Biltema VS volvo orginal?

R_fused There is no replacement for displacement
17 april 2008 · 630 Inlägg

Herregud ett enkelt val, köp grejerna på biltema och skulle de va skit lämnar du tillbaka de då du har garanti på att det skall funka och köper på volvo efteråt... Funkar de bra har du sparat en slant.

323fSportT "The Stig"
17 april 2008 · 390 Inlägg

Mortalis skrev:
Det är sant...Volvo, och alla biltillverkare har minst 2 fabriker igång som förser dom med delar, utifall att en fabrik skulle brinna upp (hända ju en gång) så de inte blir utan delar. Delarna som blir över från den andra fabriken säljs på öppna marknaden, ofta bortskrapat vw/audi/volvo märket om de finns och ibland med det på. Det är exakt samma saker, det är INTE av lägre kvalitet. Det är bara att Biltema köper in större partier och får då lägre pris...och det ÄR bosch, de får inte sätta på Bosch märke på saker som inte är bosch men "är likvärdiga", fattar väl vem som helst

Håller med.EXAKT så är det..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
olirc
17 april 2008 · 245 Inlägg

Själv har jag köpt kamremssats på Biltema till min bil och det har funkat sen 2007-12 i snart 500 mil så grejerna håller och skulle den gå sönder får ju Biltema en räkning av mig för dom första 6 mån har Biltema bevisbördan att det är jag som har monterat dit kamremmssatsen fel och det är därför remmen har gått av om den nu skulle gå av.

Biltema själva skriver att dom inte ersätter följdskador men det är fel för deras köpvillkor trumfar inte över konsumentköplagen som inte kan avtalas bort och där nämns att även följdskador ska ersättas av säljaren så ni som köper delar från Biltema som skadar andra delar på er bil begär ersättning för det men räkna med att dom lär vägra men då får man hänvisa till lagstiftningen och i slutändan ARN isf som får avgöra fallet.

Därför så tror jag att Biltema inte vågar sälja vilken skit som helst för det kan bli väldigt dyrt för dom i slutändan om kunderna vet om sina rättigheter så man kan nog lugnt köpa även slitdelar till sin bil hos Biltema.

John87 Stolt Volvoägare
17 april 2008 · 4 913 Inlägg

erixon89 skrev:

onej84 skrev:
Det står orginal på lådan det är de som kostar..

Samma sak köp en vit tröja
köp en vit tröja med ett tex nike märke på oj 200 dyrare direkt...

då kan ju du förklara varför mina biltema bromsbelägg skrek så hela stan vakna när man kom och dom jag har nu volvo orginal inte låter ett enda dugg?

Biltema har aldrig haft riktigt bra bromsbelägg.
Det är ett av de få saker jag inte köper därifrån.

Det mesta annat är inget fel på.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Xuri One Man Clan
17 april 2008 · 4 287 Inlägg

luftmassemätare å sånt skulle jag aldrig få för mig å köpa på biltema...inte tänddelar heller...kanske någon bränsledel....tycker inte biltema har något direkt bra...vissa delar är ju samma som andra men de verkar vara mycke fel på biltemas grejer i alla fall...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Hool
18 april 2008 · 1 067 Inlägg

Volvo har niceprice på mycket delar nu..

Ibland lönar det sig inte alls med pirat eller ens skroten..

Kolla upp innan du handlar..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 april 2008 · 10 427 Inlägg

Läst till mig att exempelvis Volvos original vattenpumpar till B230-motorerna skulle vara ganska kassa nuförtiden.

Var bättre kvalitet förr. Blir väl så med utgående modeller..

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
J-P-R DO IT LOW STYLE
18 april 2008 · 1 342 Inlägg

Herregud, tror ni helt ärligt att dem delar som ligger i Volvo kartonger är något som Volvo tillverkar själv ? Det är ytterst få grejer som dem tillverkar själv, underleverantörer stavas det för er som inte fattat galoppen, och det tillämpas inom det mesta inom industrin.

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa Volvo orginal, mest för att man betalar mer för en vara som inte är ett dugg bättre. Sedan om jag skulle köpa Biltema eller ej beror nog på bil. Har kört många slit och släng bilar på biltema grejer, inget negativt att säga hitills.

Muttley
18 april 2008 ·

J-P-R skrev:
Herregud, tror ni helt ärligt att dem delar som ligger i Volvo kartonger är något som Volvo tillverkar själv ? Det är ytterst få grejer som dem tillverkar själv, underleverantörer stavas det för er som inte fattat galoppen, och det tillämpas inom det mesta inom industrin.

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa Volvo orginal, mest för att man betalar mer för en vara som inte är ett dugg bättre. Sedan om jag skulle köpa Biltema eller ej beror nog på bil. Har kört många slit och släng bilar på biltema grejer, inget negativt att säga hitills.

säger att bromsar och viktiga detaljer som slits mycket kan biltema slängas i soptunnan direkt, köpte belägg från biltema till en peugeot jag hade för längesedan, och de höll en vecka bara, de brann upp helt enkelt smile så bra var det.
kanske de blviit bättre idag men jag slänger inte ut pengar på detaljer som bromsar då jag haft dålig erfarenhet av biltemas. smile

blacken
18 april 2008 ·

tkd_rille skrev:

J-P-R skrev:
Herregud, tror ni helt ärligt att dem delar som ligger i Volvo kartonger är något som Volvo tillverkar själv ? Det är ytterst få grejer som dem tillverkar själv, underleverantörer stavas det för er som inte fattat galoppen, och det tillämpas inom det mesta inom industrin.

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa Volvo orginal, mest för att man betalar mer för en vara som inte är ett dugg bättre. Sedan om jag skulle köpa Biltema eller ej beror nog på bil. Har kört många slit och släng bilar på biltema grejer, inget negativt att säga hitills.

säger att bromsar och viktiga detaljer som slits mycket kan biltema slängas i soptunnan direkt, köpte belägg från biltema till en peugeot jag hade för längesedan, och de höll en vecka bara, de brann upp helt enkelt smile så bra var det.
kanske de blviit bättre idag men jag slänger inte ut pengar på detaljer som bromsar då jag haft dålig erfarenhet av biltemas. smile

Exakt min erfarenhet av deras produkter  dom också..

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 april 2008 · 2 252 Inlägg

visst en del saker har biltema av sämre kvalla, men mycket är också av normal standard som man köper på volvo, saab osv, T.ex deras turbo till saab, de är ju förfan Garret snurror, har hört snack om att biltemas trubos är dåliga här på gorg, altså göra garret skit snurror eller? Ja Hmm

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
323fSportT "The Stig"
18 april 2008 · 390 Inlägg

En kompis på jobbet blåste turbon på sin sambos saab 9-3.Sa åt han att åka till Biltema och köpa deras turbo när jag fick veta vad dom på saab tog för en ny+arbete.Satt dit den åt han för 500:-.Har funkat hur bra som helst.Som tidigare skrev så är det ju Garrett snurror.

Senast redigerat av 323fSportT (18 april 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
Andreas_ace
18 april 2008 · 375 Inlägg

När det gäller rotor, fördelare och tändkablar så så fungerar Biltema klockrent i ditt fall.

Sedan kan man diskutera om allt komerm från samma fabrik, har inte sett ngr dokument. Dock tror jag stor del kommer från samma tillverkare.

Kolla bara i teknik djungeln så är det ofta ett känt märke bakom en billig produkt.
En DVD spelare, märke SABA = Thomson
Varta, Tudor ( säkert många andra) = Duracell.
Plasma TV Hisense: Samsung tillverkar skärmarna.

Sedan att få ner priserna så drar man ner lite på ex funktion, kapacitet, material osv.
Men tillverkaren är den samma.

Gå till "John Wall - allt för hem och hushåll" köp ett avloppsrör 2meter för 250 kr .
SAMMA märke på Clas Ohlsson runt 80kr. Är John Wall bättre för priset är högre?
Svaret är att företaget vill ha mer vinst.

Ex torkarblad på volvo. Säg runt 399kr till slut kund. Personalen får den för 40kr utan problem och företaget går med vinst. Samma ska med tändstift osv.
Dessa saker tillverkas med så hög kvantitet så kostanden är låg, men kunden är villig att betala så länge det är "orginal". Och detta vet företaget.

Även ett av mina jobb: SF bio.
Jag köper en standard popcorn meny för 12kr, Slut pris till kund: 42.
Dvs 6kr för 0,5l dricka, och 6kr för mellan popcorn.

Inköp av 0.5 liter dricka är ca 1kr, inkl mugg. Säljs för 17kr.
Popcorn är 1000% vinst


För att avsluta detta. Orignal vill ha högre Vinst. företag som Biltema har lägre marignal, dock säger jag INTE att allt har samma kvalité, Sökert samma tillvekrare, men man drar ner på ex material

Volvo 740GL (1990)
blacken
18 april 2008 ·

Ex torkarblad på volvo. Säg runt 399kr till slut kund. Personalen får den för 40kr utan problem och företaget går med vinst. Samma ska med tändstift osv.

Där är en sak som INTE är samma som original.

Robbin_V90 Elektriker/Montör
18 april 2008 · 534 Inlägg

Vad är 900kr att tjafsa om?? Ta orginal... Därmed inte sagt att biltema är kasst...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
olirc
18 april 2008 · 245 Inlägg

Andreas_ace skrev:
När det gäller rotor, fördelare och tändkablar så så fungerar Biltema klockrent i ditt fall.

Sedan kan man diskutera om allt komerm från samma fabrik, har inte sett ngr dokument. Dock tror jag stor del kommer från samma tillverkare.

Kolla bara i teknik djungeln så är det ofta ett känt märke bakom en billig produkt.
En DVD spelare, märke SABA = Thomson
Varta, Tudor ( säkert många andra) = Duracell.
Plasma TV Hisense: Samsung tillverkar skärmarna.

Sedan att få ner priserna så drar man ner lite på ex funktion, kapacitet, material osv.
Men tillverkaren är den samma.

Gå till "John Wall - allt för hem och hushåll" köp ett avloppsrör 2meter för 250 kr .
SAMMA märke på Clas Ohlsson runt 80kr. Är John Wall bättre för priset är högre?
Svaret är att företaget vill ha mer vinst.

Ex torkarblad på volvo. Säg runt 399kr till slut kund. Personalen får den för 40kr utan problem och företaget går med vinst. Samma ska med tändstift osv.
Dessa saker tillverkas med så hög kvantitet så kostanden är låg, men kunden är villig att betala så länge det är "orginal". Och detta vet företaget.

Även ett av mina jobb: SF bio.
Jag köper en standard popcorn meny för 12kr, Slut pris till kund: 42.
Dvs 6kr för 0,5l dricka, och 6kr för mellan popcorn.

Inköp av 0.5 liter dricka är ca 1kr, inkl mugg. Säljs för 17kr.
Popcorn är 1000% vinst


För att avsluta detta. Orignal vill ha högre Vinst. företag som Biltema har lägre marignal, dock säger jag INTE att allt har samma kvalité, Sökert samma tillvekrare, men man drar ner på ex material

Jo du garvade rätt rått när jag såpg en Denver DVD spelare ommärkt till en Panasonic! Oh vad jag garvar åt dessa mårkeskåta personer som intygar att just deras märke är bäst lol

Andreas_ace
18 april 2008 · 375 Inlägg

Nej, men i tester så fick Biltema 4,5 i snitt och Volvo 4,6, bosch fick 4,3

Volvo 740GL (1990)
olirc
18 april 2008 · 245 Inlägg

Andreas_ace skrev:
När det gäller rotor, fördelare och tändkablar så så fungerar Biltema klockrent i ditt fall.

Sedan kan man diskutera om allt komerm från samma fabrik, har inte sett ngr dokument. Dock tror jag stor del kommer från samma tillverkare.

Kolla bara i teknik djungeln så är det ofta ett känt märke bakom en billig produkt.
En DVD spelare, märke SABA = Thomson
Varta, Tudor ( säkert många andra) = Duracell.
Plasma TV Hisense: Samsung tillverkar skärmarna.

Sedan att få ner priserna så drar man ner lite på ex funktion, kapacitet, material osv.
Men tillverkaren är den samma.

Gå till "John Wall - allt för hem och hushåll" köp ett avloppsrör 2meter för 250 kr .
SAMMA märke på Clas Ohlsson runt 80kr. Är John Wall bättre för priset är högre?
Svaret är att företaget vill ha mer vinst.

Ex torkarblad på volvo. Säg runt 399kr till slut kund. Personalen får den för 40kr utan problem och företaget går med vinst. Samma ska med tändstift osv.
Dessa saker tillverkas med så hög kvantitet så kostanden är låg, men kunden är villig att betala så länge det är "orginal". Och detta vet företaget.

Även ett av mina jobb: SF bio.
Jag köper en standard popcorn meny för 12kr, Slut pris till kund: 42.
Dvs 6kr för 0,5l dricka, och 6kr för mellan popcorn.

Inköp av 0.5 liter dricka är ca 1kr, inkl mugg. Säljs för 17kr.
Popcorn är 1000% vinst


För att avsluta detta. Orignal vill ha högre Vinst. företag som Biltema har lägre marignal, dock säger jag INTE att allt har samma kvalité, Sökert samma tillvekrare, men man drar ner på ex material

Men visst låt dessa personer med för mycket pengar på sig köpa "original" så kan resten av oss "fatitiglappar" garva åt dom

Ruuska_
18 april 2008 · 474 Inlägg

Om inget annat har övertygat dig ska kan man ju alltid dra till med att du kan ju byta samma grejjer 2 gånger med biltemas grejjer än med volvos orginal grejjer.

Även om biltema kanske inte är det bästa så kan du ju byta 2 gånger till priset av ett.
Det är så jag tänker när jag köper grejjer på biltema som är dyrt på volvo, mekonomen big_smile

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Brandis Diktator
18 april 2008 · 968 Inlägg

kostnad för volvo: inköp, frakt, lön för chaffis, central lager, lön för lager arbetare, frakt, lön för chaffis och truck förare som lastar, volvo reservdels försäljare ska ha lön för sälja produkter.

biltema: inköp, frakt, lön för chaffis. uppackning av produkt, säljar lön möjligt truckförare lön.

kanske är lite varför dom har billigare pris?

nu va det ju ganska grovt draget. men det är ju en av orsaker som dom kan ha mindre pris, mindre mellanhänder. sen STORA inköp gör biltema. inte som volvo som beställer vissa delar när kunden vill ha dom för att slippa ha ett lager på återförsäljar stället

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang