2 bultar sitter fast vid däckbyte. Hur får jag av de?

richardoo290 VOLVO for life..
30 mars 2008 · 2 113 Inlägg

hej, skulle slänga på sommardäcken idag tongue
och det sista däcket får jag fan inte av!? 2 bultar som sitter så in-i-helvete!
både ja och några vänner försökte men den rubba sig fan inte.. 5-56 hjälpte inte heller..

så ja tar de däcket imorn istället för de blev så sent.. men har ni nått tips på hur man får av en bult som kärvat fast som fan?

hört att upphettning kan funka, men de vettefan..
iallafall så är alla tips välkommna tongue

jackpack3
31 mars 2008 · 71 Inlägg

försök och förlänga skaftet rejält, det hjälpte när jag och en polare skulle lossa på bromsok. Skruvarna satt som ***. Vi slet och hamrade och slog. Sen tog vi ett rejält spärrskaft. Det var tungt och långt och man behöver typ bara peta på det så lossade skruvarna. Häll på rejält med 5 56 eller något liknande och låte det verka. De ger sig för eller senare.

richardoo290 VOLVO for life..
31 mars 2008 · 2 113 Inlägg

jackpack3 skrev:
försök och förlänga skaftet rejält, det hjälpte när jag och en polare skulle lossa på bromsok. Skruvarna satt som ***. Vi slet och hamrade och slog. Sen tog vi ett rejält spärrskaft. Det var tungt och långt och man behöver typ bara peta på det så lossade skruvarna. Häll på rejält med 5 56 eller något liknande och låte det verka. De ger sig för eller senare.

ok, tack.. funderade på att förlänga skaftet men hittade inget bra att använda i garaget tongue

Greatsnyggo saabtok
31 mars 2008 · 1 306 Inlägg

bara att ta i mer  nåt ger sig till slut ;-)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
laaantz
31 mars 2008 · 465 Inlägg

använd 6kants hylsa så du inte riskerar att muttern blir rund bara...

jackpack3
31 mars 2008 · 71 Inlägg

Gör som jag, när man inte har rätt verktyg så för man göra egna. ta ett damsugarrör och använd det som en förlängare, (man kan ju reglerar längden på de) funkade fint för mig tongue

richardoo290 VOLVO for life..
31 mars 2008 · 2 113 Inlägg

jackpack3 skrev:
Gör som jag, när man inte har rätt verktyg så för man göra egna. ta ett damsugarrör och använd det som en förlängare, (man kan ju reglerar längden på de) funkade fint för mig tongue

damsugar-rör känns lite klent.. men ja kan ju prova tongue

richardoo290 VOLVO for life..
31 mars 2008 · 2 113 Inlägg

laaantz skrev:
använd 6kants hylsa så du inte riskerar att muttern blir rund bara...

självklart tongue skulle vara jobbigt att få loss däcketisåfall lol

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 mars 2008 · 10 427 Inlägg

Köp & använd CRC Rost Flash i samarbete med ett trevligt förlängningsrör, funkar alltid! tongue

http://www.bildelar.nu/Bilder/Produkter/CR1066.gif

richardoo290 VOLVO for life..
31 mars 2008 · 2 113 Inlägg

steifan skrev:
Köp & använd CRC Rost Flash i samarbete med ett trevligt förlängningsrör, funkar alltid! tongue

http://www.bildelar.nu/Bilder/Produkter/CR1066.gif

funkar dedär bättre än 5-56 ?

saterboden
31 mars 2008 · 50 Inlägg

Brukar funka om du tar ett fälgkors och en domkraft som stöd i ena änden och en som håller i på något vis sen e det bara å ta i med ett 2meters rör, om det inte släpper då e det nog bäst att testa en annans idé big_smile

P.S. kan rekomendera en 6-kants hylsa + lite rostspray som fått värka en stund.

Senast redigerat av saterboden (31 mars 2008)

Mercedes W123 "Likbilen" (1981)
Rylander
31 mars 2008 ·

ehh skaffa bara någon bra förlängning så släpper det och smörj gängor nästa gång med kopparpasta eller nått när du drar dit det igen tongue

Senast redigerat av Rylander (31 mars 2008)

sir_daniel www.kudoz.se
1 april 2008 · 3 802 Inlägg

hitta något bra rör du kan trä på fälgkorset (eller vad du använder) sedan är det bara att ställa sig på det smile
ett alt. till är att hissa upp bilen och sätta korset o förlängaren att bilens tyngd kommer att trycka på förlängaren när du sänker den...

richardoo290 VOLVO for life..
1 april 2008 · 2 113 Inlägg

steifan skrev:
Köp & använd CRC Rost Flash i samarbete med ett trevligt förlängningsrör, funkar alltid! tongue

http://www.bildelar.nu/Bilder/Produkter/CR1066.gif

haha, det funkade perfekt big_smile fick ta i som fan, men de gick rätt lätt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang