Hårda Coilovers?

Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

Jag är ute efter hårda Coilovers, och då menar jag hårda! Det är inte till A4:an utan till ett kommande projekt, men fortfarande en Audi.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
chrix
27 mars 2008 · 188 Inlägg

Ja du??
Varför såå hårda??
Köp du Bilsteins dyraste eller varför inte Öhlins.
Då kan du justera så det blir bra väghållning å inte hårda..

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
27 mars 2008 · 946 Inlägg

chrix skrev:
Ja du??
Varför såå hårda??
Köp du Bilsteins dyraste eller varför inte Öhlins.
Då kan du justera så det blir bra väghållning å inte hårda..

Haha, jag är uppväxt 1km från Öhlins fabrik, i lilla Hovslätt i Jönköping. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

chrix skrev:
Ja du??
Varför såå hårda??
Köp du Bilsteins dyraste eller varför inte Öhlins.
Då kan du justera så det blir bra väghållning å inte hårda..

Självklart ska det vara bra väghållning också, men kriteriet är att det ska vara hårda också för det kommer bli påfrestning på grejerna.

Någon som har egna erfarenheter av några dämpare då? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
chrix
27 mars 2008 · 188 Inlägg

Vad bygger du?
Jeep??

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

chrix skrev:
Vad bygger du?
Jeep??

Audi Sportquattro ska det byggas!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
aigloow
27 mars 2008 · 537 Inlägg

D2 dom e rätt hårda....   cool

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
Volkswagen polo "Jolly Roger-Dead men do no tail" (1985)
Saab 9-5 "Think Green" (2000)
Mazda 626 coupé 2,0 fe3 turbo "Back to normal." (1988)
chrix
27 mars 2008 · 188 Inlägg

Då är d lagom hårda du ska ha.....
Ring till FORZA så ska dom förklara hur d funkar bättre än jag an göra här....
Hårt e INTE = bra!!   

Mäki skrev:

chrix skrev:
Vad bygger du?
Jeep??

Audi Sportquattro ska det byggas!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

chrix skrev:

Mäki skrev:

chrix skrev:
Vad bygger du?
Jeep??

Audi Sportquattro ska det byggas!

Då är d lagom hårda du ska ha.....
Ring till FORZA så ska dom förklara hur d funkar bättre än jag an göra här....
Hårt e INTE = bra!!

Hårt är bra till en viss gräns, men det finns många som är alldeles för mjuka för både min och fars smak, jag behöver ingen förklaring, jag vill ha tips på dämpare helt enkelt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
chrix
27 mars 2008 · 188 Inlägg

OK!
Sellholm, Öhlins och FORZA bygger så hårda du vill!!!!!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

Tack.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

aigloow skrev:
D2 dom e rätt hårda....   cool

Tack för svaret, ska kolla dom smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
viccoA
27 mars 2008 · 3 110 Inlägg

Ska du köra slicks behöver du en fjäder som är upp till 10ggr hårdare än "sänkfjädrar", men då får du en bil som i princip inte går att köra på gata.
Ska du köra på R-däck rekommenderar jag KW variant 3, men de är kanske lite för mjuka för din smak.
Bilsteins PSS9 måste gå bort iaf för de är mjukare. Tror att D2 är rätt lika PSS9.

Vilken fjäderkonstant är du ute efter?

Ställ gärna samma fråga på rejsa.nu så får du nog lite mer vetenskapliga svar än du hittar på garaget.

Senast redigerat av viccoA (27 mars 2008)

Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

viccoA skrev:
Ska du köra slicks behöver du en fjäder som är upp till 10ggr hårdare än "sänkfjädrar", men då är det en bil som i princip inte går att köra på gata.
Ska du köra på R-däck rekommenderar jag KW variant 3, men de är kanske lite för mjuka för din smak.
Bilsteins PSS9 måste gå bort iaf för de är mjukare. Tror att D2 är rätt lika PSS9.

Vilken fjäderkonstant är du ute efter?

Ställ gärna samma fråga på rejsa.nu så får du nog lite mer vetenskapliga svar än du hittar på garaget.

Tack för utförligt svar, det ska vara lite mittengrej då bilen ska gå på gata men det ska gå att leka på bana med den också.
Jag får ställa frågan på Rejsa också om det behövs längre fram.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
viccoA
27 mars 2008 · 3 110 Inlägg

Mäki skrev:

viccoA skrev:
Ska du köra slicks behöver du en fjäder som är upp till 10ggr hårdare än "sänkfjädrar", men då är det en bil som i princip inte går att köra på gata.
Ska du köra på R-däck rekommenderar jag KW variant 3, men de är kanske lite för mjuka för din smak.
Bilsteins PSS9 måste gå bort iaf för de är mjukare. Tror att D2 är rätt lika PSS9.

Vilken fjäderkonstant är du ute efter?

Ställ gärna samma fråga på rejsa.nu så får du nog lite mer vetenskapliga svar än du hittar på garaget.

Tack för utförligt svar, det ska vara lite mittengrej då bilen ska gå på gata men det ska gå att leka på bana med den också.
Jag får ställa frågan på Rejsa också om det behövs längre fram.

KW variant 3 är riktigt bra för det ändamålet, finns med lite olika setups (fjädrar) beroende på bil och ändamål (gata och bana eller bara bana). http://www.kwsuspensions.de/uk/30_Produ … /index.php

GA Motorsport har prisvärda fjädrar och dämpare med, bra för banbruk, men de går inte att ställa. Jag kör dem på rejsbilen och är relativt nöjd. Kostar mindre än en tredjedel av KW kittet...mindre bling mer bang wink

Senast redigerat av viccoA (27 mars 2008)

Mäki Långsam Perfektionist
27 mars 2008 · 4 800 Inlägg

viccoA skrev:

Mäki skrev:

viccoA skrev:
Ska du köra slicks behöver du en fjäder som är upp till 10ggr hårdare än "sänkfjädrar", men då är det en bil som i princip inte går att köra på gata.
Ska du köra på R-däck rekommenderar jag KW variant 3, men de är kanske lite för mjuka för din smak.
Bilsteins PSS9 måste gå bort iaf för de är mjukare. Tror att D2 är rätt lika PSS9.

Vilken fjäderkonstant är du ute efter?

Ställ gärna samma fråga på rejsa.nu så får du nog lite mer vetenskapliga svar än du hittar på garaget.

Tack för utförligt svar, det ska vara lite mittengrej då bilen ska gå på gata men det ska gå att leka på bana med den också.
Jag får ställa frågan på Rejsa också om det behövs längre fram.

KW variant 3 är riktigt prisvärd för det ändamålet, finns med lite olika setups (fjädrar) beroende på bil och ändamål (gata och bana eller bara bana). http://www.kwsuspensions.de/uk/30_Produ … /index.php

GA Motorsport har prisvärda fjädrar och dämpare med, bra för banbruk, men de går inte att ställa. Jag kör dem på rejsbilen och är relativt nöjd. Kostar mindre än en tredjedel av KW kittet...mindre bling mer bang wink

Ga motorsport? Inte GE då? (kanske har missat nå märke här) Jag har GE sats på min bil nu och den fungerar bra, finns det i Coilovers till andra bilen är det guld. Men ska kolla upp KW också.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang