Sålde crossen men han har problem?!

Killr0y_swe - De är jag de.
26 april 2008 · 354 Inlägg

Självklart har ju inte du gjort något fel, men det verkar ju lite mystiskt, eftersom han precis köpt, den tänker väll han.

Själv skulle jag byta tändspole eller vad det ny kan vara, för alla fordon med motor krånglar ju alltid nån gång.

Lycka till! smile

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 april 2008 · 3 404 Inlägg

fegge_89 skrev:
Strunta i honom.
När han ringer lägger du bara på eller inte svarar överhuvud taget, tror inte han skulle orka ta sig 10 mil bara för att klaga men skulle han göra det så ignorera honom och stör han dig så är det bara att köra bort honom eller ringa polisen.

Fast det är klart man kan ju vara bussig emot honom och kolla på crossen men det ska inte bli en vana så att han tror att det bara är att ringa så komer  du där springandes som en mekaniker hela tiden.

Visst är det bra att man klart och tydligt visar vart skåpet skall stå, men att vara allmänt otrevlig genom att lägga på blir ingen lyckligare av.En bra affär är när båda parterna är nöjda och överens. Detta verkar ju tyvär inte sluta så men är det inte det man trotts allt bör sträva efter endå? Jag kanske bara är för snäll och välvillig vad vet jag cool

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Serreos
26 april 2008 · 182 Inlägg

Skit i honom bara köpt är köpt och ni skrev inget kvitto, han kan inte göra nått mot dig du hade ju vittnen och allt på att den fungerade. Det är inte ditt problem om den inte funkar efter några timmar. Strunta i honom och om han ringer så förklarar du bara att han har köpt den i befintligt skick och att om den går sönder några timmar efter så kan inte du göra nått åt saken! Man blir irriterad på sånna människor!! big_smile

Mvh Jojje

Kesler
26 april 2008 · 3 650 Inlägg

Du kan ju ta tillbax den men plocka hyra också..han har ju hyrt den av dig i 3 timmar kan man säga tongue
Sen har ju säkert hela hans släkt provkört den..

Senast redigerat av Kesler (26 april 2008)

Gonken Fortare än kvickt
26 april 2008 · 241 Inlägg

kvitto eller ej, vid privat köp finns inga garantier. skrämmande att så många tror att det finns några möjligheter att kräva tillbaka köpet. han har ingen som helst rätt att få sina pengar tillbaka. ge honom inte ett nickel. konsumentlagarna gäller bara när man handlar av firmor.

edit: skulle han inte bli nöjd med att inte få några pengar så får han väl kontakta en åklagare. denne kommer då att förklara för honom att han kan stoppa upp cross, pengar osv i aktern.

Senast redigerat av Gonken (26 april 2008)

Akta lacken pappskalle!
alexxe En gång till nu
26 april 2008 · 760 Inlägg

st200_timpa skrev:
det kom en ny lag för ett tag sedan att köp mellan privat personer
så gäller öppet köp i 14dagar!!..

kunde inte tro att det skulle vara sant, men så är det.....

Med givet vis gäller det då för köparen att han har kvitto.....

har man däremot skrivit "befintligt skick" så gäller inte öppet köp.....

jag tycker inte du ska ge tillbaka några som helst pengar....

eftersom han HAR KÖRT DEN!!!!!!!

detta gäller endast om bägge parter är överens om ångerrätt, å ska de gälla ska de stå med i köpekvitto.


Kan dra en parralel med en ångerköp ja fick på mig som slutade i polisanmälan....

Hadde en mazda som ja skulle sälja, köparen kom å titta å provkörde å bestämde sig för att genomföra köpet å faktikt bedyrade att hennes make var polis.. va de nu spelar för roll tänkte ja.

de ärendet gällde va att ja skickade med ett par vinterdäck & tillhörande fälg med i priset som senare visade sig inte passa bilen..
köparen hörde av sig å förklarade problemet å jag beklagade att det inte passa ( samma bultmönster & ET på fälgarna så tänkte de skulle passa) men jag sa att ja alldrig haft dom monterade på bilen innan redan innan köpet var avslutat, utan att dom enbart följer med så dom nu har nått å ha på vintern å köra med.

nya ägarens make (polisgubbe) ringde återigen å lät mer hotfull å krävde att ja skulle köpa nya fälgar å däck till honom, givetvis gjorde ja klackspark å vände tvärt efter ett sånt nedlåtande samtal å bestämde mig för å va omedgörlig.

2 veckor senare ringde polismyndigheten mig på en tidig bakisdag å åtala mig för bedrägeriförsök.... snutar håller varandra om ryggen alltså, så snabbt går de bara inte.... men iaf ja förklara allt som köpet innebar å polisen sa dittan å dattan om att va medgörlig men jag sa de att de stod I BEFINTLIGT SKICK och de är de som gäller. polisen sa att han återkommer om ärendet...

en timme senare efter avslutat samtal ringer han igen å sa han lägger ner anklagelserna.. jag går fri å köparen går tomhänt eftersom jag skrivit "i bef skick" på kvittot..

säger itne att ja va speciellt glad över att fälgarna inte passa då jag antog dom skulle göra det, men när köparen var så otroligt tyken å snäsig så e de fan rätt åt han när ja igentligen hadde lust å hjälpa han.

sensmoral: att skriva "i bef skick" kan hjälpa en i onda å goda dagar...

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
aigloow
26 april 2008 · 537 Inlägg

som ovan skrivit. säljes i befintligt skick på ett litet kvitto hjäler nästan alltid att slippa dessa problem. Jag tror att detta med crossen inte kommer bli några problem alls. Har kört, tävlat i cross flera år och sålt crossar som pajat efter fem minuter.... sånt är livet o man köper leksaker.  vill du hjälpa honom så gör det för du känner crossen bättre än honom, men köpt är köpt. cool

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
BMW M5 E39 "GTR WIDEBODY" (2000)
Mazda 626 coupé 2,0 fe3 turbo "Back to normal." (1988)
Volkswagen polo "Jolly Roger-Dead men do no tail" (1985)
dj_padde
26 april 2008 · 1 813 Inlägg

tackar... ! ja vi får se om han ringer idag lr inte.. jag har igentligen inte tid att skruva med den idag för jag ska dra å jobba nu sen ska man iväg ikväll så e han här klockan 13,00 så kollar jag på crossen sa jag te honom annars får han skylla sig sjävl då får han ta sig hit en annan dag..

men som sagt han kna ha ångrat köpet och dragit sönder tändkablen lr nått annat bara för att han ångra sig så kan han skylla på det.. det vet ju inte jag.. det ända jag vet är att den startade på 2 kicken och gick hur bra som helst....

snäll lr otrevlig svårt att vara trevlig i sånna här lägen tyvärr när killen har tummen uppstoppad och inte klarar göra en felsökning... då ska man FAN inte ha en cross bara tycker så synd om min pärla som fick en sådan ny ägare men som sagt jag fick betalat så ska inte bry mig men en motor e ju nästan som en flickvän den kan ju ge upp bara så där hahahahaah tongue 

nej nu kallar jobbet kollar in här när jag slutat.. och jag åter kommer om han ringer lr om han kommer hit med crossen så ni får veta vad som händer=)



TACK FÖR SVAR ni uppskattas verkligen=)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18384/325479_9uuh6z.jpg

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
moose46019 study
26 april 2008 · 772 Inlägg

befintlig skicka existerar inte längre med någon lag.
så man får skriva något i still med att köparen har fått möjlighet att besigta fordonet vid köpet.
för att försäkra sig om att denne gör en bra affär.

"köpare en ådropar sig undersökningsplikt" tror jag det heter

Senast redigerat av moose46019 (26 april 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
26 april 2008 · 8 197 Inlägg

Inget kvitto -  ingen garanti. Han kan inte komma och kräva pngarna tillbaks. Dessutom prutade han ju ner ditt pris!
Jag skulle säga, "tyvärr, men du körde den och den funkade. Prutade ner priset och köpte den." I och med att han körde den, så borde han ju ha godkänt den. Så han kan inte komma och säga att han ska ha pengarna tillbaks.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
dj_padde
26 april 2008 · 1 813 Inlägg

nu blir man ju ännu mer förbanad på denna personen. igår sa han jag kommer tillbax med crossen nej du inga pengar tillbax iaf men kan hjälpa dig att få igång den. mm sa han tog det 15min typ och så ringer han och säger det blir för sent att köra till dej idag.. okay sa jag så sa han jag kommer imorgon.. okay sa jag du e välkommen.. klockan 13,00 sa jag till honom för sen ska jag iväg så har ej tid.. ja visst men har inte hört ett skit från honom idag.. !! 

tror säkert att han har fått igång den idag för den har stått i natt säkert bara att han gjort den sur som bara fan och nu vågar han inte höra av sig och säga fölåt det var mitt egetfel igår..

hoppas jag slipper träffa se höra lr vad som helst på denna personen igen i mitt liv=)

svejs svejs ha en trevlig helg=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Decibel
26 april 2008 · 2 911 Inlägg

Jag skulle gjort såhär.

Tagit tillbaka hojen, dragit av en summa för mina utlägg, d.v.s. undersökning, kontroll och återställande till det skick den var i när den lämnades till honom. Typ 2-3000kr avdrag.
Godtar han inte det får han göra upp i tingsrätten.

I detta fall är det köparen som får gå till tinget mot säljaren, du som säljaren behöver inte göra något förutom att säga att du sålt den i befintligt skick och informerat om de ev. fel du visste om.
Köparen har ju undersökningsrätt också, och accepterar han hojen + summan så kan man juridiskt bedöma att han har godkänt allt.

Att det dessutom inte skrevs kvitto gör det inte lättare för honom att styrka affären, eller vad som sagts överhuvudtaget, rätten kommer då istället troligen rikta sig på stöd begagnatköp i lagen, där är det lite olika vad för fel som uppstått vem som får ta fram plånboken.

dj_padde
27 april 2008 · 1 813 Inlägg

tänkte bara säga till er alla som skrivit. att vi bestämde ju igår att han skulle komma.. men han hörde aldrig av sig och kom aldrig.. så verkar ju som han fått igång den.. vågar ju inte ringa honom idag och fråga hur det går..för då kanske han börjar igen att han ska ha tebax pengarna:P  det var bara lite info hur det gick... ringer han igen så kommer mer info tongue haha

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Hunter XBL: FOR mxHOLGE
27 april 2008 · 93 Inlägg

dj_padde skrev:
tackar... ! ja vi får se om han ringer idag lr inte.. jag har igentligen inte tid att skruva med den idag för jag ska dra å jobba nu sen ska man iväg ikväll så e han här klockan 13,00 så kollar jag på crossen sa jag te honom annars får han skylla sig sjävl då får han ta sig hit en annan dag..

men som sagt han kna ha ångrat köpet och dragit sönder tändkablen lr nått annat bara för att han ångra sig så kan han skylla på det.. det vet ju inte jag.. det ända jag vet är att den startade på 2 kicken och gick hur bra som helst....

snäll lr otrevlig svårt att vara trevlig i sånna här lägen tyvärr när killen har tummen uppstoppad och inte klarar göra en felsökning... då ska man FAN inte ha en cross bara tycker så synd om min pärla som fick en sådan ny ägare men som sagt jag fick betalat så ska inte bry mig men en motor e ju nästan som en flickvän den kan ju ge upp bara så där hahahahaah tongue 

nej nu kallar jobbet kollar in här när jag slutat.. och jag åter kommer om han ringer lr om han kommer hit med crossen så ni får veta vad som händer=)



TACK FÖR SVAR ni uppskattas verkligen=)

http://www1.garaget.org/gallery/archive/18384/325479_9uuh6z.jpg

För 2 veckor sen tvärdog hojen på banan (blixås). Har aldrig haft problem med mina hojar.
Hade ingen gnista...bytte tändboxen (satte i original),koppla ur dödarn,bytte stift,tändspole.

problemet låg vid generatorn. En lödning till en kabel hade släppt till spolarna.
Finns inte mycke kablar på hojarna så man blev inte klokare efter ett tag.

Istället för att köpa ny generator så finns det butiker som bygger om cross hojar till enduro så har dom generatorn över i lager ev. för en bra peng.. ett tips bara!

dj_padde
27 april 2008 · 1 813 Inlägg

har inte så mkt kablar på min då det inte e någon enduro utan en helt vanlig cross 125cc finns typ kablar till tändboxen och till stoppknappen hehe tongue så ännu mindre kablar på min tongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Hunter XBL: FOR mxHOLGE
27 april 2008 · 93 Inlägg

dj_padde skrev:
har inte så mkt kablar på min då det inte e någon enduro utan en helt vanlig cross 125cc finns typ kablar till tändboxen och till stoppknappen hehe tongue så ännu mindre kablar på min tongue

ja men kolla vad jag skrev

du har generator på din cross oxå. Lossa tändkåpan och kolla kablarna.
jag påstod inte att du körde en enduro för jag såg ju bilden!
kör själv en honda 250f och crf250x

GSI_TIC
27 april 2008 ·

mellan 2 privatpersoner finns där ingen lag om vad som gäller om den går sönder efter då köparen är inspektionsskyldig av grejen han skall köpa, och i detta tillfälle så har han inspekterat den, och godkännt den

alltså han kan inte göra något juridiskt sätt!


(har inte läst igenom hela tråden så vet inte om någon sagt detta innan, men om inget gjort det så säger jag det smile )


Mvh
Jonatan

Decibel
27 april 2008 · 2 911 Inlägg

GSI_TIC skrev:
mellan 2 privatpersoner finns där ingen lag om vad som gäller om den går sönder efter då köparen är inspektionsskyldig av grejen han skall köpa, och i detta tillfälle så har han inspekterat den, och godkännt den

alltså han kan inte göra något juridiskt sätt!


(har inte läst igenom hela tråden så vet inte om någon sagt detta innan, men om inget gjort det så säger jag det smile )


Mvh
Jonatan

Nu får du läsa på lite. Privatköp regleras i köplagen och den gäller till 100%, den går dock att delvis avtala bort.
Inspektionsansvaret är på köparen, men gäller bara de saker han möjligen kunnat upptäcka eller genom sin inspektion bör ha märkt.

Finns mycket att göra juridiskt efteråt.

Senast redigerat av Decibel (27 april 2008)

dj_padde
3 maj 2008 · 1 813 Inlägg

tack för alla svar.. men tror det har löst sig.. wink efter som han inte hört av sig sedan den såldes den dagen så har han nog fått igång maskinen igen;) ! var väl bara att han var ivrrig att köra och var då så svag i benen att han inte klarade att kicka igång den wink men dagen efter när han fick sova gott och vaknade och var stark i benen igen och gick ut å vips gav den en kick och den startade och han blev så lycklig att han inte har hoppat av den än och hunnit ringa mig igen och be om ursäkt för han hade gjort fel dagen innan wink!  så tror jag det ligger till just nu hahah .P

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang