byggtips och råd för bygge i mercedes 500e (w124kaross)

loudness
12 april 2008 · 4 554 Inlägg

har blivit förfrågad att bygga ljudet i kompisens 500e och genast slog de mej hur tusan ska man få in ljudet från bagaget hatthylölan är ju töt och dessutom sitter det en tank mellan baksäte och bagage, först gretsar tanken på bandpass men då kommer problemet räcker hatthyllans bredd till att få en stor port så man inte får blåsljud eller ska man försöka ta ett hål i där facket för förbandslådan är och försöka göra något snyggt av de och ha en sluten låda med nått gott i, och hur ska man placera lådan, sen till framsystemet var finns de plats och sätta något de sitter 4" ivid framrutan men det är bra tight neråt för att få i nån större gagnet hur kan man lösa de med att kanske sätta de i dörrarna istället spelaren är redan köpt så vill ha tips på högtalare som funkar för detta ändamålet och budgetmärken är uteslutet, beg. funkar fint om man kanske hiittar något litet guldkorn

tack för mig

patrik79
12 april 2008 · 782 Inlägg

Försök hitta lite info om lars K:s bygge i en 500 så kanske du får lite ider iaf.

loudness
12 april 2008 · 4 554 Inlägg

hmm k's säger meg inte så mycke ligger hans 500a på garaget?

Drönirettab
12 april 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, bandpasslåda brukar ju ibland vara nästan det enda alternativet i en sån där bil om man inte vill göra för mycket åverkan på grejorna.

Har ni bestämt er för någon speciell bas än?

Har själv inte lyssnat på så många olika basar och kan därför inte komma med så många förslag, men jag vet att tex Orions HP10/12 går bra att använda till bandpass. NMI här på forumet kan intyga att detta stämmer, det är han som har testat dem. De basarna kostar ingen förmögenhet och tål även att spela högt om man skulle vilja det.

En polare har dubbla HP12 i en basreflexlåda (i en Volvo 850), detta driver kan med ett Orion HCCA5000 steg som kan ge upp till 2500WRMS i 1 Ohm. På Elmia vann han "bassrace 139,9dB" med den uppsättningen och han har även spelat 146,? dB vid något tillfälle.

Ljudkvalitetsmässigt tycker iaf jag att det låter bra, andra som har lyssnat lite mer på dessa basar får väl skriva vad de tycker smile.

patrik79
12 april 2008 · 782 Inlägg

Lars K tror jag vann em i välljud i slutet på 90-talet med en merca 500 och det va ett av dom snyggaste byggena på den tiden men efter att jag sökte lite så såg jag att han hade flyttat tanken och svetsat ihop midbaslådor o det kanske inte va så mycket jobb du hade tänkt dej.
tror det finns lite gamla bilder på emmanet men deras sida ligger nere för tillfället.

loudness
12 april 2008 · 4 554 Inlägg

Drönirettab nepp några specifika element är inte fastställda än då jag inte kommit fram till vilken låda som de ska bli, de tar lite emot att bygga bandpass då jag har för mig det är rätt viktigt att få exakta volymer och hitta element som passar till lådan, har även fått för mig att de blir mer muller mest av en bandpass men ja kan ha fel har inte allt för stor erfarenhet av bandpass, skulle viljat höra en som har de och ser hur de låter.

patrik79: njae är inte sugen på att göra allt för grova ombyggnader i den de räcker gott med att bygga ljudeti bagaget. ska kika på emmanets sida när den funkar igen

edit: hittade hans 500a på gorg nu men inte han som ägde den mer. har hittat han på annat forum å skickat pm får se va han har att säga..  mer tips är välkomna

Drönirettab
12 april 2008 · 21 761 Inlägg

loudness skrev:
de tar lite emot att bygga bandpass då jag har för mig det är rätt viktigt att få exakta volymer och hitta element som passar till lådan, har även fått för mig att de blir mer muller mest av en bandpass men ja kan ha fel har inte allt för stor erfarenhet av bandpass

Tyvärr är det ofta en liten missuppfattning angående detta med bandpasslådor, många har hört eller sett att alla bandpasslådor låter entonigt och trist. Jag håller dock med om att en bandpasslåda är mer känslig för felberäkningar än vad sluten och basreflexlåda är.

Den låda som jag hela tiden menar är 4:e ordningens bandpass, den mest vanliga varianten inom bilstereo. Eftersom frekvensomfånget är begränsat på alla bandpasslådor så är det nog lätt att få till en väldigt peakad återgivning, vilket ger ett högt men entonigt ljud.

Men om man gör lådan på rätt sätt så går det att få till en hyffsat musikalisk låda också, en som både kan spela djupbas och technodunk samtidigt. Bandpasslådan är lite mindre rapp och exakt rent generellt sett, fast en rätt byggd låda låter inte så tokigt. Inom hemmastereo så finns det faktiskt bandpasslådor som har "hifiljud" enligt vad jag har förstått.

Man får räkna med att lådan ofta bör delas vid tex 60-80 Hz, vilket kanske låter ganska lågt, men kollar man på flera "acvancerade" bilstereobyggen så ligger delningen för subbasen omkring de frekvenserna (även ännu lägre). Det ställer alltså en del krav på framsystemet, att dela vid exempelvis 100 Hz är oftast inte att tänka på.

Jag har bla gett förslag på bandpasslåda till en på Lazzat och enligt honom så spelade den lådan rejält med både djupbas och dunk, lådan sitter i en BMW 525.

Om jag inte minns fel så har NMI bla byggt en bandpasslåda till en Merca av något slag, men jag är inte helt säker. Vill du så kan du ju höra med honom.

Senast redigerat av Drönirettab (12 april 2008)

NMI
12 april 2008 · 1 045 Inlägg

Drönirettab stämmer bra allt du säger,
vi har byggt med 2st HP12" i en gammekl merca, den lådat spelar ALLT, från djupa till höga toner,
och vi snabb mäte några hz bara och han spelade 146db med 1200wrms i bandpass lådan, inte illa pinkat i sedan merca, vi komemr även bygga en bandpass med dessa basar till just en W124 merca,

det är nog enda vettiga alternativet i dessa bilar tyvärr, hitta bara nå basar som passar bra så är det dock inga problem

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
loudness
12 april 2008 · 4 554 Inlägg

Drönirettab skrev:

loudness skrev:
de tar lite emot att bygga bandpass då jag har för mig det är rätt viktigt att få exakta volymer och hitta element som passar till lådan, har även fått för mig att de blir mer muller mest av en bandpass men ja kan ha fel har inte allt för stor erfarenhet av bandpass

Tyvärr är det ofta en liten missuppfattning angående detta med bandpasslådor, många har hört eller sett att alla bandpasslådor låter entonigt och trist. Jag håller dock med om att en bandpasslåda är mer känslig för felberäkningar än vad sluten och basreflexlåda är.

Den låda som jag hela tiden menar är 4:e ordningens bandpass, den mest vanliga varianten inom bilstereo. Eftersom frekvensomfånget är begränsat på alla bandpasslådor så är det nog lätt att få till en väldigt peakad återgivning, vilket ger ett högt men entonigt ljud.

Men om man gör lådan på rätt sätt så går det att få till en hyffsat musikalisk låda också, en som både kan spela djupbas och technodunk samtidigt. Bandpasslådan är lite mindre rapp och exakt rent generellt sett, fast en rätt byggd låda låter inte så tokigt. Inom hemmastereo så finns det faktiskt bandpasslådor som har "hifiljud" enligt vad jag har förstått.

Man får räkna med att lådan ofta bör delas vid tex 60-80 Hz, vilket kanske låter ganska lågt, men kollar man på flera "acvancerade" bilstereobyggen så ligger delningen för subbasen omkring de frekvenserna (även ännu lägre). Det ställer alltså en del krav på framsystemet, att dela vid exempelvis 100 Hz är oftast inte att tänka på.

Jag har bla gett förslag på bandpasslåda till en på Lazzat och enligt honom så spelade den lådan rejält med både djupbas och dunk, lådan sitter i en BMW 525.

Om jag inte minns fel så har NMI bla byggt en bandpasslåda till en Merca av något slag, men jag är inte helt säker. Vill du så kan du ju höra med honom.

har dratt iväg ett pm till nmi får se vad han säger, jo har som sagt inte helt uteslutit bandpassen och är medveten om att den borde delas rätt lågt, problemet hamnar lite på framsystemet då som jag int riktgt vet hur jag ska lösa har svagt minne om hur dörrarna är uppbyggda men man kanske kan plasta ihop något diskret för ja tror inte ägaren gå med på ett extremt plastbygge,  man kanske skulle kunna knö in en midbas nånstans under handsfacket men man kanske får en rätt skev ljudbild då eller?




edit: nmi helvete va snabb du ärbig_smile

loudness
12 april 2008 · 4 554 Inlägg

efter att ha pratat en bra stund lutar de åt orion hp12 i en bandpasslåda, steg är inte bestämmt än men de blir nått med minst 1000wrms problemet med framsystemet kvarstår har sett lite bilder på dörrbyggen men ingen som tilltalar riktigt får se hur jag ska lösa de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang