Motorstrul! ryckig gång på min volvo s40 t4 -98

isso \m/(><)\m/
17 mars 2008 · 742 Inlägg

har en s40 t4 -98 som går ryckigt, mest när den e kall. som när man tar den på morgonen och kör iväg och sen lägger i tvåan så vill den nästan dö när man gasar. går även lite ryckigt när den e varm och laddtrycket börjar komma. den blir även orkeslös ibland men har laddtryck på ca 1-1.3 bar men den orkar inte dra något ändå.. laddtrycket är det aldrig något fel med.  bilen e chippad och har öppen dump och filter men den har gått bra tidigare. kan det vara luftmassemätaren eller har någon något tips?

Senast redigerat av t4racing (17 mars 2008)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
_SpoRRen_
17 mars 2008 · 25 Inlägg

kolla magnetventilen.. min var oxå sån. så bytte ja magnetventil så gick den som den skulle

torpis Forummoderator
17 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Får den soppa?  byt filter mät trycket? stiften är med vanligt fel...   kolla så alla tryckslangar sitter där de skall så det inte läcker nån stans...  kan ju ha lossnat, men vet aldrig.

(kan ju vara det klassiska -98felet att styrboxen gett upp, ger ryckande symtom.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
isso \m/(><)\m/
17 mars 2008 · 742 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
kolla magnetventilen.. min var oxå sån. så bytte ja magnetventil så gick den som den skulle

men om den vore paj så skulle det väl inte bli något laddtryck, eller har jag fel? inte så haj på det här med motorstyrning

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
isso \m/(><)\m/
17 mars 2008 · 742 Inlägg

torpis skrev:
Får den soppa?  byt filter mät trycket? stiften är med vanligt fel...   kolla så alla tryckslangar sitter där de skall så det inte läcker nån stans...  kan ju ha lossnat, men vet aldrig.

(kan ju vara det klassiska -98felet att styrboxen gett upp, ger ryckande symtom.)

filtret e bytt för inte så länge sen men ska kolla upp det med soppatryck och stiften och slangarna. men det är ju jävligt skumt att den bara går illa ibland när den e varm men den rycker alltid när den e kall

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
torpis Forummoderator
18 mars 2008 · 10 576 Inlägg

vevaxelgivare samt kamaxelgivare är med vanliga fel som genererar lustisa saker.

är kamaxelgivaren fel så kan bilen starta i fel takt, dvs soppan sprutas in under arbetstakten och blir liggandes på ventilen tills den öppnar, då får motorn in stora droppar istället för dimma och går således kass på lågvarv.

Kan bero på massa olika fel, kolla dina avgasvärden? stämmer dem på tomgång och 2500rpm?  om inte kan BTR vara kass.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
isso \m/(><)\m/
18 mars 2008 · 742 Inlägg

torpis skrev:
vevaxelgivare samt kamaxelgivare är med vanliga fel som genererar lustisa saker.

är kamaxelgivaren fel så kan bilen starta i fel takt, dvs soppan sprutas in under arbetstakten och blir liggandes på ventilen tills den öppnar, då får motorn in stora droppar istället för dimma och går således kass på lågvarv.

Kan bero på massa olika fel, kolla dina avgasvärden? stämmer dem på tomgång och 2500rpm?  om inte kan BTR vara kass.

besiktade bilen för några dagar sen och avgasvärdena var bra..

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang