För höga avgasvärden på besiktningen (200sx)

leo_m83
29 februari 2008 ·

tjena grabbar!

nu skriver jag här ännu en gång, vet att det finns gått om folk som är kunniga om bilar big_smile . jag brukar ge tips själv till folk som har för höga avgasvärden men i mitt fall så fungerar ingenting oavsett hur jag gör.

Jag besikta blen för 3 veckor sedan och då fick jag för höga CO och HC halter samt lambdan var under 1.0

Nu är det så att jag har lyckats fixa lambda värdet till 1.03 men problemet är HC. Om jag minskat dock bränsletrycket så öker lambdan värden upp och HC går ner.

Finns det någon samband mellan de två grejerna?
jag har:

* Racekatt
* Ställbar bränsle tryck regulator


Problemet just nu är helt enkelt för hög lamdba värde när HC är inom gränserna. när lambdan ligger inom gränsen så blir HC för hög.

Några förslag?

Glader_GT Arbetsterapeut
29 februari 2008 · 37 Inlägg

byta olja filter stift o kablar

Opel Corsa (1992)
Opel Vectra 2.0 16v CD "Irmscher line" (1999)
leo_m83
29 februari 2008 ·

hmm, de är bytt i förra sommaren. Dock vart oljan svart efter att jag ställde på bilen efter 3 månader....antalgigne bensin i oljan. men kan det påverka värderna?

Necrodamus
29 februari 2008 · 220 Inlägg

Det kan det med största sannolikhet göra. Om du har bensin i oljan så får du högre HC.

leo_m83 skrev:
hmm, de är bytt i förra sommaren. Dock vart oljan svart efter att jag ställde på bilen efter 3 månader....antalgigne bensin i oljan. men kan det påverka värderna?

BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Volvo V40 (2003)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
leo_m83
29 februari 2008 ·

kan du förklara vidare hur det går till? vill gärna vet hur allting hängre ihop big_smile

David_A
29 februari 2008 · 40 Inlägg

testa tanka några liter etanol i tanken ( beroende på hur mkt bensin du har) det ska få alla avgasvärden att sjunka . kanske inte  hjälper i längden, man iaf egenom besiktningen. ( har kompisar som gjort så )

/mvh

RACE_JOCKE
29 februari 2008 · 106 Inlägg

jag hade vätska i fördelare locket och rengjorde det och så höjde jag tomgången och det sänktes från 180 ner till 50 i HC. innan dess hade jag 1000 i HC då bytte jag hela avgassystemet utom grenröret

Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt
Markus_MR2
29 februari 2008 · 761 Inlägg

leo_m83 skrev:
tjena grabbar!

nu skriver jag här ännu en gång, vet att det finns gått om folk som är kunniga om bilar big_smile . jag brukar ge tips själv till folk som har för höga avgasvärden men i mitt fall så fungerar ingenting oavsett hur jag gör.

Jag besikta blen för 3 veckor sedan och då fick jag för höga CO och HC halter samt lambdan var under 1.0

Nu är det så att jag har lyckats fixa lambda värdet till 1.03 men problemet är HC. Om jag minskat dock bränsletrycket så öker lambdan värden upp och HC går ner.

Finns det någon samband mellan de två grejerna?
jag har:

* Racekatt
* Ställbar bränsle tryck regulator


Problemet just nu är helt enkelt för hög lamdba värde när HC är inom gränserna. när lambdan ligger inom gränsen så blir HC för hög.

Några förslag?

Skriv upp alla värde, så blir det enklare att avgöra om det är tändning, bränsle eller avgasreningsfel..

edit: Kan du vara säker på att du inte har några som helst läckor på avgaset?

Senast redigerat av Markus_MR2 (29 februari 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
leo_m83
29 februari 2008 ·

tjena!

Jag tankade etanol 5 L. hade 5 L i tanken banlig bensin. Det förbättrade HC värderna men inte så att det skulle vara godkänd på besiktningen :S


Så här ser värderna ur

HC: 140 (100)
CO: 0.2  (0.5)
c 2500: 0.7 (0.3)
Lambda: 1.35 ( 0.97 - 1.3)

Som sagt, när jag försöker minska på bränslet, så går HC ner dock går lamdban upp. Gör jag tvärtom så går HC up och lambdan ner. En annan symptom är att nu när jag hällde i etanol så går den inte helt jämn vid tomgång. Det gör att värderna flyger iväg liksom


Jag tackar för alla svar smile

Senast redigerat av leo_m83 (29 februari 2008)

leo_m83
29 februari 2008 ·

ingen som har några bra ideer?

Necrodamus
29 februari 2008 · 220 Inlägg

Enligt ditt lambda värde så går bilen på TOK för magert.
Och glöm tjaffset med Etanol, vet flera inkl. mig själv som försökt med det och det enda det resulterat i är högre CO värde.

leo_m83 skrev:
tjena!

Jag tankade etanol 5 L. hade 5 L i tanken banlig bensin. Det förbättrade HC värderna men inte så att det skulle vara godkänd på besiktningen :S


Så här ser värderna ur

HC: 140 (100)
CO: 0.2  (0.5)
c 2500: 0.7 (0.3)
Lambda: 1.35 ( 0.97 - 1.3)

Som sagt, när jag försöker minska på bränslet, så går HC ner dock går lamdban upp. Gör jag tvärtom så går HC up och lambdan ner. En annan symptom är att nu när jag hällde i etanol så går den inte helt jämn vid tomgång. Det gör att värderna flyger iväg liksom


Jag tackar för alla svar smile

Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
leo_m83
29 februari 2008 ·

jupp den går magert enligt lambdan där. Men om jag sänker lambdan så ökar HC halten istället. Kan tilläga att etanolen fixade mina CO halten big_smile

dj_padde
29 februari 2008 · 1 813 Inlägg

att tanka E85 innan besiktningen gör ingen skillnad.. tankade det i min gamla golf innan besiktning efter som jag fick ombesiktning och alla sa tanka i E85 så hjälper det.. nej det gjorde det inte ska jag säga så jag frågade han på besiktningen efter som det redan gått skit:P så sa jag konstigt att värdena inte ändra sig alls fast jag tanka E85 i tanken.. då sa han jo alla säger att det ger ett bättre värde men helt ärligt sa han så hjälper det inte till någon nytta... det ända med e85 på en bensinare gjorde att den dricker bara mer bensin blandat med E85 många tror att det ger bättre värde men som sagt som alla säger å gör ska man inte alltid göra själv kan gå åt skogen..!!   men det visade sig på min bil vara katten som inte fanns nått kvar innuti tongue wink  men lycka till iaf bättre att du får det fixat som e fel som gör värdena fel annars måste du ju göra vid det vid nästa besiktning så gör iordning på det ist när du hittar felet villsäga;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
leo_m83
29 februari 2008 ·

mjo men jag kan inte komma på vad felet kan vara :S

Markus_MR2
29 februari 2008 · 761 Inlägg

leo_m83 skrev:
tjena!

Jag tankade etanol 5 L. hade 5 L i tanken banlig bensin. Det förbättrade HC värderna men inte så att det skulle vara godkänd på besiktningen :S


Så här ser värderna ur

HC: 140 (100)
CO: 0.2  (0.5)
c 2500: 0.7 (0.3)
Lambda: 1.35 ( 0.97 - 1.3)

Som sagt, när jag försöker minska på bränslet, så går HC ner dock går lamdban upp. Gör jag tvärtom så går HC up och lambdan ner. En annan symptom är att nu när jag hällde i etanol så går den inte helt jämn vid tomgång. Det gör att värderna flyger iväg liksom


Jag tackar för alla svar smile

Den går väldigt magert. Se till att feta på lite mer, och kolla så att katten är hel. Har den gått fett tidigare så finns en stor risk att katten tagit stryk!

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
kolvas
29 februari 2008 · 4 001 Inlägg

har du haft borta lambdan och rengjort den? kan vara ett enkelt fel som ställer till det

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
29 februari 2008 · 148 Inlägg

diagnostik?? brukar lätt tala om om det finns nåt avbrott eller felaktiga värden.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Maximaracingoils
29 februari 2008 · 94 Inlägg

åk på macken och köp en flaska k-sprit och häll i det i tanken, det sänker värdena mycket. en polare hälde i en hel sån flaska. (0,5L) och det slog ut mätarna på besiktningen tongue sen stog dom bara och kliade sig i huvet xD haha

Volvo 740 "Powered By Weber" (1986)
NIzmO Ollikkala Racing
1 mars 2008 · 1 724 Inlägg

Justera bränskletrycksregulatorn så du har lamda på runt 1,1 och gör ett oljebyte, det är iaf vad jag skulle ha gjort (om du nu har tillgång till avgasmätare så du ser lamdavärdet).

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
leo_m83
2 mars 2008 ·

tjena!

Jag provade hälla i t-sprit innan jag besikta den andra gången. Funkade vissligen inte så bra. Katen köpte jag o sommaras så den är rätt nu, skulle bli förvånad om den hade tagit stryk. Co halten är ju fint på tomgång. Men åt helvete vid 2500rpm och hög HC.
Kan också säga att jag bytte lamdan vid andra besiktningen. Det hjälpte en del men det hjälpte inte med Co och HC :s

Några andra bra förslag? jag borde kanske byta olja och filter och mer t sprit. Se om det fixar sig då :s

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang