Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

Malkurrag
27 maj 2008 · 415 Inlägg

Det finns kattar till gammla bilar. För när katalysatorn kom så fanns det bara "gammla" bilar wink... Så det är klart att det finns! Och annars så lär det inte vara så svårt för våra forskare och ingengörer att tillverka en som fixar gammla bilar wink

Holme
27 maj 2008 · 1 417 Inlägg

Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men vad är skillnaden mellan nya reglerna och gamla?

fritzo
27 maj 2008 · 123 Inlägg

nova383 skrev:
...Kanske det skulle ställas krav på att dessa bilar skulle vara enstusiastbilsförsäkrade med allt vad det innebär ? ....

Vad jag hörde så får man inte använda bilen som bruksfordon om den är entusiastförsäkrad, skulle inte gälla om man smällde på vägen till jobbet osv.
Skulle bli lite problem för de som faktiskt använder sina hobbyfordon dagligen

Personen som berättade det kan ju ha fel, så rätta mig gärna om någon som verkligen vet

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
camaro67 Meister
27 maj 2008 · 6 763 Inlägg

fritzo skrev:

nova383 skrev:
...Kanske det skulle ställas krav på att dessa bilar skulle vara enstusiastbilsförsäkrade med allt vad det innebär ? ....

Vad jag hörde så får man inte använda bilen som bruksfordon om den är entusiastförsäkrad, skulle inte gälla om man smällde på vägen till jobbet osv.
Skulle bli lite problem för de som faktiskt använder sina hobbyfordon dagligen

Personen som berättade det kan ju ha fel, så rätta mig gärna om någon som verkligen vet

Men så är de väll nu med? De är bara nöjes åka som gäller med entusiast försäkring?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
27 maj 2008 · 6 763 Inlägg

Om man har skattat en bil i 30 år så anser jag att man har betalat sin del av skatten. En ny har däremot inte betalat någonting. Men jag tror att de blir svårt för dom att ändra till 1975 när de nu redan finns bilar från 1978 som är skattebefriade. Men efter 75 så tycker jag inte att de finns så mycke charm i bilarna så de kvittar..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Pontiacsweden
28 maj 2008 · 49 Inlägg

fritzo skrev:

nova383 skrev:
...Kanske det skulle ställas krav på att dessa bilar skulle vara enstusiastbilsförsäkrade med allt vad det innebär ? ....

Vad jag hörde så får man inte använda bilen som bruksfordon om den är entusiastförsäkrad, skulle inte gälla om man smällde på vägen till jobbet osv.
Skulle bli lite problem för de som faktiskt använder sina hobbyfordon dagligen

Personen som berättade det kan ju ha fel, så rätta mig gärna om någon som verkligen vet

Entusiastföräkringen gäller precis som en vanlig försäkring i det avseendet att du visst kan ta den till jobbet. Däremot så finns det en gräns för hur många mil per år du får köra.

evilaudio
28 maj 2008 · 16 195 Inlägg

Pontiacsweden skrev:

fritzo skrev:

nova383 skrev:
...Kanske det skulle ställas krav på att dessa bilar skulle vara enstusiastbilsförsäkrade med allt vad det innebär ? ....

Vad jag hörde så får man inte använda bilen som bruksfordon om den är entusiastförsäkrad, skulle inte gälla om man smällde på vägen till jobbet osv.
Skulle bli lite problem för de som faktiskt använder sina hobbyfordon dagligen

Personen som berättade det kan ju ha fel, så rätta mig gärna om någon som verkligen vet

Entusiastföräkringen gäller precis som en vanlig försäkring i det avseendet att du visst kan ta den till jobbet. Däremot så finns det en gräns för hur många mil per år du får köra.

har enstusiastbilsförsäkring på chevan å den för MAX köras 500 mil per år samt en massa andra knasiga regler.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
decib3L Körv
28 maj 2008 · 3 535 Inlägg

Förövrigt, hur fan vet dom att du tar bilen till jobbet? smile

Truckdriving Man
Germax
28 maj 2008 · 12 086 Inlägg

evilaudio skrev:

Pontiacsweden skrev:

fritzo skrev:

Vad jag hörde så får man inte använda bilen som bruksfordon om den är entusiastförsäkrad, skulle inte gälla om man smällde på vägen till jobbet osv.
Skulle bli lite problem för de som faktiskt använder sina hobbyfordon dagligen

Personen som berättade det kan ju ha fel, så rätta mig gärna om någon som verkligen vet

Entusiastföräkringen gäller precis som en vanlig försäkring i det avseendet att du visst kan ta den till jobbet. Däremot så finns det en gräns för hur många mil per år du får köra.

har enstusiastbilsförsäkring på chevan å den för MAX köras 500 mil per år samt en massa andra knasiga regler.

Det får inte jag med min bil häller, jag får inte va under 24 och jag måste ha bilen i garage.. hahahah
Sanningen är väl inte riktigt den samma.

insanebrains
28 maj 2008 · 160 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
FireTraXX DFFL
28 maj 2008 · 9 020 Inlägg

insanebrains skrev:

FireTraXX skrev:
Jag skiter i vilket.
Har aldrig riktigt förstått varför skitgamla slöhögar som spyr halvtaskigt renade avgaser och rostar sönder överallt ska slippa skatten.

Borde ju nästan höjas med åldern istället.

he he... lär dig mecka bil istället för att gnälla,bli lite skitig om fingrarna...! cool

Jag vill inte mecka, av den enkla anledningen att man blir lite skitig om fingrarna.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
mellowd Drop Shop
28 maj 2008 · 926 Inlägg

halva nöjet med bilägandet ju. att få skruva lite.
andra halvan är självklart att få köra.

FireTraXX DFFL
28 maj 2008 · 9 020 Inlägg

mellowd skrev:
halva nöjet med bilägandet ju. att få skruva lite.
andra halvan är självklart att få köra.

Njae, halva ditt nöje är att skruva.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
qtek BMW 318i
28 maj 2008 · 10 Inlägg

Kör man audi gör man väll inge annat än att skruva trode jag!!?

Oskar_ Avstängd
28 maj 2008 · 124 Inlägg

Förbjud alla bilar som är äldre än 1989 med vissa undantag!

Nu kommer jag brännas på bål här...

Nämen 100% allvarligt, förbjud A traktorer och epa traktorer.

Senast redigerat av Oskar_ (28 maj 2008)

Jag är en tramsare.
FireTraXX DFFL
28 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Oskar_ skrev:
Förbjud alla bilar som är äldre än 1989 med vissa undantag!

Nu kommer jag brännas på bål här...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
fritzo
28 maj 2008 · 123 Inlägg

qtek skrev:
Kör man audi gör man väll inge annat än att skruva trode jag!!?

Tyvärr så har du helt rätt mad

Iallafall när det gäller min pissbil

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
TRYIT Teddan
28 maj 2008 · 2 495 Inlägg

men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
ironhead volvoraggare
28 maj 2008 · 4 776 Inlägg

r-ted skrev:
men för jävlar gubbar....

Varför i helvete skall en gammal bil slippa undan skatten ????
har aldrig förstått varför gammalt skrot skall vara skattebefriat och besiktigas vartannat år.

eller som sossarna säger , en för alla, alla för en ...... så svensson, raggare, åkare, stekare osv alla skall betala vägskatt

är det nått du inte är i mot hmmm kanske man ska höja dieseln och skatten ännu mer på just bmw... inte fan har man lust att betala mer i skatt än va bilen är värd är det rimligt kanske

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
28 maj 2008 · 4 776 Inlägg

Oskar_ skrev:
Förbjud alla bilar som är äldre än 1989 med vissa undantag!

Nu kommer jag brännas på bål här...

Nämen 100% allvarligt, förbjud A traktorer och epa traktorer.

epar och sånt skit som bara är i vägen och skapar farliga omkörning vill man ju ha bort. men  man ska då inte förbjuda bilar som är äldre än 89.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang