850 Turbo som går orent UNDER 4000varv??? :S

Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Har en steg 3 trimmad 850 T-5 94a som ena tryck slangen hade en torr spricka så jag sänkte laddet och körde så i 1 dag sen bytte jag slang till en ny efter det har den börjat rycka och gå orent UNDER 4000varv? :S Har även testat ställa upp den EXAKT som den stog innan sprickan hittades men går ändå orent?

VAD KAN DET VARA FÖR FEL? Måste man "nollställa" datan på den innan den går som den ska igen?För den kanske har ställt om når den fick fel blandning när det va en spricka?
Mvh SNÄLLA SVARA

Joodu_6
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 februari 2008 · 148 Inlägg

kolla felkoder annars tror jag väldigt starkt på att du kört sönder luftmassemätaren om du fortfarande inte har läcka nånstans? men låter som typiskt luftmasse fel.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Okey tror inte det är nån läcka för vi har kollat alla slangar och rör.Men bilen varvar på jätte bra när den väl kommer upp i varv men TURBON laddar bra hela tiden men de är nästan som den surar ner sej under 4000varv sen kommer den ricktiga turbo kicken  den poffar lite under 4000 oxå...Men jag testade dra ur sladden till imm å då ladda den bara 0,4 lr nått sånt?Fast det testa jag bara innan den blev så här?

Joodu_6
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 februari 2008 · 148 Inlägg

testa ha den stående på tomgång ett tag. sen drar du ut sladden till luftmassen, ändras varvtal eller motorbetende då är det stor chans att det är luftmassen. som för övrigt lätt går sönder vid onormal användning (tex din spricka i tryckrör) kan räcka med öppet filter på vissa bilar för att köra sönder luftmassen. sök på nätet och se om du kan hitta vad det ska vara för resistans i luftmassen så kan du mäta den och se om det är rätt. men testa det med att dra ur sladden först.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Micke754 Diktator
24 februari 2008 · 433 Inlägg

Antagligen Luftmassemätaren precis som Emil säger.

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Okey tack så mkt för ett bra svar hoppas verkligen att jag hittar på felet så fort som möjligt,Jag har ett sport filter på den nu,Men de har ju nästan alla 850 turbon vad jag vet iaf.Så om den står i typ 2 minuter å sen drar jag ur sladden.Om den beter sej annorlunda då så är de luftmassen?? Ska den inte bli orlolig i tomgången om jag drar ur den?Men om den är trasig så borde väl inte bilen gå i högre varv heller?För när jag koppla ur den förr så skönk bara laddet?

Joodu_6
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 februari 2008 · 148 Inlägg

skrev ltie fel innan. när du drar ur luftmassen så kommer varvtalet INTE ändras om den är TRASIG.

är den trasig så kan bilen ändå gå bra på ltie högre varv pga av att den ofta lägger sig i ett spec läge som brukar litte rätt högt i registret.

Senast redigerat av Emilj90 (24 februari 2008)

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Micke754 Diktator
24 februari 2008 · 433 Inlägg

Om det är luftmassemätaren som det är fel på kan du kontrollera det ganska lätt.. Låt bilen stå på tomgång och dra ur sladden till luftmassen.. Om tomgången inte ändras någonting så är det fel på den, Om tomgången blir mer orolig så är det antagligen inget fel på luftmassen.

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Okey jag ska kolla det på en gång.Om den nu blir orolig i tomgången,då är alltså luftmassen hel?Och vad kan det då vara för fel? sad

Joodu_6
Micke754 Diktator
24 februari 2008 · 433 Inlägg

Har den orolig tomgång nu?

Senast redigerat av Micke754 (24 februari 2008)

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Den går fint på tomgången med luftmassen i kopplad har ej testat dra ur den ännu

Joodu_6
Micke754 Diktator
24 februari 2008 · 433 Inlägg

Ok, men om luftmassen är kass så brukar den gå dåligt på tomgången.. :S Men det skadar inte att prova att dra ut kabeln.. Om tomgången blir dålig då är luftmassemätaren hel..

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

okey :S men vad kan det vara för fel om det inte är luftmassen då? :S

Joodu_6
Marlboroman
24 februari 2008 · 8 234 Inlägg

Lyser lambdalampan? Isf så är det ju bara att kolla upp va den kodar på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 februari 2008 · 148 Inlägg

ja skulel det inte vara luftmassen så är det bara att läsa felkoder. du råkar inte bo i uppsala trakten?

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Nä ingen lampa varnar lr lyser :S Förr gick den hur bra som hellst så > blev sprickan i en slang sen bytte jag bara slangen å nu går den som > en påse nötter :S

Joodu_6
Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

Nu har jag testat att dra ur sladden till luftmassen å den reagera till jätte lite sen gick den lika som innan jag tog ur sladden.Jag provkörde bilen med sladden urkopplad och den går EXAKT lika som när den är ikopplad.Beror det då att den är trasig?

Joodu_6
t2r
24 februari 2008 · 302 Inlägg

prova nollställ styrboxarna!  plocka bort jordkabeln från bat. i 15 min och prov sen..  tror inte att det hjälper men de kan ju vara värt ett frsök..

det låter som det är luftmängdmätaren som krånglar.
MVH Pälle

Joodu_6
24 februari 2008 · 194 Inlägg

OKi ska testa det i morgon isf. ska även testa min kompis luftmasse då. Men den kändes nästan lite piggare med luftmassen bortkopplad :S Den är inte skitseg som den är nu men den va mkt piggare innan de här felet kom då krita den på 3 nu orkar den knappt på 2an så man är ju lite less nu hakar inte änns på polarens impreza GT just nu,drog honom förr

Joodu_6
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 februari 2008 · 148 Inlägg

låter som om det är luftmassen. låna och testa med en annan om du kan=) hoppas det löser sig.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang