Bilder från min krasch...

Malmoe SSS -12
23 december 2005 · 3 217 Inlägg

Tack för att du lever kvar iallafall smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

mrcelica skrev:

calibra_nox skrev:

gemini78 skrev:
Calibra_nox> Fast du hade väl inte bältet på dig eller?smile

Jag hade nog bältet på mej neutral
Men jag läste också i instruktionsboken att Ford har "bältes-sträckare" eller vad de nu hette, att säkerhetsbältena töjs lite, och att bältes-rullen släpper ut lite av bältet för att mildra att man inte bryter några revben eller får några bestående ärr från bältet tongue

Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...

hmm ..  bältessträckare stramar åt så man inte kommer från ryggstödet, därför man inte skall ha några tjocka jackor under bältet på vintern, bältessträckaren aktiveras inte den är mekanisk och sitter vi vajer eller hur denu stavas i stolsfästet i en kolv, när denna kolven känner särdrag på nåt visst kilo så löser den ut och snurrar ihop sig på nåt finnurligt sätt och drar bältet närmre kroppen.

Calibra_nox >  titta på din calibra. skulle nästan misstänka att det sitter sånna kolvar på dina säten. hade jag vetat hur och om man kunde klistra in bilder här så hade jag gjort de på ett av mina säten som jag hade loss i sommras. Är nästan helt säker på att de är samma säten du och jag har i våra bilar, om du har orginal kvar då vill säga.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
M1cha
23 december 2005 · 645 Inlägg

mrcelica skrev:
Skulle helt klart stämma ford på grund av att krock-kudden inte visade sig...

Säger detsamma.

Bra att du klarade dig så "bra" som du gjorde. Och kör snabbt och säkert i framtiden. wink

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
mrcelica
23 december 2005 · 1 639 Inlägg

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

calibra_nox skrev:
Jag hade nog bältet på mej neutral
Men jag läste också i instruktionsboken att Ford har "bältes-sträckare" eller vad de nu hette, att säkerhetsbältena töjs lite, och att bältes-rullen släpper ut lite av bältet för att mildra att man inte bryter några revben eller får några bestående ärr från bältet tongue

Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...

hmm ..  bältessträckare stramar åt så man inte kommer från ryggstödet, därför man inte skall ha några tjocka jackor under bältet på vintern, bältessträckaren aktiveras inte den är mekanisk och sitter vi vajer eller hur denu stavas i stolsfästet i en kolv, när denna kolven känner särdrag på nåt visst kilo så löser den ut och snurrar ihop sig på nåt finnurligt sätt och drar bältet närmre kroppen.

NEJ ! Yttra dig inte när du inte har en susning om vad du pratar om...

Bältesförsträckaren sitter monterad på bältesrullen, det är en cylinder fylld med krut som antänds av samma typ av utlösare som antänder krutet i krock kudden. i Cylindern sitter en kolv som drar åt bältesrullen en liten bit. Denna pyrotekniska sträckare får sin signal från SRS enheten som i sin tur får sin signal från olika sensorer... 
Om man vill kan man kika på bältesrullen och se den avlånga cylindern märkt "PRETENSION SYSTEM"

Senast redigerat av mrcelica (23 december 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

mrcelica skrev:

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

Dock aktiveras endast bältessträckarna om airbagen löser ut ! Det styrs av samma "burk" som har hand om krock-kuddarna...

hmm ..  bältessträckare stramar åt så man inte kommer från ryggstödet, därför man inte skall ha några tjocka jackor under bältet på vintern, bältessträckaren aktiveras inte den är mekanisk och sitter vi vajer eller hur denu stavas i stolsfästet i en kolv, när denna kolven känner särdrag på nåt visst kilo så löser den ut och snurrar ihop sig på nåt finnurligt sätt och drar bältet närmre kroppen.

Calibra_nox >  titta på din calibra. skulle nästan misstänka att det sitter sånna kolvar på dina säten. hade jag vetat hur och om man kunde klistra in bilder här så hade jag gjort de på ett av mina säten som jag hade loss i sommras. Är nästan helt säker på att de är samma säten du och jag har i våra bilar, om du har orginal kvar då vill säga.

NEJ ! Yttra dig inte när du inte har en susning om vad du pratar om...

Bältesförsträckaren sitter monterad på bältesrullen, det är en cylinder fylld med krut som antänds av samma typ av utlösare som antänder krutet i krock kudden. i Cylindern sitter en kolv som drar åt bältesrullen en liten bit. Denna pyrotekniska sträckare får sin signal från SRS enheten som i sin tur får sin signal från olika sensorer... 
Om man vill kan man kika på bältesrullen och se den avlånga cylindern märkt "SEAT PRETENSION SYSTEM"

förklara för mig hur man lägger in bilder här så ska jag bevisa mitt yttrande.
Måste alla bilar vara lika dana?!

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
JohnnyN Rutinerad medlem
23 december 2005 · 1 938 Inlägg

http://www.geting.se/ så kan du ladda upp bilder (max 2 mb) och sedan använder du dej av [img] taggen här smile

mrcelica
23 december 2005 · 1 639 Inlägg

En liten bild som förklarar...

http://static.howstuffworks.com/gif/seatbelt-spark.gif

Senast redigerat av mrcelica (23 december 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

mrcelica skrev:
En liten bild som förklarar...

http://static.howstuffworks.com/gif/seatbelt-spark.gif

just de denna mojjäng sitter på opels säten och är mekaniska.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

http://www.geting.se/images/003.jpg

                          ????????

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

calibra_nox skrev:
http://www.geting.se/ så kan du ladda upp bilder (max 2 mb) och sedan använder du dej av [url]taggen här smile

tackar

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
mrcelica
23 december 2005 · 1 639 Inlägg

Jag kan lova dig att du har en KRUTLADDNING i cylindern på bilden du visar...
smile Men uppenbarligen är där en vajer...

Det där är ett mycket gammalt system, numer sitter försträckarna i stolpen på bältesrullen vad jag vet, men jag kan erkänna att jag kan ha fel smile

Senast redigerat av mrcelica (23 december 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
23 december 2005 · 1 938 Inlägg

Jag har faktist inte kollat om jag har några sådana rullar tongue det kan jag kolla nu i mellandagarna. Ska ändå ha bort lite inredning big_smile

Senast redigerat av calibra_nox (23 december 2005)

PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

mrcelica skrev:
Jag kan lova dig att du har en KRUTLADDNING i cylindern på bilden du visar...
smile Men uppenbarligen är där en vajer...

Det där är ett mycket gammalt system, numer sitter försträckarna i stolpen på bältesrullen vad jag vet, men jag kan erkänna att jag kan ha fel smile

detta svar kan jag gå med på, för guds skull min bil är en -95:a  smile

Har du lekt med sånna här trattar med papperssnöre i olika färger i när du var lite som small när man drog i ett snöre som löpte ut på baksidan?

Detta fungerar på ungefär samma sätt.

Senast redigerat av Lucifer84 (23 december 2005)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Lunnajs Mr
23 december 2005 · 267 Inlägg

Strunta i detaljerna, det viktiga är väl ändå funktionen?
Den stramar väl åt bältet ändå? och inte som nox skrev..
Jag vill veta, för jag är av uppfattningen att den stramar åt så du sitter hårdare.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
mrcelica
23 december 2005 · 1 639 Inlägg

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:
Jag kan lova dig att du har en KRUTLADDNING i cylindern på bilden du visar...
smile Men uppenbarligen är där en vajer...

Det där är ett mycket gammalt system, numer sitter försträckarna i stolpen på bältesrullen vad jag vet, men jag kan erkänna att jag kan ha fel smile

detta svar kan jag gå med på, för guds skull min bil är en -95:a  smile

Har du lekt med sånna här trattar med papperssnöre i olika färger i när du var lite som small när man drog i ett snöre som löpte ut på baksidan?

Detta fungerar på ungefär samma sätt.

Är överens om du kan va med på krutet ! smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

Lunnajs skrev:
Strunta i detaljerna, det viktiga är väl ändå funktionen?
Den stramar väl åt bältet ändå? och inte som nox skrev..
Jag vill veta, för jag är av uppfattningen att den stramar åt så du sitter hårdare.

ja den stramar. den drar åt bältet ca 5 cm eller nåt.

Själv sitter jag aldrig med jacka under bältet när jag kör eller åker bil och drar alltid åt bäktet när ja knäppt de.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
23 december 2005 · 1 076 Inlägg

mrcelica skrev:

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:
Jag kan lova dig att du har en KRUTLADDNING i cylindern på bilden du visar...
smile Men uppenbarligen är där en vajer...

Det där är ett mycket gammalt system, numer sitter försträckarna i stolpen på bältesrullen vad jag vet, men jag kan erkänna att jag kan ha fel smile

detta svar kan jag gå med på, för guds skull min bil är en -95:a  smile

Har du lekt med sånna här trattar med papperssnöre i olika färger i när du var lite som small när man drog i ett snöre som löpte ut på baksidan?

Detta fungerar på ungefär samma sätt.

Är överens om du kan va med på krutet ! smile

helt klar. står de ju på cylindern. Caution! Do not open or dismentel befor putting the safty pin in due to explosion, eller nåt liknande.   smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
xBjorlingx
23 december 2005 · 433 Inlägg

Aj jäklar du..men var glad att du klara dig någolunda bra och att det inte var Calibran du kvadda =P

mrcelica
24 december 2005 · 1 639 Inlägg

Lucifer84 skrev:

Lunnajs skrev:
Strunta i detaljerna, det viktiga är väl ändå funktionen?
Den stramar väl åt bältet ändå? och inte som nox skrev..
Jag vill veta, för jag är av uppfattningen att den stramar åt så du sitter hårdare.

ja den stramar. den drar åt bältet ca 5 cm eller nåt.

Själv sitter jag aldrig med jacka under bältet när jag kör eller åker bil och drar alltid åt bäktet när ja knäppt de.

Det är nästan regel att man knäcker några revben om man endast har en tunn t-shirt och sträckarn inte har belastningsbegränsning. Men det  är en risk man får ta..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
26 december 2005 · 1 938 Inlägg

xBjorlingx skrev:
Aj jäklar du..men var glad att du klara dig någolunda bra och att det inte var Calibran du kvadda =P

Jo-o, det är jag också tongue big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang