Står i valet och kvalet mellan rx7 och Supra.. vilket är bästa valet?

henkebenke
26 april 2008 · 1 703 Inlägg

Är man spekulant på en rx7 prutar man ju naturligtvis så man har råd med en motorenovering, såvida det inte är gjort, när den är gjord har man ju inget att oroa sig för.

Jag skulle lätt valt rx7 för den låga vikten och den enorma balansen smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Rwd
26 april 2008 · 337 Inlägg

tycker du ska satsa på en supra smile wankel e inte pålitliga å så får du byta tändstift en gång i kvarten wink haha ne men de e ju goare med en bil med mycket vrid å som inte bara varvar smile

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
THEBADGUY Gorgilus addictus
26 april 2008 · 4 739 Inlägg

Fördelen med Rx7 är att du behöver inte byta lika mycket delar för att motorn ska hålla. Finns nämligen inte lika många rörliga delar i en Wankel som i en otto motor.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Ksj
26 april 2008 · 1 217 Inlägg

Det är visst många här inne som tror att wankelmotorerna fortfarande är lika känsliga som på 70-talet.
-Det är dom inte!

Det som normalt "går sönder" är ju bara apextätningar som slits ned och numera finns det apextätningar i hi-tech material som håller oerhört länge. 

jämnför du en 2jz-gte med en 13b i pris för driftsäkerhet så kan jag lova dig att 13b är billigare.

Låt oss säga att du trimmar upp en 2jz-gte till 800hästar och gör det samma med en 13b, gissa vilken som är billigast pga att man inte behöver köpa massa otto-delar?tongue

Saab 900 "2.1an" (1992)
Anubis
26 april 2008 · 1 255 Inlägg

Om man kolla pris skillnaden på dom kan du ju köpa dig en fresh RX-7 sen köpa en splitter ny motor för samma pengar som en supra =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
alexxe En gång till nu
26 april 2008 · 760 Inlägg

Men ist för att alla säger " 13B motorn e så lättsliten å pajar efter 10 000mil" eller att supran håller bättre å dittan å dattan.

vad känner du ang dom 2 då? de är du som ska va helt 100% att du vill lägga ner tid pengar å energi för å hålla din pärla i ordning lixom. inget värt om du inte går å e helt 100 nöjd efter vilket köp du nu gör.
Bilen ska helt enkelt kännas rätt att äga smile

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
STriiiker
26 april 2008 · 609 Inlägg

RX7, Om du har nog med pengar, för själv skulle jag nog ge fan i att pilla på en wankel utan att jag vet hur motor fungerar etc.

Men vem f-n skulle inte vilja ha en wankel på gården smile

Rille0
26 april 2008 · 2 021 Inlägg

svårt val, båda är himmelsk vackra o går som bara fan, wankel är ju dock skitcoolt smile

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Iderth
26 april 2008 · 82 Inlägg

Siarnaq skrev:

baen skrev:
RX7! Supror ser man alldeles för ofta..


edit

Siarnaq: enligt en tysk sida som jag läser av tester på så vägde deras testexemplar 1640kg. manuell låda.

Har själv varit med och vägt en helt bone stock Supra som vi kollade på, 1462 kilo.

Helt fel. Supror väger 1640 kg. Targan ligger på 1670kg, o rx7 ligger på 1350kg (tjänstevikt)
Den vågen har visat fel.

Wankel e en törstig motortyp. Påminner mycke om en 2takts motor, etrig karaktär, lite vridmoment,
låg vikt, dricker soppa som en 350cc v8. långt ifrån miljövänlig (haha).
PS, kräver väldigt täta oljebyten (500 mil MAX!). Gör man ente det går motorerna isönder typ 10,000mil
Annars är de lika driftsäker som ottomotorn.

Man har varit med för...
THEBADGUY Gorgilus addictus
26 april 2008 · 4 739 Inlägg

Wankel dricker mer för att den arbetar dubbelt upp mot vad en otto motor gör.
En otto motor tänder, som ni säkert vet, en gång på en varv, medans Wankel gör det 2 ggr smile.
Och det gör så att en 1.3 liters wankel i själva verket arbetar som en 2.6 l otto motor tongue.

Senast redigerat av THEBADGUY (26 april 2008)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Eisenhut
26 april 2008 · 1 827 Inlägg

Supra: Motorvägsräcer, ombonad och kvick när du lägger lite dollars i den.

RX7: Gocart...


Detta är två helt olika bilar, välj vad du själv vill ha för sorts bil, sen välj bil.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang