Ljuduppgradering, Saab 9-3SS

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 april 2008 · 8 744 Inlägg

Hej! Tänkte uppgradera ljudet i min 9-3a då originalet inte är särskillt imponerande. Anläggningen som sitter i är SS2an, för tillfället med 2st 6x9or i hatthyllan kopplade till ett gammalt GAS slutsteg och ett par 4" kopplade direkt till stereon. Klart bätre ljud än orginal men vill ha mer, och bättre! Jag har kollat lite på Kickers DS serie samt JBLs GTO serie. Det är främst 6x9orna och 3,5"arna i instrumentbrädan jag vill byta.

Tanken är att byta ut 3,5" i instrumentbrädan och fortsätta köra dom på stereon direkt, inget steg därimellan alltså. 4"arna i hatthyllan ska plockas ur och 6x9orna bytas ut och kopplas om så bryggan med mellanregister och diskant går på stereon och "basen" på ett slusteg. Kommer även troligtvis bygga en låda under dom och kanske beroende på förslag använda hålet för 4"aren och sätta en basport där.

Jag lyssnar på lite allt möjligt, men mest elektronisk musik när jag åker bil, ofta då i Mp3 format så ljudkvalite är inte så jätteprioriterat, hällre grejer med bra tryck i, och gärna ganska så mjuk diskant. Dörrhögtalarna kommer troligtvis också att bytas ut lite senare, förslag mottages. Ska vara 5,25" midbas.

Så vad tycker ni, låter det som en bra ide och vilket märke verkar mest lämpligt för mig? Kan tänka mig att lägga strax över 1000kr på 6x9or och gärna så lite som möjligt på 3,5or. Kan hända att det även blir en baslåda senare, om pengar finns.


Ideér mottages gärna!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
larrenilsson
27 april 2008 · 61 Inlägg

Kan inte hjälpa dig på ljudfrågan tyvärr=/ Men jag vore tackasm om du vill tala om hur du gjorde för att koppla in allt detta antar att du fick bas till högtalarna i hatthyllan... Är i samma funderingar att byta ut sakerna i bilen och in med en baslåda men kommer att ta hjälp av brl med baslådan eftersom det är fiber i bilen villa inte pilla=).. tackar för svar

Mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 april 2008 · 8 744 Inlägg

Okej, inga problem. smile Att få signal till ett extra steg är inte så svårt, antingen så gör du som jag och löder in en lågnivå ingång på AMP1 (förutsätter att du har iaf SS2) eller så tar du en högnivåsignal från dörrhögtalarna  (förutsätter också SS2) och omvandlar den till lågnivå med en omvandlare. smile Sen så är det bara att koppla vidare och köra på!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
larrenilsson
28 april 2008 · 61 Inlägg

Okay sen drar du ström fårn batteriet då el ? Tänte på går det inte att ta och bara grena vidare från högtalarna i dörren och bak till högtalarna tex 6.9or el blir det för jobbigt åt det steget som sitter i..??? Är inte så jätte haj på att koppla ljud men nått jag gärna lär mej smile Tack för svaret smile

Senast redigerat av larrenilsson (28 april 2008)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 april 2008 · 8 744 Inlägg

Ström tar du från kotakten som sitter till vänster i skuffen och egentligen är till för Saabs eget steg för 6x9or. smile Det är avsäkrat för upp till 30A så det räcker till bra. Men du vill inte driva nå 6x9or på den signal som går ut till dörrhögtalarna, de gör ingen skillnad, däremot så kan du ta signalen till ett steg från dom. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
larrenilsson
29 april 2008 · 61 Inlägg

Okay kanske får testa det=) har du inga bilder på hur man tar ut strömmen där bak  el hur man gör kanske smile ? Får nog bli en lågnivås adapter isf smile vill inte chansa att löda in i amp utifall att det skulle gå snett smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 april 2008 · 8 744 Inlägg

Visst kan jag fixa bild om du vill det. smile https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/329682_elilxn.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
larrenilsson
29 april 2008 · 61 Inlägg

Ååå tack så mkt ska kuta ut och kolla direkt smile Sen är det bara att ta och sätta en lågnivås adapter på högtalar sladden från dörren ? Bli kanske att fixxa och dona med detta när man är lång ledig smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 april 2008 · 8 744 Inlägg

Jajjamensan, svårare än så är det inte. smile Eller om du har ett steg med högnivå in så behöver du ingen adapter häller, då är det bara att skarva sladdarna å köra direkt in på den. smile Men tänk på att du bara får ut frekvenser mellan 20/40-800Hz därifrån! Så du kommer inte få nåt mellanregister eller diskant från 6x9orna, bara bas. Men det är ju vad man vill ha å så med AS2an... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
larrenilsson
29 april 2008 · 61 Inlägg

Ja det är ju basen jag vill åt därbak liksom smile Enligt mej har dom vänt ljudet bakåfram basen fram och all diskant bak... Du får inget fel medelande om att du klippt kabeln därbak och skarvat på en ny ???

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 juni 2008 · 8 744 Inlägg

Hej igen! Har kommit vidare en bit i mitt bygge nu och ska till och peta i en baslåda. Lådan ska jag bygga själv, den ska vara rund och passa i reservhjulsbaljan (ska använda mig av skruven som finns där för reservhjulet till att skruva fast lådan) och basen kommer bli en JBL GTO1202D. Nu var det bara det att jag vet inte vilken volym jag ska ha på lådan? BRL rekommenderar en 33L sluten lådan, men det gör dom till iprincip alla 12" basar så det litar jag inte så mycket på. Dom data jag kan få fram är; Vas 97.8 liter, Fs 23Hz, Qts 0.44, BL 7.7, Qtc 0.87, F-3dB 40Hz. Jag lyssnar på det mesta och bilen den ska sitta i är en Saab 9-3SS (trådnamnet...), en sedan alltså. Lådan ska vara sluten.

Jag vore väldigt tacksam om nån med möjlighet kunde räkna ut rätt volym på en låda till den basen! Har själv inget program för det nämligen. så tack på förhand! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang