Angående volvo 740 b230f

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

hejsan, jag satt och läste lite på forumet och kom fram till att många tyckte volvo 740 var en seg maskin.

min 740 har gått 19600 mil och jag har ägt den i några veckor och jag måste säga att man kan få rätt bra drag i den faktiskt, har ingen turbo men tung fot och det mesta drar man ju enkelt förutom extrema byggen tongue

volvo har potential att bli en smiskare av gatbilar tycker jag själv.

inte mycket hästar har den, men ack så bra dem jobbar på min 740 big_smile

tackar för bikten

TheAvatar
3 mars 2008 · 23 Inlägg

116 hästar på grönbete är inte mycket att hänga i julgran'
har själv ägt en 740.. Enda stället det var liite drag i den var väl 70 > 120 på 4:an..
Fast även där, mer ljud och mindre verkstad, om man säger så.. smile Att 740n sedan är ungefär som finlandsfärga med slagsida gör juh inte bilen bättre.. Det gör juh väghållningen till obefintlig.
Men 180 gjorde den iaf.. 190 om man är kaffesugen och har hemlängtan! wink

apelsinsaft
3 mars 2008 · 46 Inlägg

hehe, jasså? Får väll gratulera då, men se fan till och inte prova någon annan bil med lite mer krut wink då tappar du nog den där känslan hehe. Är det en 87a måntro ?

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

nej det är faktiskt en 88, min polare hare en 88 han med men hans är inte alls lika pigg, min toppar dock bara 180 sen pallade jag inte vänta längre tongue

men den har bra kräm måste jag säga ändå

har testat en del bilar med mycket pulver i, men med tanke på vad denna bil kostar och vad den levererar är jag jätte nöjd big_smile

Senast redigerat av Sour (3 mars 2008)

TheAvatar
3 mars 2008 · 23 Inlägg

Ja det är väl bara att säga grattis, om du är nöjd. Synd att stridsvagnen drar så innåthelvete mycket soppa.
Och rattar du bilen på E85 så får du räkna med att bränslepumpen inte håller i all oändlighet.. För mig gick det i ~2 år sedan började pumpen låta. Tippade i lite 2-taktsolja i tanken (efter tips från en polare) och tankade fullt med 98oktanig bensin och pumpen blev tyst. Så bensin är att rekommendera..
Nu har jag handlat en annan bil dock, så stridsvagnen får stå avställd tills nästa repövning wink

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

jag åkte i 180 i tio mil och den drack litern, och jag hade full gas hela tiden, annars ska den dra 0.8, dock så har jag aldrig haft så låg förbrukning då jag kör för njutning inte för förbrukning tongue

TheAvatar
3 mars 2008 · 23 Inlägg

Lät nästan omöjligt att du kört den på litern på full gas..

Körde från sthlm till umeå nattetid och med en medelhastighet av 118 km/h, så låg och körde runt 160-170 överallt där det gick. Vid första tankningen så räknade jag ut att den dragit styvt 1.2l/mil om jag inte missminner mig helt.

Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

min är bra servad och gått låga mil, kan vara det kanske?, plus att jag gasade upp till den hastigheten och behöll den hela tiden, inga inbromsningar eller annat

TheAvatar
3 mars 2008 · 23 Inlägg

ja min hade väl gått ~22k mil och likså välservad...
Tyckte min drog väldigt lite med tanke på hur jag kört, men kanske får tänka om..? ;-)

Volvoz84 "Ijenkligen"
3 mars 2008 · 786 Inlägg

Sour skrev:
hejsan, jag satt och läste lite på forumet och kom fram till att många tyckte volvo 740 var en seg maskin.

min 740 har gått 19600 mil och jag har ägt den i några veckor och jag måste säga att man kan få rätt bra drag i den faktiskt, har ingen turbo men tung fot och

det mesta drar man ju enkelt förutom extrema byggen tongue

volvo har potential att bli en smiskare av gatbilar tycker jag själv.

inte mycket hästar har den, men ack så bra dem jobbar på min 740 big_smile

tackar för bikten

Cyklar, rullstolar och sånt eller? lol

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

ja precis tongue

twin_cam Smålänning
3 mars 2008 · 7 877 Inlägg

Är nog skötsel och låga mil som gör det smile
Jag har kört en 740GL -87@ 25k mil, och trots att den hade 6 hästar mer så va den tröttare än min 110 hästars saab tongue

Men fortsätt sköta den så håller det i sig smile Funkat tankmätaren också? wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

har en 745 GLT 16V som ska ha 159hk eller nåt sånt och den är betydligt slöare än min gamla 240 med B21E och den drar dessutom mer soppa

B230 motorn är väldigt seg, det är de flesta standard Volvo sugmotorer, tyvärr, jämför med t.ex en BMW 323 motor så är Volvo en gräsklipppare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sour
3 mars 2008 · 107 Inlägg

twin_cam skrev:
Är nog skötsel och låga mil som gör det smile
Jag har kört en 740GL -87@ 25k mil, och trots att den hade 6 hästar mer så va den tröttare än min 110 hästars saab tongue

Men fortsätt sköta den så håller det i sig smile Funkat tankmätaren också? wink

ahh alltså den är nog ett av dem finaste volvo 740 exemplaren som rullar på svensk mark utan att ha blivit tillfixade.

helt original och allting funkar big_smile

ska fixa bilder så ni får see smile

TheAvatar
5 mars 2008 · 23 Inlägg

twin_cam skrev:
Är nog skötsel och låga mil som gör det smile
Jag har kört en 740GL -87@ 25k mil, och trots att den hade 6 hästar mer så va den tröttare än min 110 hästars saab tongue

Men fortsätt sköta den så håller det i sig smile Funkat tankmätaren också? wink

finns det en enda 740 vars tankmätare funkar? Den jag hade fastnade alltid i fulltank, tills jag kört ~15 mil, då gled den ner.. sedan kunde den lätt kännas som om den stod stilla bra länge vid lite styvt halvtank, varpå den rörde sig tämligen snabbt neråt.. och när jag slog i E85, då fick tankmätaren tuppjuck och skuttade från tom till full tank varenda gång man röde gasen/bromsen.. ;-)

Phaetoon
5 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Luftmotståndet i en 740 gör ju en hel del. Det är väl inte b230-motorn som är seg?
Sen är ju 1.6 ton en del?
Stoppa i den motorn i en lite äldre och lättare bil (typ en Amazon) så kanske den motorn inte känns lika seg längre?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
5 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Sen så kanske man ska tillägga att regelbundna oljebyten påverkar en hel när det gäller gamla Volvos.
Det kan skilja mer än 2dl milen på en nyservad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
NJ_
5 mars 2008 · 2 118 Inlägg

Phaetoon skrev:
Luftmotståndet i en 740 gör ju en hel del. Det är väl inte b230-motorn som är seg?
Sen är ju 1.6 ton en del?
Stoppa i den motorn i en lite äldre och lättare bil (typ en Amazon) så kanske den motorn inte känns lika seg längre?

min 740 väger 1380kg, sitter en b230e i den, 240in jag hade väger detsamma (ungefär) och det satt en B23A i den och den var betydligt piggare och rappare på gasen än vad 740in är..

D.i.l.l.i.g.a.f
Sour
6 mars 2008 · 107 Inlägg

allting på min bil funkar utmärkt inkl tankmätaren, som sagt - praktexemplar big_smile

Volvotjej84 helt galen
6 mars 2008 · 388 Inlägg

DU är inte så gammal va? Och har inte kört så många andra bilar eller för den delen? Har du kört en turbo någongång?
MIn morsa skulle dra dig vid varenda stoppljus med sin 945, t-korsad lättrtyckare med 32.000 mil på mätaren. (Ja, min mor får för sig att rödljusrejsa mellan varven...)

Min 745 GL -90 pinnar på ganska bra för att vara en 740 gl, men ska jag ha minsta chans mot bilar med bättre acc får jag varva max på låga växlar när de ligger på högre... Har dock dragit det mesta som liknar 740/940 GL i området, men den ätr fortfarande trött om man jämför med en annan bil. Är INTE sugen på att köra min om jag lånat morsans t ex.
Dock funkar GL bra att dra med, brukar hålla runt 100-110 uppför när jag drar släp (ca 1300 kg boggie med 13" hjul, extra hög hästtransport) på femman utan att den klagar...

Så kalla gärna din leify för pigg, men sätt dig inte i någon piggare bil för då kommer din världsbild att rasa! smile

Varför åka fort när man kan åka brett?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang