malmö arabland?

Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

baaki skrev:
Jag tycker att man ska införa något liknande vad jag läst de har i nederländerna efter deras massiva invandring dom hade. För att få medborgarskap ska man ha bott i landet 5eller8år (minns inte vilket), kunna språket, visa att man kan försörja sig själv, att man kan kulturen osv. Kan man inte det efter de åren förtjänar man inte medborgarskap i ett land. Tycker helt klart att man ska kunna ställa krav, inte bara göra som Mona Sahlin vill och tvinga kommuner att ta emot invandrare.

Jag tycker att det låter rätt så rimligt. Fast sen är det väl helt ok att tvinga kommuner utan många flyktingar att ta emot dessa?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Westberg Japs :)
29 mars 2008 · 775 Inlägg

kanske dags o göra ngt, om det inte är försent

beta
29 mars 2008 · 804 Inlägg

Phaetoon skrev:

baaki skrev:
Jag tycker att man ska införa något liknande vad jag läst de har i nederländerna efter deras massiva invandring dom hade. För att få medborgarskap ska man ha bott i landet 5eller8år (minns inte vilket), kunna språket, visa att man kan försörja sig själv, att man kan kulturen osv. Kan man inte det efter de åren förtjänar man inte medborgarskap i ett land. Tycker helt klart att man ska kunna ställa krav, inte bara göra som Mona Sahlin vill och tvinga kommuner att ta emot invandrare.

Jag tycker att det låter rätt så rimligt. Fast sen är det väl helt ok att tvinga kommuner utan många flyktingar att ta emot dessa?

nja, även politikerna i kommunen är valda av folket och säger de "nej" betyder det att folket i kommunen inte vill ha dom där, går man då mot detta är det inte demokratiskt. Fast samtidigt måste man ju få dom att sprida på sig för att integrera dom i samhället och det ska ju styras på högre nivå. Vet faktiskt inte vilken sida där jag ska ställa min fot. Men oavsett borde vi se över hur de tas in istället för att bara tvinga kommuner med "Ni har mindre än 20% invandrare här har ni 20´000 till."

jonesono Personal- och beteendevetare
29 mars 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:
Du vet väl att man "ser grandet i sin nästas öga, men missar bjälken i sitt eget".

Testat att vända dina kära citat mot din egen uppfattning... testa, jag tror det kan ha effekt nämligen!
Du på fullt allvar ifrågasätter om jag kan tillämpa kritiskt tänkande? Oh my gosh, vilket övertramp.
Btw, har du fullgod gymnasieutbildning? Tycker mig se ett uns av eget bristande kritiskt tänkande.

blacken skrev:
Må så vara att samhälle/livsmiljö kan ha en "inverkan" på en individ.

I think we got something...

blacken skrev:
Men det förändrar inte det faktum att en individ ÄR ansvarig/skyldig för sina handlingar. Skit detsamma vad ens bakgrund är du är som individ HELT ansvarig för vad du gör så enkelt ÄR det.

Ahh... så nära, men ändå så långt borta.

blacken skrev:
Sedan så kan man förstå att sådana som du vidhåller sin "övertygelse" för ni måste ju legitimera erat "vara" så att säga.

"... sa han och gick till kyrkan."
En sågning av tvärvetenskapliga mått, signerad blacken!
Hahaha Give me a break! lol

Har du någon heder kvar, är det dags att packa ihop nu.. ett litet tips bara.

Angående begreppet heder så är det följande som gäller "It`s for mee to know, and for you to find out"
Du ska ALLDRIG ifrågasätta en persons heder innan du ens känner vederbörande. Det tyder bara på en mycket dålig uppfostran/ dålig respekt för olika individer..

Det var ju en gnutta ironi i hela sammanhanget, men jag har nog mycket dålig uppfostran...usch och tvi.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
29 mars 2008 · 1 082 Inlägg

baaki skrev:

Phaetoon skrev:

baaki skrev:
Jag tycker att man ska införa något liknande vad jag läst de har i nederländerna efter deras massiva invandring dom hade. För att få medborgarskap ska man ha bott i landet 5eller8år (minns inte vilket), kunna språket, visa att man kan försörja sig själv, att man kan kulturen osv. Kan man inte det efter de åren förtjänar man inte medborgarskap i ett land. Tycker helt klart att man ska kunna ställa krav, inte bara göra som Mona Sahlin vill och tvinga kommuner att ta emot invandrare.

Jag tycker att det låter rätt så rimligt. Fast sen är det väl helt ok att tvinga kommuner utan många flyktingar att ta emot dessa?

nja, även politikerna i kommunen är valda av folket och säger de "nej" betyder det att folket i kommunen inte vill ha dom där, går man då mot detta är det inte demokratiskt. Fast samtidigt måste man ju få dom att sprida på sig för att integrera dom i samhället och det ska ju styras på högre nivå. Vet faktiskt inte vilken sida där jag ska ställa min fot. Men oavsett borde vi se över hur de tas in istället för att bara tvinga kommuner med "Ni har mindre än 20% invandrare här har ni 20´000 till."

Bara lite kuriosa, men det är inte sällan man har hyfsat dåliga bortförklaringar till att inte ta emot dem.. fast ekonomin tillåter och det finns tomma lägenheter osv.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
beta
29 mars 2008 · 804 Inlägg

jonesono skrev:

baaki skrev:

Phaetoon skrev:

Jag tycker att det låter rätt så rimligt. Fast sen är det väl helt ok att tvinga kommuner utan många flyktingar att ta emot dessa?

nja, även politikerna i kommunen är valda av folket och säger de "nej" betyder det att folket i kommunen inte vill ha dom där, går man då mot detta är det inte demokratiskt. Fast samtidigt måste man ju få dom att sprida på sig för att integrera dom i samhället och det ska ju styras på högre nivå. Vet faktiskt inte vilken sida där jag ska ställa min fot. Men oavsett borde vi se över hur de tas in istället för att bara tvinga kommuner med "Ni har mindre än 20% invandrare här har ni 20´000 till."

Bara lite kuriosa, men det är inte sällan man har hyfsat dåliga bortförklaringar till att inte ta emot dem.. fast ekonomin tillåter och det finns tomma lägenheter osv.

Samtidigt har ju kommunerna sett hur illa det har gått för resten av sverige när de tagit emot massor så är ju inte så konstigt de inte vill ta emot. En tom lägenhet kostar inte lika mycket som samma lägenhet med 10personer i den. T.o.m. så att här i stan (5mil från malmö) vill kommunala bostadsbolaget införa stadgar på att inte för många ska bo i varje lägenhet.

baca Os Difuntos
29 mars 2008 · 1 822 Inlägg

Phaetoon skrev:

baca skrev:
Hårdare domar.
Lättare att utvisa.
Möjlighet att ta tillbaka medborgarskap.
Påtvingad SFI.
Bidragsberättigad max 1år
Skall ha ett jobb/praktik inom 6 månader efter ankomst.

Några förändringar som jag tror skulle ge resultat.

Hårdare domar har ju inte hjälpt i USA direkt.
Bättre att satsa på folk som gör att folk blir dömda för sina brott istället.
Dom flesta småbrott som anmäls läggs ju ner sad
Mer poliser, mer utredare?

Lättare att utvisa. Håller med. Tycker att även infödda svenskar bör kunna utvisas.
Påtvingad SFI tycker jag är meningslöst. Finns ju vissa invandrare som lär sig svenska på egen hand bättre än att gå på SFI tillsammans med analfabeter. Dessutom blir ju man inte speciellt motiverad av att bli tvingad till att göra något?

Bidragsberättigad i max 1 år? Som asylsökande får man ju inte jobba eller studera förrän man fått sitt uppehållstillstånd, right? Det tar ju evigheter innan man får reda på om man får stanna. Värdelöst.
Men ska man få bidrag så ska man även göra något. Sen kanske man skulle ge bidrag i form av matcheckar och inte i reda pengar?

Att alla ska ha ett jobb/praktik inom 6 månader efter ankomst är ju utmärkt! Men synd bara att det kommer ta jobb från ungdomar och andra som kanske behöver jobben lika mycket?

Jag utryckte mig lite fel i första punkten, Jag men ainte att bara straffen ska bli hårdare utan även att domarna och utredarna ska bli hårdare/tuffare och inte bara läggas ner fallen som inte automatiskt leder till fängelse.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
blacken
29 mars 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:
Du vet väl att man "ser grandet i sin nästas öga, men missar bjälken i sitt eget".

Testat att vända dina kära citat mot din egen uppfattning... testa, jag tror det kan ha effekt nämligen!
Du på fullt allvar ifrågasätter om jag kan tillämpa kritiskt tänkande? Oh my gosh, vilket övertramp.
Btw, har du fullgod gymnasieutbildning? Tycker mig se ett uns av eget bristande kritiskt tänkande.

blacken skrev:
Må så vara att samhälle/livsmiljö kan ha en "inverkan" på en individ.

I think we got something...

blacken skrev:
Men det förändrar inte det faktum att en individ ÄR ansvarig/skyldig för sina handlingar. Skit detsamma vad ens bakgrund är du är som individ HELT ansvarig för vad du gör så enkelt ÄR det.

Ahh... så nära, men ändå så långt borta.


"... sa han och gick till kyrkan."
En sågning av tvärvetenskapliga mått, signerad blacken!
Hahaha Give me a break! lol

Har du någon heder kvar, är det dags att packa ihop nu.. ett litet tips bara.

Angående begreppet heder så är det följande som gäller "It`s for mee to know, and for you to find out"
Du ska ALLDRIG ifrågasätta en persons heder innan du ens känner vederbörande. Det tyder bara på en mycket dålig uppfostran/ dålig respekt för olika individer..

Det var ju en gnutta ironi i hela sammanhanget, men jag har nog mycket dålig uppfostran...usch och tvi.

Bra att du kan erkänna det för dig själv och offentligt. En bit på vägen..

Waho Allmänt Jobbig
29 mars 2008 · 1 200 Inlägg

Jag är inte så rasistis, men seriöst, stäng gränsen.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
-S40- Livsnjutare
29 mars 2008 · 403 Inlägg

Kanske dags att ta hand om dem vi har, innan man kan släppa in ytterligare tusentals år 2008 ?

Gta Iv 31april
Cromeaholica
30 mars 2008 ·

Jag har inte läst allt här men nu är det fan nog! Skicka en beväpnad pluton eller 2 med rätt att bruka våld förfan och tvinga dom jävlarna att bygga vägar,gräva eller vafan som helst! Då har dom iaf nått att göra!

Anledningen till att våra politiker snackar som dom gör är för att fiska röster från invandrare! Klart som fan att mr Achmed röstar på Mr Sossegris om mr Sossegris gör så att mr achmeds familj kan komma in i landet?

Stäng gränsen förfan! Och ordna upp det innan det är försent! Man kan inte bygga Höghus med pinnar som grund!

jonesono Personal- och beteendevetare
30 mars 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Angående begreppet heder så är det följande som gäller "It`s for mee to know, and for you to find out"
Du ska ALLDRIG ifrågasätta en persons heder innan du ens känner vederbörande. Det tyder bara på en mycket dålig uppfostran/ dålig respekt för olika individer..

Det var ju en gnutta ironi i hela sammanhanget, men jag har nog mycket dålig uppfostran...usch och tvi.

Bra att du kan erkänna det för dig själv och offentligt. En bit på vägen..

Precis.. exakt.. *skakar på huvudet*

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
richardoo290 VOLVO for life..
30 mars 2008 · 2 113 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
Fan snackar ni om, vi ska tacka ryssarna lika mycket som alla andra som slogs mot nazismen.. Sverige var neutralt vilket jag tycker är sjukt fegt, mitt land var helt ockuperat "Jugoslavien" endå slogs vi mot nazisterna och till slut körde ut dem... Men nej sverige gjorde inte ett skvatt..Lika fega som dagens politiker...

vi var smarta,
1. vi kunde hjälpa våra grannländer, kvinnor och barn ifrån norge finland och danmark fick komma hit.. dem fick mat och tak över huvudet.. MÅNGA liv räddades tack vare sverige vilket jag är mkt stolt över.

2. vi stod på finlands sida och man kan väll då säga att vi stod mer på hitlers sida under WW2,
eftersom vi lät hitler skicka upp pansarvagnar och vapen till finnarna genom sverige så de kunde förvara sig bättre, .. finland fick mkt hjälp av sverige.. många svenskar hjälpte till och med dem att slåss! och sårade soldater fick vård.

3. skulle vi vart emot hitler skulle det ha gått mkt sämre för dk/norge/finland och vi själva skulle förlorat en jävla massa liv till ingen nytta alls..

du kan kalla det fegt om du vill, men jag vet att vårt handlande inte berodde på feghet utan vi var helt enkelt bara smart av oss. många av de gammla soldaterna/familjerna ifrån dk/norge/finland är mkt mkt  tacksamma för sveriges handlande än idag.

- o vad fan har du för rätt till att komma hit och kalla "oss svenskar" för fega,
ok om vi själva tycker så? men DU??... nä visa lite respekt för landet som försörjer dig istället.
ditt land? - anser du inte sverige som ditt land? är du turist?.. tss.. men svenskt medborgarskap har du säkert.. dock gillar du inte detta land och du anser dig inte vara härifrån.  fyyfan säger ja bara!

om du går över till grannen din, kan du med att gå in med skorna på/ rota i kylskåpet / sova över hos han i ett par månader / ta kontrollen över hans tv-kontroll / och sen bara gå in till dig igen...  ?

fegge_89
30 mars 2008 · 1 302 Inlägg

Ja n0b0dy_  skärp dig för f..an.

Ingen eller inget som håller dig kvar i det här landet.

Tänk på vad du säger..

Senast redigerat av fegge_89 (30 mars 2008)

MrTurbo Better than God \o/
30 mars 2008 · 1 882 Inlägg

Vilken överraskning att richardoo290 startat denna tråden....   roll

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
richardoo290 VOLVO for life..
30 mars 2008 · 2 113 Inlägg

MrTurbo skrev:
Vilken överraskning att richardoo290 startat denna tråden....   roll

Vilken överraskning att du kommer med ett så onödigt inlägg roll

MrTurbo Better than God \o/
30 mars 2008 · 1 882 Inlägg

richardoo290 skrev:

MrTurbo skrev:
Vilken överraskning att richardoo290 startat denna tråden....   roll

Vilken överraskning att du kommer med ett så onödigt inlägg roll

Inte så mö onödigare än tråden i sig tycker jag. Vart vill du komma? Bor du ens i Malmö? wink

Sådant här leder sällan till något vettigt då det inte kan skapas annat än nitiska inlägg och inga vidare förändringar på "problemet" sig. Sedan är det ju upp till var och en om det ÄR ett "problem" eller inte...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
richardoo290 VOLVO for life..
30 mars 2008 · 2 113 Inlägg

MrTurbo skrev:

richardoo290 skrev:

MrTurbo skrev:
Vilken överraskning att richardoo290 startat denna tråden....   roll

Vilken överraskning att du kommer med ett så onödigt inlägg roll

Inte så mö onödigare än tråden i sig tycker jag. Vart vill du komma? Bor du ens i Malmö? wink

Sådant här leder sällan till något vettigt då det inte kan skapas annat än nitiska inlägg och inga vidare förändringar på "problemet" sig. Sedan är det ju upp till var och en om det ÄR ett "problem" eller inte...

ledde "falu-korvs-tråden" till nått vettigt då?.. neh.. vi snackar bara här. ingen mening att förstöra tråden?
antar att du inte har bott på nått invandrar-tätt område.. kanske är invandrare sj?
iallafall så tycker 90% av dem i tråden hitils att malmö/rosengård ÄR ett problem och någott borde göras,
vart ja vill komma? ingenstans.. dock undrar ja lite varför folk är kritiska emot att sätta krav på invandrare/flyktingar?

MrTurbo Better than God \o/
30 mars 2008 · 1 882 Inlägg

Jag bor i en stad där det var "kravaller" i området där invandrartätheten är högst så jag "vet hur de ser ut" så att säga. Är dock (vad jag vet) otroligt svensk själv, det gör dock inte att jag på något sätt ser ner på dem som inte är det. Problemen som uppkommer beror ofta på hur de blivit mottagna i Sverige...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang