har:

1. Rätt drivrutiner för nätverkskort mm installerat.
2. Rätt inställningar i mjukvaran.
3. Rätt kod, som i ditt fall förmodligen står i instruktionsboken eller under routern.

Annars kan du gå på internet (via kabel) skriva "198.162.1.1" eller "198.162.1.254". Då borde du komma till routerns inställningar. annvändarnamn och lösenord brukar vara admin - admin om man inte själv ändrat eller om de står annat i instruktionsboken. När du är inne i inställningarna kan du ändra Anslutningslösenordet till valfritt ord som är längre än 6 bokstäver förmodligen.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Frosted
22 februari 2008 · 1 878 Inlägg

Skyline_dennis skrev:

Frozen1985 skrev:
gå till nätverks anslutningar -> trådlöst nätverk -> se trådlösa nätverk -> markera ditt trådlösa nätverk -> popup om kod kommer upp -> skriv in koden. klicka på anslut. vipps så är du ansluten. annars får du logga in i rotuern och konfiga om den.

gäller windows xp. vista hatar jag så det som gäller där är: kontrollpanelen -> nätverk och delningscenter -> trådlöst nätverk -> sedan samma sak som i XP.

Beror på vad du har för mjukvara till det trådlösa nätverkskortet. HP's bärbara datorer har tex en mjukvara som går runt windows egna.

till topic;

Kolla att du har:

1. Rätt drivrutiner för nätverkskort mm installerat.
2. Rätt inställningar i mjukvaran.
3. Rätt kod, som i ditt fall förmodligen står i instruktionsboken eller under routern.

Annars kan du gå på internet (via kabel) skriva "198.162.1.1" eller "198.162.1.254". Då borde du komma till routerns inställningar. annvändarnamn och lösenord brukar vara admin - admin om man inte själv ändrat eller om de står annat i instruktionsboken. När du är inne i inställningarna kan du ändra Anslutningslösenordet till valfritt ord som är längre än 6 bokstäver förmodligen.

Jepp jag vet att Hp har egna program eftersom jag jobbar för dem. Hp wireless assitant. och diverse 3dje part konfigs. om du har en Hp sså får du tryca på wlan knappen (som oftast lyser blått).

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Liner
22 februari 2008 · 583 Inlägg

Frozen1985 skrev:

Skyline_dennis skrev:

Frozen1985 skrev:
gå till nätverks anslutningar -> trådlöst nätverk -> se trådlösa nätverk -> markera ditt trådlösa nätverk -> popup om kod kommer upp -> skriv in koden. klicka på anslut. vipps så är du ansluten. annars får du logga in i rotuern och konfiga om den.

gäller windows xp. vista hatar jag så det som gäller där är: kontrollpanelen -> nätverk och delningscenter -> trådlöst nätverk -> sedan samma sak som i XP.

Beror på vad du har för mjukvara till det trådlösa nätverkskortet. HP's bärbara datorer har tex en mjukvara som går runt windows egna.

till topic;

Kolla att du har:

1. Rätt drivrutiner för nätverkskort mm installerat.
2. Rätt inställningar i mjukvaran.
3. Rätt kod, som i ditt fall förmodligen står i instruktionsboken eller under routern.

Annars kan du gå på internet (via kabel) skriva "198.162.1.1" eller "198.162.1.254". Då borde du komma till routerns inställningar. annvändarnamn och lösenord brukar vara admin - admin om man inte själv ändrat eller om de står annat i instruktionsboken. När du är inne i inställningarna kan du ändra Anslutningslösenordet till valfritt ord som är längre än 6 bokstäver förmodligen.

Jepp jag vet att Hp har egna program eftersom jag jobbar för dem. Hp wireless assitant. och diverse 3dje part konfigs. om du har en Hp sså får du tryca på wlan knappen (som oftast lyser blått).

Mjo precis. Tror det är så med dom flesta trådlösa nätverkskort, tredjeparts program mm.
Men om inget av de jag skrev funkade finns det alltid http://www.google.com och sök bara på routern så får man nog information om den... smile

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Frosted
22 februari 2008 · 1 878 Inlägg

om Master_Lars kan bveskriva vad det är för burk han har, program han konfar igenom så hade det kanske varit lite lättare smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
puff
22 februari 2008 ·

Hade precis samma problem, gick in på tillverkarens sida och där löste sig det hela.
Lycka till.

Urkas Kräsen grafiker
22 februari 2008 · 1 775 Inlägg

Med "koden som genererar nätverksnyckel", menar ni då alltså lösenordet till routern så ni får en ip tilldelad?

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang