Växellåda 745, byta el. laga?

morecore
27 mars 2008 · 24 Inlägg

Hej hopp, har en fundering om hur jag skall gå tillväga.
Har en volvo 745a med en växellåda som låter HÖGT på 5ans växel. Såpass högt att jag hellre kör på 4an.
3an låter även den litegran.

Är denna på gång att haverera?
Eller har det "bara" gått ett/flera lager?

Fundering isf: Köpa ny på skroten och låta verkstad sätta in den. Kostnad?
Eller är det tal på att ens renovera växellådan?

Den har gått 32 000mil.

Skulle vara kanon att få lite vägledning och vad som kostnadsmässigt är bäst...
MVH

J_Storm
27 mars 2008 · 294 Inlägg

köp en begangnad å sammla ihop lite polare, be dom ta med lite bira med..

Bytt på några timmar, å roligt kommer ni med ha.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
_fillan_ med lem
27 mars 2008 · 1 925 Inlägg

absolut ingen mening att renovera !! bara till att byta, kostar inte många kronor ! kolla om nån skola eller något vill göra det ,, billigt o bra smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Fighter_87 Ö.S.M-CREW
27 mars 2008 · 305 Inlägg

Japp, bättre o köpa en begagnad o byta, M47-växellådor (5växlade) bör ju inte vara så svårt att få tag på smile
Och tar inte för lång tid att byta heller, eller som någon tidigare skrivit i tråden, lämna in till nån skola med Fordons Tekniska programet så byter dem det billigt smile //Tobbe.

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!
Volkswagen Golf 3 "Party-Gölfen" (1994)
morecore
27 mars 2008 · 24 Inlägg

Hm ok då är det bara att börja leta då...
Har väl 1-2st hemma-mekare som kan det där, men får se hur sugna dem kan vara på att göra jobbet.
Jag har inte alls koll på hur tungt eller svårt det är...

Fighter_87 Ö.S.M-CREW
27 mars 2008 · 305 Inlägg

morecore skrev:
Hm ok då är det bara att börja leta då...
Har väl 1-2st hemma-mekare som kan det där, men får se hur sugna dem kan vara på att göra jobbet.
Jag har inte alls koll på hur tungt eller svårt det är...

Har du aldrig bytt de tidigare och saknar bil-lyft, så säg att jobbet tar 2-3tim kanske ? själv byter jag på 1tim lite drygt om de inte jävlas, men annars så:

palla upp bilen, lossa samtliga bultar på vxl-låds kåpan mot motorn, lossa vajjern till kopplingen, ta bort kardanaxel/stödlager, sedan en insex-skruv som håller i vxl-spaken, (underifrån), och sen vxl-låds balken och ryck lådan bakåt, ha en domkraft hissad imot lådan samtidigt som du ska rycka/ta bort den ifrån motorn, eller antingen gör du som jag o sliter tag i lådan o lägger den mot magen o sedan bredvid på backen smile

Har jag glömt något i min lilla "guide" får någon lägga till eller rätt mig om ja har fel smile

Mvh//Tobbe.

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!
Volkswagen Golf 3 "Party-Gölfen" (1994)
morecore
27 mars 2008 · 24 Inlägg

Oj vilken fin instruktion! Tackar vänligast.
Hm ska försöka jaga killen som brukar laga chefens bilar, han gör det säkert kanske snabbt om jag hjälper han att hålla i grejjorna!

Trodde att detta kunde ta längre tid, men det låter intressant.
Finns ett par växellådor i Uppsala, men de har inget pris. Får väl ringa dem imon o kolla. Någon som kan ha en aning?

Tack igen gott folk!

Turbomatte Lackerare/Rekondare
27 mars 2008 · 834 Inlägg

morecore skrev:
Oj vilken fin instruktion! Tackar vänligast.
Hm ska försöka jaga killen som brukar laga chefens bilar, han gör det säkert kanske snabbt om jag hjälper han att hålla i grejjorna!

Trodde att detta kunde ta längre tid, men det låter intressant.
Finns ett par växellådor i Uppsala, men de har inget pris. Får väl ringa dem imon o kolla. Någon som kan ha en aning?

Tack igen gott folk!

Jag har en kalasfin du kan få för 400kr tyvärr så är den i linköping men det kanske är värt resan?

morecore
27 mars 2008 · 24 Inlägg

Turbomatte skrev:
Jag har en kalasfin du kan få för 400kr tyvärr så är den i linköping men det kanske är värt resan?

Tusan jag var i Mjölby i måndags och hämtade en sporthoj! 30mil dit... Kunde svängt in till dig om jag hade frågat denna fråga tidigare big_smile

Turbomatte Lackerare/Rekondare
28 mars 2008 · 834 Inlägg

morecore skrev:

Turbomatte skrev:
Jag har en kalasfin du kan få för 400kr tyvärr så är den i linköping men det kanske är värt resan?

Tusan jag var i Mjölby i måndags och hämtade en sporthoj! 30mil dit... Kunde svängt in till dig om jag hade frågat denna fråga tidigare big_smile

Haha snacka om dålig tajming. Annars kan du få hela bilen för 1500spänn dålig i plåt på vissa ställen men kalas maskinellt osv om det är mer värt kanske

morecore
28 mars 2008 · 24 Inlägg

På Bildemo i Uppsala kostar en växellåda till 745an 2000kr, då har denna gått 28 000mil.
Tur att det inte var 5000kr iaf...
Ska leta lite till på övriga demnteringar

Boostrider Försöker iaf
28 mars 2008 · 1 998 Inlägg

2000 spänn för en m47a som gått 28K yikes
Har aldrig behövt betala mer än 400 för en växellåda. Köpte en hel motor med m47låda. hade gått 18000 mil. 500 för den.
Så de blir ju billigare att köpa en på blocket.se, skicka den med bussgods.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
28 mars 2008 · 148 Inlägg

pm'a om du ska ha meckhjälp- bor i uppsala jag med. / emil

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
morecore
28 mars 2008 · 24 Inlägg

Fanns lådor för mellan 700-1000kr på blocket.
Men då har man inte full koll på kvaliten.

Ska man chansa o köpa för 700 utan garanti eller 2000 med (lite) garanti?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang