Koppla om sidoblinkers till positionsljus volvo 940.. Lagligt?

Tobbe940
12 april 2008 · 155 Inlägg

Jag har en volvo 940 -96 och hade tänkt koppla in sidoblinkersen så att dom lyser som positionsljus, men samtidigt blinkar som den ska när man blinkar smile

Är detta lagligt?

Mvh

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
Tobbe940
15 april 2008 · 155 Inlägg

Ingen som vet - har detta? =/

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
Gulmun * Klåpare
15 april 2008 · 1 718 Inlägg

Blinkers får inte bilda flerfunktion med positionsljus, men många har gjort så genom att koppla + från positionsljuset till - på skärmblinkers. Lagligt är det dock inte.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Klaesson
15 april 2008 · 399 Inlägg

Min kompis hade det på sin 940. Polisen sa inget te han när han blev stannad.

VOLVO for life
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
16 april 2008 · 991 Inlägg

Gulmun skrev:
Blinkers får inte bilda flerfunktion med positionsljus, men många har gjort så genom att koppla + från positionsljuset till - på skärmblinkers. Lagligt är det dock inte.

Jag har haft så på flera av mina bilar och en hel del av mina kompisar oxå och varken polisen elr bilprovningen har sagt något om det så verkar ju vara lagligt big_smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
v8rickard Gammelbilsnörd
16 april 2008 · 450 Inlägg

Har så på vetten.. Aldrig vart några klagomål...

Aga_Diff Bärs!
16 april 2008 · 3 456 Inlägg

Jag har inte haft problem alls med varken SBP lr Polisen...
Har hört nått om att om bilen är innan 1986 så är det "lagligt", att det klassas som positionsljus. (Som lysena på bakskärmarna på gammla 240 karossen)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
nicke_34 Yrkesförare
16 april 2008 · 1 267 Inlägg

Har de på min och de é inga problem med polis el. sbp wink

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
Tobbe940
16 april 2008 · 155 Inlägg

Ja menar inte blinkersen framåt utan den som sitter på sidan tongue Mellan dörr å hjulhus smile

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
nicke_34 Yrkesförare
16 april 2008 · 1 267 Inlägg

Tobbe940 skrev:
Ja menar inte blinkersen framåt utan den som sitter på sidan tongue Mellan dörr å hjulhus smile

Men de é de som ja har wink

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
Tobbe940
16 april 2008 · 155 Inlägg

nicke_34 skrev:

Tobbe940 skrev:
Ja menar inte blinkersen framåt utan den som sitter på sidan tongue Mellan dörr å hjulhus smile

Men de é de som ja har wink

okej^^ Vart tar kablarna vägen? Ja har tatt loss sidoblinkersen men ser inte vart kablarna tar vägen :S Blir tokig tongue

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
bihfocus
16 april 2008 ·

Så har dem i USA också. Ford focus modellen har sådana bakom övre grillen och det lyser orange.. Inga problem det där. Det är inte blått och rött så kör på ;-)

Gulmun * Klåpare
17 april 2008 · 1 718 Inlägg

Mycket "tror" och "verkar" här...

Enligt VVFS:

96 § Sidomarkeringslykta
1. får grupperas med annan lykta.
  <------ Den får sitta bredvid någon annan lampa, i egen reflektor.
2. får kombineras med annan lykta.  <------ Lampan får lysa samtidigt som vilket annat ljus som helst.
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.  <------ Lampan ska vara antingen eller, INTE både och!

97 § Sidomarkeringslykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets positionslyktor är tända.
Så parkeringsljusen borde också blinka för att de måste lysa samtidigt...

100 § Ljusstyrkan får inte i någon riktning överstiga 60 cd.
Klarar man alltid på besiktning p.g.a. brist av mätutrustning.

Blir dock gärna rättad om reglementet är ändrat.

Senast redigerat av Gulmun (17 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
beta
17 april 2008 · 804 Inlägg

Sidoblinkers vet jag inte men jag har sett flera bilar som har framblinkersen tända som pos.-ljus vilket jag ser som konstigt då ljus framåt endast får vara vit/gul men inte orange eller andra färger.

Gulmun * Klåpare
17 april 2008 · 1 718 Inlägg

baaki skrev:
Sidoblinkers vet jag inte men jag har sett flera bilar som har framblinkersen tända som pos.-ljus vilket jag ser som konstigt då ljus framåt endast får vara vit/gul men inte orange eller andra färger.

86 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta.
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta.  <----- Får inte lysa med fast sken som pos. ljus.
3. får bilda flerfunktion endast med parkeringslykta.  <----- Varningsblinkers när bilen står still.
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus

Senast redigerat av Gulmun (17 april 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
beta
17 april 2008 · 804 Inlägg

Gulmun skrev:

baaki skrev:
Sidoblinkers vet jag inte men jag har sett flera bilar som har framblinkersen tända som pos.-ljus vilket jag ser som konstigt då ljus framåt endast får vara vit/gul men inte orange eller andra färger.

86 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta.
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta.  <----- Får inte lysa med fast sken som pos. ljus.
3. får bilda flerfunktion endast med parkeringslykta.  <----- Varningsblinkers när bilen står still.
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus

Så om blinkersen alltid är tända räknas de som "varningsanordning" och får alltid vara tända. Coolt.

Edit: Eller det var inte dit du ville komma?

Senast redigerat av baaki (17 april 2008)

Phaetoon
17 april 2008 · 8 156 Inlägg

Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

Släpvagn som är bredare än 1 600 mm skall ha två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 53 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet.

52 §   Främre positionslykta skall
1.       vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se        2 kap. 24 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.

Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.

Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.

Installationskrav
53 §   Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.

54 §   Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm på bil.

Om denna placering medför avsevärt hinder för bilens användning, får högst höjden ökas så mycket som behövs, dock högst till 2 100 mm.

Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 2 100 mm på släpvagn.

55 §   Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.

Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 45° inåt och 80° utåt eller 80° inåt och 45° utåt.

Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla dessa krav. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.

56 §   Främre positionslykta
1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,
3.       får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.


Källa: http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20 … oc38872819

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_KriZze
17 april 2008 · 284 Inlägg

Jag vill gärna göra de på min Octavia RS.
Går de att fixa så både den på fram skärmen och de vanliga i strålkastaren lyser som positions ljus och även blinkar?

Hur ska jag gå till väga för att koppla de så? Är inte min vassaste sida med el direkt wink

RS Power is the shit
Selfextreeme
17 april 2008 · 241 Inlägg

Tror inte att dom säger något om det utan isåfall ska dom nog vara riktigt grinig yikes

850_GLT
18 april 2008 · 947 Inlägg

om jag har fattat de rätt så kopplar man plus från positions ljuset fram till minus på sidomarkören så får man det att lysa. men blinkar när man blinkar? vill ha så på mina bilar men aldrig fattat riktigt hur man kopplar dit det. svara gärna med ett pm. mvh

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang