Riktig Bilamatör, behöver lite råd.

rotary12
4 juni 2008 · 482 Inlägg

för 50-60000kr får du ju en ganska hygglig bmw m5 e34 3,6 wink Kanske inte bästa förstabilen, men det är mycket bil för pengarna smile

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Tror det börjar skena iväg lite med tipsen om man ser till försäkringskostnader.. wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Fargo
18 juni 2008 · 28 Inlägg

Möjligt att volvo är ok. Men jag känner mig säker mot en galant ändå. Jag vill inte ha nån jäkla svensson-kombi. Galanten var snäp. Dock var det en v70 från -00. Medans galant låg på samma plats från 94 och framåt. Nepp nån volvo blir det inte.  Äldre volvos låg långt ner. Så galant blir det nog med största sannolikhet! Gamla volvos har inte alls nån värst bra säkerhet.
Och nån bmw blir det inte heller, för hög förbrukning och försäkring. Och för dyra reservdelar.

Senast redigerat av Fargo (18 juni 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
19 juni 2008 · 1 874 Inlägg

En Golf eller något liknande låter som ett alternativ. Däremot brukar ju standardmotorerna
inte vara överdrivet kraftiga. Däremot är dom billiga i drift, samtidigt som försäkringen antagligen
är mänsklig. Det är ju det som är grejen. Ska du ha en större motor i bilen, så blir det dyrare -
både driftmässigt och försäkringsmässigt.

Fargo
6 september 2008 · 28 Inlägg

Okej jag bumpar min egen tråd här igen. Pågrund av att jag nu klarat uppkörningen! Fan vilken känsla att höra att man klarat det. På första försöket t.om. Så bilköp börjar närma sig. Men det är lite annorlunda nu. Jag har något mindre budget. ca 5-10000 kr. Kraven för bilen för prisklassen:
Trafiksäker
Billig (både i drift och lagning+service, och försäkring)
Tillförlitlig. (alltså en bil som kan gå långt utan några större problem)

Denna gången är jag öppen för samtliga förslag vad det än är för bilar, volvo, mazda, toyota osv... Men inte Ford eller Opel. Så hoppas någon kan hjälpa mig med mitt första bilköp smile.

terazzi
6 september 2008 ·

hade sparat lite mer isåfall wink

Karl-Bertil
6 september 2008 · 518 Inlägg

tänkte precis tipsa dej om Kadett Gt 2.0i annars. billig i inköp , går riktigt bra för 115hk, soppaförbrukning på 0.6 -0.7, mkt hållbar motor. minus är ju rost men en bil för 5 -10 papp ingår nog rost på i vilket fall som helst.

VW Golf är pålitliga också.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Rushman Evolution Garage
6 september 2008 · 1 299 Inlägg

Finns bara en bil i den prisklassen... svider å säga det men, Volvo 740.
Omöjlig att döda! (har försökt, tro mig)
Så billigt det blir att underhålla, och greja med, samt otroligt lättpillad. (har jag hört, vet ej själv)
Mycket, mycket krocksäker (har provat, tro mig)
Stor bonus under vintern! RWD smile

Får en jättefin för 10 000:- enda vettiga alternativet enligt mig, även om jag.... "ogillar" volvos överlag.

Lycka till!

Sky´s the limit...
Felax
6 september 2008 · 1 963 Inlägg

En mercedes 230e från början av 90 talet smile håller jättebra, är sköna o köra som tusan! Pigga för o va en stor bil med 130-140 hk eller va dom har.. sen billiga (tror jag) i reservdelar.. drar int mycke soppa om man kör städat, försäkring är ingenting. De tycker ja är en superbil hehe=)

Kan tilläggas att dom går lååååångt också smile så va inte rädd för miltalet kolla skicket bara !

Senast redigerat av Felax (6 september 2008)

Men are not born - Men are made
Karl-Bertil
6 september 2008 · 518 Inlägg

lättpillad -  ja , ta bara en så enkel grej som att byta fördelarlock på en tex 740 -88. den är satt intill torpedväggen , ett mkt bra drag av volvo att ha den där så illa som möjligt. tutan har man satt så att hjulhusskvättet kommer åt den med lätthet å fungerar därmed nästintill aldrig. tankmätaren är ett skämt som aldrig funkar.
soppatörstig , tung o kantigare än ett mjölkpaket.

bra med dom är som du säger : krocksäkra , billiga delar.

stor bonus på vintern , knappast: - understyr ju grymt å är så kostigt utväxlade så ettan är för kort o tvåan orkar den inte.

kommer säkert få många mothugg men så ska det vara - håll era favorit bilmärken högt men inse gärna felen för det finns på allt.

Senast redigerat av Karl-Bertil (6 september 2008)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Fargo
6 september 2008 · 28 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
lättpillad -  ja , ta bara en så enkel grej som att byta fördelarlock på en tex 740 -88. den är satt intill torpedväggen , ett mkt bra drag av volvo att ha den där så illa som möjligt. tutan har man satt så att hjulhusskvättet kommer åt den med lätthet å fungerar därmed nästintill aldrig. tankmätaren är ett skämt som aldrig funkar.
soppatörstig , tung o kantigare än ett mjölkpaket.

bra med dom är som du säger : krocksäkra , billiga delar.

stor bonus på vintern , knappast: - understyr ju grymt å är så kostigt utväxlade så ettan är för kort o tvåan orkar den inte.

kommer säkert få många mothugg men så ska det vara - håll era favorit bilmärken högt men inse gärna felen för det finns på allt.

Du får ju mer än gärna komma med ett bättre förslag som möter mina önskemål. smile

dabby född blåvit
6 september 2008 · 624 Inlägg

5-10 papp ger ett fruktansvärt brett utbud..

Rquired Allmänt envis
7 september 2008 · 12 512 Inlägg

Hör att här haglar en hel del fördommar.

Fargo:
Bmw är kända för att bygga motorer som är riktigt snåla i förhållande till sin effekt. (Bus)kör min tunga och förhållande vis starka bmw på 0,9. Till skillnad från bmw så drar en Mitsu GDI oftast betydligt mer än vad som är angivet. Och volvo ska vi inte ens tala om. Dessutom är delarna till Bmw billigare än genomsnittsbilen. Kolla upp själv om du inte tror mig.

Däremot är försäkringen ofta dyrare för yngre personer, av kända anledningar roll

Vill du inte ha en Bmw så är det ditt val, men tycker att du ska avfärda märket på rätt grunder och inte bara fördommar.

En trevlig bmw är 318is E36, går på ca 0,7 och har 140hp. Och eftersom det är förhållandevis liten motor så brukar försäkringen vara rimlig också. Tex:
http://www.blocket.se/vi/17989379.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/17901933.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/17816803.htm?ca=20_s

EDIT: La till ett par länkar.

Senast redigerat av Rquired (7 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fargo
7 september 2008 · 28 Inlägg

Men fortfarande. Jag är ung, och 0.9 är alldeles för mycket. Jag föredrar mellan 0.7-0.8. Och det kan vara som du säger. Men jag är ung och därför kommer nog försäkringen kosta multum. hmm

THEBADGUY Gorgilus addictus
7 september 2008 · 4 737 Inlägg

Volkswagen Golf Mk2.

Hade själv en sån innan. Billiga och roliga att köra.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Niklas1987 NO
7 september 2008 · 2 182 Inlägg

Hitta en fin bil åt dig wink
http://www.blocket.se/vi/17998176.htm?ca=14_s

Hehe, annars finns det relativt billiga japan bilar på blocket

Men om du vill ha en iktigt frän bil köp denna wink
http://www.blocket.se/vi/17602072.htm?c … amp;last=1

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Fargo
8 september 2008 · 28 Inlägg

Elda skrev:

THEBADGUY skrev:
Volkswagen Golf Mk2.

Hade själv en sån innan. Billiga och roliga att köra.

Det eller polo MK1/caddy MK1 är det som passar bäst i den prisklassen med dom kraven.

Själv skule jag villja rekomendera en saab 900i 16v, men då det är fruktansvärt svårt att veta skicket på dessa och då dom kanske itne är lättast att meka med så gör jag inte det. Dock är dom fruktansvärt krocksäkra och en som är frisk i motorn går att köra på 0.6/mil.

Jasså? Men är inte försäkringen skyhög på saabar?

Edit: såg vilken saab du menade. Det är nåt jag inte gillar med dom... dom ser bara så skumma ut.

I övrigt så börjar jag fundera på en galant med. Dom verkar ligga rätt billigt till. Vad finns det för nackdelar/fördelar med en galant?
Exempel: http://www.blocket.se/vi/17614135.htm?ca=16_s

Senast redigerat av Fargo (8 september 2008)

zshoe Kokar ris
8 september 2008 · 923 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Men om du vill ha en iktigt frän bil köp denna wink
http://www.blocket.se/vi/17602072.htm?c … amp;last=1

HAHAHAHAHHAHAHA bmw gälarna ser fan ut som ett gristryne!!!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Jerk-R
8 september 2008 · 593 Inlägg

Vill du ha en kul och relativt billig, lite sportigare bil så måste jag nog slå ett slag för Peugeot 306Gti, hemskt roliga för pengarna!

http://www.blocket.se/vi/17614311.htm?ca=8_s

Inga direkta fel på den? Dessutom får du pengar över till styling/bilstereo/försäkring/skatt osv.

/Jerker

Tommy_P
8 september 2008 · 396 Inlägg

en galant är nog okej, jag har inte haft någon själv men inte heller hört om någon som haft några värre problem. GDI motorerna ska man dock hålla sej undan. men en galant v6 till exempel, är nog en ganska pigg vardagsbil.

köp en utan rost bara

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang