Växla från femman till tvåan, skadas motorn?

Traz
9 april 2008 · 576 Inlägg

Om man vill accelerera bilen, och växla från femman direkt till tvåan, skadas motorn/kopplingen då?

Senast redigerat av Traz (9 april 2008)

alex_side Neerd
9 april 2008 · 1 596 Inlägg

beror la lite på hur fort du kör och hur mkt den varvas....

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Owzer Rallykalle och kabeltattare
9 april 2008 · 422 Inlägg

Om du ligger på 1100rpm och lägger i 2:an händer inget. Ligger du däremot på 4000rpm+ så går nog varvstoppet in och bakhjulen/framhjulen låser sig. Har du inget varvstopp så kan allt möjligt hända.

Skulle underlätt om du berättade vad det var för bil?

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Mortalis VW-nörd?
9 april 2008 · 4 332 Inlägg

beror på hastighet, från 50 till 2an går fint för mig, kanske 70 men inte över de skulle inte ja våga, tråkigt om varvstoppet går in...bättre gå till 3an isf

OverBoosted AUTOBAHNRASER
9 april 2008 · 3 804 Inlägg

När man lägger i 2an lite för snabbt brukar det spinna till lite om hjulen eller om dom låser sig eller vad det är.. men annars är det ingen fara whatsoever så länge du inte varavar över o har dig.. dra ur 2an o se hur långt den går så vet du i vilka hastigheter du kan slänga i den


Bmw osv..
R1kard V-Power
9 april 2008 · 1 186 Inlägg

Som sagt har det med varvtalet o göra, du måste räkna efter vad du kommer upp i för varvtal med hjälp av att kolla på din hastighet. Kör du i 130 ska du inte lägga i 2:an. Men om du kör 70-80 så klarar de sej fin fint.

Koplingen... det är som vilken växling som helst så koplingen tar ingen skada, nej.

Sen kan de ju vara onödigt att lägga i 2:an om man kanske kan varva 500 varv till varvstoppet. Då e de bättre me 3:an.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
John87 Stolt Volvoägare
9 april 2008 · 4 913 Inlägg

Konbanan skrev:
Kör du i 130 ska du inte lägga i 2:an. Men om du kör 70-80 så klarar de sej fin fint.

Beror på bil och utväxling.

Han/hon får helt enkelt testa och se hur långt han kan dra på 2'an innan han vet när man kan lägga i den.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
henkebenke
9 april 2008 · 1 703 Inlägg

Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
R1kard V-Power
9 april 2008 · 1 186 Inlägg

John87 skrev:

Konbanan skrev:
Kör du i 130 ska du inte lägga i 2:an. Men om du kör 70-80 så klarar de sej fin fint.

Beror på bil och utväxling.

Han/hon får helt enkelt testa och se hur långt han kan dra på 2'an innan han vet när man kan lägga i den.

Afan att de beror på bilen, men rent allmänt så gör inte en bil 130 i tvåan men väldigt många gör 70-80.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
9 april 2008 · 5 753 Inlägg

CA 100km/h tror jag är ganska vanligt att bilarna gör på 2an... iaf har mina epor, bilar med mera gjort det smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Kim2000
9 april 2008 · 219 Inlägg

som sagt, beror på utväxlingen. på tvåan kommer jag upp till 100km/h men skulle inte lägga i den om man ligger på femman i 90 t ex, 80 har hänt ibland.

bluelight turboabstinens
9 april 2008 · 442 Inlägg

Sen bör man väl varva upp motorn och möta varvtalet med växellådan, känns inge bra att växla från 1000-2000 varv till 4000 varv.

ocertifierad klåpmekare
Traz
9 april 2008 · 576 Inlägg

henkebenke skrev:
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.

Vad är det? Hur mycket kostar dem? Varför tar de skada, och hur mycket skada tar dem?

BARRET
9 april 2008 · 561 Inlägg

Varvstoppet lär ju knappast hjälpa dig om du kör för fort och växlar till för låg växel ju.

Merclone Leg. Spådam
9 april 2008 · 816 Inlägg

Traz skrev:

henkebenke skrev:
Att hoppa över en eller flera växlar skadar synkringarna, framförallt vid höga varv. Att stega igenom växlarna är att föredra.

Vad är det? Hur mycket kostar dem? Varför tar de skada, och hur mycket skada tar dem?

Det skadar ingenting att hoppa över en växel, det är rekommenderat av alla körskolor och Vägverket och the wole shebang. Man sparar nämligen bränsle på det.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
9 april 2008 · 798 Inlägg

Farsans gamla 945:a turbo+ gjorde 130 på 2:an ganska härlig utväxling tongue

NJ_
9 april 2008 · 2 118 Inlägg

en polares 245 gl och en annan polares 740gl gör då 115km/h på tvåan smile då vid 6000rpm... och en 245a klarar att gå från tvåan till backen i ca 40km/h big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
9 april 2008 · 5 753 Inlägg

NJ_ skrev:
och en 245a klarar att gå från tvåan till backen i ca 40km/h big_smile

tror inte den klarar det nå många gånger iaf kan jag tänka mig tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Gonken Fortare än kvickt
9 april 2008 · 241 Inlägg

pinna upp i 180 och lägg i 2an så går inget sönder

Akta lacken pappskalle!
decib3L Körv
9 april 2008 · 3 535 Inlägg

Gonken skrev:
pinna upp i 180 och lägg i 2an så går inget sönder

Det kommer dessutom slipa upp motorn så att den får minst 300 häst till.


smile

Senast redigerat av decib3L (9 april 2008)

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang