Riktig Bilamatör, behöver lite råd.

Fargo
4 april 2008 · 28 Inlägg

Tja!
Håller på att ta körkort just nu. Men börjar redan fundera på vad man ska skaffa sig för bil. Jag är nästan totalt amatör på bilar själv dock, precis fått ipp ögonen för det hela. Jag skulle vilja ha en rätt billig bil i drift, med billig försäkring. Men också rolig att köra såklart. Gärna lite fart i den smile. Helst mellan 130-150 hästkrafter åtminstone. I prisklassen 50'000- 60'000 Kr. Hoppas någon kan ge mig lite råd.

Senast redigerat av Fargo (4 april 2008)

JohanSvensson90 Toyota mekaniker
4 april 2008 · 240 Inlägg
Hee-Maan
4 april 2008 · 3 113 Inlägg
Semper Fi
nosferato
4 april 2008 · 439 Inlägg

skaffa en vettig bmw,får ordentligt med bil för dem pengarna,dessutom håller bmw till skillnad från 200 sx

old,low and slow....
caromania Forummoderator
4 april 2008 · 9 296 Inlägg

Ska du bara köra: Köp en så ny bil du har råd med. Men då får du räkna med att lämna in den när det behövs eftersom du inte kan så mycket ännu.
Om du vill meka och fixa och lära dig, så köp något med lite enklare teknik men ändå pålitligt.

Mitt råd som vanligt: Japanskt. Håller bäst, kostar minst i underhåll/bränsle.
323F, Carina E, Celica, Prelude, Civic vti...

Jag skulle emellertid inte köpa en S13 från 89 för 40k...

Senast redigerat av caromania (4 april 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CIA_SWE Automationselektriker
4 april 2008 · 213 Inlägg

nosferato skrev:
skaffa en vettig bmw,får ordentligt med bil för dem pengarna,dessutom håller bmw till skillnad från 200 sx

jo, skaffa då inte en 200sx, känner en kille som har en, det enda han gör, är att jobba så han kan tjäna pengar, så att på fritiden laga bilen.

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)
fluppidupp ...
4 april 2008 · 757 Inlägg

jag hade en Audi A3 1,8T gick skitbra saknar den som fan. blir väll nått sånt igen i framtiden

Hee-Maan
4 april 2008 · 3 113 Inlägg

allt som är viktigt med 200a är ju skicket.. med dåligt skick så kan det ju bli en del meckande.. men det enligt mig är en del av charmen att ha en bil smile dock är det ju en bra bil att lära sig också eftersom du har 200sx.nu som kan hjälpa enormt mycket.

Semper Fi
Darkie dARKiE
4 april 2008 · 5 031 Inlägg

Min honda prelude är till salu, 185 hk Vtec drar dem flesta turbobilar 0-100..
Perfekt bil för den som gillar köra billigt och betala lite i försäkring!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
muffl0n Bajsapa
4 april 2008 · 316 Inlägg

mitt tips är att börja med en gammal volvo och lär dig sakerna lite först.

zzzoder
4 april 2008 · 358 Inlägg

Audi A4 1.8 T !

Ej över 20k mil..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
Fargo
16 april 2008 · 28 Inlägg

Sorry för "något" sent svar. Mycket på gång nu.

"Ska du bara köra: Köp en så ny bil du har råd med. Men då får du räkna med att lämna in den när det behövs eftersom du inte kan så mycket ännu.
Om du vill meka och fixa och lära dig, så köp något med lite enklare teknik men ändå pålitligt.

Mitt råd som vanligt: Japanskt. Håller bäst, kostar minst i underhåll/bränsle.
323F, Carina E, Celica, Prelude, Civic vti...

Jag skulle emellertid inte köpa en S13 från 89 för 40k..."

Låter bra, jag vill ju lära mig att fixa saker själv. Någon nämnde att just därför borde jag skaffa en volvo hmm. Jag har dock aldrig gillat volvo... dom ser så tråkiga ut. Men de märkerna du nämnde var helt klart intressanta. Och Audi A3 verkade helt klart intressant med. Dom jag tycker verkar intressanta hitills är iaf:
Mazda 323f, Toyota celica (en celica jag såg som verkade lite intressant: http://www.blocket.se/vi/15917887.htm?c … amp;last=1 ) Och en prelude ( http://www.blocket.se/vi/15757889.htm?ca=16_s , http://www.blocket.se/vi/15404841.htm?ca=16_s )

På de här sistnämda bilarna, prelude, celica, mazda 323f, är försäkringen avskrämmande dyr? Eller vad ligger det på ett ungefär? Har någon en bra sida för att kolla upp specs om bilar? Som exempel hur mycke en drar i bensin, hur många hästkrafter etc. Skulle vilja kolla up så mycket som möjligt.

Senast redigerat av Fargo (16 april 2008)

Smajly
16 april 2008 · 3 059 Inlägg

Fargo skrev:
Sorry för "något" sent svar. Mycket på gång nu.

"Ska du bara köra: Köp en så ny bil du har råd med. Men då får du räkna med att lämna in den när det behövs eftersom du inte kan så mycket ännu.
Om du vill meka och fixa och lära dig, så köp något med lite enklare teknik men ändå pålitligt.

Mitt råd som vanligt: Japanskt. Håller bäst, kostar minst i underhåll/bränsle.
323F, Carina E, Celica, Prelude, Civic vti...

Jag skulle emellertid inte köpa en S13 från 89 för 40k..."

Låter bra, jag vill ju lära mig att fixa saker själv. Någon nämnde att just därför borde jag skaffa en volvo hmm. Jag har dock aldrig gillat volvo... dom ser så tråkiga ut. Men de märkerna du nämnde var helt klart intressanta. Och Audi A3 verkade helt klart intressant med. Dom jag tycker verkar intressanta hitills är iaf:
Mazda 323f, Toyota celica (en celica jag såg som verkade lite intressant: http://www.blocket.se/vi/15917887.htm?c … amp;last=1 ) Och en prelude ( http://www.blocket.se/vi/15757889.htm?ca=16_s , http://www.blocket.se/vi/15404841.htm?ca=16_s )

Ser fin ut men det är ingen bil du skruvar i motorn med hur som helst..
skulle jag själv välja nått i ditt läge hade jag tatt en BMW E30 av dom senare årsmodellerna.. skitroliga bilar som uppfyller det mesta du vill och är lätta att skruva med. Stort plus att dom är bakhjulsdrivna = mycket roligare !
Många säger att dom bara klöddar men det är folk som aldrig ägt en eller så är det dom som vrålkör dom utan att serva o fixa till när det behövs.

Senast redigerat av Smajly (16 april 2008)

caromania Forummoderator
16 april 2008 · 9 296 Inlägg

Låter som om du har koll. wink Låt inte Volvo-pojkarna få dig på andra tankar.

och ett avslutningsord:
Bee em trouble-you

oj. Det blev fyra avslutningsord... smile

Senast redigerat av caromania (16 april 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Fargo
16 april 2008 · 28 Inlägg

BMW har jag aldrig gillat... Så det är nog uteslutet. tongue

På de här sistnämda bilarna, prelude, celica, mazda 323f, är försäkringen avskrämmande dyr? Eller vad ligger det på ett ungefär? Har någon en bra sida för att kolla upp specs om bilar? Som exempel hur mycke en drar i bensin, hur många hästkrafter etc. Skulle vilja kolla up så mycket som möjligt.

Senast redigerat av Fargo (16 april 2008)

caromania Forummoderator
16 april 2008 · 9 296 Inlägg

Du måste nog ringa eller knappa in på nätet vad de kostar via försäkringsbolagens hemsidor. "Låna" lite reg nummer från blocket som du kan testa med. Tänk på att det kan skilja enormt mycket. Jag fick inom loppet av 5 minuter ett pris på 10.000 per år hos ett bolag och 4000 hos ett annat.

VG hästkrafter och sånt så finns det väl någon sån sida. Nån annan? De där ligger väl på 140-160hk och kanske 0-100 på 8-9 sekunder allihop. Preluden finns ju med lite starkare motoralternativ som någon här ovanför tipsade om. Den är nog kul. De drar nog relativt lite allihopa, säkert en bit under litern.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 april 2008 · 3 404 Inlägg

B20, en av de mer lättmeckade 4-taktarna jag skruvat, så en gammal amazon med lister och chrome? smile Är själv inget Volvo fan. Men skall du ha någonting ok, pålitligt och till på kuppen vill lära dig skruva motor så är det ett bra val.

Vill du ha en roligare bil så kanske en Saab 9000 Aero? Priset på 9-5orna börjar bli riktigt roliga och det är en förbaskat bra bil, speciellt de med lite mer kräm... För ca 50 000 får du en bra 9-5 -99-01. Annars kanske en 9-3a? Lite drygt 50 000 och du har en fin 9-3 Aero -01.
//Johannes

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
16 april 2008 · 834 Inlägg

Som vanligt så haglar tipsen på bilar, men har du tummen mitt i handen och inte har råd med servicar och ev reparationer så ger jag rådet att lämna allt som heter bmw mercedes prelude celica osv osv osv.

I regel så är allt lyxigt eller sportigt och flashigt eller vasst DYRT om man inte kan skruvva själv och i värsta fall blir det dyrt endå.

Nu kommer det ju komma mycket folk och säga att dessa bilar är letmekade, men som första bil och kunskapen är noll så är det ej lättmekat, har suttit i den sitsen själv och är väll där nu igen med mitt nyaste prestandabygge.

Själv skulle jag råda dig till att köpa en volvo eller en ford ev.

Fördelarna till volvo är :

Billiga, spec om man har volvokort och niceprice, tidiga modeller tex 940 är i princip gratis i reservdelar då dessa bilar finns i överflöd.

Säkra och robusta(Har en 740 brukis med 45k mil på mätaren som VÄGRAR dö)

Lättskruvvat då min 14åriga brorsa är den som mekar mest med mina, utan tidigare erfarenhet, En haynesbok räcker.

BILTEMA!!!! har allt.

nackdelar:

Tydligen tråkiga och lite mer tråkiga? aldrig upplevt om man nu kan köra bil på rätt sätt.

Driker fasansfullt mycket soppa? går att köra under litern vilket är mer än godkänt med tanke på motorvolym och vikt.

Raggarstämpel om man har vissa stylingtillbehör.

Annars är dessa hur goa bilar som helst att äga och köra och nog det mest förnuftiga ut ekonomisk synpunkt räknat på milkostnad.


Ford

Tex sierra lättmekat och bilarna finns i överflöd dom med, med där slutar fördelarna med min mening.

Dom rostar, visst det gör volvo med men forden måste man hålla efter mer för att rosten ej ska komma.

Kvalitet, njaaa.


Mao visst japanare i all ära men för dom pengarna får man inte den bilen du letar efter. visst dom håller men dom rostar mer än medelbilen.



Men valet är ditt. Själv skulle jag se om jag kunde hitta en fin nyare 940 eller en äldre s/v70 för dom pengarna då du garanterat kommer få mest bil för pengarna.


Lycka till

Mvh

Muttley
17 april 2008 ·

celican jag haft kostade 13 tusen helsföräkring i mitt namn och de var för ett år sedan och då var jag 21 smile dyrt men då bodde jag hemma så min far ägde den då. där ska du akta dig för ventilstyrningar som kan läcka olja. och handbroms som kan rosta ihop

prelude av den gamle sorten ska du akta dig för rost. och är du en stor person så rekommenderas celican då preluden suger riktigt att köra med längre sträckor. är 185 lång och satt som en kråka i förarsätet, knäna tog i :S

Fargo
17 april 2008 · 28 Inlägg

Mja. Förstår att det kan vara bra "Turbomatte" men jag gillar varken volvo eller ford. Deras bilar ser... stil-lösa ut. Åtminstone i mina ögon. Jag har nog för tillfället fastnat för Mazda 323 F. Ser ut som en bra all-around bil. Men får se...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang