Försäkringsbolaget nekade ersättning för stulen bil som va min o min fars !

John87 Stolt Volvoägare
27 februari 2008 · 4 913 Inlägg

JBlom skrev:
Lite mer info vore ju roligt.

Vem betalade bilen?
Vem stog som ägare på bilen?
Vem stog på försäkringen?

Pappan stog på bilen och försäkringen.
Bolaget ansåg att sonen var bilens egentliga ägare och nekade ersättning p.g.a. detta.

Sonen som skötte kontakten med försäkringsbolaget och han har även skrivit "Jag skulle endast få.." vilket antyder till att det var sonens bil först och främst.

Den korta versionen smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TTTTT
27 februari 2008 · 945 Inlägg

azid skrev:

TTTTT skrev:

azid skrev:
en bil kan ju försvinna utan att det är nån som kör den från platsen med.

sen är bilen en import så det kan dom ju vara lite kinkiga med

Antar att du syftar på en "bärgarstöld"...procentuellt sett inte speciellt vanligt.
Då är det vanligare att folk stjäl bilnyckeln, tex genom att göra inbrott i bostaden.
Försäkringsbolag går efter statistik när dom bedömmer försäkringsfall.
Då är det betydligt vanligare att ägaren själv har kört bilen ut för en kajkant eller dylikt.

kan ju vara det dom misstänker har hänt men måste dom inte bevisa det?

sen det här med skenförsäkringen måste ha att göra med att killen ringt in fast bilen inte står på honom
samt att han nog har i ett svagt tillfälle sagt att bilen är hans


statistik är härligt:P

Försäkringsbolagen lägger ganska så stor tyngd på det här med imobiliseringsbiten. Faktumet att bilen inte ska gå att starta utan original nyckeln ser dom som ett tungt vägande skäl till att ifrågasätta om bilen verkligen har blivit stulen.
För många år sen köpte en polare till mig en bmw 535 (tysk import), den ville inte ens försäkringsbolaget försäkra om bilen inte hade "tauerade" rutor, stolar och fan vet vad, dessutom så krävde dom  imobilizer på den.

blinka blått om du vill rejsa!
azid Det som inte dödar gör ont
27 februari 2008 · 2 668 Inlägg

TTTTT skrev:

azid skrev:

TTTTT skrev:

Antar att du syftar på en "bärgarstöld"...procentuellt sett inte speciellt vanligt.
Då är det vanligare att folk stjäl bilnyckeln, tex genom att göra inbrott i bostaden.
Försäkringsbolag går efter statistik när dom bedömmer försäkringsfall.
Då är det betydligt vanligare att ägaren själv har kört bilen ut för en kajkant eller dylikt.

kan ju vara det dom misstänker har hänt men måste dom inte bevisa det?

sen det här med skenförsäkringen måste ha att göra med att killen ringt in fast bilen inte står på honom
samt att han nog har i ett svagt tillfälle sagt att bilen är hans


statistik är härligt:P

Försäkringsbolagen lägger ganska så stor tyngd på det här med imobiliseringsbiten. Faktumet att bilen inte ska gå att starta utan original nyckeln ser dom som ett tungt vägande skäl till att ifrågasätta om bilen verkligen har blivit stulen.
För många år sen köpte en polare till mig en bmw 535 (tysk import), den ville inte ens försäkringsbolaget försäkra om bilen inte hade "tauerade" rutor, stolar och fan vet vad, dessutom så krävde dom  imobilizer på den.

ok så då måste man alltså bevisa att bilen kan bli stulen endå själv för att kanske få ut pengar?

var nån kille här på gorg förut som hade fått sin nyare 855 stulen hade startspärr men jag har läst  att man kan komma förbi startspärrana till iallafall 855an bara igenom att använda en styrbox utan spärren

mvh

2slow
John87 Stolt Volvoägare
27 februari 2008 · 4 913 Inlägg

azid skrev:
var nån kille här på gorg förut som hade fått sin nyare 855 stulen hade startspärr men jag har läst  att man kan komma förbi startspärrana till iallafall 855an bara igenom att använda en styrbox utan spärren

mvh

Volvo 850 är väldigt enkla att stjäla.

Fast det va lite offtopic.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 februari 2008 · 2 853 Inlägg

köper man en bil me lite mer hk..så varför i h vete skriva den på sin far /mor..
jo ofta för att de blir så in i hvete mkt billigare...
men sen om det händer nå..ja då grinar man..
valet är kanske inte så enkelt för alla..viss förståelse har mna för killen ,men spela roll egentligen.bilen är stulen vart blev den stulen? hemma på eran gård? då ska de väl inte spela större roll..? va jag inte fatttar e hur dom fick igång din bil..elr hur den stals..du hadde väl larm på den?? kan de va så de  är nån bluff detta?

TTTTT
27 februari 2008 · 945 Inlägg

azid skrev:

TTTTT skrev:

azid skrev:

kan ju vara det dom misstänker har hänt men måste dom inte bevisa det?

sen det här med skenförsäkringen måste ha att göra med att killen ringt in fast bilen inte står på honom
samt att han nog har i ett svagt tillfälle sagt att bilen är hans


statistik är härligt:P

Försäkringsbolagen lägger ganska så stor tyngd på det här med imobiliseringsbiten. Faktumet att bilen inte ska gå att starta utan original nyckeln ser dom som ett tungt vägande skäl till att ifrågasätta om bilen verkligen har blivit stulen.
För många år sen köpte en polare till mig en bmw 535 (tysk import), den ville inte ens försäkringsbolaget försäkra om bilen inte hade "tauerade" rutor, stolar och fan vet vad, dessutom så krävde dom  imobilizer på den.

ok så då måste man alltså bevisa att bilen kan bli stulen endå själv för att kanske få ut pengar?

var nån kille här på gorg förut som hade fått sin nyare 855 stulen hade startspärr men jag har läst  att man kan komma förbi startspärrana till iallafall 855an bara igenom att använda en styrbox utan spärren

mvh

Det är inte så att du måste bevisa att bilen har blivit stulen.
Men däremot så kollar försäkringsbolagen upp allt jävligt noga i såna här fall.
Det kan ju finnas en hel del frågetecken från försäkringsbolagets sida.

1 är det ett försök till bedrägeri? (Att man har stulit bilen själv)
2 är den skenförsäkad? (En ägare på pappret, men en annan i verkligheten)
3 Har man kört med bilen obesiktigad? Då gäller evetuellt inte försäkringen längre.
4 Har bilen lämnats med nycklar i? Vilket faktiskt händer att folk gör. Ovarsamhet om nycklar gör att försäkringen inte gäller.
5 Vad är det för form av försäkring? Sportbils försäkring, då kanske du måste ha bilen i låst enbilsgarage.Parkerar du på gatan så gäller ite stöldförsäkringen längre.
Eller som en entusiatsbils försäkring, där du tex bara är tillåten att köra bilen max 500 mil per år, och bara på din fritid. Alltså om du använder bilen fram och tillbaka till jobbet så gäller inte din försäkring längre.

Som sagt, finns mycket dom kan undra över, och tyyvärr så är ju hans info lite knapphändig.

blinka blått om du vill rejsa!
sunt kåt, glad och otacksam
27 februari 2008 · 132 Inlägg

Men jösses! Vad är det för fel på er eller? Detta måste va en av dom största smutskastningstrådarna på forumet.

Är det nån som kan MOTBEVISA att grabben och hans far verkligen har samma intresse för bilen? kan nån säga att dom inte kör bilen lika mycket?

Jag kan ju säga att hade min far köpt en skyline så hade jag fan lånat den bilen jämt och ständigt!

Det finns tusen argument att lägga fram.. kan ta dom vid ett senare tillfälle om det skulle bli så då detta blev ett kraftigt OT inlägg.
Blir bara så jävla trött på folk som kommer med moralpredikningar och "förståsigpå" kommentarer.. precis som ni aldrig gjort nåt jävla "missgynsamt" för försäkringsbolag eller svenska staten tex.

FY FÖR BESSERWISSERS!!!

ber så hemskt mkt om ursäkt för OT men denna tråden e helt sjuk!

Senast redigerat av suntibajs (27 februari 2008)

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 februari 2008 · 2 853 Inlägg

verkar lurt detta iaf.. hehe

sunt kåt, glad och otacksam
27 februari 2008 · 132 Inlägg

pattilatti2 skrev:
verkar lurt detta iaf.. hehe

Ja oj käre barn så skumt det verkar!

Exakt vad är det som får dej att tro det? om din far hade haft en ferrari, hade du då inte lånat den i tid och otid?

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
John87 Stolt Volvoägare
27 februari 2008 · 4 913 Inlägg

suntibajs skrev:
om din far hade haft en ferrari, hade du då inte lånat den i tid och otid?

Men hade du haft hand om alla försäkringsfrågor samt kallat det för din bil då?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
robert_87 Lokförare
27 februari 2008 · 126 Inlägg

John87 skrev:
Du skrev "din" bil på pappa?
Bara du som använde bilen?

Skyll dig själv.

Det är fler än du som råkat ut för detta. Tur är väl det.
Annars kommer ju försäkringspremierna fortsätta vara skyhöga tack vare såna som skenförsäkrar på föräldrarna.

Så länge man bor hemma är det inga problem, konstigt vore de annars, för mitt försäkringsbolag föreslog att vi kunde skriva bilen på min mamma och jag bruka den. winkcool

Saab 900 Aero -96
John87 Stolt Volvoägare
27 februari 2008 · 4 913 Inlägg

robert_87 skrev:
Så länge man bor hemma är det inga problem, konstigt vore de annars, för mitt försäkringsbolag föreslog att vi kunde skriva bilen på min mamma och jag bruka den. winkcool

Ja, vissa har det bra.
Får hoppas det funkar för dig då smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
NJ_
27 februari 2008 · 2 118 Inlägg

moose46019 skrev:

NJ_ skrev:

moose46019 skrev:
jaha svartlistad vad trevligt ser jagnär jag läser denna tråd på en gång.

jag visste inte att man kunde reggabilen på två personer på en gång.

det är bra att vissa erkänner att bilen står på sin mamma i denna tråd jag hoppas ni inte får ut något då detta är ren bedrägerie. hur kan jag ha råd med min bil när den står på mig  hmmmmm kan det vara som så att jag jobbar och har råd.

sbp kan ju kolla på det datument som bilen var inne jämför sedan mot bokföringne och wips vem betalade. jo sonen det går att spåra sådant tillbacks hur långt som helst.


till tråskapare nu när du har skivit denna tråd kan du driva det så långt som möjligt i rättsystem.
de flesta försäkringsbolag som läser detta kommer ju se att det är en skenförsäkring och hur svårt är det att få tag på ett personnummer i dagens samhälle inte alls svårt. så driv på bara det kan ju inte bli värre än vad det är.

de där me besiktning e ju bara skitsnack.. jag har besiktat jobbets ena lastbil å vilken 18åring äger en 02as Volvo FM12a ? vem som hellst kan ju fara å besikta en bil, husvagn, lastbil lr vad som hellst..

du ta en kurs i bokföring. ja men vad betalar du med jo firmans kort vad annars.
självklart bokförs det men inte med namn men hur såvrt är det inte att logga backåt i tiden.

det jag menar är att de har all möjlighet att kontrollera vem som brukar den med mera och ta olika faktorer som denna för att bevisa att farsan inte är brukare.

jag betalar då aldrig med kort.. kontant betalning är det som gäller, i de summorna iaf..

D.i.l.l.i.g.a.f
sunt kåt, glad och otacksam
27 februari 2008 · 132 Inlägg

John87 skrev:

suntibajs skrev:
om din far hade haft en ferrari, hade du då inte lånat den i tid och otid?

Men hade du haft hand om alla försäkringsfrågor samt kallat det för din bil då?

Jag har fått en fullgod förklaring av att läsa HELA tråden. Det står nämnligen att hans far har eget företag och jobbar mellan 7-19. Vis av erfarenhet vet jag hur stressigt det kan vara.

Sen att han kallar det för "sin" bil kan ganska enkelt förklaras gensom att det helt enkelt lätt blir så när man sitter och skriver och konstant måste försvara sig mot sjukt otrevligt folk som du!

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
TTTTT
27 februari 2008 · 945 Inlägg

suntibajs skrev:

pattilatti2 skrev:
verkar lurt detta iaf.. hehe

Ja oj käre barn så skumt det verkar!

Exakt vad är det som får dej att tro det? om din far hade haft en ferrari, hade du då inte lånat den i tid och otid?

Jag tycker vi tar och bollar tillbaka frågan lite till dig.
Om din farsa hade haft en Ferrari och den blev stulen, skulle din farsa be dig att ta kontakt med försäkringsbolaget då? Bara pga att han har en firma och jobbar nio timmar om dan? det gör ju faktiskt alla som heltidsarbetar.

blinka blått om du vill rejsa!
robert_87 Lokförare
27 februari 2008 · 126 Inlägg

robert_87 skrev:

John87 skrev:
Du skrev "din" bil på pappa?
Bara du som använde bilen?

Skyll dig själv.

Det är fler än du som råkat ut för detta. Tur är väl det.
Annars kommer ju försäkringspremierna fortsätta vara skyhöga tack vare såna som skenförsäkrar på föräldrarna.

Så länge man bor hemma är det inga problem, konstigt vore de annars, för mitt försäkringsbolag föreslog att vi kunde skriva bilen på min mamma och jag bruka den. winkcool

Ja min bror hade exakt likadant på hans gamla bil, o samma försäkringsbolag, han krocka med den och fick ersättning, så det funkar smile

så alla som säger annat har fel roll

Saab 900 Aero -96
sunt kåt, glad och otacksam
27 februari 2008 · 132 Inlägg

TTTTT skrev:
Jag tycker vi tar och bollar tillbaka frågan lite till dig.
Om din farsa hade haft en Ferrari och den blev stulen, skulle din farsa be dig att ta kontakt med försäkringsbolaget då? Bara pga att han har en firma och jobbar nio timmar om dan? det gör ju faktiskt alla som heltidsarbetar.

Det kan mycket väl tänkas att han skulle göra för att vi gör så i min familj. Jag har otaliga gånger ringt både det ena och det andra ärendet åt både min mor och min far.

7-19 får jag med lite enkel matte till 12 timmar om dan.. sen att man har ett eget företag så blir det lätt att man tar med sig jobbet hem.

Ganska menlös OT detta nu då det inte hjälper trådskaparen ett skit. Jag lägger ner detta här och nu då det som sagt inte gynnar trådskaparen.

Jag tycker att alla som inte har det minsta hjälpsamma att komma med kan lika gärna hålla käften...

Mvh

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 februari 2008 · 2 853 Inlägg

TTTTT skrev:

suntibajs skrev:

pattilatti2 skrev:
verkar lurt detta iaf.. hehe

Ja oj käre barn så skumt det verkar!

Exakt vad är det som får dej att tro det? om din far hade haft en ferrari, hade du då inte lånat den i tid och otid?

Jag tycker vi tar och bollar tillbaka frågan lite till dig.
Om din farsa hade haft en Ferrari och den blev stulen, skulle din farsa be dig att ta kontakt med försäkringsbolaget då? Bara pga att han har en firma och jobbar nio timmar om dan? det gör ju faktiskt alla som heltidsarbetar.

måste hålla me om detta..varför ska du ta kontakt me försäkrings bolaget om din far äger bilen?

och spela roll om min far äger en ferrari..visst jag kör den..so?
när den blir stulen..då ringer inte jag min fars ärenden så
va fan gormar du om??

shit

SaabLejon ÖSM #1 -08
27 februari 2008 · 484 Inlägg

JBlom skrev:
Lite mer info vore ju roligt.

Vem betalade bilen?
Vem stog som ägare på bilen?
Vem stog på försäkringen?

Jo den mesta informationen saknas.
Svårt att ta någon djupare ställning till något mot eller för försäkringsbolagets fördel eller ej, när informationen är så knapphändig.

Men en sak är klar, med så pass knapphändig info och flertalet syftningar på min bil, skapar det misstänksamhet över skenförsäkring och är det skenförsäkring det handlar om tycker jag inte man ska ha ersättning punkt.

Har jag misstolkat dig, trådskaparen att det verkligen är din fars bil, han som köpt bilen, äger den, kör med den, betalar alla delar till den osv och du bara lånar den lite, någon mil ibland så bör din far ha rätt ersättning under förutsättning att klausulerna i försäkringsbrevet uppfyllts.

Vänligen svara på quote och bringa lite klarhet i frågan här om du vill ha goda råd.

Mvh
saablejon

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
AxlSam
27 februari 2008 · 1 497 Inlägg

Citerar från trådskaparens andra tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73793

highway skrev:
hej nu skall jag fatta denna historia ganska kort..
Min bil (skyline R33GT-R) blev stulen fick inte reda på det för än 4dagar efter
då den stod hemma hos mina föräldrar och är inte så mycket hemma hos dom nu för tiden...
fick även mitt kredit kort stulet för de hade jag förlagt i bilen..
nu har det tagit snart 3 månader sedan den blev anmäld stulen och
försäkringsbolaget letar fortfarande kryphål för att beskylla mig för att på något sätt få bilen att försvinna.
han har fått specificerad lista på alla mina samtal den kvällen den försvann han har fått min väns lista för att han tros ha sett den när han va på väg hem från jobbet ..
och han har också fått en lista på vem som varit i kontakt med mig via mail pga min annons på blocket som jag hade på den för att kolla om de va någon som va intresserrad av att kanske byta något skoj mot den..
Idag ber han mig yterliggare om en fullmakt på banken för att kolla upp allt med min ekonomi och även ett utdrag från blocket om vem som mailat om intresse från blocket på min bil..
har haft 2st möten med honom angående allt och dom drar ju bara ut på det...
Någon som varit med om något liknande eller har något bra tips om hur jag skall göra skriv gärna !

Mvh Johan

Så får ni lite mer kött på benen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang