Boxar till 940 ltt med löstagbara chip???

Tobbe940
29 april 2008 · 155 Inlägg

Jag har hört att den så kallade "guldboxen" har löstagara chip men har även hört att det finns fler än dom som har löstagara chip? nummer 0227 400 207 eller 0227 400 219 är ju "guldbox" om jag har rätt?

Det är väl den boxen som sitter på höger sida på passagerar sidan där vid fötterna? :S

Min har 0280 000 962, är det så i den?

Mvh

Senast redigerat av Tobbe940 (29 april 2008)

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
jonas 740
29 april 2008 · 429 Inlägg

Du har ingen guldbox.
Guldboxen är "guld" färgad och din var väl svart?
De svarta tändboxarna har inte löst chipp.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Tobbe940
29 april 2008 · 155 Inlägg

Nej boxen var silver/grå och det stod Bosch på den. Sen stor de jetronic eller något liknande :S

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
TobbeTT
29 april 2008 · 948 Inlägg

Tobbe940 skrev:
Jag har hört att den så kallade "guldboxen" har löstagara chip men har även hört att det finns fler än dom som har löstagara chip? nummer 0227 400 207 eller 0227 400 219 är ju "guldbox" om jag har rätt?

Det är väl den boxen som sitter på höger sida på passagerar sidan där vid fötterna? :S nej det är bränsle boxen

tändningsboxen har du under rattstången under den kåpan

Min har 0280 000 962, är det så i den?

Mvh

Tobbe940
29 april 2008 · 155 Inlägg

Underbart tongue då skall jag kolla där ist big_smile

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
turbodeath
29 april 2008 · 2 452 Inlägg

962 vid passagerarsidan är bränsleboxen...alla bränsleboxar går att ta ut chipet på....men det som kallas guldbox sitter under rattstången....där har du vissa modeller som heter 169,175,207 och 219 dom är guldfärgade.....sen har du dessa med som är silverfärgade och chippbara med är 230,231,232 samnt ett par till.....fanns en svart med som är chippbar satt i dom tidiga turbobilarna 148....med grön text...på lappen...

döden kommer tillbaka
Tobbe940
29 april 2008 · 155 Inlägg

underbart! Det satt en "guldig" box där med nummer 0227 400 219 smile Tack för svar!

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
Tobbe940
29 april 2008 · 155 Inlägg

Tråden kan låsas smile

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ
Boostrider Försöker iaf
5 juni 2010 · 1 998 Inlägg

turbodeath skrev:
962 vid passagerarsidan är bränsleboxen...alla bränsleboxar går att ta ut chipet på....men det som kallas guldbox sitter under rattstången....där har du vissa modeller som heter 169,175,207 och 219 dom är guldfärgade.....sen har du dessa med som är silverfärgade och chippbara med är 230,231,232 samnt ett par till.....fanns en svart med som är chippbar satt i dom tidiga turbobilarna 148....med grön text...på lappen...

Drar upp tråden igen.
Har en svart tändbox med slutnr 148. Satt i en 945 från 95. Måste lappen va grön eller är de just 148 som gör att man kan byta chipp?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
240bns
6 juni 2010 · 1 008 Inlägg

148 boxen används på de flesta B230FT/FK som inte har guldbox.

Det där med färgen på på lappen har jag inte stött på, så jag vet inte, enklast och säkrast är ju att lossa de 4 skruvarna på gaveln och kolla om dotterkort/Eprom sitter där eller inte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2010 · 13 749 Inlägg

ingen 148 box har löstagbart chip oavsätt färg på lappen

men man kan så klart löda dit en hållare så kan man byta chippet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
240bns
9 juni 2010 · 1 008 Inlägg

Growe skrev:
ingen 148 box har löstagbart chip oavsätt färg på lappen

men man kan så klart löda dit en hållare så kan man byta chippet

Har du någon källa på detta??

Det är inte "bara" att löda dit en hållare, ett kretskort med ett motstånd, konding och en logikkrets behövs oxå, med en jumper talar du sedan om för processorn att den skall läsa från ditt Eprom istället för det inbyggda programmet i processorn.

Senast redigerat av 240bns (9 juni 2010)

Boostrider Försöker iaf
9 juni 2010 · 1 998 Inlägg

Enligt morsan som löder kretskort hela dagarna så skulle de tydligen inte va omöjligt.

Men jag köpte en 207 guldbox så nu är de problemt löst smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Sharky
9 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Har du grottat dig ner så pass djupt i hur Bosch har konstruerat dessa boxar så att du vet detta.

/Göran

240bns skrev:
med en jumper talar du sedan om för processorn att den skall läsa från ditt Eprom istället för det inbyggda programmet i processorn.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
240bns
9 juni 2010 · 1 008 Inlägg

Sharky skrev:
Har du grottat dig ner så pass djupt i hur Bosch har konstruerat dessa boxar så att du vet detta.

/Göran

240bns skrev:
med en jumper talar du sedan om för processorn att den skall läsa från ditt Eprom istället för det inbyggda programmet i processorn.

Inte så djupt, försöker bara hänga med i disskutionerna ang boxen på div forum.
Hi-Tuning säljer tydligen dotterkortet till boxarna oxå.
Tråd som berör ämnet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=149883

Sharky
9 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Jag tror jag har hittat vad jag tror är orginaltråden på Turbobricks. Och ja - det går.

Tyvärr har jag länken på jobbet. Postar den i morgon. Det här är ju kanon för dom som vill trimma LH2.4.

/Göran

240bns skrev:

Sharky skrev:
Har du grottat dig ner så pass djupt i hur Bosch har konstruerat dessa boxar så att du vet detta.

/Göran

240bns skrev:
med en jumper talar du sedan om för processorn att den skall läsa från ditt Eprom istället för det inbyggda programmet i processorn.

Inte så djupt, försöker bara hänga med i disskutionerna ang boxen på div forum.
Hi-Tuning säljer tydligen dotterkortet till boxarna oxå.
Tråd som berör ämnet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=149883

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
240bns
9 juni 2010 · 1 008 Inlägg

Ja precis, det var nog den tråden jag såg förut oxå, en snubbe som byggde dotterkort på labb-kort för att sedan etsa riktiga och vad jag kom ihåg så sålde han även dessa, kanske är dessa som Hi-tuning säljer rent uttav?

Sharky
10 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Här:

Turbobricks Chipping FAQ:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvoqq Lastbilsmekaniker
12 april 2011 · 5 150 Inlägg

turbodeath skrev:
962 vid passagerarsidan är bränsleboxen...alla bränsleboxar går att ta ut chipet på....men det som kallas guldbox sitter under rattstången....där har du vissa modeller som heter 169,175,207 och 219 dom är guldfärgade.....sen har du dessa med som är silverfärgade och chippbara med är 230,231,232 samnt ett par till.....fanns en svart med som är chippbar satt i dom tidiga turbobilarna 148....med grön text...på lappen...

Tidiga turbobilar är det för 940 eller 740 för har en 944 turbo -91 som jag skall trimma lite gäller det den kanske då att det kan vara 148 boxen i den då.

240bns
13 april 2011 · 1 008 Inlägg

Tidiga = 740 turbo-90, 940 turbo 91-92.
Samtliga bör ha standardbox -148 om det är B230FT.
Men som sagt, öppna gaveln på tändboxen så syns det direkt om den är utrustad med dottekort med chip/eprom.
Om inte så får man byta box eller komlettera sin box med dotterkort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang