Garage kostnader?

ThimNyberg Janas! lattmask
3 mars 2008 · 177 Inlägg

Hej, jag och några kompisar har ett garage på G. och undrar lite smått om uttgifter. självklart varierar det mellan garage till garage men vad har ni?

Är mest intresserad av el/värme/vatten liknande räkningar. vad brukar man använda i el kostnads vis i ett garage ( obs vi kommer mest vara där efter jobb/skola och helger så e inge 24/7 ström vi snackar om utan mer hobby)(strlk e ungefär 120kvm)

All annan information är intressant och tips om hur man ska fixa med garage kostnader.(detta är ju vårt första så allt e bra tips)

Mvh Thim

den rullar^^
MilleN
3 mars 2008 · 9 108 Inlägg

Låt någon ni litar på ta hand om betalning, sedan är det bra om alla betalar lite högre hyra varje månad än bara kallhyran. Detta ska sedan ta hand om kvartalselräkningen och eventuella andra utgifter, kanske behövs ett släp hyras när alla skräpställen är fyllda, eller så kanske ni vill ha några drickabackar extra i garaget om elräkningen blev billigare än väntat smile

Ring elbolaget och läs upp mätsiffrorna med jämna mellanrum så ni vet hur mycket som ska betalas varje månad så får ni ingen chock.. Ofta blir räkningarna uträknade efter vad förra ägarna betalat, och det kan vara extremt mycket om dom haft mer än hobbyverksamhet.

ThimNyberg Janas! lattmask
3 mars 2008 · 177 Inlägg

tack för din hjälp, kommer vara jag som står på kontrakt etc så det e jag som kommer ha hand om räkningarna. Vi kommer att sätta ett fast pris i månaden och om det blir att det blir pengar över kommer det läggas på nya grejer till garaget men e mest fundersam på elen lixsom för det e ju en del "power tools" som kommer användas och dom andra 3 pluggar fortfarande så dom har ingen direkt inkomst så vill ju försöka ha nån hum om hur mkt man kanske får betala så man kan dela upp det någorlunda får ju inte överstiga våran budget lixsom. får la bli till att prova fram så får vi se.

den rullar^^
MilleN
4 mars 2008 · 9 108 Inlägg

Precis, pröva er fram tills ni har bra koll på vad det kostar.. Men som sagt, snacka med elbolaget efter en månad eller två så ni vet exakt vad ni får betala. Kan nog ligga på 1000 spänn i kvartalet i alla fall.

boston3 pensionär
5 mars 2008 · 31 Inlägg

ThimNyberg skrev:
Hej, jag och några kompisar har ett garage på G. och undrar lite smått om uttgifter. självklart varierar det mellan garage till garage men vad har ni? Är mest intresserad av el/värme/vatten liknande räkningar. vad brukar man använda i el kostnads vis i ett garage ( obs vi kommer mest vara där efter jobb/skola och helger så e inge 24/7 ström vi snackar om utan mer hobby)(strlk e ungefär 120kvmAll annan information är intressant och tips om hur man ska fixa med garage kostnader.(detta är ju vårt första så allt e bra tips)Mvh Thim

De går mycket mer ström än man tror!I vårat garage har vi 16 bilplatser+2st tillfälliga platser+fikahörna +billyftplatsen och vi blåser runt 20-25000kr/år på ström(med fasta avgifter mm)och då ingår utvärmningen i grundhyran,så de e bara ström som går till vertyg,kompressor,massor med lysrör i taket(drar mer än vad man tror)osv
Så se till att lägga undan tillräckligt med pengar,och se till att få betalt av ALLA den sista i månaden,annars kan de bli den vanliga visan typ "de e mycket nu,du får pengarna om en vecka......."har det väl börjat strula kommer det å gå åt helvete-så va stenhård från början så blir de säkert kanon.

boston3 pensionär
5 mars 2008 · 31 Inlägg

ThimNyberg skrev:
Hej, jag och några kompisar har ett garage på G. och undrar lite smått om uttgifter. självklart varierar det mellan garage till garage men vad har ni? Är mest intresserad av el/värme/vatten liknande räkningar. vad brukar man använda i el kostnads vis i ett garage ( obs vi kommer mest vara där efter jobb/skola och helger så e inge 24/7 ström vi snackar om utan mer hobby)(strlk e ungefär 120kvmAll annan information är intressant och tips om hur man ska fixa med garage kostnader.(detta är ju vårt första så allt e bra tips)Mvh Thim

De går mycket mer ström än man tror!I vårat garage har vi 16 bilplatser+2st tillfälliga platser+fikahörna +billyftplatsen och vi blåser runt 20-25000kr/år på ström(med fasta avgifter mm)och då ingår utvärmningen i grundhyran,så de e bara ström som går till vertyg,kompressor,massor med lysrör i taket(drar mer än vad man tror)osv
Så se till att lägga undan tillräckligt med pengar,och se till att få betalt av ALLA den sista i månaden,annars kan de bli den vanliga visan typ "de e mycket nu,du får pengarna om en vecka......."har det väl börjat strula kommer det å gå åt helvete-så va stenhård från början så blir de säkert kanon.

ThimNyberg Janas! lattmask
5 mars 2008 · 177 Inlägg

boston3 skrev:

ThimNyberg skrev:
Hej, jag och några kompisar har ett garage på G. och undrar lite smått om uttgifter. självklart varierar det mellan garage till garage men vad har ni? Är mest intresserad av el/värme/vatten liknande räkningar. vad brukar man använda i el kostnads vis i ett garage ( obs vi kommer mest vara där efter jobb/skola och helger så e inge 24/7 ström vi snackar om utan mer hobby)(strlk e ungefär 120kvmAll annan information är intressant och tips om hur man ska fixa med garage kostnader.(detta är ju vårt första så allt e bra tips)Mvh Thim

De går mycket mer ström än man tror!I vårat garage har vi 16 bilplatser+2st tillfälliga platser+fikahörna +billyftplatsen och vi blåser runt 20-25000kr/år på ström(med fasta avgifter mm)och då ingår utvärmningen i grundhyran,så de e bara ström som går till vertyg,kompressor,massor med lysrör i taket(drar mer än vad man tror)osv
Så se till att lägga undan tillräckligt med pengar,och se till att få betalt av ALLA den sista i månaden,annars kan de bli den vanliga visan typ "de e mycket nu,du får pengarna om en vecka......."har det väl börjat strula kommer det å gå åt helvete-så va stenhård från början så blir de säkert kanon.

Enda grejen e ju att jag e den enda som har cash att lägga dom andra har en budget på 600 i månaden som det ska funka på så blir svårt om det kostar mer än 2400 i månaden (för dom då)  dom pluggar ju så dom ha rinte samma plånbok till det..

den rullar^^
ThimNyberg Janas! lattmask
5 mars 2008 · 177 Inlägg

MilleN skrev:
Precis, pröva er fram tills ni har bra koll på vad det kostar.. Men som sagt, snacka med elbolaget efter en månad eller två så ni vet exakt vad ni får betala. Kan nog ligga på 1000 spänn i kvartalet i alla fall.

svåra e ju att dom har begränsat med pengar och det har inte jag (lr jo men inte så lite osm dom dom har 600 i månaden jag kan la iallfall gå upp till 1500-2000 utan problem) men dom pluggar ju så

den rullar^^
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 mars 2008 · 5 650 Inlägg

1 tips bara man ska inte hyra massa grejjer me folk som inte har stadigt me cash annars kan de suga hårt när dom väl inte har pengarna

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MilleN
6 mars 2008 · 9 108 Inlägg

ThimNyberg skrev:
svåra e ju att dom har begränsat med pengar och det har inte jag (lr jo men inte så lite osm dom dom har 600 i månaden jag kan la iallfall gå upp till 1500-2000 utan problem) men dom pluggar ju så

Det kan ju bli lite ork. Hade nog letat efter garage till mig själv i det läget. Ett garage för fyra pers brukar gå loss på minst 800 i månaden per person, segt att behöva betala för andra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang