trycker ut olja genom dumpen ska de vara så?

staffe_
20 april 2008 · 666 Inlägg

Tjabba  har en saab 900 185hk 97a som jag kör med öppen dump och nu har den börja tryckt ut bra mycke olja genom dumpen ska de vara så? eller vad är de för fel? Mvh Staffan

Senast redigerat av staffe_ (20 april 2008)

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
Matte-1988
20 april 2008 · 21 Inlägg

Det måste vara turbon som har tagit stryck! en aning olja kan de alltid komma ifrån turbon men inte så mycket så de läcker ut ur dumpen! Ta bort tryckröret närmast turbon och kolla hur mycket olja du har där igentligen å så kolla om du har något glapp i turbon de ska sbsolut inte va glappt i sidleds å knappt så du känner de upp och ner häller!tongue

staffe_
20 april 2008 · 666 Inlägg

Matte-1988 skrev:
Det måste vara turbon som har tagit stryck! en aning olja kan de alltid komma ifrån turbon men inte så mycket så de läcker ut ur dumpen! Ta bort tryckröret närmast turbon och kolla hur mycket olja du har där igentligen å så kolla om du har något glapp i turbon de ska sbsolut inte va glappt i sidleds å knappt så du känner de upp och ner häller!tongue

tackar tackar ska ta och kika de men de är bra mycke olja som den trycker ut  åå så laddar turbon 1,1 och har ej chipat bilen baara byt till sportsytem sportfilter öppen dump hmm

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
BJ_ Lastbilsmekaniker
20 april 2008 · 107 Inlägg

Turboras ? Är nog bara försöka få tag i en ny snurra... Men som sagt, ut och in får turbinen inte röra sig alls, upp och ner är inte så farligt om det glappar någon millimeter, det gör det när du inte har oljetryck genom turbon. Men kolla hur pass kladdigt det är i insugsröret till att börja med

FWD = Fel Wheel Drive
TobbeTT
20 april 2008 · 948 Inlägg

hur är det med vevhus ventilation på saabar? kanske kan vara värt att kolla det?

staffe_
20 april 2008 · 666 Inlägg

740glidarN skrev:
Antar att bilden även rycker blått? Som ovanstående skriver, och med 99,9% säkerhet är din turbo slut.
Olja från dumpen = mycket olja i tryckröret = kass turbo.
Att det är oljeflötiga väggar i tryckröret är ingen fara men om dumpventilen "läcker" olja så måste turbon vara riktigt slut.
Ta bort insuget till snurran och känn på glappet. Lite är det alltid, men förmodligen kommer du känna ett ganska markant glapp. Tar det i väggarna så är bara tanken på att starta motorn turboras.

Okej okej nej bilen rycker inge blått alls eller nån annan rök  men ska ta och kika tryckröret nu

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
Fredrik-79
20 april 2008 · 2 164 Inlägg

Helt klart turbon.
Om den är orginal ska den ju bara ladda 0,8bar och inte 1,1.
Kolla upp de med om bilen är orginal!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
staffe_
20 april 2008 · 666 Inlägg

Har kikat tryckröret nu inte faligt mycke olja i röret hmm så en sakt till turbon är bytt gåt max 2000mil :S Mvh Staffan

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
20 april 2008 · 538 Inlägg

Oljan kan ju också komma från vevhusventilationen också.

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
staffe_
20 april 2008 · 666 Inlägg

740glidarN skrev:
Kontrollerat glappet än?

kände inge glabb när jag kika lite snappt nu

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
staffe_
20 april 2008 · 666 Inlägg

_aero skrev:
Oljan kan ju också komma från vevhusventilationen också.

okej okej ska ta och kika de

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang