Har inget laddtryck i turbon!

Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

Hjälp mig asså, jag har inget laddtryck i min turbo längre! sad
Som jag har skrivit i en annan tråd längre ner så började allt med att d va som om bilen bara gick in i väggen så fort turbon började ladda, sen fungerade allt igen efter ja stängt av, sen märkte jag igår att jag saknade lite hk, jag kände inte d där riktiga suget när ja tryckte på.. och så nu innan så såg jag att turbomätaren rör sig inte en millimeter när jag trycker på.. sad

vad är fel?? fan va tråkigt detta är! sad

Mack Forum- och sitemoderator
10 april 2008 · 26 167 Inlägg

Traver skrev:
Hjälp mig asså, jag har inget laddtryck i min turbo längre! sad
Som jag har skrivit i en annan tråd längre ner så började allt med att d va som om bilen bara gick in i väggen så fort turbon började ladda, sen fungerade allt igen efter ja stängt av, sen märkte jag igår att jag saknade lite hk, jag kände inte d där riktiga suget när ja tryckte på.. och så nu innan så såg jag att turbomätaren rör sig inte en millimeter när jag trycker på.. sad

vad är fel?? fan va tråkigt detta är! sad

Inte bara nån slang som hoppat av eller nåt då?
Kollat ordentligt under huven? Ingen kabel eller vad som helst?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

Jag ska kolla det, men d käns som att allt sitter ihop, först bara gick bilen in i väggen så fort jag tryckte på lite, sen saknade jag suget igår, och så nu e d helt dött.. jag e så rädd att d e turbon som gått åt helvete, så tråkiga utgifter..sad

Mr_EmCom Med.lem
10 april 2008 · 3 759 Inlägg

Traver skrev:
Jag ska kolla det, men d käns som att allt sitter ihop, först bara gick bilen in i väggen så fort jag tryckte på lite, sen saknade jag suget igår, och så nu e d helt dött.. jag e så rädd att d e turbon som gått åt helvete, så tråkiga utgifter..sad

Låter den konstigt lr ryker?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

Asså man hör något skrammel när man gasar, men det kan även vara skyddsplåten till avgasröret som jag vet sitter lite löst o skramlar. men ryker gör det inte nej..

sveddan
10 april 2008 · 1 453 Inlägg

Laddar turbon inte alls eller syns det bara inte på turbomätaren? Jag har haft samma fel som du två gånger men med olika anledningar, första gången hade en tryckslang från dumpventilen lossnat som går till mätarhuset, det andra var att staget till wastegaten hade lossnat. Detta är en väsentlig del då den reglerar laddtrycket.

Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

Jag tryckte på lite nu precis när ja körde till jobb. och jo man hör att den laddar, men på mätaren rör sig bara pytte pytte lite, knappt uppe på 0.. nu körde jag iofs inga 90 vägar, d va bara 50 hela vägen men jag tryckte på så mkt som man kan. men innan så har den alltid reagerat hur sakta man än körde, för minsta lilla puff på gasen..

Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

Säg att det är någort billigt att byta.. haha tongue d får fan inte vara hela turbon som lämnat in?? :Syikes

_aero Burn rubber! not your soul..
10 april 2008 · 538 Inlägg

Jag tycker då de låter som att de bara är nån slang som har släppt, kolla alla slangar som har med laddtrycket att göra noga, kan va en spricka i nån. farsan hade exakt samma fel på sin bil å då var de bara slangen till dumpen som hade släppt.

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

_aero skrev:
Jag tycker då de låter som att de bara är nån slang som har släppt, kolla alla slangar som har med laddtrycket att göra noga, kan va en spricka i nån. farsan hade exakt samma fel på sin bil å då var de bara slangen till dumpen som hade släppt.

Okej. tongue Hehe men förlåt, men jag är inget vidare geni på bilar, vad är det för slangar som har med laddtrycket o göra?? tongue
små, stora?
Tjocka, smala?

Fredrik-79
10 april 2008 · 2 164 Inlägg

När de gäller till laddtrycket och hur du beskriver de så låter de ju som en vakum slang som är sönder bara.
Byt ut alla när du ändå håller på så slipper du tänka på de sen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

ja jo det kan man ju faktiskt göra smile det enda jag är rädd för när jag bytar slangar o skit, e att det ska vara olja lr bensin i dom, då ja inte riktigt vet vad alla slangar är till.. tongue men det är kanske inget sånt man behöver vara rädd för när man meckar med turbon? tongue

bagarnissen
10 april 2008 · 8 Inlägg

har du kollat lmm`n, slangarna sitter som dom ska eller inte är spruckna samt att dumpventilen är hel så den inte pyser hela tiden

Supratok Toker
10 april 2008 · 491 Inlägg

Bilen borde gå ganska fett om slangar pajat. då svartryker den lite...
Annars hade jag samma symptom på en supra när wastegaten inte vela fungera nå mer..

Toker Jr 081102
Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

bagarnissen skrev:
har du kollat lmm`n, slangarna sitter som dom ska eller inte är spruckna samt att dumpventilen är hel så den inte pyser hela tiden

Asså förra veckan när jag körde på motorvägen så bara pang så va d som att gå in i väggen när jag försökte gasa på lite, till sist låg jag i 60-70 i höga backar.. och då sa folk även att ja skulle kolla lmm`n för d kunde vara att den krånga så d blev fel bränsleblanding me luften, kan det vara den som spökar då? men påverkar den laddtrycket på turbon??

Traver
10 april 2008 · 65 Inlägg

kan nog utesluta något mekaniskt fel nu, för när jag körde hem innan så fungerade turbon som den ska igen.. så det måste vara något elektriskt fel?
något relä eller kan det vara lmm'n??

Zqueedo
10 april 2008 · 2 Inlägg

Kanske är det magnetventilen som gått? Var så på en polares A4 1.8T..yikes

50-50 Teorin är bulletproof!
Traver
11 april 2008 · 65 Inlägg

Okej, är det en del som är anpassad efter bil och modell? eller är det en universal sak?
Vart brukar en sån ventil sitta, lr vad heter den på engelska, så kan ja kolla sj.. ;P
Och är den dyr o byta? :Syikestongue

sveddan
11 april 2008 · 1 453 Inlägg

Traver skrev:
Okej, är det en del som är anpassad efter bil och modell? eller är det en universal sak?
Vart brukar en sån ventil sitta, lr vad heter den på engelska, så kan ja kolla sj.. ;P
Och är den dyr o byta? :Syikestongue

Ja den är anpassad efter modellen och därmed inte universal.
Bytte min på saaben, kostar mellan 1300-3000 beroende på var man köper den. Har tyvärr ingen prisuppgift för din bil.
På engelska heter det "magnetic valve".

Traver
11 april 2008 · 65 Inlägg

ahh shit va dyrt. måste ju importera min med.. hmm
Finns det något sätt så man kan kolla om det verkligen e den som e kass?
tråkigt o kasta ut så mkt pengar o broblemet kvarstår.. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang