varför så många här på gorg som har Automatlådefobi? det är ju nice som f*n ;)

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2008 · 8 197 Inlägg

Har bägge delarna. smile Active Selevtlådan i min är kanonfin!
Växlar närapå omärkligt och vill man köra sportigt så är det bara att dra spaken till sig, så är den sekvetionell. big_smile
Plus att den gör automatisk kickdown om man ligger på för hög växel också.. wink

Senast redigerat av Irmscher Vectra (4 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
4 april 2008 · 1 882 Inlägg

Svaret på frågan i topic är att det är för att de aldrig kört en bil med riktig motor och till den anpassad automatlåda.  Jämföra det det med farfars Passat diesel med automat är ju inte riktigt samma sak.

Som exempel kan nämnas att V8an i mussen ihop med ett shiftkit som gör att det går att växla manuellt (när man vill) samt en turbin med rätt stall så kan det inte bli mycket trevligare vare sig när det svänger eller går rakt fram. smile

fegge_89 skrev:
Med en bil som är manuel så kan man dra ut på växlarna smile

Och varför skulle inte det gå med en automat?

steifan skrev:
Köra bil eller åka bil är frågan wink

Det bestämmer föraren, inte växellådan.

zortep skrev:
men jag har funderingar på en automat om jag ska köpa en till tråkig bil tongue

Då rekommenderar jag en BMW M6, Corvette C6, Hummer H2, Porsche cayenne turbo, Porsche 997 Turbo eller Mercedes-Benz SLK 280. Förbannat tråkiga bilar med automatlåda. smile

Senast redigerat av MrTurbo (4 april 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2008 · 8 197 Inlägg

MrTurbo skrev:
Svaret på frågan i topic är att det är för att de aldrig kört en bil med riktig motor och till den anpassad automatlåda.  Jämföra det det med farfars Passat diesel med automat är ju inte riktigt samma sak.

Som exempel kan nämnas att V8an i mussen ihop med ett shiftkit som gör att det går att växla manuellt (när man vill) samt en turbin med rätt stall så kan det inte bli mycket trevligare vare sig när det svänger eller går rakt fram. smile

fegge_89 skrev:
Med en bil som är manuel så kan man dra ut på växlarna smile

Och varför skulle inte det gå med en automat?

steifan skrev:
Köra bil eller åka bil är frågan wink

Det bestämmer föraren, inte växellådan.

Precis.. wink
Meeen, kom att tänka på en sak. Mustangen jag hade var manuell och det var kul att växla den, tung koppling, långt mellan lägena och allmänt bökigt, men OTROOLIGT skön känsla när varvräknaren smet upp mot 4000 och de sista portarna öppnade med en rövspark till föjd.
Lite skrämmande när det redan gick 200 på fyran då, men det hör inte hit.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
4 april 2008 · 1 882 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Mustangen jag hade var manuell och det var kul att växla den, tung koppling, långt mellan lägena och allmänt bökigt, men OTROOLIGT skön känsla när varvräknaren smet upp mot 4000 och de sista portarna öppnade med en rövspark till föjd.
Lite skrämmande när det redan gick 200 på fyran då, men det hör inte hit.. wink

Skillnaden är att jag slipper bråka med en tung koppling och långa växellägen när jag enkelt drar spaken från "2" till "D" vid ca 6000rpm   cool

Edit; skrev fel varvtal!

Senast redigerat av MrTurbo (4 april 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2008 · 8 197 Inlägg

MrTurbo skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Mustangen jag hade var manuell och det var kul att växla den, tung koppling, långt mellan lägena och allmänt bökigt, men OTROOLIGT skön känsla när varvräknaren smet upp mot 4000 och de sista portarna öppnade med en rövspark till föjd.
Lite skrämmande när det redan gick 200 på fyran då, men det hör inte hit.. wink

Skillnaden är att jag slipper bråka med en tung koppling och långa växellägen när jag enkelt drar spaken från "2" till "D" vid ca 6800rpm   cool

Men det var det jag menade, det är just den växlingen som är så skön.. En riktig gammal sportbil ska inte vara lätttrampad. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
4 april 2008 · 1 882 Inlägg

Hehe, men det tar ju fem sekunder var gång att växla och man har troligen mjölksyra efter mindre än 10 varv på en bana...  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 april 2008 · 10 427 Inlägg

MrTurbo skrev:

steifan skrev:
Köra bil eller åka bil är frågan wink

Det bestämmer föraren, inte växellådan.

Tyckte inte jag bestämde något sist jag körde automat. wink
Men visst, det funkar ju bra på stridsfordon och andra tyngre fordon
där man har annat att koncentrera sig på än själva växlingen.

Pisstråkigt att köra lastbil med automat, riktigt skoj att köra manuell.

Utmaning eller ej.. latmaskar kör automat wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2008 · 8 197 Inlägg

MrTurbo skrev:
Hehe, men det tar ju fem sekunder var gång att växla och man har troligen mjölksyra efter mindre än 10 varv på en bana...  tongue

På bana ja.. tongue
Där vill jag nog inte brotta runt en Mustang utan servo och krängningshämmare tjocka som kardan.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Tzatziki
4 april 2008 · 452 Inlägg

Efter att jag köpte mercan för några månder sedan så skulle jag nog aldrig kunna
byta till en manuell låda. Inte om jag får välja själv. Helt underbart!

Dock så används denna som bruksbil och då är det jäkligt skönt när man t.ex fastnar i trafikstock
eller kör inne i stan där det är 50 meter, bromsa, köra 50 meter bromsa ...

Helgbilen dvs corradon skulle jag aldrig kunna tänka mig en automatlåda!
Det skall vara manuellt! Kvittar vad!

NxV ElectroRaggare
4 april 2008 · 883 Inlägg

mmmmmmmmm 350låda mmmmmmmm BigBlock v8... mmmmmm.. -anuell? NO HELL!



eller Hell No! som det kanske heter lol

Senast redigerat av NxV (4 april 2008)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Germax
4 april 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har haft 2 bilar med automat.. de på min profilsida. Personligen tycker jag de är underbart skönt, men de krävs en stor motor med gott bottenvrid för att de ska bli en bahaglig körstil. Kört en 2 liters automat 150hk, fan de va ett konstant växlande och slö som fan.

Haft många fler manuella, och det är ett måste om man vill leka och köra lite mer aktivt.
Försökte att hänga på bmwn och de va ju lögn i faan, iofs väger bilen 1900kg på 235 däck men ändå.

Germax
4 april 2008 · 12 086 Inlägg

NxV skrev:
mmmmmmmmm 350låda mmmmmmmm BigBlock v8... mmmmmm.. -anuell? NO HELL!



eller Hell No! som det kanske heter lol

350 lådan är inte den 3 stegad? lr är jag helt ute o cyklar smile
700 lådan är väl 4 stegad och hållbarare än 350 iaf??

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
4 april 2008 · 5 753 Inlägg

JapMax skrev:

NxV skrev:
mmmmmmmmm 350låda mmmmmmmm BigBlock v8... mmmmmm.. -anuell? NO HELL!



eller Hell No! som det kanske heter lol

350 lådan är inte den 3 stegad? lr är jag helt ute o cyklar smile
700 lådan är väl 4 stegad och hållbarare än 350 iaf??

om jag inte missminner mig helt och hållet så är det så, fast 700 lådan är väll 4 stegad och med nån sorts överväxel? smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
NxV ElectroRaggare
4 april 2008 · 883 Inlägg

precis, fast 350lådan är mycket hållbarare än 700lådan smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
4 april 2008 · 5 753 Inlägg

joo 700 lådan är väll ingen höjdare som man förstått det.. farsans gammla trans am gick inte långt innan 700 lådan rasade tongue då slängde vi dit en nyrenoverad 400 låda istället i den om jag inte minns fel smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
MrTurbo Better than God \o/
4 april 2008 · 1 882 Inlägg

700-lådorna är INTE bra! Allt som har ett högre nummer måste inte vara bättre än något som har ett lägre. smile   Och antalet steg ska man inte hänga upp sig allt för mycket på sålänge man har ett brett register. Med en motor som bara ger kraft mellan 1500 & 2500rpm eller 4000 & 5000rpm så är det viktigt med många möjliga växlar, men på en motor som drar fint mellan 1000 & 6000rpm är det inte så viktigt. Om man inte vill ha ner bränsleförbrukningen då. wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
4 april 2008 · 1 300 Inlägg

Automat Is The Shit.

Jag skickade en länk på en bil jag tänkte köpa snart och fick till svar; VAD ÄR DET MED DIG OCH AUTOMAT?!?

He he, fan det är ju nice som satan smile



Du som skrev att en automat kan en 3 åring köra, visst kan väl vara så om 3 åringen har långa ben ;P
Men dem flesta som väljer att köra automat har ju ändå tagit sitt körkort i en manuell bil.

Jag vet inte så många som gjort den i en automat och enbart får köra det..


Haja, nu ska jag ut och köra jobbets bil = automat wink

I do it my way
Turbopinglan
4 april 2008 · 161 Inlägg

Inget fel på automat, bara se till att ha service på grejerna så håller det bra! har aut på sommar bilen och manuell krycka i vinterbilen smile

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
zoopåse
4 april 2008 · 1 171 Inlägg

Automat Is The Shit.

Håller med. Det ska mycket till innan jag går tillbaka till manuell växellåda.

Jag tycker man har mer kontroll med automat än med manuell. Varför? Jo, därför att man alltid har respons på gasen - direkt. Du har en accelerationspedal som du väljer acceleration med och inte en gaspedal som bara släpper in luft i motorn. Mao behöver du aldrig från det att du fattat beslutet att accelerera  koppla ur och växla som du ofta behöver med en manuell låda, du trycker bara på pedalen och bilen accelererar direkt, alltid. Alltså mer kontroll och bättre respons på ditt kommando som förare.

Eftersom alla kopplingar på en tradidionell automatlåda är "våta", dvs badar i tunn hydralolja så håller de minst lika länge som bilens livslängd i övrigt, om man bara servar lådan regelbundet och ser till att oljenivån/kvalitén är rätt. Det är sällan lådor, trots att de är den mest komplexa delen på en bil, går sönder pga fabrikationsfel. Dessutom är det inte lika lätt att oavsiktligt förstöra en automatlåda som det är med en manuell som du lätt kan förstöra synkringarna och kopplingen på bara du gör lite misstag.

Varför ska man ha en särskilld pedal för att skutta iväg med? Verkar ju helt onödigt.wink Det räcker ju med "öka farten" mha motorn och "sänk farten" mha friktionsbroms.

Jag tror att en anledning varför folk föredrar manuell låda är för att de känner att det rycker i bilen och det upplevs som mer kraft. På en automat så märker man att man accelererar mest genom att hastighetsmätaren rör sig snabbt. Det är en vanesak och man lär sig uppskatta den oavbrutna kraftöverföringen till hjulen ända upp till den hastighet man vill nå.

LazerHawke
4 april 2008 · 1 268 Inlägg

zoopåse skrev:

Automat Is The Shit.

Håller med. Det ska mycket till innan jag går tillbaka till manuell växellåda.

Jag tycker man har mer kontroll med automat än med manuell. Varför? Jo, därför att man alltid har respons på gasen - direkt. Du har en accelerationspedal som du väljer acceleration med och inte en gaspedal som bara släpper in luft i motorn. Mao behöver du aldrig från det att du fattat beslutet att accelerera  koppla ur och växla som du ofta behöver med en manuell låda, du trycker bara på pedalen och bilen accelererar direkt, alltid. Alltså mer kontroll och bättre respons på ditt kommando som förare.

Eftersom alla kopplingar på en tradidionell automatlåda är "våta", dvs badar i tunn hydralolja så håller de minst lika länge som bilens livslängd i övrigt, om man bara servar lådan regelbundet och ser till att oljenivån/kvalitén är rätt. Det är sällan lådor, trots att de är den mest komplexa delen på en bil, går sönder pga fabrikationsfel. Dessutom är det inte lika lätt att oavsiktligt förstöra en automatlåda som det är med en manuell som du lätt kan förstöra synkringarna och kopplingen på bara du gör lite misstag.

Varför ska man ha en särskilld pedal för att skutta iväg med? Verkar ju helt onödigt.wink Det räcker ju med "öka farten" mha motorn och "sänk farten" mha friktionsbroms.

Jag tror att en anledning varför folk föredrar manuell låda är för att de känner att det rycker i bilen och det upplevs som mer kraft. På en automat så märker man att man accelererar mest genom att hastighetsmätaren rör sig snabbt. Det är en vanesak och man lär sig uppskatta den oavbrutna kraftöverföringen till hjulen ända upp till den hastighet man vill nå.

intressant läsning wink

jag har automat på min T5a och känner bara suget in i stolen oavbrytet me automaten med en manuell så avbryts ju det då du måste  knuffa i ny växel smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang