Hjälp!! Hur gör man om en bensin motor till etanol??

CIA_SWE Automationselektriker
27 februari 2008 · 213 Inlägg

HyperSonica skrev:
100 extra pollar på en koen.. köön... KÖNSÄGG... Hur fan de nu stavas!!... iallafall.. Om man ställer in o mappar om för enbart E85 smile

Koenigsegg CCXR  XD

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
Phaetoon
27 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Etanolen lär ju bli dyrare också, speciellt nu när allt fler konverterar till etanol. Bara att titta på USA.
Där importerar man majs för att den inhemska produktionen inte räcker till längre. För att inte tala om importen av sockerrörsetanol från Brasilien...
Matpriserna lär stiga ganska så mycket. Man kanske skulle bli bonde i forna öst?
Snacka om att det skulle löna sig, nu när spannmålspriserna skenar iväg?
Förövrig så anser jag att EU ska sluta subventionera tobak- och vinodlarna och istället ge bidrag till ren etanol- och biobränsleproduktion. Varför inte låta Frankrikes/Spaniens vinodlare satsa på sockerrör?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Fredrik-79
27 februari 2008 · 2 164 Inlägg

Problemet med etanolen är att den inte smörjer lika bra som bensinen så därför torkar slangar och annat ut.
Om man jämför med 9-5 bipower så har dom annan bränsletank, annan pump, andra spridare, andra slangar och sen andra ventiler och ventil säten med.

Om man konverterar en vanlig bil så räkna inte med jätte mycket effekt ökning men mer bränsleförbrukning.
Tar man en turbo bil så kan man ta vara på det höga oktan talet och då höja effekten lite mer utan några som helst problem jämfört med bensin.
Där är skillnaden men man bör ju ha i åtanke att man får byta lite saker om bilen är konverterad då slangar och annat kommer gå sönder om man inte har skaffat saker som tål etanol.
dagen bilar tål liten inblandning men inte en full konvertering till E85.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ironhead volvoraggare
27 februari 2008 · 4 776 Inlägg

går att köra  70 30. 30%etanol och 70%bensin  på en vanlig bensisinare har man för mycket etanol i så  bli tomgången kass

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
zovix Maskinbefäl
27 februari 2008 · 1 038 Inlägg

Eftermycket gissningslek i den här tråden känner jag att jag behöver kommentera lite.

Först lite om mina erfarenheter ang etanolkonvertering:
Jag hade en saab 9000i 131hk org. 2liter som jag bonnkonverterade till etanol. Den gick 12000mil på 100% etanol utan problem och man kunde flexifula (men var tvingad in under huven) med den med.

Hade även en Audi 2,6V6 som fick smaka på spriten.

Tvärt om vad många skriver i den här tråden är verkningsgraden på en etanol eller metanol motor högre än en motor som drivs på bensin. Detta på grund av spritens fenomenala egenskap att motstå självantändning, d.v.s ett högt oktantal. Däremot har spriten ett lägre energivärde jämfört med bensin. Det är därför en etanolbil drar mer än motsvarande bensinbil, vet man hur och är villig att optimera sin bil för sprit enbart, ja då kan man komma förbi det problemet och nästan komma ner i klass med en bensinbils förbrukning.

Etanolsaaben jag hade drog ca 0,8l etanol/mil landväg och 1,1l etanol / mil statskörning. Nå hur gjorde jag detta då?

När jag konverterade bilen var mitt första test att ta reda på hur mycket etanol motorn "tålde" och fortfarande behöll lambda 1. Eftersom jag bonntrimmade den så var jag inte rädd om motorn och vågade då exprimentera lite mer. Jag lät helt enkelt motorvarningslampan tala om för mig när det blev för mycket etanol  eller snare för lite bränsle insprutat. Det blev vid ca 70% etanol i tanken. Då beställde jag ett chip av saab-mats förr iaf aktiv på saabklubben som ökade på spridaretiderna med 20% kostade ca 1000 spänn. Sedan böt jag orginal bränsltrycksregulator och ställde upp bränsletrycket från 3 bar till 3,5 bar. Redan nu gick bilen mycket bättre på etanol än vad den gjort på bensin. Jag nöjde mig inte där utan gick vidare och böt ut tändstiften till ett par halostift samt böt ut tändspolen till en som är så kallad högeffekts. Det innebär att den ger högre spänning till tändstiften. Dessutom laborerade jag med att sänka den fasta förtändningen. Till slut kom jag fram till att minska förtändningen 4 grader från orginalinställningen var ganska optimalt för etanol.

Jag hade nu en bil som gick avsevärt mycket bättre än vad den gjort på bensin. Det som var tydligast framträdande var en effektskjuss vid ca 4000rpm som var riktigt kul. Efter den konstateringen beslutade jag mig för att byta chip till ett likadant fast med ett varvstopp på 7500rpm i stället för 6500. Då blev det en riktigt kul bil för att vara en 2,0 sugis. Slutresultatet var tre kapade sekunder från 80-120 på 3:ans växel genom de försändringarna jag gjort.  Det jag gjorde när jag flexifulade var att helt sonika sänka bränsletrycket till 2 bar och låta motorelektroniken ta hand om resten.... Fulfix - Javisst men det funkade.

Angående audin så var det inte alls lika lyckosam konvertering. Elelr rättare sagt jag hade problem med att få fram chip så det fick bli större spridare i stället. Tändningen var ju för mig i bonntrimmartagen mer eller minder omöjlig att justera på audin så jag hoppades att motorelektroniken skulle göra jobbet. Den hade ju knacksensor iaf. Den gick hyffsat bra med de förändringarna, men jag löste aldrig problemet med kallstarterna på den. Jag gav upp efter ett misslyckat startförsök som kan vara ganska kul att läsa om:

Startförsöket Audi 100 2,6V6  100% Etanol 
Förutsättningar: -5grader på morgonen ingen motorvärmare hade använts eftersom jag försökte komma till rätta med kallstartsproblemet. Ut till bilen börjar försiktigt veva lite på starten så där en 15s åt gången. Efter tio försök och intet liv i motorn hoppar jag ur och provar saaben som hoppar igång på första försöket, samma förutsättningar bilarna står brevid varandra. I saaben har jag en startgasflaska som ligger för nödsituationer. Tar den och sprejar en ordentlig drös med gas in i insuget på Audin. In och vevar igen... Inget händer.. Ber dåvarande tjejen veva lite på starten samtidigt som jag kollar om det finns gnista och det fanns det. Nå ja, med stiften återmonterade och jag vid det här laget skapligt sur sätter mig bakom ratten trampar bott gas och vevar samtidigt som diverse ramsor lämnar munnen så smäller det till utav helvete och hela bilen tar ett skutt rakt up. Motorn den hoppar däremot igång, men låter inte riktigt som den brukar. Jaja, jag kilar fram för att se efter och visst, alla slangar ligger i ett virrvarr runt under huven luftburken är spräkt och luftfiltret brinner. Stänger av motorn och kikar vidare och inser att hela aluminium insuget till motorn är spräkt och stänger då av bilen smackar igen huven och inser att det blir saaben till jobbet iaf....

Nu har ni hört både fördelarb och nackdelar med etanol, ta det lungt när ni konverterar och var medvetna om riskerna, men ni har mycket att vinna om ni lyckas inte bara för miljöns skull.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
_tommy Bmw forever
27 februari 2008 · 191 Inlägg

skaffa en egen ''hembrännings apparat'' å börja tillverka ditt eget bensin till dig själv och bilen  big_smile big_smile big_smile

''burn rubber not you soule''
BMW 318 turbo "Drömmen" (1986)
EyEr0n
27 februari 2008 · 38 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Problemet med etanolen är att den inte smörjer lika bra som bensinen så därför torkar slangar och annat ut.
Om man jämför med 9-5 bipower så har dom annan bränsletank, annan pump, andra spridare, andra slangar och sen andra ventiler och ventil säten med.

Om man konverterar en vanlig bil så räkna inte med jätte mycket effekt ökning men mer bränsleförbrukning.
Tar man en turbo bil så kan man ta vara på det höga oktan talet och då höja effekten lite mer utan några som helst problem jämfört med bensin.
Där är skillnaden men man bör ju ha i åtanke att man får byta lite saker om bilen är konverterad då slangar och annat kommer gå sönder om man inte har skaffat saker som tål etanol.
dagen bilar tål liten inblandning men inte en full konvertering till E85.

MVH

F

Vad baserar du detta uttlanade på?
Egna erfarenheter eller sånt du hört/läst på andra forum?

Slangar som tål bensin tål även etanol.
Att slangarna går sönder beror oftast på att de redan är så slitna så det enda som håller ihop dem är skiten från bensinen. Denna skit rensar etanolen bort, och således börjar slangen läcka.
Samma anledning till att man bör byta bränslefilter efter runt 100 mil på en nykonverterad bensinare.

Sluta sprida slangryktet!

Zapust
27 februari 2008 · 91 Inlägg

camaro67 skrev:

DJeXCute skrev:

Lundgren_85 skrev:
Drar ca 30% mer eftersom etanolen har 30% sämre värkningsgrad. Går att köra etanol rakt i en bensinare med insprutning men mer effektförlust som resutat. Kör min 745:a på ren etanol. Lite seg när den e kall men allars går den fint tills man ska köra om. Då händer det inte mycket.

Ja jag hör att alla säger att bilen blir segare mm. Men hur kommer det sig då att mina två kompisar har fått 30hk mera i motorn och jag känner en stor skilnad i omkörningarna:S

Har du sett några bromspapper på dom? Ingen normal motor får några 30hk av att bara slå etanol i tanken. Men de ska väll göra lite skillnad. Men de blir mer svårstartade när de är kallt.

De är bara för att etanolen brinner i lägre temperatur... Men vafan?? Är de inte, och kommer de inte bli varmare? :S de är de snubbarna från aftonbladet hotar med konstant.. wink VIVA LOS ETANOLOS wink haha

Daniel kabat -
Xoreza
29 maj 2008 · 406 Inlägg

camaro67 skrev:

DJeXCute skrev:

camaro67 skrev:

Den kommer att dra mer eftersom att etanolen har sämmre verkningsgrad. sad

Ja kanske det. Men dom ska ju ev göra om skaten så du skatar mer om du har bensin en etanol. Och så kommer snart bensin priserna att höjas med chok bara för att oljan börjar ta slut och bensin betsår av 60% olja. Så tänkte bygga om den till etanol. då slipper jag dyra skater och svin dyr bensin.

Oljan håller inte alls på att ta slut. De har hittat massor av olja under någon av isarna.  De som kostar är skatten som förmodligen kommer att höjas på etanol åxo.

Haha sa ju att bensinen skulle bli svinbur:( 2020 med den valutan vi har nu så kommer bensinen att kosta 27kr litern:( Och med kronans värde 2020 så är det ca 35 kr litern:( Fan snart kommer bara rika att kuna köra bil:(

MvH Glenn Wiberg
CalibraDanne
1 juni 2008 ·

Det är väl omöjligt att få mer hästar av etanol. Bensin brinner ju mycket bättre

Koop
1 juni 2008 · 1 867 Inlägg

CalibraDanne skrev:
Det är väl omöjligt att få mer hästar av etanol. Bensin brinner ju mycket bättre

Etanol har ett hörgre energiinnehåll än bensin, och högre oktantal.
Genom att bara konvertera bilen så den kan gå på etanol får man inga hästar, men iochmed etanolens egenskaper så är det lämpligt att åka med högre kompression och bra mycket ballare tändning, då får man fler hästar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Decibel
1 juni 2008 · 2 911 Inlägg

Koop skrev:

CalibraDanne skrev:
Det är väl omöjligt att få mer hästar av etanol. Bensin brinner ju mycket bättre

Etanol har ett hörgre energiinnehåll än bensin, och högre oktantal.
Genom att bara konvertera bilen så den kan gå på etanol får man inga hästar, men iochmed etanolens egenskaper så är det lämpligt att åka med högre kompression och bra mycket ballare tändning, då får man fler hästar.

Indeed, kärran du också råkar ha är rätt simpel att E85 konvertera, chip + BTR = 300 kusar, hihi

Xoreza
4 juni 2008 · 406 Inlägg

Decibel skrev:

Koop skrev:

CalibraDanne skrev:
Det är väl omöjligt att få mer hästar av etanol. Bensin brinner ju mycket bättre

Etanol har ett hörgre energiinnehåll än bensin, och högre oktantal.
Genom att bara konvertera bilen så den kan gå på etanol får man inga hästar, men iochmed etanolens egenskaper så är det lämpligt att åka med högre kompression och bra mycket ballare tändning, då får man fler hästar.

Indeed, kärran du också råkar ha är rätt simpel att E85 konvertera, chip + BTR = 300 kusar, hihi

Okej ja jag kör nu på 50% 95 och 50% E85:D

MvH Glenn Wiberg
volymmannen
4 juni 2008 · 32 Inlägg

för att dra max nytta av e85 höj kompet i motorn,så ökar verkningsgraden och man får mer effekt och inte så mycket högre förbrukning,pga verkningsgradshöjningen.
problemet är att man inte kan åka på 95oktan sedan för då spikar det...i en turbo bil är komphöjningen mycket lättare,höj laddet..

Xoreza
4 juni 2008 · 406 Inlägg

volymmannen skrev:
för att dra max nytta av e85 höj kompet i motorn,så ökar verkningsgraden och man får mer effekt och inte så mycket högre förbrukning,pga verkningsgradshöjningen.
problemet är att man inte kan åka på 95oktan sedan för då spikar det...i en turbo bil är komphöjningen mycket lättare,höj laddet..

Okej ja det kan man ju göra. Men vet någon vad ordet "Kompsänkt" betyder? Enligt föra ägaren så är motorn det:S

MvH Glenn Wiberg
beatone
4 juni 2008 · 127 Inlägg

Den här tråden innehåller mycket av uttrycket "snillen spekulerar"..

torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 576 Inlägg

HyperSonica skrev:
100 extra pollar på en koen.. köön... KÖNSÄGG... Hur fan de nu stavas!!... iallafall.. Om man ställer in o mappar om för enbart E85 smile

806 till 1012 är fler än 100hk...



Min bil ger 100hk mer  på E85,  det är inget magiskt, man justerar bränslemängd och tändläge.

justerar man inte tändläge och bränslemängd så kommer motorn endera dra mer då den går oeffektivare, alternativt gå får snålt och smälta.

jag kör 5mil till jobbet det kostar 65kr i soppa(E85) i 120km/h på farhållaren.  inkl kallstart, choke mm... skulle jag köra bilen på bensin så skulle den dra säg 1liter/mil inkl kallstarten, det blir således 65kr/5 = 13kr  vilket bensinen kostar idag...  så det går på ett ut. Blir inte billigare HUR GÄRNA MAN ÄN VILL!

Vad tror ni händer med E85priset när efterfrågan ökar?? inte lär det ligga kvar på 8kr/liter iaf...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 576 Inlägg

zovix skrev:
Nu har ni hört både fördelarb och nackdelar med etanol, ta det lungt när ni konverterar och var medvetna om riskerna, men ni har mycket att vinna om ni lyckas inte bara för miljöns skull.

Mvh Magnus

Det är just det om ni lyckas... för att köra sin bil på lambda 1.25 ger knappast positiva miljöeffekter...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 juni 2008 · 10 576 Inlägg

beatone skrev:
Den här tråden innehåller mycket av uttrycket "snillen spekulerar"..

du glömde "även"...   "Även denna tråden innehåller mycket av uttrycket "snillen spekulerar"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
R_Aidantausta
4 juni 2008 · 51 Inlägg

Jag har då hitills inga som helst dåliga erfarenheter av e85. Konverterat med hjälp utav Flexitune2 och fungerar superb. Kommer ganska så precis 45mil på min 60L tank blandad hård körning med mycket gas och sällan varv under 2500-3000. Kommer ca 52mil på bensin.
Flexitune 2 har kallstarts funktion som funkar superb och det bästa av allt är ju att jag kan välja att köra på e85, bensin eller blanda 50/50 med bara ett knapptryck.

Och det här snacket med slangar som inte tål e85, bullshit.

"Vad tror ni händer med E85priset när efterfrågan ökar?? inte lär det ligga kvar på 8kr/liter iaf..."
Tro mig, etanolen kommer alltid vara billigare än bensinen hur man än vänder och vrider på saken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang