Tjennare!
Hade tänkt starta en projekt tråd om mitt sjuka bygge!
Det kommer bestå av en Ten7 PRO C8 med en kompressor!
Har tänkt mig ladda runt omkring 1,2-1,5bar och köra på metanol!
Jag har sänkt kompet till ca 6,5:1 för det blir rätt bra om man tänkt ladda kring 1-1,5bar!
Jag kör med ett biltändsystem för att minimera chansen att tändningen skall lägga av vid det laddet, orginal tändsystem är ju inte det bästa^^
Och en "vanlig" biltändspole som drivs av ett 15ah 12v batteri!
Jag kör med en Mikuni VM26 förgasare till detta bygge, som jag har borrat huvudmunstycket till 3mm vilket ungefär motsvarvar 400-600 i "vanliga" munstyckes mått! dels behöver den ju mer sås eftersom det är metanol(15-20% mer) och sen så trycker den ju in som bara fan eftersom jag laddar rätt så friskt! hehe
Ja finns nog inte så mycket mer att säga. Följ tråden, det kommer uppdateringar nästan hela tiden!
Alla bilder läggs upp på första sidan i första inlägget!
Observera oxå att jag endast är 15år gammal/ung bestäm själv !
Nu till bilderna!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kompressorn sitter på efter lite moddning utav ramen!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par dagar senare
Kör inte med detta heller längre, då den laddade för mkt ca 1bar på tomgång å än 3bar på lite lite lite gas:P hehe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu kommer filmen ni alla längtat efter! (kanske?)
Kan säga att tändsystemet samt föggen och laddet var helt åt h*lvete!
Visade sig att orginal pickupen inte hade samma trigger signal som tändmodulen jag använde(volvo 240/740)
Så jag testade att montera på helt hederliga gammla brytare samt kondensator och då gick den ju klockrent så jag åkte och köpte en cdi box med inbyggd "pickup" som är till stora vräkiga amerikanare(kitt som man bygger om ifrån brytare till elektroniskt)! Och efter det så funkade det klockrent wieee!
Och laddet skall vi inte ens tala om vad den ladda på det låga varvtalet, ca 2-3bar kan jag säga utan att överdriva!
Supercharged fiddy first start = http://www.megaupload.com/se/?d=6GHTCQKO
Sen en för lata/ovetande personer http://www.youtube.com/v/OJBjkVhac2E
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OBS!!!
Har även fler bilder på gammla insugs rören, osv men det är ju inget att se eftersom dem nya är dem jag skall använda mig av:)
Kan lägga upp om nån verkligen vill se, men ni ser ju hur den såg ut innan på uppstarts filmen!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update!
Har dragit igång projeket nu igen efter att jag tröttnade på skiten i slutet på sommarn, kolven höll inte osv!
Så nu har jag sammlat kraft igen och börjat bygga om det mesta på den, sänka laddet, sänka kompet m.m m.m!!
Avslöjar inte allt för mkt än
men den nya remskivan å insugs rören kan jag bjuda på iaf...
Sisst men inte minst en jämnförelse mellen den nya remskivan å den gammla;)
Obs inte bearbetat än
Nå vad tycker ni? vad tycker ni att jag skall lacka ramen i för färg? samt vad tycker ni att jag skall göra med insugs rören? Kromas eller lackas eller eloxeras eller något annat ?
Kåporna funderar jag på att motivlacka? Vad tror ni om det?
TIPS TACK:D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Liten Update igen:)
--------------------------------------------------------------------------------------
Up-to-dat-e!
Avgasröret!
Oljekylet!
Trasiga remskivan:( Hade svarvat den lite tunn runt navet så skiten gick av.
Bild på hojjen precis sekunderna innan test!
--------------------------------------------------------------------------------------
Update 24/3 08
Äntligen klar med allt! bara lacken kvar nu!
kan inte säga så mkt mer, kolla på bilderna!
(obs, batterit samt tändspolen sitter inte på hojjen därför det hänger lite tåtar, Edit, ser även att trotteln inte satt i)
Så nu är det bara filmen ni väntar på såklart:) men som sagt och som bilderna visar ligger det för mkt snö :evil: och är för kallt för att starta på mettis typ:P
--------------------------------------------------------------------------------------
Update 20/5 08
Får lägga in lite mer bilder i väntan på filmen!
Min hemma tillverkade remskiva i Aluminum, vad tycks ?
Det var allt för denna gången=)
Kan även berätta att jag har fått den att gå hyffsat bra, smäller lite på mellan registret för den får för lite, får se om jag svarvar till en nål så den blir tunnare där mellan registret är eller nått senare..
Kör utan något som helst högfarts munstycke i den nu samt lågfart uppborrat till 1mm! och så har jag köpt en tunnare nål som sitter i toppläge!
kan inte säga exakt vad den drar men man kommer nog runt 400-600m på en halvliter! skall ta å slänga i 1liter å se hur långt man kommer så får jag exakt svar:D
Har pratat lite med Alex på Snakepit, och vi skall nog bänka i mitten av nästa vecka!
Då kommer den filmas när den bänkas och efter det så blir det en testrun film!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentera nu!!
Och som sagt, Observera att jag var 15år gammel när jag började me bygget och är nu precis 16 fyllda:)
Senast redigerat av Monster91 (20 maj 2008)
Kör för tillfället
Kompressor matad Fiddy(Ten7)