Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

blacken
1 april 2008 ·

Låt det vara som det är. Det har funkat bra i många år nu enda orsaken att det har blivit uppmärksammat av berörda politiker är att dom (högeralliansen) ser att det finns en chans för en fattig stackare att ha en chans att komma undan lite billigare med sitt fordonsägande, och det kan kan dom inte tillåta.

Zairon Tyskstuk.se
1 april 2008 · 630 Inlägg

Tur att jag sålde min gamle golf 1 -78 igår då tongue

Men håller med FireTraXX helt o hållet

Phaetoon
1 april 2008 · 8 156 Inlägg

Pellefax skrev:

Phaetoon skrev:
Det bästa borde väl om man införde en milskatt på bilar utan katalysator. För det är ju dom som släpper ut mest skit. För koldioxidskatten är ju redan betald i och med skatten på bensin.
Om man då inte kör så långt med sin fina bil så drabbas man inte speciellt hårt av skatten.

Ja,mer skatt räddar säkert hela världens miljö...

Den är lite mer rättvis?
Kanske skulle låta dom första 100 milen vara fria eller något? Då kan man ju åka och visa upp sin bil också. Dessutom så skulle folk kunna sätta på katalysator på bilen och slippa skatten...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MilleN
1 april 2008 · 9 108 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
Och dem som verkligen tror att folk köper 30+ bilar för att slippa skatt, vad tänker ni med..?
Vet ni vad ett hyffsad jänkeåk kostar?
Dem pengarna ett jänk kostar kan ni som gillar nyare bilar köpa en redigt ny snygg bil för.
Så det handlar inte om att dem som har äldre bilar är snåla. Där får ni nog tänka om...

Man köper en jänkare för att man gillar just jänkare.
Det är samma sak som att gilla tex Japsare.

Precis, dom är ju svindyra. Förstår då inte varför dom dessutom ska slippa betala dom tusenlapparna i skatt som vi andra entusiaster när dom nu har så mycket pengar att köpa bil för?!?

Phaetoons förslag om milbeskattning på gamla bilar är det vettigaste i den här tråden, men det är ju inte heller rättvist, då borde det vara samma sak på alla bilar som är entusiastförsäkrade.

jocke_003
1 april 2008 · 16 Inlägg

FireTraXX skrev:

jocke_003 skrev:
men det e ju  det som e grejen...att alla jänkare mellan 50-60 talet de e dom som e snygga:P tex en cadillac eldorado 59:a

Jag tycker nya bilar är snyggare, borde inte jag få bli av med skatten då?

nee för gamla bilar har man betalat skatt för i ***ävligt många år...

FireTraXX DFFL
1 april 2008 · 9 020 Inlägg

jocke_003 skrev:

FireTraXX skrev:

jocke_003 skrev:
men det e ju  det som e grejen...att alla jänkare mellan 50-60 talet de e dom som e snygga:P tex en cadillac eldorado 59:a

Jag tycker nya bilar är snyggare, borde inte jag få bli av med skatten då?

nee för gamla bilar har man betalat skatt för i ***ävligt många år...

Men om du köper en gammal bil när du är 18, hur mycket har du betalat i skatt för den då?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
ironhead volvoraggare
1 april 2008 · 4 776 Inlägg

snart är det väll skatt på utandningsluften och och den man andas in nääää nu får det vara nog me alla skatter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
MilleN
1 april 2008 · 9 108 Inlägg

jocke_003 skrev:
nee för gamla bilar har man betalat skatt för i ***ävligt många år...

Ja där har vi ju det dummaste argumentet. Ska alla gamla människor sluta skatta på inkomst också då för att dom gjort det så länge eller?

Det finns ju verkligen ingen vettig orsak till att ha kvar det som det är mer än att det råkar ha varit så väldigt länge, och folk är så sjukt rädda för förändring.

Newsflash: Det hade inte märkts ett skit, det hade fortfarande varit väldigt många fina bilar på alla cruisingar för ingen som äger en sådan bil är så snål att han skrotar bilen pga några tusenlappar om året. Och därmed basta!

Martin 9-3 Fisketokig
1 april 2008 · 2 997 Inlägg

Självklart är det rätt att skatta för alla påställda bilar.

Finns inte en enda anledning till att låta de gå skattebefriade.

Som många andra säger så borde det vara åt andra hållet, dvs skattas högre.

En bil ska alltid skattas efter hur mycket den påverkar miljön och alla bilar skulle besiktigas varje år efter den blivit 3 år.

Då blir det väldigt rättvist och en hel del billiga slit-å-slängbilar kommer gå i graven när de inte har fördel på skatten.

Välbehållna och fina bilar kommer fortfarande vara för värdefull för att skrotas.

Och framförallt är det inga större pengar vi snackar om heller.
Det går aldrig argumentera bort varför det INTE skulle vara skatt på gamla bilar.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
saterboden
1 april 2008 · 50 Inlägg

FireTraXX skrev:

jocke_003 skrev:

FireTraXX skrev:
Jag tycker nya bilar är snyggare, borde inte jag få bli av med skatten då?

nee för gamla bilar har man betalat skatt för i ***ävligt många år...

Men om du köper en gammal bil när du är 18, hur mycket har du betalat i skatt för den då?

Nu börjas det igen men hur många har blivit skattade för mer än vad de var värda när de var nya?

Hur blir de för de som har köpte en bil som väntar på att den ska bli skatte fri då?
Jag köpte min W126 bara för att den en dag skulle bli skatte fri så man hade något och se fram i mot om man gör den super fin men till vilken nytta? De kommer säker up med senare att bilar som är äldre än 10år inte få framföras på väg, det e ju dumt nog att det skulle gå igenom om det ens kom upp i politiken.

Vi entusiaster till jänkare, halv gammla udda bilar får oftast ge astronomiska summor för ett skapligt project. Min pappa köpte en till jänkare nyss, den kosta ju lika mycket som vad han fick ge för 3-4 st lika för 3-5år sedan, det blir bara mindra å mindre av dom gammla fina bilarna med stil å charm de blir knappast fler och lär knappast minska i pris.

Inte som de nya plast raketerna som en del tror är så bra många av de är ju värra att krocka i än en gammal bil med redigt kaross, fast varför inte sätta i dagens säkethets system i de gammla bilarna lite snyggt? Jag skulle lungt kunna ge 200'000+ för en gammal bil då istället för en ny skrytt som går sönder när man bara kollar på den. tongue

Fast man kan ju ha säg en årskatt på 1000kr per år och att den får köras 500/600mil om året men om man överskridet det så kan man åka på en straffskatt på säg 50kr/mil. Tror det skulle gå hem mycket bättre hos alla då. big_smile


ELLER fick en dunder idé varför inte sätta 2000kr i skatt på varje ord/mening en politiker säger skulle nog fungera mycket bättre för alla då. lol
De har ju endå sånna överdrivna löner så de lider de nog inte av. smile

Senast redigerat av saterboden (1 april 2008)

Mercedes W123 "Likbilen" (1981)
Kim2000
1 april 2008 · 219 Inlägg

Tycker vi gör som i frankrike. vi protesterar o kör in bilarna i stan o blockerar alla vägar tills de ger efter!

MilleN
1 april 2008 · 9 108 Inlägg

saterboden skrev:
ELLER fick en dunder idé varför inte sätta 2000kr i skatt på varje ord/mening en politiker säger skulle nog fungera mycket bättre för alla då. lol
De har ju endå sånna överdrivna löner så de lider de nog inte av. smile

Jag tycker inte dom har så höga löner precis, som en hyfsat välbetald arbetsledare på en vanlig industri ungefär, och dom slipper vara offentliga och kanske gå runt med livvakter som vissa måste göra.
Det som är dumt är att dom får lön även när dom inte sitter i riksdagen längre.

Kim2000 skrev:
Tycker vi gör som i frankrike. vi protesterar o kör in bilarna i stan o blockerar alla vägar tills de ger efter!

Vet du ens vad som diskuteras? Tycker inte du borde ha något intresse av huruvida ägare till 30 år gamla "bilar" får betala 2000 i skatt som vanligt folk med din bil (som var grymt läcker) tongue

FireTraXX DFFL
1 april 2008 · 9 020 Inlägg

saterboden skrev:

FireTraXX skrev:

jocke_003 skrev:

nee för gamla bilar har man betalat skatt för i ***ävligt många år...

Men om du köper en gammal bil när du är 18, hur mycket har du betalat i skatt för den då?

Nu börjas det igen men hur många har blivit skattade för mer än vad de var värda när de var nya?
...

Ok, men då räknar vi på att en bil kostar 2000kr/år i skatt.
Jag har en bil från 78, det är 30 år.
30*2000=60000kr.

Och jag tvivlar på att någon bil kostade 60000kr för 30 år sedan.
(I dagens penningvärde)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TLO
1 april 2008 · 1 062 Inlägg

Svensken skall ju tycka det är häftigt att betala skatt tycker Mona Sahlin, medans hon själv skall slippa.  Kommer denna odemokatiska vänsterextremist till makten i nästa val, får nog många av oss sluta med bilhobbyn.

"You Go, we go!"
zovix Maskinbefäl
1 april 2008 · 1 038 Inlägg

Eller så inför man en platt bilskatt som är lika för alla bilar. Säg 7000kr/år som för en vanlig redig Dieselbil i dag.

För utsläppen de betalar man redan idag via bränslet... Så skulle man äntligen börja gynna de bilar som faktiskt är bränsleeffektiva.

Jag hatar den dubbelmoral som finns i sverige.

Åsikten verkar vara; Veteranbilar skall vara skattebefriade för att de drar så mycket och dieselar skall betala dubbelt så mycket skatt för att de drar så lite... Snåle jävla avundsjuka sosse svenson!!!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Kim2000
1 april 2008 · 219 Inlägg

MilleN skrev:

saterboden skrev:
ELLER fick en dunder idé varför inte sätta 2000kr i skatt på varje ord/mening en politiker säger skulle nog fungera mycket bättre för alla då. lol
De har ju endå sånna överdrivna löner så de lider de nog inte av. smile

Jag tycker inte dom har så höga löner precis, som en hyfsat välbetald arbetsledare på en vanlig industri ungefär, och dom slipper vara offentliga och kanske gå runt med livvakter som vissa måste göra.
Det som är dumt är att dom får lön även när dom inte sitter i riksdagen längre.

Kim2000 skrev:
Tycker vi gör som i frankrike. vi protesterar o kör in bilarna i stan o blockerar alla vägar tills de ger efter!

Vet du ens vad som diskuteras? Tycker inte du borde ha något intresse av huruvida ägare till 30 år gamla "bilar" får betala 2000 i skatt som vanligt folk med din bil (som var grymt läcker) tongue

Jo faktiskt, sitter inte här o munbajsar. allt är inte bara jag jag jag hela tiden. fast en stor del är väl oxå irritation på skatter i över huvud taget.

chrno RE-雨宮
1 april 2008 · 481 Inlägg

Eisenhut skrev:
Håller helt och hållet med FiretraXX.

Ni ska vara glada att reglerna inte är som i Japan.

I Japan sänkte dom för övrigt priset på bensin idag. Kostar nu ca 7kr litern.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Bostrom RS
1 april 2008 · 886 Inlägg

chrno skrev:

Eisenhut skrev:
Håller helt och hållet med FiretraXX.

Ni ska vara glada att reglerna inte är som i Japan.

I Japan sänkte dom för övrigt priset på bensin idag. Kostar nu ca 7kr litern.

Bensin är väl en sak, men det är väl fortfarande svindyrt att ha bil i Japan?

Focus RS
Rushman Evolution Garage
1 april 2008 · 1 299 Inlägg

Fy fan va dom höjer prierna på allt ja!! Å angående allt miljösnack så hörde jag att världens största containerfartyg M/A Mäshk eller hur det nu kan tänkas stavas, släpper ut mer skit än alla sveriges bilar gör på ett år! (Vet ej om detta är sant) Bensinen är löjlig, å försäkringen är ännu löjligare! Personligen tänker jag fiffla så mkt jag bara kan med skatter å allt som går å blåsa staten på!

Sky´s the limit...
J-P-R DO IT LOW STYLE
1 april 2008 · 1 342 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
Om ni nu tänker på alla avgaser som släpps ut i denna ljuvliga miljö, köp en cykel. smile

Ironiskt nog så släpper du faktiskt ut sjuhelvetes med koldioxid när du framför din cykel.

Snart är det förbjudet att jogga, cykla m.m och man måste skaffa något dyrt specialfilter som renar våran utandningsluft och skit.

Blää för alla skatter och skit..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang