Är jag dum i huvet? (skaffa jänk och bygga gatbil)

oumi "audiot"
6 maj 2008 · 287 Inlägg

Hejsan.

Jag börjar bli sugen att skaffa mig en gammal jänk, Camaro eller liknande, och skrämma upp denna till en rolig gatbil.  Idén är mkt pulver, bur och en varvräknare som inredning och registrerad för gatan presis som vanlig bil.. Jag är inte vad ni skulle kalla raggare eller liknande utan är mest sugen på för mkt pulver och en bil med attityd. Att det är enklare än att meka S2a är bara ett plus. wink
Självklart handlar detta om en sommarbil att åka runt lite med då och då.

Har ringt runt lite på annonserr men inte hittat ett projekt som riktigt passar idén men det borde gå att hitta.

Så frågan(orna) lyder, Är jag dum i huvudet som funderar på det här? Funkar detta stuk/Tror ni på idén? Är det förjävla svårt att besikta om man har glasfiberdelar i karross, bur och mycket pulver i en sån här gammal bil?

MVH

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
Gloremir hmmmm
6 maj 2008 · 1 094 Inlägg

nja allt beror ju på smaken av vad man gillar. personligen så¨gillar jag inte mkt jänkar bilar. dock beror det på vad för modell det är. gillar ju typ mach 1, bel air, camaro ss, sen är det väll en cool ide. dock vill jag poängtera att den ska helst se någerlunda orginal ut så folk skiter ner sig när dom försöjer rejsa.....  besiktning o så har jag faktiskt ingen aning om tongue

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Dirtymike
6 maj 2008 · 1 532 Inlägg

Gör det tycker jag. Finns knappt nån som gör det i vårat land!

Jeep J20 (1978)
oumi "audiot"
6 maj 2008 · 287 Inlägg

Gloremir skrev:
dock vill jag poängtera att den ska helst se någerlunda orginal ut så folk skiter ner sig när dom försöjer rejsa.....

Ja iden är väl att köra en enkel en-ton lack och i övrigt så diskret det går men man kan förmodligen inte undgå att höra eller så några småsaker ändå. Bygger man en sån så syns man förmodligen.

Turtleboy skrev:
Gör det tycker jag. Finns knappt nån som gör det i vårat land!

Ja nog är det roligt att vara lite egen ibland. Som sagt är den inte tänkt att byggas som någon raggarbil utan mer som vassa bilar var på 70talet.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Dum i huvet nej!! big_smile Bätre idé kan du inte få.. smile
Effekten beror på vad du ska utgå från för bil, och vad för motor den har. Finns så mycket att välja mellan.. Jag skulle vilja ha en Falcon '60 med en vass smallblock.. Det är coolt.
Jänkejärn blandat med gatbilar är bland det tuffaste jag vet. smile

Skulle du behöva veta lite mer om amerikanska bilar, modeller och deras motoralternativ får du gärna höra av dig, så hjälper jag gärna till.

MVH Thomas

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
TFkarlsson Varningar. 36
6 maj 2008 · 1 200 Inlägg

Jag tror på det där rakt igenom! Skulle bli stenhårt! Kör hårt

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Mackanol
6 maj 2008 · 2 079 Inlägg

satsa!

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
oumi "audiot"
6 maj 2008 · 287 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Dum i huvet nej!! big_smile Bätre idé kan du inte få.. smile
Effekten beror på vad du ska utgå från för bil, och vad för motor den har. Finns så mycket att välja mellan.. Jag skulle vilja ha en Falcon '60 med en vass smallblock.. Det är coolt.
Jänkejärn blandat med gatbilar är bland det tuffaste jag vet. smile

Skulle du behöva veta lite mer om amerikanska bilar, modeller och deras motoralternativ får du gärna höra av dig, så hjälper jag gärna till.

MVH Thomas

Ah, ok, jag får tacka så mkt i förväg, ska slänga iväg ett litet PM och undra lite (A)
Hmmn, roligt att det finns lite stöd och intresse för såna här byggen, blir bara mer och mer sugen.

Fortfarande ingen som har erfarenhet av att besikta gamla bilar med rejält med pulver?

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
Hmm.
6 maj 2008 ·

dum i huvudet?

tvärtom!! varför kom jag inte på det ? tongue

ang besiktningen: vore bäst å fråga de som jobbar inom ämnet för att få ett säkrare svar.... smile

Senast redigerat av Hmm. (6 maj 2008)

Danne_86
6 maj 2008 · 257 Inlägg

go for it! minns bara dom 2 muskelbilarna i ett race i F&F2 de e stenhårt!!!

oumi "audiot"
6 maj 2008 · 287 Inlägg

Hmm. skrev:
dum i huvudet?

tvärtom!! varför kom jag inte på det ? tongue

ang besiktningen: vore bäst å fråga de som jobbar inom ämnet för att få ett säkrare svar.... smile

Ahjo, det vore ju skönast med ett hyffsat rakt svar av någon med erfarenhet. Ingen? (A)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
terazzi
6 maj 2008 ·

SATSA wink varför ens tveka smile

Snoppen
6 maj 2008 · 543 Inlägg

Impala 66an på min sida är det ungefär 525hk i, det är bytt motor i den och lite andra smågrejer. smile

Edit ; Den går som ett skållat ollon cool

Senast redigerat av Snoppen (6 maj 2008)

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Phaetoon
6 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Varför inte? Jag skulle vilja ha en Camaro SS, en Pontiac GTO eller en Ford Mustang...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kesler
7 maj 2008 · 3 650 Inlägg

har faktiskt själv funderat på nåt liknande i framtiden=) tycker verkligen du ska satsa på det!

NxV ElectroRaggare
7 maj 2008 · 883 Inlägg

självklart!!

Besikningen är förlåtande på gamla bilar.
+ att v8:or är underbara motorer.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
NxV ElectroRaggare
7 maj 2008 · 883 Inlägg

Kom på nu att "självklart!!" inte betyder att du är dum i huvet, utan att detta är en skitbra ide cool hehe, blev lite fel lol

Senast redigerat av NxV (7 maj 2008)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
oumi "audiot"
7 maj 2008 · 287 Inlägg

Hmmn, roligt att det finns lite stöd för idén.

Till alla er som besiktar era gamla 500+ maskiner, hur går det? Det kan ju bli ett jävla liv om det är en nyare bil det är ett som är säkert. Funkar det att bara åka ned och se glad ut? Jag har inte någon speciell lust att regga om bilen.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
FL3JM Inga konstigheter
7 maj 2008 · 2 064 Inlägg

En gammal Corvette Stingray 69->73 är ju annars en bra start. smile

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
7 maj 2008 · 661 Inlägg

Otroligt bra idé tycker jag. Jänkebilar är de brutalaste o vackraste. smile ok nu kanske jag gick för långt bara för jag äger en Stang själv ...men seriöst. Det hade varit ett projekt jag hade följt. har en hel del sidor som jag kan rekmodera för styling o motor komponenter.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang