bilen går upp i väldigt hög temp!!

BTLulle
8 juni 2008 ·

Nä han har inte fel 100 grader är inte onormalt  om du står stilla eller kör sakta. Du har inte fel på termostaten utan gissar att det sitter fult med flugor och skit fram på kylaren, spola den från insidan så får du bort skiten. Fläktarna borde starta mellan 95-105 grader men det är då kylaren i nedrekant är det så jag motorn är lite varmare innan dom startar. Ställ bilen på tomgång och håll koll på tempmätaren fläktarna brukar starta då mätaren står i stort sett på det röda fältet om dom inte startar stäng inte av bilen utan slå på kupefläkten på max och skruva på full värme då kommer tempen att sjunka. Många skyndar sig att stänga av bilen när den blivit varm och det är inte så fiffigt alla gånger för om motorn är 105 grader och du skruvar av den så stiger tempen till säkert pungtvis i motorn till upp emot 150 grader och då kan ni ju förstå hur bra det är. Om ni tänker på det på sommaren så kan det stå en bil parkerad och när man passerar så startar kylfläkten fast bilen stått en stund avstängd, det är just för att tempen stiger i motorn sen man stängt av den.

MVH peter

Bjurran
8 juni 2008 · 41 Inlägg

Är du säker på att den verkligen är såpass varm? Kokar vattnet? Hade tidigare en Opel Omega som betedde sig på samma sätt, där jag kollade termostater, tempgivare, vattenpump, spolade kylsystem och krånglade men insåg till slut att det kanske skulle vara klokt att undersöka temperaturen i själva vattnet. Det visade sig ligga på 92 grader precis som den motorn skulle ha, även om motorn visade att den kokade.
Felet var oerhört simpelt och löste samtidigt mycket annat som ryckig gång osv, fel tomgång, hög bränsleförbrukning etc.
Det enda jag behövde var en meter 50 mm2 kabel, 2 kabelskor och att ansluta den mellan minus på batteriet och till motorblocket. det kostade knappt en hundring att åtgärda något jag bråkat med i flera veckor. Jag lärde en läxa efter detta och fick veta att många av de problem man har med bilarna helt enkelt kan bero på dåliga jordpunkter, då riktigt många av givarna på motorn mäter mot en jordpunkt.
Så, ett bra tips till er alla då ni troligtvis redan varit på Biltema och införskaffat ordentliga startkablar på 25 mm2, dessa kan vara oerhört bra verktyg vid felsökning...

Senast redigerat av Bjurran (8 juni 2008)

Backstroom
8 juni 2008 · 42 Inlägg

Bjurran skrev:
Är du säker på att den verkligen är såpass varm? Kokar vattnet? Hade tidigare en Opel Omega som betedde sig på samma sätt, där jag kollade termostater, tempgivare, vattenpump, spolade kylsystem och krånglade men insåg till slut att det kanske skulle vara klokt att undersöka temperaturen i själva vattnet. Det visade sig ligga på 92 grader precis som den motorn skulle ha, även om motorn visade att den kokade.
Felet var oerhört simpelt och löste samtidigt mycket annat som ryckig gång osv, fel tomgång, hög bränsleförbrukning etc.
Det enda jag behövde var en meter 50 mm2 kabel, 2 kabelskor och att ansluta den mellan minus på batteriet och till motorblocket. det kostade knappt en hundring att åtgärda något jag bråkat med i flera veckor. Jag lärde en läxa efter detta och fick veta att många av de problem man har med bilarna helt enkelt kan bero på dåliga jordpunkter, då riktigt många av givarna på motorn mäter mot en jordpunkt.
Så, ett bra tips till er alla då ni troligtvis redan varit på Biltema och införskaffat ordentliga startkablar på 25 mm2, dessa kan vara oerhört bra verktyg vid felsökning...

detta låter bekant det du säger..min bil går ryckigt  ibland och är trög säkert beroende på tomgången..bränsleförbrukningen är också väldigt hög.. så tippset är att dra en 50mm2 kabel från minus till motorblocket då?

Saab 9-3 Aero "MR cosmic" (2002)
Kortslutning
8 juni 2008 · 78 Inlägg

Bjurran skrev:
Är du säker på att den verkligen är såpass varm? Kokar vattnet? Hade tidigare en Opel Omega som betedde sig på samma sätt, där jag kollade termostater, tempgivare, vattenpump, spolade kylsystem och krånglade men insåg till slut att det kanske skulle vara klokt att undersöka temperaturen i själva vattnet. Det visade sig ligga på 92 grader precis som den motorn skulle ha, även om motorn visade att den kokade.
Felet var oerhört simpelt och löste samtidigt mycket annat som ryckig gång osv, fel tomgång, hög bränsleförbrukning etc.
Det enda jag behövde var en meter 50 mm2 kabel, 2 kabelskor och att ansluta den mellan minus på batteriet och till motorblocket. det kostade knappt en hundring att åtgärda något jag bråkat med i flera veckor. Jag lärde en läxa efter detta och fick veta att många av de problem man har med bilarna helt enkelt kan bero på dåliga jordpunkter, då riktigt många av givarna på motorn mäter mot en jordpunkt.
Så, ett bra tips till er alla då ni troligtvis redan varit på Biltema och införskaffat ordentliga startkablar på 25 mm2, dessa kan vara oerhört bra verktyg vid felsökning...

vadå kan man göra sådär på alla bilar???? isf skulle jag ha testat det pga att min är skum på mga sätt som start, bensin, tomgång ibl och ryck enstaka gång..

dabby född blåvit
8 juni 2008 · 624 Inlägg

Backstroom skrev:

Amazon_021 skrev:
Prova att spola ur hela kylsytemet ink värmesystemet å ha i nytt vatten med glykol..ps byt termostat.kolla så du får en sommartermostat.finns olika grader för sommar å vinter.

man kan alltså spola vatten på kylaren`?

Spola UR systemet, alltså köra igenom hela kylarsystemet med vatten.

Att spola vatten PÅ kylaren gör inte särskilt mycket annat än att kanske rengöra lite utvändigt wink

Drönirettab
8 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Kortslutning skrev:
vadå kan man göra sådär på alla bilar???? isf skulle jag ha testat det pga att min är skum på mga sätt som start, bensin, tomgång ibl och ryck enstaka gång..

Man kan väl säga som så att oavsett ifall man har en jättestor stereoanläggning eller att motorn går konstigt eller eventuellt andra mystiska saker, så lönar det sig alltid att se över hur jordningen är mellan batteri/kaross/motorblock.

Man har igen det vid senare tillfälle smile.

BTLulle
8 juni 2008 ·

dabby skrev:
Att spola vatten PÅ kylaren gör inte särskilt mycket annat än att kanske rengöra lite utvändigt.

Förmodar att du aldrig tittat på en kylare på en gammal bil, det sammlas massor med insekter utanpå en kylare så att spola den ren utvändigt ger mera än att spola den invändigt.

MVH Peter

Senast redigerat av BTLulle (8 juni 2008)

jocke_gronberg
7 december 2009 · 4 586 Inlägg

Backstroom skrev:

henkebenke skrev:
100 grader är typ normalt vid kökörningar, inget att vara nervös över. Se dock till att fläkten fungerar korrekt.

100grader? där måste jag nog säga att ja tror du har fel:P

hörde på verkstaden andledningnen till högtemp vid körning i låg fart är att termostaten sitter så långt ner att det tar en stund innan den öppnar. Inte alls farligt att åka med min audi 80 ligger på mellan 90-95 grader samt kan även gå upp till 100 ibland. Dom går upp högt på mätaren

jag ska dock byta tempgivaren då jag tror den är boven i dramat men som sagt tycker också mätaren ska ligga på 90 grader jämt men en sådan glädjemätare har bara vissa bilar. Då tempen stiger och sjunker hela tiden.

Senast redigerat av jocke_gronberg (7 december 2009)

te_wik Forummoderator
7 december 2009 · 12 813 Inlägg

Är ni osäkra på ifall mätaren visar rätt eller inte så gör som jag gjorde.
Jag köpte på biltema en mätare, givare och det som behövs och sedan lät jag mätaren vara under huven.

När originalmätaren stod på 100 grader, visade biltemamätaren lite drygt 90 grader.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/vartplaceradenna.jpg

Detta var alltså i felsökningssyfte och demonterades sedan när jag löst problemet. Vilket var en felande tempgivare.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jocke_gronberg
7 december 2009 · 4 586 Inlägg

te_wik skrev:
Är ni osäkra på ifall mätaren visar rätt eller inte så gör som jag gjorde.
Jag köpte på biltema en mätare, givare och det som behövs och sedan lät jag mätaren vara under huven.

När originalmätaren stod på 100 grader, visade biltemamätaren lite drygt 90 grader.
http://i536.photobucket.com/albums/ff32 … adenna.jpg

Detta var alltså i felsökningssyfte och demonterades sedan när jag löst problemet. Vilket var en felande tempgivare.



Mvh Tommy

tror det är billigare att köpa ny tempgivare än att köpa mätare,anslutning samt givare

te_wik Forummoderator
7 december 2009 · 12 813 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

te_wik skrev:
Är ni osäkra på ifall mätaren visar rätt eller inte så gör som jag gjorde.
Jag köpte på biltema en mätare, givare och det som behövs och sedan lät jag mätaren vara under huven.

När originalmätaren stod på 100 grader, visade biltemamätaren lite drygt 90 grader.
http://i536.photobucket.com/albums/ff32 … adenna.jpg

Detta var alltså i felsökningssyfte och demonterades sedan när jag löst problemet. Vilket var en felande tempgivare.



Mvh Tommy

tror det är billigare att köpa ny tempgivare än att köpa mätare,anslutning samt givare

Beror lite på vad det är för bil. Till min 2.3a kostar den drygt 800kr.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jocke_gronberg
7 december 2009 · 4 586 Inlägg

te_wik skrev:

jocke_gronberg skrev:

te_wik skrev:
Är ni osäkra på ifall mätaren visar rätt eller inte så gör som jag gjorde.
Jag köpte på biltema en mätare, givare och det som behövs och sedan lät jag mätaren vara under huven.

När originalmätaren stod på 100 grader, visade biltemamätaren lite drygt 90 grader.
http://i536.photobucket.com/albums/ff32 … adenna.jpg

Detta var alltså i felsökningssyfte och demonterades sedan när jag löst problemet. Vilket var en felande tempgivare.



Mvh Tommy

tror det är billigare att köpa ny tempgivare än att köpa mätare,anslutning samt givare

Beror lite på vad det är för bil. Till min 2.3a kostar den drygt 800kr.


Mvh Tommy

dyrt.

Spelar det något roll ifall man köper en termostat ifrån Möllerbil eller mekonomen?

te_wik Forummoderator
7 december 2009 · 12 813 Inlägg

De ska inte ha nån betydelse, termostaterna jag köpt från mekonomen har funkat klockrent hittils.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jocke_gronberg
8 december 2009 · 4 586 Inlägg

te_wik skrev:

jocke_gronberg skrev:

te_wik skrev:
Är ni osäkra på ifall mätaren visar rätt eller inte så gör som jag gjorde.
Jag köpte på biltema en mätare, givare och det som behövs och sedan lät jag mätaren vara under huven.

När originalmätaren stod på 100 grader, visade biltemamätaren lite drygt 90 grader.
http://i536.photobucket.com/albums/ff32 … adenna.jpg

Detta var alltså i felsökningssyfte och demonterades sedan när jag löst problemet. Vilket var en felande tempgivare.



Mvh Tommy

tror det är billigare att köpa ny tempgivare än att köpa mätare,anslutning samt givare

Beror lite på vad det är för bil. Till min 2.3a kostar den drygt 800kr.


Mvh Tommy

min kostade 165:- konstigt att din är så dyr. beställde ifrån skruvat.se

te_wik Forummoderator
8 december 2009 · 12 813 Inlägg

Jag har en sk multigivare som ger signaler till allt möjligt.. den är 4polig. Därför den är så dyr.


Mvh  Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jonTe
8 december 2009 · 5 710 Inlägg

Backstroom skrev:

henkebenke skrev:
100 grader är typ normalt vid kökörningar, inget att vara nervös över. Se dock till att fläkten fungerar korrekt.

100grader? där måste jag nog säga att ja tror du har fel:P

Ville bara göra ett medhåll på BTLulle:s kommentar på att vattnet minsann kan bli 100 grader under normal körning.
Visst är det så, vissa motorer kan bli 120 grader oxo utan att det är onormalt.
Grejjen är att det är ett slutet system och vid varm motor är det tryck i systemet.
Trycksatt vatten kokar inte vid 100 grader  utan över 100 grader. Hur mycket över beror på hur mycket trycket är.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jocke_gronberg
10 december 2009 · 4 586 Inlägg

Tycker min audi 80 blir bättre o bättre efter termostatbytet. Har aldrig varit med om att termostaten öppnar något tidigare efter det suttit ett tag i bilen

säkert bara något jag fått för mig

Senast redigerat av jocke_gronberg (10 december 2009)

jocke_gronberg
27 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Drar liv i denna tråd ingen. bytte termostat för 1 månad sen

bilen låg då på 92-95 grader hela tiden. Samt bilen blev snabbt varm

Men nu tar det längre tid innan bilen blir varm samt så ligger den nästan på 100 grader vid körning

När jag sedan står på tomgång så går tempmätaren snält ner till 90-91 grader

Sedan vi körning går den upp till 100 igen

Tycker själv det vara tvärs om. Att nämna så är vattnet nästan alltid kalt i expansionskärlet. När jag varvar mycket så kan det någon enstaka gång komma varmt vatten till expansionskärlet. Vid helt öppen termostat så går det runt till expansionskärlet

Senast redigerat av jocke_gronberg (27 januari 2010)

engolf
27 januari 2010 · 3 235 Inlägg

Vattnet ska ju cirkulera i systemet hela tiden med motorn igång. Har du bytt vattenpumpen?

jocke_gronberg
27 januari 2010 · 4 586 Inlägg

engolf skrev:
Vattnet ska ju cirkulera i systemet hela tiden med motorn igång. Har du bytt vattenpumpen?

vattenpumpen har jag inte rört

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang