Utspilld avfettning i bagaget

Nizze_
10 april 2008 · 56 Inlägg

Min pumpflaska jag har avfettning i Läckte visst så ca 1,5liter avfettning har läcktut i bagaget ..

Har torkat så gott det går och tvättat mattan som är där bak. Men fins endel ställen man inte kommer åt .. Och det luktar endå otroligt starkt så man man måste ha öppet fönstert för att inte må dåligt.

Frågan lyder
Kommer lukten att försvinna av sigsjälv ?
Några bra tipps på hur man skall fåbort lukten ?
Kommer asfaltsmattan som är mer eller mindre upplöst att stelnatill igen?

sad

Zoom Zoom
Mortalis VW-nörd?
10 april 2008 · 4 332 Inlägg

Det är alltså en "tygmatta" som du har i bagaget? (därför jag köpte till en gummimatta hos vw, bara o spola av ibland).
Man bör väl kanske ta tag i o köra typ textiltvätt för att försöka få upp och bort medlet...vädra tror jag inte hjälper, kommer sitta kvar där annars.
De e vad jag hade prövat med iaf

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 april 2008 · 2 252 Inlägg

avfettning innehåller ett medel som gör att de inte ska torka av sig själv så fort, så har ingen riktig aning om de kommer göra de eller ej, men din asfalts matta fick nog ta pension nu, den kommer nog inte stelna till då avfettningen löstupp dom bindande medelna som är i den

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Nizze_
10 april 2008 · 56 Inlägg

Låter inte så bra detta .. Men någon form av textiltvätt på mattan kanske jag måste pröva ..

Sen är det så att det har krypigt upp enbit på väggen i den (Mattan) som går upp på väggarna i bagagen där är det svårt att tvätta alls.

Zoom Zoom
RPMDennis
10 april 2008 · 319 Inlägg

Ett förslag om du vill ha bort lukten är en skål med etticka. Jag vet tyvärr inget om din andra fråga. Men lycka till hoppas allt går bra utan allt för dyra slantar //Dennis

erixon89
10 april 2008 ·

etticka funkar

Nizze_
10 april 2008 · 56 Inlägg

etticka skall jag genast prova .. Tackar för förslagen har ni fler är det givetvis varmtvälkommet ..

Zoom Zoom
sir_daniel www.kudoz.se
10 april 2008 · 3 802 Inlägg

plocka loss inredningen bak o tvätta av den med varmvatten så är problemet löst.

Oscarr
10 april 2008 · 260 Inlägg

jag har hört att en skål med kaffe ska hjälpa mot röklukt iaf. ta bara ett helt kaffepaket och häll ut i en skål och låt den stå där några dagar.

Nizze_
11 april 2008 · 56 Inlägg

Oscarr skrev:
jag har hört att en skål med kaffe ska hjälpa mot röklukt iaf. ta bara ett helt kaffepaket och häll ut i en skål och låt den stå där några dagar.

Det låter lite lustigt men allt är värt att prova.

Zoom Zoom
Dymek
11 april 2008 · 393 Inlägg

Ettika brukar funka men du måste få bort all avfetning först innan du får bort lukten eller så får du åka till nån som har ett osånagregat som kan köra de i din bil se beror de på va de är för avfetning som du spilt ut är de en petrolium avfetning så kommer mattan att lösas upp annars så gör den inte de..

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
engolf
11 april 2008 · 3 235 Inlägg

Plocka ut mattan, tvåla in den och låt stå, sen spolar du med högtryck, helst varmt vatten.

Om mattan på ett enkellt sätt inte kan tas ut ; våtdammsuger du så gott du kan med en kraftig dammsugare, tvålar in mattan, och sen dammsuger igen. Kan vid behov upprepas för bästa resultat.

Nizze_
12 april 2008 · 56 Inlägg

Plockaur inredningen bak är inte bara roligt ..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/53927/312885_eu8hea.jpg

Zoom Zoom
_lindberg Bilvårdare
12 april 2008 · 6 Inlägg

lämna in bilen till en rekondfirma och låt dom kema mattan och sedan lukt impregnera den. det tar väldigt lång tid att få bort lukten annars.

VictorW Medlem 34530
12 april 2008 · 908 Inlägg

Nizze_ skrev:
Plockaur inredningen bak är inte bara roligt ..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/53927/312885_eu8hea.jpg

Men är troligvis ett måste om du vill få bort lukten, får jag tror inte att något av förslagen för att få bort lukten fungerar förrän du fått bort själva avfettnigen som finns kvar i mattan. så tyvärr, det är bara att bita i det sura äpplet och plocka bort och rengöra mattan sad

Lycka till
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
DasAuto
12 april 2008 · 2 751 Inlägg

Det enda du behöver göra är att högtrycktvätta den... Släng på lite bilschampo sen högtryck spola av den.. Dom är inte så ömtåliga.. Känns ganska meningslöst att lämna in en sån sak på rekondfirma

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Nizze_
12 april 2008 · 56 Inlägg

Jag har nu Plockatur de delar som fått avfettning påsig .. Och spolat och åter spolat med högtrycken. Använde även lite Diskmedel VIM tror jag det heter. Sen torka som en galning med varmvatten och diskmedel inne i bilen där mattan låg och ner i reservhjulsbrunnen. Så nu Hänger inredningen på tork. Återstår att se imorgon om detta har fungerat. Men tror och hoppas på det.

Zoom Zoom
DasAuto
13 april 2008 · 2 751 Inlägg

de ska funka,, ja spillde avfettning på mina tygmattor i bilen.. Så spolade ja dom rena med lite schampo o vatten bara.. luktar inte alls längre

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Snoppen
13 april 2008 · 543 Inlägg

RPMDennis skrev:
Ett förslag om du vill ha bort lukten är en skål med etticka. Jag vet tyvärr inget om din andra fråga. Men lycka till hoppas allt går bra utan allt för dyra slantar //Dennis

ätticka

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
DasAuto
13 april 2008 · 2 751 Inlägg

Snoppen skrev:

RPMDennis skrev:
Ett förslag om du vill ha bort lukten är en skål med etticka. Jag vet tyvärr inget om din andra fråga. Men lycka till hoppas allt går bra utan allt för dyra slantar //Dennis

ätticka

DU va bara tvungen va big_smile hahah ja rättar alltid folk när dom skriver STERIO big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang