20 000+ mil är det mycket för en golf III elelr håller motorn längre ?

timpa_
1 maj 2008 · 242 Inlägg

tja som rubriken lyder så undrar jag om 20 000+ mil är det mycket för en golf III eller håller motorn länge än ?  // Mvh Tim

Fredde88
1 maj 2008 · 56 Inlägg

beror väl helt på hur den är körd och servad

timpa_
1 maj 2008 · 242 Inlägg

Fredde88 skrev:
beror väl helt på hur den är körd och servad

jo det är klart men säg att det är bytt olja och så kanske varje år .. liksom hur långt brukar dom gå ungefär innan dom börjar krångla ?.

Skaune
1 maj 2008 ·

Den håller nog längre än så om den är välskött! en topp packning kan gå, en lyftare kan pajja, en vattenpump kan gå, men de e sällan en motor rasar helt! men inget e omöjligt! roll

Lardi SQ
1 maj 2008 · 1 343 Inlägg

fortfarande helt omöjligt att förutspå.. är bilen långkörd? dvs pendlarbil`? ungdom som haft eller 60+? finns mkt skit å andra bra oljer.. finns ungefär hur mkt som helst att säga utan att man kan veta miltalet..  men nej.. 20 är inte väldigt mkt.. borde rulla bra bit till om den är hyffsat skött!

Ljudnörd!
Wille90
1 maj 2008 · 104 Inlägg

Audi 100 kan ju gå typ 50000 utan större fel, Volksvagen är väll rätt lika

Skaune
1 maj 2008 ·

Wille90 skrev:
Audi 100 kan ju gå typ 50000 utan större fel, Volksvagen är väll rätt lika

men 100:an finns ju med olika motorer, o nån femma finns inte i golfarna! nån golf 3:a med 50.000 har jag aldrig sett! wink

xorox_88 Smack that ass!!
1 maj 2008 · 2 953 Inlägg

morsans golf3a har gått runt 27000 å den går fortfarande

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 maj 2008 · 10 427 Inlägg

Får väl kolla efter nån eventuell rost.
Tror inte att det är motorras som tar en äldre VW i första taget (bortsett från VR6? tongue)
Vet flera exempel på Golf II med över 20 000 mil som rullar fint.
Så Golf III borde ju inte vara sämre.

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
1 maj 2008 · 329 Inlägg

Lillebrors Golf III Variant 1,8i har rullat runt 36.000 mil. Är den servad som den skall tror jag den rullar väldigt långt!!

nicke_b2
1 maj 2008 · 266 Inlägg

Hade en golf 3-93, den hade gått 47 tusen när jag sålde den, gammal tidningsbil, mätaren börjar om vid 30000, så mätaren stod på 17 tusen! Tidningsbilar går hårt men denna gick, förutom att gassspjällsjpotensiometern var trasig så hade dålig tomgång! Men gick bra för att ha gått så långt....

Mvh Niclas

AntonK
1 maj 2008 · 208 Inlägg

Rent generellt *gäller typ alla bilar* så vid 20tusen så börjar dom klassiska småfelen komma. Men det är oftast slitagedelar som man måste byta förr eller senare. Så en VW Golf 3a som gått 20tusen betyder int att den är dålig. Stor del beror på hur alla förra ägarna har skött bilen. *service och sånt* Men enkelt är ju att bara lyssna på motorn. Knackar den *vilket inte är nå farligt* så är det dom hydrauliska lyftarna som är dåliga, vilkket betyder att man int har bytt motorolja när man ska göra det. *bildas sot och hindrar olja att komma till dom på tomgång* Men en bil ska inte stås på tomgång, en bil ska man ju köra med. smile Knackar den när man är ute och kör så kan man börja fundera om det kanske är nå annat som låter. Jobbar vägg i vägg med VW/Audi och sett många golf 2 och golf 3 som rullat 30tusen, även längre. *Min Golf 2 GTI 16V hade rullat nästan 27tusen* Så tycker du ska köpa den om allt annat ser bra ut. *VW Golf har ju lite rostproblem i gummilisterna runt rutorna och bagageluckan brukar det också vilja på att rosta på lite* Kör på det tycker jag, VW bilar är fina bilar.

Wrum!
Mangisen
1 maj 2008 · 1 035 Inlägg

sålde min golf nyss då hade den gått 26000 mil utan ett enda fel!
Köpte den när bilen gått 14000 mil för 3 år sedan.
Nästan enbart landsv körning och förbrukningen låg på 0.6 , med 1.8i motorn på 90hk.
Gjorde service enligt serviceboken och är en av de bästa bilarna jag haft!

engolf
1 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Axor skrev:

Wille90 skrev:
Audi 100 kan ju gå typ 50000 utan större fel, Volksvagen är väll rätt lika

men 100:an finns ju med olika motorer, o nån femma finns inte i golfarna! nån golf 3:a med 50.000 har jag aldrig sett! wink

Min förra Golf gick 45000 mil innan jag sålde den. Aldrig haft problem med motorn...
Växellådan måste jag byta en gång, plus annat smått, men motorn gick väl och fint.

Svar på din fråga hittar du in serviceboken.
Hur många och vilka ägare ha bilen haft?

Slarvigt skött = kan bli kostbart.

Det är inte tiden och miltalet som dödar en bil, det är ägaren som gör det...

Senast redigerat av engolf (1 maj 2008)

AntonK
2 maj 2008 · 208 Inlägg

engolf skrev:

Axor skrev:

Wille90 skrev:
Audi 100 kan ju gå typ 50000 utan större fel, Volksvagen är väll rätt lika

men 100:an finns ju med olika motorer, o nån femma finns inte i golfarna! nån golf 3:a med 50.000 har jag aldrig sett! wink

Min förra Golf gick 45000 mil innan jag sålde den. Aldrig haft problem med motorn...
Växellådan måste jag byta en gång, plus annat smått, men motorn gick väl och fint.

Svar på din fråga hittar du in serviceboken.
Hur många och vilka ägare ha bilen haft?

Slarvigt skött = kan bli kostbart.

Det är inte tiden och miltalet som dödar en bil, det är ägaren som gör det...

bra skrivet där.

Wrum!
BiggerDigger
2 maj 2008 · 288 Inlägg

Axor skrev:

Wille90 skrev:
Audi 100 kan ju gå typ 50000 utan större fel, Volksvagen är väll rätt lika

men 100:an finns ju med olika motorer, o nån femma finns inte i golfarna! nån golf 3:a med 50.000 har jag aldrig sett! wink

Nu ser du en som rullat 49000mil, Drar lite olja men inte så mycke att det stör.

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Mikas.jpg

Niklas1987 NO
3 maj 2008 · 2 182 Inlägg

En bil kan gå nästan hur långt som helst bara den ä välskött

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
timpa_
3 maj 2008 · 242 Inlägg

tackar för alla tips och svar big_smilebig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang