Vad är det för regler som gäller för en veteranbil?

zazkar52
5 januari 2006 · 90 Inlägg

Finns det nån som är insatt som kan hjälpa mig med en sak?

När bilen är 30 år eller äldre,vad gäller för regler då??

Jag har fått för mig att :

Bilen är skattebefriad

den behöver bara besiktas varannat år

Man behöver ej ha bälte, och behöver inte ha sommardäck

Kan detta stämma??

Nån som är sakkunnig får gärna bekräfta eller dementera!!

Senast redigerat av chrizz (8 februari 2009)

Tzatziki
5 januari 2006 · 452 Inlägg

*Bilen är skattebefriad
Stämmer bra det

* Den behöver bara besiktas varannat år
Stämmer även detta ..


* Man behöver ej ha bälte, och behöver inte ha sommardäck
Bälte vet jag inte men sommardäck får du köra med på vintern.
Polaren i skolan har en bubbla -73'a och glider med sommarsulor ..
men vinterdäck är att rekommendera på vintern .. för ens egen säkerhet.

Turbopinglan
5 januari 2006 · 161 Inlägg

är den äldre än 68 så behöver du inte bälten om det inte sitter eftermonterat i dom...  resten stämmer bra smile, men det där med att inte behöva vinterdäck så har jag för mej om den är 50 år eller äldre så behöver man inte ha vinterdäck.. men jag låter det vara en öppen fråga

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
zazkar52
5 januari 2006 · 90 Inlägg

Givetvis ska man ju om det finns möjlighet till det,använda vinterdäck!Går ju inte att jämföra mot sommardäcken,även om det är bra mönster!


Kör väldigt tillfället på mina breda 15 tummare...men det går inte alls bra i snön,så jag ska slänga på 13-tummarna!så fort tillfälle ges!

Jag ville bara ha ryggen fri ifall att farbror blå skulle stoppa mig....så att man inte är för kaxig!!!  ;O)

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 februari 2009 · 6 017 Inlägg

69 vart de krav på bälte i bilar, och även yttre backspeglar.

Jonas
skön
8 februari 2009 · 89 Inlägg

Lånar tråden lite - endå i samma tema!
Har nämligen en importerad bil som fyller 30år i år ( -79 )
Reggbesiktiga den förra våren.

Då är den stora frågan om denna bil kommer också bli skattebefriad?

NJ_
8 februari 2009 · 2 118 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
69 vart de krav på bälte i bilar, och även yttre backspeglar.

Precis, bälte måste användas om det satt/sitter orginal på modellen.
Ta min buss som ex. den har bälten fram men inte bak.. tongue Och den regbesiktades förra sommarn från camper till PB = två soffor bak utan bälteskrav. Men fram fanns det och måste därför användas..

D.i.l.l.i.g.a.f
volvonisse440 yrkeschaufför
14 mars 2010 · 709 Inlägg

jag skulle vilja låna tråden i samma syfte.. då jag har en Lb reggad el camino och har ghör att om bilen är äldre än 76 ¨så behöver man inte andvända bilbältet? nån som kan hjälpa mig tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
UrPeppe Lastbilsbyggare
14 mars 2010 · 389 Inlägg

Angående allt prat om bälte så har jag fått för mig att man måste använda dom bälten som sitter i bilen. Är bilen så pass gammal att det ej satt fabriksmonterat på alla platser så behövs det inte eftermonteras heller vad jag vet.

Jag har förr i tiden varit en sådan som alltid fuskade med bälte o har pga detta fått betala böter ett par gånger, men för mig är det nu självklart att använda bälte då jag tack vare detta lever idag efter en skogstur med en Audi 100 Quattro.

Senast redigerat av Fladdermusen (14 mars 2010)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
PMPerformance
14 mars 2010 · 2 266 Inlägg

Turbopinglan skrev:
är den äldre än 68 så behöver du inte bälten om det inte sitter eftermonterat i dom...  resten stämmer bra smile, men det där med att inte behöva vinterdäck så har jag för mej om den är 50 år eller äldre så behöver man inte ha vinterdäck.. men jag låter det vara en öppen fråga

gammal tråd men ändå, är bilen 50 år eller äldre så blir den helt besiktning befriad om man inte åker dit i en flygande då lär man besikta om den, vinterdäcken behövs inte användas av bilar som är 30 år dock ska mönsterdjupet vara minst 3mm bälten är obligatoriska om dom finns där men har man en bil av årsmodell -68 eller äldre kan man plocka ur dom om dom finns lika så med en vänster ytter backspegel

svetsdiff !!!
mr_harry orginal är för gubbjävlar
14 mars 2010 · 296 Inlägg

är bilen från -69 och neråt så är de bara och fimpa bältena men sitter dom i så måste man använda dom...och vinter däck behöver man inte ha på någon bil som är äldre än 30år alltså skattebefriad...

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
jaghardittnamn
24 september 2011 · 40 Inlägg

hörde igår att bälteslagen i sverige kom hösten -69. en på jobbet har en beachbuggy från -69 o inga bälte, men på besiktningen så klagade en snubbe engång, men lyckades prata sig ur de, för att lagen kom på hösten -69 men bilen var tillverkad under våren -69 dvs precis innan lagen på bälte kom smile

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
24 september 2011 · 5 042 Inlägg

Tråden e bara från 2006 men endå tongue

C H E V R O L E T <3
KHRacing
24 september 2011 ·

Fladdermusen skrev:
Angående allt prat om bälte så har jag fått för mig att man måste använda dom bälten som sitter i bilen. Är bilen så pass gammal att det ej satt fabriksmonterat på alla platser så behövs det inte eftermonteras heller vad jag vet.
Jag har förr i tiden varit en sådan som alltid fuskade med bälte o har pga detta fått betala böter ett par gånger, men för mig är det nu självklart att använda bälte då jag tack vare detta lever idag efter en skogstur med en Audi 100 Quattro.

Precis så är det.

Även om fordonet är 100år gammalt, men har orginalbäten monterade så måste dessa användas,.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang