Solfilm - TipsTråden

Koffer
26 oktober 2013 · 169 Inlägg

Jag har en Golf 2a 85a med två rutor på fram dörrarna och funderar på att tona alla rutor men vet inte hur mörkt jag ska ha, någon som har ett förslag?

Smajly
27 oktober 2013 · 3 059 Inlägg

MRBF skrev:
Hur varm ska värmepistolen vara när man formar filmen utifrån? Hur många grader ska det vara? Tänkte om man har alldeles för varm så smälter filmen ju?

Skulle kunna tänka mig att det skilljer en del mellan olika tillverkare av film. Misstänker att dom flesta som pysslar med detta på heltid går på känsla. Efter ett tag vet man hur varm man har och hur länge man kan värma utan att behöva tänka på de.



91audi skrev:
Jag har en Golf 2a 85a med två rutor på fram dörrarna och funderar på att tona alla rutor men vet inte hur mörkt jag ska ha, någon som har ett förslag?

Mitt förslag är att du målar dom med svart hammarlack.
Du får ju inte ha nått där ändå.

Senast redigerat av Smajly (27 oktober 2013)

fluppidupp ...
28 oktober 2013 · 757 Inlägg

91audi skrev:
Jag har en Golf 2a 85a med två rutor på fram dörrarna och funderar på att tona alla rutor men vet inte hur mörkt jag ska ha, någon som har ett förslag?

Ljusaste om ens något alls. tidiga golfar ser faktiskt bara ut som raggarbilar med solfilm.

MRBF
29 oktober 2013 · 11 Inlägg

Hur varm ska värmepistolen vara när man formar filmen utifrån? Hur många grader ska det vara? Tänkte om man har alldeles för varm så smälter filmen ju?  Kan man forma biltemas solfilm med värmepistol? Julas?

Koffer
30 oktober 2013 · 169 Inlägg

ok vi får se hur det blir ska sälja bilen nu hade jag tänkt

robzter skrev:

91audi skrev:
Jag har en Golf 2a 85a med två rutor på fram dörrarna och funderar på att tona alla rutor men vet inte hur mörkt jag ska ha, någon som har ett förslag?

Ljusaste om ens något alls. tidiga golfar ser faktiskt bara ut som raggarbilar med solfilm.

Saabpetrus
7 januari 2014 · 14 Inlägg

Finns det någon snubbe på forumet som sätter solfilm åt andra? gärna i stockholmsområdet. Vågar inte riktigt på mig det själv hehe tongue

Kobby
8 januari 2014 · 62 Inlägg

Saabpetrus skrev:
Finns det någon snubbe på forumet som sätter solfilm åt andra? gärna i stockholmsområdet. Vågar inte riktigt på mig det själv hehe tongue

bara testa tills det blir bra smile annars lär man sig inte xD

/mvh kobby

Volvo s80 limited "Färjan" (2001)
Saabpetrus
9 januari 2014 · 14 Inlägg

Kobby skrev:

Saabpetrus skrev:
Finns det någon snubbe på forumet som sätter solfilm åt andra? gärna i stockholmsområdet. Vågar inte riktigt på mig det själv hehe tongue

bara testa tills det blir bra smile annars lär man sig inte xD

/mvh kobby

Santsant.. blir väll å beställa ett gäng färdigutskurna då, så får man lite hjälp på traven iaf. smile

lumsk_666
20 februari 2014 · 16 Inlägg

Hej tänkte kolla med er om ni vet om man kan tona rutorna på redan tonade rutor det är 95 eller 75% som siger på nu och min bror tror det är fabrikstonade rutor. Eller måste man ta bort gamla filmen innan ny ska på?

Crille88
20 februari 2014 · 1 353 Inlägg

om det är fabikstonat är det inte solfilm på glaset utan färgat glas så nån solfilm finns inte att ta bort.
i vilket fall som helst är svaret JA, det går att sätta solfilm över solfilm och även göra fabrikstonat mörkare om man vill
big_smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
lumsk_666
20 februari 2014 · 16 Inlägg

Om man har 45% ljusinsläpp nu. Och sätter ditt 50% på den blir det som 5% ljusinsläpp då typ ????

Caffe
20 februari 2014 · 1 436 Inlägg

lumsk_666 skrev:
Om man har 45% ljusinsläpp nu. Och sätter ditt 50% på den blir det som 5% ljusinsläpp då typ ????

Borde väl bli 0,45*0,5= 0,225= 22,5% ljusinsläpp?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
lumsk_666
20 februari 2014 · 16 Inlägg

Vad ska man då ta för film så man får ca:5% ljusinsläpp

peter.w
20 februari 2014 · 203 Inlägg

Mitt råd är att ta bort den film som ev sitter på bilen och sen montera det som man vill ha. wink

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
lumsk_666
20 februari 2014 · 16 Inlägg

Hade gärna gjort de om det inte var så att det är mer jobb och slit mm som jag varken har tid med eller orkar   Annars hade jag gjort det

djukk34
20 februari 2014 · 309 Inlägg

lumsk_666 skrev:
Hade gärna gjort de om det inte var så att det är mer jobb och slit mm som jag varken har tid med eller orkar   Annars hade jag gjort det

Dra loss filmen, dränk rutan i valfritt medel och ta limresterna med klickskrapa. Tar högst 10-15min.

Senast redigerat av maaw (20 februari 2014)

lumsk_666
20 februari 2014 · 16 Inlägg

Då tror jag inte du har tagit bort film som suttit där länge och inte har en tendens att släppa och sitter stenhårt på 5 rutor

djukk34
20 februari 2014 · 309 Inlägg

lumsk_666 skrev:
Då tror jag inte du har tagit bort film som suttit där länge och inte har en tendens att släppa och sitter stenhårt på 5 rutor

Nja uppfattningsfråga, men har stött på ganska jobbiga fall genom åren.
Men aldrig något där förtunning/t-röd och klickskrapa inte löst det.

Har du provat? roll

peter.w
21 februari 2014 · 203 Inlägg

Jag brukar alltid prova att värme bort filmen det går lättast annars dra försiktigt bort filmen. Och som tidigare nämnts rengör med klickskrapa och använd limborttagare. Det finns ett grymt sånt hos Biltema som man sprayar på glaset. Det löser upp limmet och underlättar när man sen skrapar med en klickskrapa.
Faktum är att du får ett klart bättre resultat om du byter ut filmen wink

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
asoderstroms Lackerarn
23 februari 2014 · 103 Inlägg

Tjena grabbar å flickor smile

Jag gick och köpte mig en Xc70 här om dagen som jag hade tänkt att dra lite solfilm på, är ute efter en "rökfärgad" solfilm har sökt runt lite men inte hittat något som verkar passa mitt behov..
Så tänkte höra med er om tips var jag kan få tag i denna typ av toning och med bra kvalitet! smile
Vilken procent brukar det ligga på för att få de som ja vill ha?
Har provat vissa toningar förr som ska va lite ljusare men har tyckt att skiten blivit mer åt de blå hållet och för mörkt känns bara epa.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter!smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang