Jaha då vart man dömd i rätten för att man körde över ett övergångssälle.

Fujifilm
5 maj 2008 · 53 Inlägg

De sjukaste av allt tex i storstaden sthlm. där går fotgängarna heltohållet på deras "rätt" Jag kör då en slambil. allt från stora till små trånga bakgator. där går folk bara. Dom bryr sig inte om de kommer en cykel lr en lastbil, dom bara går. Där e de ingen ögon kontakt inte. Men som sagt de sjukaste är att vissa människor har ju barn. och då barnvagnar. Det händer för ofta att dom bara går rakt ut i ett övergångsställe med barnvagnen FÖRST!

jag har vart me om en sådan. körde 45 på 50väg. vägde ca 20ton de står bilar parkerade på båda sidorna av vägen (en smal bakgata) o bara för att man sitter högt upp så ser man inte över alla bilar. rättvare va så ploppa en far ut med barnvagnen först. rakt bakom en bil.  och även om jag stog på bromsen så vätskan i tanken är ju inte direkt fast surrat. så de kommer ju ett skvalp på 5000liter o slår i främre tank väggen. o de förflyttar bilen ca 2meter från stillastående. men som ruttinerad förare så skicka jag i handbromsen, så stog ju still. men ändå. stryk ska dom fan ha. Han fick höra en hel rad vackra ord när adrenalinet pumpa.

FireTraXX DFFL
5 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Man får inte gå över övergångsställen hur som helst.
Det ska ske utan fara.

Är bilen en meter ifrån och kör i 50km/h då kan man fan inte räkna med att han ska hinna stanna.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Phaetoon
5 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Man kanske borde ändra zebralagen så att den bara gäller under dagen?
Sen så är det en felaktig uppgift att antalet dödade vid övergångsställen har ökat.
Dessa har minskat något. Typ med 2-3 döda...
Däremot har antalet allvarligt skadade vid övergångsställen ökat lavinartat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mortalis VW-nörd?
6 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Ja de där me att de skulle gälla dagtid låter ju inte helt fel faktiskt.

Soubee
6 maj 2008 ·

FireTraXX skrev:
haha, vilken kille.

dyraste sparken utan blod på skorna nånsin. :p

Haha true
Bra synd på bilen, rätt åt honom att han fick betala.
Jag har varit på väg att göra samma sak ett par gånger, fattar inte att det skall vara så jäkla svårt att använda reflex när det är så mörkt ute... hmm

C70
6 maj 2008 · 424 Inlägg

Phaetoon skrev:
Man kanske borde ändra zebralagen så att den bara gäller under dagen?

Det hade varit bra, men knappast hållbart!

Ska dagtid vara en speciell tid? eller ska man gå efter hur ljust det är bara? Vem avgör isåfall när det är tillräckligt ljust/mörkt?

Senast redigerat av C70 (6 maj 2008)

Mortalis VW-nörd?
6 maj 2008 · 4 332 Inlägg

C70 skrev:

Phaetoon skrev:
Man kanske borde ändra zebralagen så att den bara gäller under dagen?

Det hade varit bra, men knappast hållbart!

Ska dagtid vara en speciell tid? eller ska man gå efter hur ljust det är bara? Vem avgör isåfall när det är tillräckligt ljust/mörkt?

Mjo eftersom fotgängarna är så dumma så de inte kan se när en 1-5 tons fordon är 10cm ifrån dom och då inte inse att man inte bara kan klampa ut så lär de inte kunna säga när det är dagtid och nattid heller tyvärr...annars hade det ju funkat.
På samma sätt som vi bilister vet att helljus skall användas vid otillräcklig belysning. Synd bara på de där lemmingsen wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Fy fan va bra att idioten fick betala skadorna! Visst, jag stannar för fotgängare om dom är vid ett övergångsställe. Och jag tar faktiskt ögonkontakt om det är oövervakat, men när dom kliver rätt ut i gatan utan att se sig om tycker jag dom har gott för långt.

En kille traskade rätt i sidan på min bil i karlstad ifjol. Solglasögon och hörlurar. Badunk! Jag nitade och ur bilen for jag. Killen undrade varför jag stod där för. "Är du inte riktig?!" hojtade jag på bredaste värmländska.
han bara. "Vadå?" Han stod framåtlutad och plockade upp det som var kvar av brillorna.
"Jag har ju rätt att gå här." Inte mitt i gatan fattar du väl, du har nära på en billängd till övergångsstället därframme och där hade jag mer än gärna stannat för dig, inte här på dig!"Tänk om jag hade haft t.ex en sopbil! Då hade jag fan inte ens kunnat prata med dig nu"
Jag tog hans namn och adress, kollade hans leg för att vara säker. Det var på väg att bli solnedgång så jag kunde inte se om det blev några skador. Det syntes på honom att han blev mer och mer skraj också för han var kaxig till en början, men det avtog rätt fort.
För blir jag riktigt arg då är jag allt annat än trevlig. hmm
Särskilt om det är så nära att hända en hemsk olycka också.
Som tur var så fick varken killen eller bilen skador, men jag har en känsla av att han ser sig lite för nästa gång.

Borde vara lag på reflexer på fotgängare när det är mörkt ute

Senast redigerat av Irmscher Vectra (6 maj 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
melodic_death_metal
6 maj 2008 · 622 Inlägg

FireTraXX skrev:
Man får inte gå över övergångsställen hur som helst.
Det ska ske utan fara.

Är bilen en meter ifrån och kör i 50km/h då kan man fan inte räkna med att han ska hinna stanna.

precis. men det är då inte många fotgängare som är medvetna om det hmm

keno945
6 maj 2008 · 5 Inlägg

Hatar alla puckon som kliver ut för att dom tror att dom e okross bara på övergångstället..
Jag kör lastbil o har sett fler som kliver rakt ut framför en.. lastbilen väger 60ton o kommer i 50km/h o där går en människa på ungefär 85kg vad har denna dumma människa att sätta emot mot min lastbil o den stoppar inte på 20cm när 60ton trycker på bakom förarhytten.. säger bara de skärp er där ute pockon o tänk lite innan ni dör på ett övergångställe

gamlingen
6 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Igentligen tycker jag att topic är missvisande,,, De kan ju aldrig döma nån för att man kör över ett övergångsställe,, lol

Tompa_Vax Skogs Arbetare
6 maj 2008 · 413 Inlägg

är ju  nästan dessamma, men detta hände i tjänsten med en renault trafic, och detta är en skåpbil.
jag vart anklagad för att ha kört vårtslöst när en skulle gå över och jag kör över hans fot med bakhjulen och han slog i bakskärmen, nära på dragkroken, kan ju då bara säga att man vart friad, för när man kör och tittar i bakspegeln och hör ett bank i sidan och ser en gå in i bilen så är det inte normalt...

Men jag kan ju säga att man vart ju rejält förbannad på polisen som behandlade mej som en kriminel pundare...

Go For It!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang