Sålde crossen men han har problem?!

Rille0
25 april 2008 · 2 021 Inlägg

skit i han förfan

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
grz
25 april 2008 · 17 Inlägg

Skulle skicka hem honom med hojen igen, har han testat den & sett att den funkar så har ju inte du något ansvar för den efter han har åkt iväg.

weian Concordia res parvae crescent
25 april 2008 · 924 Inlägg

ni gjorde en deal, han köper den som den är och båda parter är överens. är båda parter överens och händerna skakade så tar sagan slut där, å de finns ingen uppföljare.

han provkörde den och allt va ok så e de. men om de hände nåt efteråt när han kommit hem så e de hans bekymmer. du har dina pengar å han har en trasig cross, THE END

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

jo det e detta jag e rädd för.. jag tar tebax den han får pengar och  sen skruvar jag ner den och får då se vad som kan vara fel och få slänga upp tusentals kronor på nått som fungerade innan köp..
visst det e med tändningen som han förklarade så han har ju redan skruvat med den. och ha nsäger att den inte tänder. och det jag tycker e konstigt e att den funkade hur bra som helst innan köp.

han kommer förbi i morgon så ska jag kolla läget på den å se vad som hänt. tror bara han inte tryckt i stiftet rätt i tändhatten wink men man vet ju aldrig han har bytt stift och allt till nytt sa han och det hjälpte inte. så snacka han om att han hade kört cross sen han var liten och hade en kawasaki 03a som han sålde för några år sedan bla bla bla.. tänkte jag då att va bra en seriös kille som inte kör och kör å skiter i vad som händer .. men vad fick jag en just sådan kille som inte verka kunna ett skit med motorer..   TÄNK när han kommer i morgon jag stoppar in ett stift och kickar och den e igång då lovar jag fyfan vad jag ska skratta och säga fyfan vad kass du e.. MEN det e bara om det går som jag vill tongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

jo jag vet att man ALLTID gör ett kvitto.. men tänkte vafan jag e ärlig och jag har alltid skött den så den e i topp skick å jag själv aldrig haft problem en ända gång bytt slitdelar och bytt olja filter stift varannan körning. frågade honom ska vi skriva kvitto.. nej det behövs inte sa han så jag tänkte inte mer på det.. men fan att han har nr till min tele och vet vart jag bor annars hade jag inte brytt mig ett skit för han verkar vara en kladd röv helt ärligt..  hade gärna gått med detta till tinget men vafan så tråkigt att slänga massa pengar på advokater å altl som behövs.. blir så mkt pengar till nått som man kan ha roligare för

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
weian Concordia res parvae crescent
25 april 2008 · 924 Inlägg

men som sagt! finns de inget kvitto så e de han som sitter i skiten, å du har råd mä nån mer öl på krogen.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
dj_padde
25 april 2008 · 1 813 Inlägg

japp..!! då lägger vi han på hyllan och tar aldrig fram honom wink !! det ända han har är ett mobil nr till mig .. och där han hämta crossen men inte min adress utan mina päron men ändå tongue som sagt en cross finns inga papper på att just den har varit min.. fingeravtryck kanske nått inom dns spår isf tongue leta på tongue

får se vad han säger i morgon ska ändå jobbar och sen iväg med polarna på kvällen så jag har en timme ledigt där i mellan så e han inte här då så får han skylla sig sjävl och det sa jag till honom i telen wink!

upp till honom.. en cross är en cross köper man en helt ny cross så kommer det hända nått första gången han e och kör på banan ändå .. en cross går ju inte så jätte snällt..


TACK ALLA FÖR SVAR smile! hjälper gärna till när ni får problem wink TACK smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
AeroMalm BMW fantast
25 april 2008 · 1 172 Inlägg

dj_padde skrev:
jo jag vet att man ALLTID gör ett kvitto.. men tänkte vafan jag e ärlig och jag har alltid skött den så den e i topp skick å jag själv aldrig haft problem en ända gång bytt slitdelar och bytt olja filter stift varannan körning. frågade honom ska vi skriva kvitto.. nej det behövs inte sa han så jag tänkte inte mer på det.. men fan att han har nr till min tele och vet vart jag bor annars hade jag inte brytt mig ett skit för han verkar vara en kladd röv helt ärligt..  hade gärna gått med detta till tinget men vafan så tråkigt att slänga massa pengar på advokater å altl som behövs.. blir så mkt pengar till nått som man kan ha roligare för

han får väl hosta upp pengarna för din advokat om han förlorar väl??
hade itne helelr gett tillbaka pengarna... den funka vid köp och vittnen har sett det...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
VictorW Medlem 34530
25 april 2008 · 908 Inlägg

Killen ärju hur rökt som helst, han har ju inget kvitto på att han köpt crossen av dig. du skulle ju i princip kunna hävda att han stulit den, eftersomd et inte finns något kvitto big_smile

Men ha med dig vittnen nästagång ni träffas och ta för allt ivärlden INTE tillbaka crossen, den är hans problem nu...

hoppas det löser sig till det bästa imorgon.

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
olirc
25 april 2008 · 245 Inlägg

Det är köplagen som gäller och iom att crossen funkade och köparen provade den så har han ingen rätt att lämna tillbaks den och kräva tillbaks pengarna. Det är du som väljer om du vill vara snäll och kanske hjälpa honom fixa den men nått öppet köp existerar inte vid privatköp.

Här kan du fördjupa dig http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19900931.htm om du vill?

Kan ju nämna att jag köpte en begagnad bil privat där kamremmen inte bytts inom rekomenderad tid men jag ordnade så den byttes och bilen funkar än även om jag var lite nervös vid hemfärden i bilen att den skulle gå sönder sad.

Hör även med konsumentrådgivaren där du bor så du får mer "kött på benen" om köparen börjar tjaffsa.

Senast redigerat av olirc (25 april 2008)

KHRacing
25 april 2008 ·

Om ågon undrar så tror jag det är så enkelt som att:


Töm förgasaren p¨å soppan

ställ bränslekranen på oFF

kicka 5-10ggr med dödarknappen intryckt

ställ soppakranen på on (med soppa i tanken)

låt förgasaren fyllas upp

chocka

kicka

varmkör lite lagom

ut & kör :-)
----------------------------

PS: du kan även ta av stiftet & kolla så nye ägaren satt i rätt stit - extremt viktigt på en 2-taktare.

du kan även bränna elektroden på stiftet med en tändare under 10sek & sedan borsta rent det ned en stålborste.

kolla så sladden mellan spole & tändhatt sitter som den ska, lätt att rycka lite för hård i den, ser ut
som den sitter rätt men har ingen kontakt inúti.

Senast redigerat av KHRacing (25 april 2008)

Sixpack
25 april 2008 · 47 Inlägg

Hej

hittade detta på  konsumentverketshemsida.



Kontrakt och ångerrätt
Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.
Använd gärna det kontrakt som du hittar längst ned på den här sidan.

Undvik missförstånd

Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt.
Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … icleId=304



så du behöver inte ta tillbaka crossen och lämna pengarna

Senast redigerat av Sixpack (25 april 2008)

Bad ass boys, drive bad ass toys.
ante323
25 april 2008 · 66 Inlägg

den e väll begangnad allt kan hända !! är ju inte dina problem

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,
Volkswagen passat 1,8t "TMR RACING" (2003)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 april 2008 · 3 404 Inlägg

Hände samma sak när jag skulle byta bromsar på hojjen med en kille. Efter vad han påstod ett lungt åk gick bälgarna och han ville ha tillbaka sin gammla broms. Jag förklarade då tydligt för honom att jag inte tänkte byta tillbax någonting men kunde hjälpa honom att byta ok (han fick med ett extra ok).

Allting slutade bra och vi båda var väll hyffat nöjda, vad jag försöker komma till är, se gärna över den men som alla redan sagt ge inte honom en krona. Det alldra märkligaste kan hända över en natt och då han därmed stod som ägare under den tiden sä är det INTE DITT PROBLEM!
Lycka till med galna köpare å hade gött
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
25 april 2008 · 887 Inlägg

Ja, du har fått dina svar du väntat på verkar det som.
Som 100% av medlemmarna här inne säger så är det hans problem nu.
Ta med dig en polare när ni ska ses om du är lite smånojjig för killen (för man vet aldrig vad folk kan göra nuförtiden.. tyvärr) så att du har vittne, ifall något skulle strula.

Köpt e köpt, inget byts tillbaka.
Som på gamla goda tiden när man var liten och lurade grannskapet på signerade hockeybilder och fick dem att tro att dom inte var värda nåt. wink


Shit btw.. vart lite småsugen på att kika igenom min Ed Belfour samling nu. Fortsatt trevlig helg på allesammans!

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Smajly
25 april 2008 · 3 059 Inlägg

Fråga han som köpte om det är soppa i tanken smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 april 2008 · 3 404 Inlägg

Smajly skrev:
Fråga han som köpte om det är soppa i tanken smile

Soppa, den gav ingen gnista?!! smile

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
dabby född blåvit
26 april 2008 · 624 Inlägg

Smajly skrev:
Fråga han som köpte om det är soppa i tanken smile

haha det var min tanke exakt efter halva första sidan tongue

Jonve Livsnjutare
26 april 2008 · 342 Inlägg

En kompis köpte en skoter, provkörde den på plats där den gick utmärkt! Kom hem o skulle ut o ta permiärturen men han kom max 300 m sen skickade han staken rätt igenom blocket!
Billigt?
-Nytt block
-Ny vev
-Nya kolvar
-Ny topp
mm allt på en 800HO motor

Så han hade ingenting att säga till om, det var bara att bita i det sura äpplet

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
fegge_89
26 april 2008 · 1 302 Inlägg

Strunta i honom.
När han ringer lägger du bara på eller inte svarar överhuvud taget, tror inte han skulle orka ta sig 10 mil bara för att klaga men skulle han göra det så ignorera honom och stör han dig så är det bara att köra bort honom eller ringa polisen.

Fast det är klart man kan ju vara bussig emot honom och kolla på crossen men det ska inte bli en vana så att han tror att det bara är att ringa så komer  du där springandes som en mekaniker hela tiden.

Senast redigerat av fegge_89 (26 april 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang