Sålde crossen men han har problem?!

dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

jo jag sålde min cross idag.. han kom tittade igenom crossen startade upp den lyssnade på ljudet och sen körde han en runda och provade sen prutade han ner den och vi gjorde affär..

men 3 timmar senare ringer han och säger att den inte funkar..

den funkade när jag lämna den hur bra som helst han KÖRDE JU DEN..
sen nu säger han att det inte e gnista på stiftet och han har bytt stift men får inte den att starta..

och han ska komma tebax i morgon och ha pengarna tebax..

inga kvitto lr nått skrivna men jag vet ju inte alls vad han har gjort med crossen nu när han varit borta med den i 3 timmar.. men som sagt han starta den prova den å allt sen nu funkar den inte..


vad säger lagen om detta? ska han ha tillbax pengar lr inte ? lästa på konsumentköpslagen men hitta inget bra på detta..

så snälla hjälp så fort som ni bara kan smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Superman
25 april 2008 · 321 Inlägg

Han kan nog inte göra så mkt..

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

inte nått alls?   för han och hans lille bror titta på den.. och jag hade mina 2 brödrar och en kompis och min pappa på plats när han var och kolla på den och provkörde den.. så jag har ju vittne på att den funkade hur bra som helst när han köpte den.. ! men jag har inte vetat om något fel på crossen när jag sålde den då hade jag självklart sagt det om det fanns fel att veta.. men nu var det inte det..


tråkigt bara när man säljer en grej å det funkar när man lämnar iväg det.  kanske  har han kört å lekt utan att sagt det och jag vet ju inte vad han gjort med den nu när den varit borta.. kanske han själv som gjort felet men så passar han på nu när det var så nära på:S en cross e en cross kör man så får man räkna med att det kostar.. :S

vet bara inte vad man ska göra :S

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
CC72
25 april 2008 · 1 661 Inlägg

Han har ju prutat, provkört & godkänt den, självklart kan fel uppkomma på en cross efter köp, dom körs ju inte direkt snällt!

Köpt är köpt, sen vad lagen säger är en annan sak... ingen aning om vad det står..

Grundstrom Nismo
25 april 2008 · 758 Inlägg

Har ni inte skrivit kvitto har han ju inte så mycke o säga till om smile

dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

tack för länken.. men det löser inte mitt problem helt ändå:S

varan såldes fulltfungerande båda var överens inga fel som någon utav oss kunde förutspå
men nu kom problemet som regnet från himlen helt oväntat..

ska man ge han pengaran å bara få honom tyst ?
men jag har ju oxå rättigheter efter som vi var överens fast kvitto saknas (JÄVLGT DUMT GJORT men gjort e gjort.)

pallar inte dra detta till tingsrätt å skit det e ju bara jobbigt och kostar en jävla massa pengar..

vetefan vad man ska göra :S

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
st200_timpa
25 april 2008 ·

det kom en ny lag för ett tag sedan att köp mellan privat personer
så gäller öppet köp i 14dagar!!..

kunde inte tro att det skulle vara sant, men så är det.....

Med givet vis gäller det då för köparen att han har kvitto.....

har man däremot skrivit "befintligt skick" så gäller inte öppet köp.....

jag tycker inte du ska ge tillbaka några som helst pengar....

eftersom han HAR KÖRT DEN!!!!!!!

azid Det som inte dödar gör ont
25 april 2008 · 2 668 Inlägg

köp tillbaka den för en skit summa och fixa o sälj den.... fattar inte det där att folk tror att dom har garanti när man köper saker privat

2slow
FLindgren
25 april 2008 · 5 089 Inlägg

"säljes i befintligt skick" skall det stå på kvittot;) men har killer som köpte den hittat felet?. kanske bara är något enkelt?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Mortalis VW-nörd?
25 april 2008 · 4 332 Inlägg

Du har ingen skyldighet att köpa tillbaka den. Han testade den, godkände den (som en sade), inget kvitto är skrivet (öppet köp gäller ej på motorfordon såvitt jag vet ändå) där det står beskrivet om kända fel.
Han hade sin chans att testa och leta fel INNAN köpet. Ge honom inte pengarna tillbaka.
Dessutom så prutade han ju på priset, detta gör man ju om man vet t.ex. att det är ett fel som skall åtgärdas eller whatever. Så han har redan fått kompensation och pengar för att åtgärda eventuella problem som uppstår, right? wink

Annars skulle de ju funka att åka å köpa bilar/crossar o whatever, köra skiten ur dom i 3 timmar, sen lämna tillbaka o gnälla att de e paj. Vet ju faktiskt inte vad han gjort med den..kanske bara ångrade sig...men fortfarande. Du har ingen skyldighet att häva köpet för honom

Senast redigerat av Mortalis (25 april 2008)

illegal__driver
25 april 2008 · 76 Inlägg

Om du ska ta tillbaka den så kräv åtminstånde att den var i samma skick som när den gick iväg alltså körbart....

Volkswagen Touran "DAS AUTO" (2005)
Volkswagen GOLF 4 IV "DAS AUTO" (2000)
dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

jag tror bara killen har tummen uppstoppad i röven. för jag kickade igång den på andra kicken då har den stått still i ca 3 veckor. och den startade fint ny bensin å olja i motorn så den e ju i toppskick . var innan han fick den.. så körde han ju en runda å allt gick hur bra som helst utan något problem. så kör han ca 10 mil som han har hem. vet inte hur lång tid det tar att köra 10 mil exakt men han köpte den 18,30 då var det avklarat och sen ringer han vid 21,10 och säger att den inte funkar alls den startar ju inte säger han.. men jag blev sur och han var sur för den funka ju för fan så sa han att jag hade gjort nått med den.. VARFÖR SKA JAG GÖRA NÅTT OM JAG SKA SÄLJA DEN jävla P***O ! blir så jävla sur.. när dom tror man har gjort nått för att det ska gå sönder skum typ.. !! ne nu ska jag fan inte skriva mer blir bara mer sur på vissa personer som inte ens kan byta en tändstift själva.. jag sa till honom byt tändstiftet för där e ingen gnista på stod han så sa jag att ett stift kan gå sönder.. så tyckte han att det kunde det inte göra när han nyss köpt den men vafan den e INTE NY !

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
st200_timpa
25 april 2008 ·

jag hörde en som köpte en skoter...

den skar efter ca 20min när dom kom hem

dom lämna tillbaka den och fick pengar tillbaka.....

efter som nya lagen gäller om man har kvitto

dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

illegal__driver skrev:
Om du ska ta tillbaka den så kräv åtminstånde att den var i samma skick som när den gick iväg alltså körbart....

den var bra wink det ska ajg säga till honom nör han kommer imorgon=) jag köper den tebax utav dej kan ju alltid pruta ja med:P
men då ska den fan funka för det gjorde den när jag sålde den.. wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
azid Det som inte dödar gör ont
25 april 2008 · 2 668 Inlägg

klart du ska inte ge tillbaka hela summan menar han har prutat då kan du ju göra det med

2slow
Soubee
25 april 2008 ·

Finns en kille här på forumet som är rätt insatt i konsument frågor och liknande... Jag hade testat att fråga honom. Har för mig att han heter Olirc om jag inte minns fel.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
25 april 2008 · 2 252 Inlägg

dj_padde skrev:
jag tror bara killen har tummen uppstoppad i röven. för jag kickade igång den på andra kicken då har den stått still i ca 3 veckor. och den startade fint ny bensin å olja i motorn så den e ju i toppskick . var innan han fick den.. så körde han ju en runda å allt gick hur bra som helst utan något problem. så kör han ca 10 mil som han har hem. vet inte hur lång tid det tar att köra 10 mil exakt men han köpte den 18,30 då var det avklarat och sen ringer han vid 21,10 och säger att den inte funkar alls den startar ju inte säger han.. men jag blev sur och han var sur för den funka ju för fan så sa han att jag hade gjort nått med den.. VARFÖR SKA JAG GÖRA NÅTT OM JAG SKA SÄLJA DEN jävla P***O ! blir så jävla sur.. när dom tror man har gjort nått för att det ska gå sönder skum typ.. !! ne nu ska jag fan inte skriva mer blir bara mer sur på vissa personer som inte ens kan byta en tändstift själva.. jag sa till honom byt tändstiftet för där e ingen gnista på stod han så sa jag att ett stift kan gå sönder.. så tyckte han att det kunde det inte göra när han nyss köpt den men vafan den e INTE NY !

om han körde den hem, du vet ju inte, han kan ha legat öppna spjäll med den hem (jag vet att de är trottel) men säger så iaf, fulla spjäll efter väg med en cross vet alla att de varm nyper då den inte får de motstånd den behöver som den får på banan, MIN åsikt är att du kan vara lite hjälpsam mot denne person och fara o kolla en snabbis på den, alla motorvana som du verkar vara vet ju hur den beter sig när den har värm nypt (ringen har bränt fast på avgas sidan) att de bara flåsar näru kickar, fast du kan ju även kolla lite saker med han, men som jag fattat de då morsan är jurist så kan han inte kräva tillbaka pengarna på en skadad vara då både han och du hade " vittnen " med sig som såg allt och att han godkände varan.. // The mechanic............ GLHF

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
gemini78 Jägermeister
25 april 2008 · 909 Inlägg

Men be honom komma förbi med crossen så får du kolla den för det kan ju vara nått busenkelt fel.

För han kanske bara ångrade köpet och nu gjort nått med den för att den inte ska starta.

Eller så kan det ju vara så att den inte funkar helt enkelt, man kan ju köra sönder en cross på 5-10minuter om man vill.

Tycker inte du ska ta tillbaka den, han kan ju ha orsakat skador för tusentals kronor på den.

En gång är ingen gång...
Honken_ Klyphuggare
25 april 2008 · 328 Inlägg

Självklart ska du inte ta tillbaka den. Det är ju inte för inte som det inte är nån garanti på lekfordon.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang