vad blir följderna med tonade rutor fram!?

båge montör och hobby mekaniker
3 april 2008 · 2 672 Inlägg

det finns ju många trådar om tonade framrutor, och många som blivit förvånade för att dom blivit stoppade för det.. men vad blir följderna!?
blir det böter + ombes, bara böter?, bara ombes? eller vad händer egentligen? har sökt som en tok efter svar på detta men hittar inte ngt! skulle vara grymt tacksam för svar!

Senast redigerat av båge (3 april 2008)

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Spethz_
3 april 2008 · 212 Inlägg

Beror på vilken polis du stöter på. En grisig snut ger dig böter och ombes annars ber dom dig bara att rycka bort toningen. Kör med gummi toning på framrutorna så kan du bara rycka bort det och sen sätta tillbaka det igen. wink Annars finns det väl nån typ av toning som är laglig fram också vet inte hur många procents ljusinsläpp man måste ha, men det går ju att kolla upp.

zzzoder
3 april 2008 · 358 Inlägg

Spethz_ skrev:
Beror på vilken polis du stöter på. En grisig snut ger dig böter och ombes annars ber dom dig bara att rycka bort toningen. Kör med gummi toning på framrutorna så kan du bara rycka bort det och sen sätta tillbaka det igen. wink Annars finns det väl nån typ av toning som är laglig fram också vet inte hur många procents ljusinsläpp man måste ha, men det går ju att kolla upp.

Man får inte tona framrutorna nånting alls. Endast orginaltoning från farbrik är godkänt. De litar inte på ljusgenomsläppet annars.. har ringt som en tok o kollat.

Gällande topic så vet jag tyvärr inte.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
MilleN
3 april 2008 · 9 108 Inlägg

Det vanligaste är nog att man får ombes, om man är tillmötesgående och inte otrevlig vill säga.
Det har jag klarat mig på en gång i alla fall med solarplexius fram, kunde alltså inte ens veva ner rutan och prata med polisen utan jag fick öppna dörren haha.

loudness
3 april 2008 · 4 554 Inlägg

du ser mindre när de e mörkt... tongue hur logiskt kan de va?

båge montör och hobby mekaniker
3 april 2008 · 2 672 Inlägg

visst ser man mindre! ser typ inget alls när d e mörkt! tongue men ska sätta på ljusare film.. ok, så om man är tillmötesgående och allt sånt så kan det alltså räcka med ombes eller inget alls utan bara varning!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Xtravagant 1337
3 april 2008 · 1 343 Inlägg

båge skrev:
det finns ju många trådar om tonade framrutor, och många som blivit förvånade för att dom blivit stoppade för det.. men vad blir följderna!?
blir det böter + ombes, bara böter?, bara ombes? eller vad händer egentligen? har sökt som en tok efter svar på detta men hittar inte ngt! skulle vara grymt tacksam för svar!

påföljden är 500kr i böter och en 2.a vilket innebär KONTROLLBESIKTNING och inte ombesiktning..
Kostar 200kr så man kan säga att den totala kostnaden blir 700kr/paret.
Man har 1 månad på sig att infinna sig på ett besiktningsorgan kan vara mer eller mindre var som.
Automatiskt körförbud efter 1 månad...

Lagen säger 75% ljusgenomsläpp!
Eftersom besiktning i många fall inte kan mäta eller kan mäta så brukar man säga att sitter det
film så går det inte genom. Detta är för att underlätta deras jobb och slippa mäta..
Men har man film som klarar 75% så är det med andra ord lagligt en svea rikes lag!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Timp Rallare
3 april 2008 · 41 Inlägg

Jag ringde å fråga dedär förra veckan tillome. man får inte ha något alls tonat fram å de är ombesiktning på de. men som sagt så är det en snäll polis kan de räcka me att man rycker de på plats. de fick iaf ja göra sissta ja ble stoppad me de big_smile

bubban
3 april 2008 · 259 Inlägg

jag har blivit stoppad två ggr på grund av toning på sidorutorna fram.

både gångerna sa dem åt mig att rycka bort den annars blev de böter sa dom. så ja ryckte bort den,

Edvinoo Hetast Just Nu!
3 april 2008 · 1 355 Inlägg

ja har blivit stoppad och han tyckte att det var snyggt på bilen så han lät de gåå

Inspiration comes standard
Xtravagant 1337
3 april 2008 · 1 343 Inlägg

Edvinoo skrev:
ja har blivit stoppad och han tyckte att det var snyggt på bilen så han lät de gåå

Jo den risken är rätt stor tongue
om du klarat dig var det pga att han inte såg det.
Polisen har vad man kallar anmälninsplikt.
Det betyder att dom är inte anställda för att tänka, ser dom ett brott så ska brottet
rapporteras oavsett vad dom anser vara moraliskt rätt.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Edvinoo Hetast Just Nu!
3 april 2008 · 1 355 Inlägg

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
ja har blivit stoppad och han tyckte att det var snyggt på bilen så han lät de gåå

Jo den risken är rätt stor tongue
om du klarat dig var det pga att han inte såg det.
Polisen har vad man kallar anmälninsplikt.
Det betyder att dom är inte anställda för att tänka, ser dom ett brott så ska brottet
rapporteras oavsett vad dom anser vara moraliskt rätt.

det deras chefer inte vet skadar dom inte sa han... inte mig emot... sen om han inte va ensam tror ja inte att det hade gått lika bra

Inspiration comes standard
Xtravagant 1337
3 april 2008 · 1 343 Inlägg

Edvinoo skrev:

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
ja har blivit stoppad och han tyckte att det var snyggt på bilen så han lät de gåå

Jo den risken är rätt stor tongue
om du klarat dig var det pga att han inte såg det.
Polisen har vad man kallar anmälninsplikt.
Det betyder att dom är inte anställda för att tänka, ser dom ett brott så ska brottet
rapporteras oavsett vad dom anser vara moraliskt rätt.

det deras chefer inte vet skadar dom inte sa han... inte mig emot... sen om han inte va ensam tror ja inte att det hade gått lika bra

Så det du säger är att polisen gör ett tjänstefel sen står och pratar med dig
om felet han precis gjorde?? Det hans chef inte vet..........?
Är du säker på att det var en polis du blev stoppad av?
Han pratar nämligen om sin chef precis som om det skulle varit hans fru.
Jaja, historien kan vara vad den vill.
Låter som påhitt i mina öron iaf!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Pikey
3 april 2008 · 2 283 Inlägg

Dom stoppade mig n'r jag hade a-traktor och de frogade om det var olagligt och jag sa nej so det slapp jag. Deremot nogra veckor senare fick jag boter for det xD

R.I.P. Michael Jackson!
Edvinoo Hetast Just Nu!
3 april 2008 · 1 355 Inlägg

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:

Xtravagant skrev:

Jo den risken är rätt stor tongue
om du klarat dig var det pga att han inte såg det.
Polisen har vad man kallar anmälninsplikt.
Det betyder att dom är inte anställda för att tänka, ser dom ett brott så ska brottet
rapporteras oavsett vad dom anser vara moraliskt rätt.

det deras chefer inte vet skadar dom inte sa han... inte mig emot... sen om han inte va ensam tror ja inte att det hade gått lika bra

Så det du säger är att polisen gör ett tjänstefel sen står och pratar med dig
om felet han precis gjorde?? Det hans chef inte vet..........?
Är du säker på att det var en polis du blev stoppad av?
Han pratar nämligen om sin chef precis som om det skulle varit hans fru.
Jaja, historien kan vara vad den vill.
Låter som påhitt i mina öron iaf!

de här e inte sthlm ja bor i o ja e inte den enda med tonade framrutor här, han stoppade mig i samband med att jag hade blå positionsljus och dom var ja tvungen att ta bort däremot..

Inspiration comes standard
KHRacing
3 april 2008 ·

Pikey skrev:
Dom stoppade mig n'r jag hade a-traktor och de frogade om det var olagligt och jag sa nej so det slapp jag. Deremot nogra veckor senare fick jag boter for det xD

Är rätt så säker på att det är 100% lagligt på ett traktorregistrerat fordon.

Lindgren_
3 april 2008 · 2 644 Inlägg

KHRacing skrev:

Pikey skrev:
Dom stoppade mig n'r jag hade a-traktor och de frogade om det var olagligt och jag sa nej so det slapp jag. Deremot nogra veckor senare fick jag boter for det xD

Är rätt så säker på att det är 100% lagligt på ett traktorregistrerat fordon.

Japp det är lagligt..

Johan Lindgren
Zpira Polack
3 april 2008 · 61 Inlägg

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:

Xtravagant skrev:
Jo den risken är rätt stor tongue
om du klarat dig var det pga att han inte såg det.
Polisen har vad man kallar anmälninsplikt.
Det betyder att dom är inte anställda för att tänka, ser dom ett brott så ska brottet
rapporteras oavsett vad dom anser vara moraliskt rätt.

det deras chefer inte vet skadar dom inte sa han... inte mig emot... sen om han inte va ensam tror ja inte att det hade gått lika bra

Så det du säger är att polisen gör ett tjänstefel sen står och pratar med dig
om felet han precis gjorde?? Det hans chef inte vet..........?
Är du säker på att det var en polis du blev stoppad av?
Han pratar nämligen om sin chef precis som om det skulle varit hans fru.
Jaja, historien kan vara vad den vill.
Låter som påhitt i mina öron iaf!

öh? sen när är alla poliser felfria?
det är faktist inte helt omöjligt och träffa en polis som har en allmänt bra dag och glider.
sen när har man inte pratat skit om sin egna chef? Skiten under mina skor är mer värd än min chef.
Och för den delen har jag också blivit stoppad av poliser som sett förbi vissa saker på bilen, tex min toning fram, min blåa skyltbelysning bak, har t.o.m fått en tumme upp från en polis i en polisbil som jag kört om på motorväg.
så inte behöver det vara påhitt, en polare har varit med att han blivit stoppad, fått blåsa och sen tro det eller ej, visat upp sin bil. en av poliserna satte sig i bilen för att lyssna på ljudet i bilen, och allt avslutades med ett "men du, tänk bara på hastigheten här, vissa är lite grinigare än andra." och ja, jag var med när det hände.

My Life - My Way
Saab 9-3 Aero 2.8T SC "StorGripen" (2006)
Pikey
3 april 2008 · 2 283 Inlägg

Lindgren_ skrev:

KHRacing skrev:

Pikey skrev:
Dom stoppade mig n'r jag hade a-traktor och de frogade om det var olagligt och jag sa nej so det slapp jag. Deremot nogra veckor senare fick jag boter for det xD

Är rätt så säker på att det är 100% lagligt på ett traktorregistrerat fordon.

Japp det är lagligt..

Lenka till vart det stor eller nogon inspelning fron Polis so tror jag er.
Det stor klart och tydligt i vegverketsbok att det er samma regler som for bil.

R.I.P. Michael Jackson!
roxe Jesus didn´† Tap
3 april 2008 · 1 146 Inlägg

Blivit stoppad när jag körde för fort med en trimmad Corvette C6. Körde ca 40 km/h för fort på 70 väg. Han frågade mest saker om bilens motor och sa att färgen var väldigt fin. Sen avslutade han med att jag förstår att man vill trycka lite på gasen med den bilen. Vi får hoppas att det är jag igen som stoppar dig nästa gång du blir stoppad smile

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang