varför så många här på gorg som har Automatlådefobi? det är ju nice som f*n ;)

P-G Säl-Tämjare...
4 april 2008 · 1 024 Inlägg

LazerHawke skrev:

zoopåse skrev:

Automat Is The Shit.

Håller med. Det ska mycket till innan jag går tillbaka till manuell växellåda.

Jag tycker man har mer kontroll med automat än med manuell. Varför? Jo, därför att man alltid har respons på gasen - direkt. Du har en accelerationspedal som du väljer acceleration med och inte en gaspedal som bara släpper in luft i motorn. Mao behöver du aldrig från det att du fattat beslutet att accelerera  koppla ur och växla som du ofta behöver med en manuell låda, du trycker bara på pedalen och bilen accelererar direkt, alltid. Alltså mer kontroll och bättre respons på ditt kommando som förare.

Eftersom alla kopplingar på en tradidionell automatlåda är "våta", dvs badar i tunn hydralolja så håller de minst lika länge som bilens livslängd i övrigt, om man bara servar lådan regelbundet och ser till att oljenivån/kvalitén är rätt. Det är sällan lådor, trots att de är den mest komplexa delen på en bil, går sönder pga fabrikationsfel. Dessutom är det inte lika lätt att oavsiktligt förstöra en automatlåda som det är med en manuell som du lätt kan förstöra synkringarna och kopplingen på bara du gör lite misstag.

Varför ska man ha en särskilld pedal för att skutta iväg med? Verkar ju helt onödigt.wink Det räcker ju med "öka farten" mha motorn och "sänk farten" mha friktionsbroms.

Jag tror att en anledning varför folk föredrar manuell låda är för att de känner att det rycker i bilen och det upplevs som mer kraft. På en automat så märker man att man accelererar mest genom att hastighetsmätaren rör sig snabbt. Det är en vanesak och man lär sig uppskatta den oavbrutna kraftöverföringen till hjulen ända upp till den hastighet man vill nå.

intressant läsning wink

jag har automat på min T5a och känner bara suget in i stolen oavbrytet me automaten med en manuell så avbryts ju det då du måste  knuffa i ny växel smile

Jag förstår hur du menar, har autmat i min också och det är rätt skönt smile mig spelar det ingen roll om bilen jag köper har manuell eller automatlåda

Vilket jävla drag :)
hummer89
4 april 2008 · 442 Inlägg

Manuell här smile annars får man inte välja växlingen själv. Fast aut är skitskönt när man inte orkar köra.

THEBADGUY Gorgilus addictus
4 april 2008 · 4 737 Inlägg

På jobbarbilen(Scania 164 580 V8): Manuell(man måste ju dra ut V8:an lite;) )

Och på privatbilen: Manuell. Tycker att Automatare bara är tråkiga hmm. Men sen har jag bara kört bilar som har liten effekt. Och dom växlar ju som själve fan ibland.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
blacken
4 april 2008 ·

_Glenne_ skrev:

JapMax skrev:

NxV skrev:
mmmmmmmmm 350låda mmmmmmmm BigBlock v8... mmmmmm.. -anuell? NO HELL!



eller Hell No! som det kanske heter lol

350 lådan är inte den 3 stegad? lr är jag helt ute o cyklar smile
700 lådan är väl 4 stegad och hållbarare än 350 iaf??

om jag inte missminner mig helt och hållet så är det så, fast 700 lådan är väll 4 stegad och med nån sorts överväxel? smile

fyrstegad med lockup.

V70-Tobbe
4 april 2008 · 6 Inlägg

Tekniken har kommit så långt. Manuell låda är ju gammalmodigt som fasen! idag ska man inte behöva växla själv. Håller med att man har mycket bättre kontroll på bilen med automat.. Kanske inte om man är ute och leker.. Men det är där tronicen kopplas in.... DÅ kan man växla själv utan koppling smile
Hur bra som helst smile

LazerHawke
4 april 2008 · 1 268 Inlägg

P-G skrev:

LazerHawke skrev:

zoopåse skrev:

Håller med. Det ska mycket till innan jag går tillbaka till manuell växellåda.

Jag tycker man har mer kontroll med automat än med manuell. Varför? Jo, därför att man alltid har respons på gasen - direkt. Du har en accelerationspedal som du väljer acceleration med och inte en gaspedal som bara släpper in luft i motorn. Mao behöver du aldrig från det att du fattat beslutet att accelerera  koppla ur och växla som du ofta behöver med en manuell låda, du trycker bara på pedalen och bilen accelererar direkt, alltid. Alltså mer kontroll och bättre respons på ditt kommando som förare.

Eftersom alla kopplingar på en tradidionell automatlåda är "våta", dvs badar i tunn hydralolja så håller de minst lika länge som bilens livslängd i övrigt, om man bara servar lådan regelbundet och ser till att oljenivån/kvalitén är rätt. Det är sällan lådor, trots att de är den mest komplexa delen på en bil, går sönder pga fabrikationsfel. Dessutom är det inte lika lätt att oavsiktligt förstöra en automatlåda som det är med en manuell som du lätt kan förstöra synkringarna och kopplingen på bara du gör lite misstag.

Varför ska man ha en särskilld pedal för att skutta iväg med? Verkar ju helt onödigt.wink Det räcker ju med "öka farten" mha motorn och "sänk farten" mha friktionsbroms.

Jag tror att en anledning varför folk föredrar manuell låda är för att de känner att det rycker i bilen och det upplevs som mer kraft. På en automat så märker man att man accelererar mest genom att hastighetsmätaren rör sig snabbt. Det är en vanesak och man lär sig uppskatta den oavbrutna kraftöverföringen till hjulen ända upp till den hastighet man vill nå.

intressant läsning wink

jag har automat på min T5a och känner bara suget in i stolen oavbrytet me automaten med en manuell så avbryts ju det då du måste  knuffa i ny växel smile

Jag förstår hur du menar, har autmat i min också och det är rätt skönt smile mig spelar det ingen roll om bilen jag köper har manuell eller automatlåda

nej men du fattar min syn på det me suget å automaten på T5? wink

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
4 april 2008 · 1 300 Inlägg

LazerHawke skrev:

P-G skrev:

LazerHawke skrev:

intressant läsning wink

jag har automat på min T5a och känner bara suget in i stolen oavbrytet me automaten med en manuell så avbryts ju det då du måste  knuffa i ny växel smile

Jag förstår hur du menar, har autmat i min också och det är rätt skönt smile mig spelar det ingen roll om bilen jag köper har manuell eller automatlåda

nej men du fattar min syn på det me suget å automaten på T5? wink

JAG fattar iaf smile

854 T5 automat är nog fan det bästa jag kört hittills ;P

Ställde på min i förrgår och tog en sväng fan vad gött det var.

Ska ut och åka i den idag och bara glida smile

I do it my way
camaro67 Meister
4 april 2008 · 6 763 Inlägg

blacken skrev:

_Glenne_ skrev:

JapMax skrev:

350 lådan är inte den 3 stegad? lr är jag helt ute o cyklar smile
700 lådan är väl 4 stegad och hållbarare än 350 iaf??

om jag inte missminner mig helt och hållet så är det så, fast 700 lådan är väll 4 stegad och med nån sorts överväxel? smile

fyrstegad med lockup.

Jag tror att 350in är stadigare, men den är iaf billigare att förstärka än 700 big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Noiseprojekt
4 april 2008 ·

Nån som vill fylla på min automatlåda med olja?? big_smile

zoopåse
4 april 2008 · 1 171 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Nån som vill fylla på min automatlåda med olja?? big_smile

Om den har en oljesticka så kan du ju göra det enkelt själv. Kolla i instruktionsboken bara. Där bör det stå hur man ska göra. Man brukar få köra den någon mil och sedan låta motorn vara igång medans man drar ur stickan och kollar.

Den mer oroande frågan är väl varför den behöver fyllas på?

zoopåse
4 april 2008 · 1 171 Inlägg

camaro67 skrev:

blacken skrev:

_Glenne_ skrev:

om jag inte missminner mig helt och hållet så är det så, fast 700 lådan är väll 4 stegad och med nån sorts överväxel? smile

fyrstegad med lockup.

Jag tror att 350in är stadigare, men den är iaf billigare att förstärka än 700 big_smile

350:n har väl ingen lockup. Det är ju rätt vansinnigt. En sådan enkelt och bra grej ska det vara på en automatlåda annars såsar den ju runt och drar en massa extra bensin även på landsväg och motorväg.

Noiseprojekt
4 april 2008 ·

zoopåse skrev:

Noiseprojekt skrev:
Nån som vill fylla på min automatlåda med olja?? big_smile

Om den har en oljesticka så kan du ju göra det enkelt själv. Kolla i instruktionsboken bara. Där bör det stå hur man ska göra. Man brukar få köra den någon mil och sedan låta motorn vara igång medans man drar ur stickan och kollar.

Den mer oroande frågan är väl varför den behöver fyllas på?

Finns ingen oljesticka, den ska fyllas på i en plugg i tråget.
För att kunna ta bort pluggen utan att oljan rinner ut måste motorn vara igång.
Växellådan för inte vara för varm och inte heller för kall vid påfyllningstillfället.
En dator ska kopplas på för att se rätt oljemängd och oljetemperatur.

(ja jag har rådfrågat mekaniker på audi verkstad)

camaro67 Meister
4 april 2008 · 6 763 Inlägg

zoopåse skrev:

camaro67 skrev:

blacken skrev:

fyrstegad med lockup.

Jag tror att 350in är stadigare, men den är iaf billigare att förstärka än 700 big_smile

350:n har väl ingen lockup. Det är ju rätt vansinnigt. En sådan enkelt och bra grej ska det vara på en automatlåda annars såsar den ju runt och drar en massa extra bensin även på landsväg och motorväg.

Du får tänka på att 350in kom på 60-talet så de är en gammallåda. Men den sitter väll inte i några bilar nyare än 90 skulle jag tro. 4L60 är ju den som sitter i bilarna nuförtiden big_smile Nu har vi en till att reda ut big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 april 2008 · 4 529 Inlägg

350lådan är hållbar iallafall ^^
den höll 8 mil med 2dl olja i sig lol
fast den rök rätt rejält tongue men sen var det laga hålet fylla på ny olja och gasa igen cool

John87 Stolt Volvoägare
4 april 2008 · 4 913 Inlägg

SweetBabyDoll skrev:
854 T5 automat är nog fan det bästa jag kört hittills ;P

Du har uppenbarligen inte ägt en lite modernare bil med V8 roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
4 april 2008 · 1 300 Inlägg

John87 skrev:

SweetBabyDoll skrev:
854 T5 automat är nog fan det bästa jag kört hittills ;P

Du har uppenbarligen inte ägt en lite modernare bil med V8 roll

Nope, men det blir det snart ska du se smile wink

V8 automat såklart ;P

I do it my way
henke_99 Offroad Racing
4 april 2008 · 3 122 Inlägg

Automat är helt underbart o åka med. perfekt vid skogskörning oxå. smile ljudet från en v8 monterad på en automat klår det mesta tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
JohanSvensson90 Toyota mekaniker
4 april 2008 · 240 Inlägg

allt beror på vad na har bilen till.. ligga o köra runt i stan så e de väll skönast med automat. men annars manuell. bilen går bättre med manuell + mer körkänsla.

camaro67 Meister
4 april 2008 · 6 763 Inlägg

Johan_sportbilen skrev:
allt beror på vad na har bilen till.. ligga o köra runt i stan så e de väll skönast med automat. men annars manuell. bilen går bättre med manuell + mer körkänsla.

Om du menar 0-100 tider så är moderna automater snabbare än manuella wink Sen är de ju konstigt att man åker automat på strippen om de skulle gå fortare med manull big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang