Audi A3 1.8TS/FWD vs Volvo S40 T4

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Aha okej jag förstår, utan ett bra garage så är det rikigt svårt att hålla på med bilen kan jag förstå. Har du inte funderat på att köpa någon billig skitbil som du kan ha undertiden medans du fixar med din om du skaffar något garage? Ok men de var ju i allafall bra att du har någon polare med garage som kan hjälpa dig att fixa med bilen så smile Det stämmer där du säger att man kan småstyla bilen utan att ha något garage eller så. 250-280hk duger gott och väl, har du tänkt skaffa diff också eller?


Edge83 skrev:
Nja, prioteringen är faktiskt inte riktigt på min sida.
Jag har inget garage tyvärr. Dessutom använder jag bilen så gott som varje dag. Dvs. jag kan inte ha den stående en längre tid. Vilket betyder att det blir lite svårt att hinna med att bygga om.
Ang. Garage så har min kompis sin plats i ett större garage.
Han kommer även hjälpa mig bygga om bilen.
Men han måste bli klar med sin egen och hans tjejs bil innan han har tid att hjälpa mig.
Dessutom har jag inga fel på min bil så jag har inte brottom att fixa något för att kunna använda bilen om man säger så.
Andra saker som man kan göra är ju styling och småfix som man inte behöver ha garage för.
Ev. mindre saker, byta ICn till frontmonterad etc. tar ju inte så lång tid att bilen behöver bli ståendes, man kan ju måtta och bygga vid sidan och sedan slänga upp allt och åka hem. tongue
(Med reservation för en massa tid då all jävelskap jävlas).. haha

Målet är annars nånstans mellan 250-280hk.

Diff har jag inte ens funderat på faktiskt.
Det är inga större problem att få ner kraften i backen så länge det är torrt om man fått bilen i rullning.
Däremot om det är blött då är det omöjligt.
Nu hade jag visserligen blankslitna däck mot slutet innan jag bytte till sommrdäck.
Men annars så spann jag hela ettan och hela 2an när det var blött ute och jag tryckte till lite. tongue

//Edge
freddeboyen
6 april 2008 · 106 Inlägg

Tycker du ska välja Volvon

Den lär vara billigare i försäkring och sen är den billigare i reservdelar.

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Hehe ok.
Ne diff är faktiskt något jag funderat på om det blir en fwd vill säga.
Nej de kan ja förstå, men är de blöt som du säger så lär det bli betydligt svårare big_smile
Haha vintertid lär ju inte vara så kul faktiskt, då lär de spinna alla växlar wink

Edge83 skrev:
Diff har jag inte ens funderat på faktiskt.
Det är inga större problem att få ner kraften i backen så länge det är torrt om man fått bilen i rullning.
Däremot om det är blött då är det omöjligt.
Nu hade jag visserligen blankslitna däck mot slutet innan jag bytte till sommrdäck.
Men annars så spann jag hela ettan och hela 2an när det var blött ute och jag tryckte till lite. tongue

Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Volvon är ju riktigt trevlig bil som jag skrev förut big_smile
Det skilde sig inte så otroligt mycket i försäkring mellan A3 och S40, men reservdelar lär i allafall vara billigare, får ta och kolla upp om de skiljer sig något otroligt mycket eller bara lite smile

freddeboyen skrev:
Tycker du ska välja Volvon

Den lär vara billigare i försäkring och sen är den billigare i reservdelar.

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Ja, när det låg snö på vägarna innan det blev plogat då spann det på alla växlar, men det är ju inte så konstigt egentligen. tongue

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Nej iförsig tongue men i snön lär det vara riktigt skönt med 4wd, komma fram överallt utan att behöva krångla som man behöver ibland med fwd big_smile

Edge83 skrev:
Ja, när det låg snö på vägarna innan det blev plogat då spann det på alla växlar, men det är ju inte så konstigt egentligen. tongue

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Jo det är gött, tyvärr har jag inge större erfarenheter av att verkligen köra 4x4 till vardags. Men jag kan tänka mig att det underlättar en hel del vid dåligt väglag, ex. backar och då speciellt med snö. VIsserligen har vi inte snö så ofta eller så mycket här "nere" och ute vid kusten. tongue

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Jag har själv inte någon större erfarenhet utav 4wd, men har polare som haft många olika 4wd bilar och dom skulle aldrig kunna tänka sig köra en fwd igen, enligt dom då big_smile egentligen så har jag inte något behov av 4wd, då de inte är så mycket snö där jag heller bor, men om man nu ska köpa sig en bil då är det kanske lika bra att köra på något som man kommer trivas med tongue


Edge83 skrev:
Jo det är gött, tyvärr har jag inge större erfarenheter av att verkligen köra 4x4 till vardags. Men jag kan tänka mig att det underlättar en hel del vid dåligt väglag, ex. backar och då speciellt med snö. VIsserligen har vi inte snö så ofta eller så mycket här "nere" och ute vid kusten. tongue

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Precis! Varför köpa något som man inte riktigt trivs med, det är ju bara dumt.
Man köper ju en bil för att man vill ha den.
Beror ju lite på vad man skall ha den till visserligen.
Jag köpte ju min Golf eftersom jag ville ha den. Visst jag vill ha annat också, men det är en annan femma.
Ekonomin tillåter inte bilar i de beloppen, tyvärr.. hehe tongue

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Hehe helt rätt som du säger, jo Golf är en riktigt trevlig bil, funderade på en sådan förut en 03 som har 180hk och 6växlad låda, har även funderat på V6 med 4wd och en R32 men ekonomin tillåter inte en sådan bil big_smile

Edge83 skrev:
Precis! Varför köpa något som man inte riktigt trivs med, det är ju bara dumt.
Man köper ju en bil för att man vill ha den.
Beror ju lite på vad man skall ha den till visserligen.
Jag köpte ju min Golf eftersom jag ville ha den. Visst jag vill ha annat också, men det är en annan femma.
Ekonomin tillåter inte bilar i de beloppen, tyvärr.. hehe tongue

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

R32 är ju trevlig, då får du ju allt som du pratade om att du ville ha.
6vxl, 4x4 (haldex), 240hk original (Golf IV), dessutom finns den som 5 dörrars också.
Dom kom -03 och håller sig förvånansvärt bra i pris. Har kollat en hel del och sist jag kollade blocket låg den billigaste på 148000:- så det är lite över det jag är beredd att lägga.. tyvärr. sad

V6 4-motion är ju ett alternativ annars. Inte lika lätt att få ur mer effekt ur dock.
Ligger rätt bra i pris också annars.

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

Jo jag vet, den uppfyller verkligen alla krav som jag har big_smile men det är som du säger att den billigaste ligger på 148000:- och det har jag inte heller råd med så, annars vore en R32 inga fel på, sätta in en kompressor så rör den på sig riktigt fint tongue

Jo den har jag kikat på en del men V6:an lär ju vara riktigt törstig, men motorljuder är underbart i en sådan, finns en på blocket som uppfyller mitt krav som kostar endast 80000:- så den är jag lite småsugen på smile

Edge83 skrev:
R32 är ju trevlig, då får du ju allt som du pratade om att du ville ha.
6vxl, 4x4 (haldex), 240hk original (Golf IV), dessutom finns den som 5 dörrars också.
Dom kom -03 och håller sig förvånansvärt bra i pris. Har kollat en hel del och sist jag kollade blocket låg den billigaste på 148000:- så det är lite över det jag är beredd att lägga.. tyvärr. sad

V6 4-motion är ju ett alternativ annars. Inte lika lätt att få ur mer effekt ur dock.
Ligger rätt bra i pris också annars.

Edge EVOLUTION GARAGE
6 april 2008 · 1 837 Inlägg

Har faktiskt ingen aning hur V6an låter. Däremot har jag surfat runt och kollat på R32 klipp, och det gör ju inte suget mindre direkt. tongue
Vill du ha info om V6 4-motion, så är nog Bobo här på garaget rätt person att gå till, han verkar ha riktigt bra koll! Dessutom är hans bil riktigt snygg! wink

//Edge
Jevlaranamma
6 april 2008 · 172 Inlägg

V6 låter helt underbart, finns massa trevliga klipp på youtube som du kan kika efter big_smile ja R32:an låter inte fyskam direkt så wink jo har sett Bobo's V6 den är riktigt nice faktiskt, får kolla med han lite om infon där då big_smile

X40Mackan
6 april 2008 · 265 Inlägg

provkör min å du köper en s40 big_smile

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
fluppidupp ...
6 april 2008 · 757 Inlägg

jag hade valt en A3 alla dagar. jag hade en som du säkert kan se här och det går inte en dag utan att jag saknar den. kör flertalet S40 i mitt jobb och jag tycker den känns mest plastig och skrammlig. tycker dom även känns väldigt svampiga i stötdämpningen och kränger en massa. inget av dessa problem var något jag stötte på med min Audi iaf. sure service är inte direkt billigt med en audi men idag är väll inte ens volvo särsilt billiga dom heller om du nu kollar efter eftermarknadsprylar. hade steg 3 på min och jag tyckte den gick riktigt bra upp till 220 sen började den sacka men det går ju inte att köra fortare i sverige typ. så enkelt val en audi är vad du ska ha

Jevlaranamma
7 april 2008 · 172 Inlägg

Fyfan det var inte dåligt med krut du hade i din S40 big_smile
Hur går de att köra den egentligen med fwd?

X40Mackan skrev:
provkör min å du köper en s40 big_smile

Jevlaranamma
7 april 2008 · 172 Inlägg

Hehe tackar för informationen, din A3 var riktigt snygg faktiskt, men hade du en fwd eller en quattro?
Ska försöka fixa så jag kan provköra båda bilarna så får jag bestämma mig då, svårt val är det ännu tyvärr, men de ändras nog när jag kört båda tongue


robzter skrev:
jag hade valt en A3 alla dagar. jag hade en som du säkert kan se här och det går inte en dag utan att jag saknar den. kör flertalet S40 i mitt jobb och jag tycker den känns mest plastig och skrammlig. tycker dom även känns väldigt svampiga i stötdämpningen och kränger en massa. inget av dessa problem var något jag stötte på med min Audi iaf. sure service är inte direkt billigt med en audi men idag är väll inte ens volvo särsilt billiga dom heller om du nu kollar efter eftermarknadsprylar. hade steg 3 på min och jag tyckte den gick riktigt bra upp till 220 sen började den sacka men det går ju inte att köra fortare i sverige typ. så enkelt val en audi är vad du ska ha

Serreos
7 april 2008 · 182 Inlägg

A3an har ingen chans när det gäller prestanda, kolla bara hur många volvo s40 de finns på garaget med 260hk+ och sen kolla auidisarna big_smile Men kvalite är något audi är mycket bättre på det gäller även i de nyare volvobilarna.

Lycka till! Jojje

Bostrom RS
7 april 2008 · 886 Inlägg

Jevlaranamma skrev:
Hallå

Funderar på att köpa mig en ny bil, har snöat in mig på Audi 1.8TS, 1.8T FWD eller en S40 T4 FAS 2
Ganska så svårt val då för min del då jag varken har någon erfarenhet utav Audi eller Volvo. Har endast hört och läst i lite olika forum/artiklar att båda bilarna ska vara stabila.

Hade tänkt mig årsmodell 00-03 på Audi och 01-03 på Volvo.

Vad hade ni gjort i min situation?

Ha det bra alla!

Jag hade åkt och provkört båda, sen bestämt mig för vilken jag gillade mest! För min del hade det nog blivit audin tror ja.

Senast redigerat av Bostrom (7 april 2008)

Focus RS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang