Är jag dum i huvet? (skaffa jänk och bygga gatbil)

aenfors
7 maj 2008 · 375 Inlägg

Låter som en jävligt bra ide! Tyvär så har ju gamla jänkare blivit läskigt dyra i inköp men delarna är fortfarande ganska billiga och utbudet är stort. och ska du inte ha någon inredning så tjänar du ju in några spänn där. Finns inget bättre än muskelbilar big_smile

Euroman
7 maj 2008 · 493 Inlägg

Tjo Min polares lärare har 1 amerikanare vet ej modell men vet att det är iallafall 1200hk eller vad den var tongue han har även byggt sådana med mindre hk kommer ej ihåg om han besiktigade men kan kolla upp det senare idag big_smile för och höra om det funkar med besiktningen big_smile

Instabil Med lem
7 maj 2008 · 164 Inlägg

Klart att det är en god ide'. Jag har rullat igenom min bil sen 94 utan några större problem .. och den är besiktad i det utförandet som jag har på bild.

Vad det gäller effekt så är det ju inte helt lätt för en besiktning man/kvinna att på gehör bedömma om det är för mycket pulver ?

sen finns det ju en annan lite fördel med gammla raggarbilar..bes vart annat år.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
7 maj 2008 · 887 Inlägg

Förstår inte hur du ens kan tveka!
Håller totalt med dom som säger att du ska satsa, för det gör även jag.
Har en Chevrolet Monza -75 som det byts saker rätt friskt på för tillfället.
Motorn är beställd, blir en V8, 5.7L, 350 istället för original V8, 4.2, 292. wink

Ny rem, m.m, m.m, m.m... kan bara inte bli dåligt.
Gamla jänkare är det ballaste som finns.

Satsa på en Chevrolet Camaro SS/RS (1969).
Kolla in "Stroker" här på Garaget.
Hans bil är min drömbil. (För gata)

Drömbil generellt är en Dodge Charger 69 med Hemimotor.. Men då snackar vi om mkt stålar för en bil i mkt fint skick..

Lycka till som innihelvete, sälj S2:an nu!

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
7 maj 2008 · 887 Inlägg

Här har du Stroker.
Filmer och bilder finns. smile

http://www.garaget.org/?car=60452

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
FireTraXX DFFL
7 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Nej, du är inte dum i huvudet. tongue

Jag hade gärna köpt en gammal muskelbilar och tvingat den att bli en riktig muskelbil.
Men så vet ju jag knappt hur man fyller på spolarvätska, så det kommer inte hända. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
dusty Living in the fastlane
7 maj 2008 · 2 616 Inlägg

gogogo mustang mach1

http://www.garaget.org/?car=75057&image=686369 hot hot hot

Senast redigerat av dusty (7 maj 2008)

Lardi SQ
7 maj 2008 · 1 343 Inlägg

satsa 110% på den ideen..  den är stenhård.. en camaro ss eller nån hemi cuda eller nått sånt mums!

Ljudnörd!
olds88
7 maj 2008 · 188 Inlägg

kör på den iden mannen, jag har länge varit inne på att bygga en -60, -70tals fullsize med lite pulver...var nära att jag köppte en fury III med 440 innan jag köppte 300an men jag fick japs tankar istället, men nån dag så blir det väl en 2dr fullsize med bigblock och en STOR roots blås på cool

Senast redigerat av olds88 (7 maj 2008)

Niklas1987 NO
7 maj 2008 · 2 182 Inlägg

Go for it smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
lelleman
7 maj 2008 · 129 Inlägg

bara att gasa tills det rasa med denna ide big_smile

roxe Jesus didn´† Tap
7 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Jag och far funderar på ett liknande projekt. Fast med en Cudá -70 med en 472 Hemi under huven. Skulle vara kul som fan att följa dig i ett sådant projekt och hämta insperation. Pappa Har gjort liknande saker förut med en kompressormatad 462 i en Camaro RS -69. Hoppas du gör verklighet av detta.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
the_storm90
7 maj 2008 · 89 Inlägg

pro touring kallas d la när man bygger så som ja tror du menar:P.....o d e såå jävla snyggt;P

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
the_storm90
7 maj 2008 · 89 Inlägg

roxe skrev:
Jag och far funderar på ett liknande projekt. Fast med en Cudá -70 med en 472 Hemi under huven. Skulle vara kul som fan att följa dig i ett sådant projekt och hämta insperation. Pappa Har gjort liknande saker förut med en kompressormatad 462 i en Camaro RS -69. Hoppas du gör verklighet av detta.

är den reggad me kompressor??

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Hee-Maan
7 maj 2008 · 3 113 Inlägg

bara köra på bysen wink

Semper Fi
dabby född blåvit
7 maj 2008 · 624 Inlägg

Den här tråden är ganska så exakt min framtida dröm smile

blacken
7 maj 2008 ·

oumi skrev:
Hejsan.

Jag börjar bli sugen att skaffa mig en gammal jänk, Camaro eller liknande, och skrämma upp denna till en rolig gatbil.  Idén är mkt pulver, bur och en varvräknare som inredning och registrerad för gatan presis som vanlig bil.. Jag är inte vad ni skulle kalla raggare eller liknande utan är mest sugen på för mkt pulver och en bil med attityd. Att det är enklare än att meka S2a är bara ett plus. wink
Självklart handlar detta om en sommarbil att åka runt lite med då och då.

Har ringt runt lite på annonserr men inte hittat ett projekt som riktigt passar idén men det borde gå att hitta.

Så frågan(orna) lyder, Är jag dum i huvudet som funderar på det här? Funkar detta stuk/Tror ni på idén? Är det förjävla svårt att besikta om man har glasfiberdelar i karross, bur och mycket pulver i en sån här gammal bil?

MVH

Jag kan bara säga en sak, "there is no substitute, too cubik inch!!" coolsmile

ventohuan Fartdåre!
7 maj 2008 · 592 Inlägg

De e inte korkad! Ja har samma dröm! Ska ha en Camaro -71 e tanken med mycket pulver. Har allt klart i huvet hur de ska va o se ut men de saknas ju lite deg! Så kör HÅRT med ditt projekt!!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
oumi "audiot"
8 maj 2008 · 287 Inlägg

Jag får tacka så hemskt mycket för alla sköna tips och all uppskattning, det är förbaskat roligt att se att det finns folk som diggar det. Det ska bli spännande att se vad folk tycker om en sån här bil som inte används som "raggarbil" utan mer som lekmaskin.


Hmmn, vi får se hur det blir, det är inte alls omöjligt att detta blir något som kommer hända i framtiden
Till alla som undrar ungefär hur det blir så kan jag gissa på något följande

Camaro 67-71 (förmodligen 71)
Rejält med pulver
Bur + 1-2 stolar + ratt + varvräknare som inredning
Lätta bilen så mycket det går (inom rimliga gränser)
Rejäla bromsar, ev lite mer spännande hjulupphängning men det får bli senare.
SVART eller ORANGE.
Besiktad precis som vanligt på bilprovningen utan att skruva (alltför mkt) innan.

Det är väl ungefär som idén ser ut nu men som de flesta vet när det gäller bilbyggande så har man ingen aning om vart man hamnar förrens man är färdig. Förhoppningsvis blir idén färdigställd.

Ni som har motortips att rekommendera får gärna tipsa, man är dum om man inte frågar dom som vet.
Jag är ute efter en maskin som inte nödvändigtvis behöver vara förbaskat stor (med jänkemått mätt)
men ändå går att plocka en del kraft ur. Några 1000 hästar är inte nödvändigt snarare 4-5-600.
Ett litet plus om det är lätt att bygga så man kan varva lite (menar mycket smile )
Small/bigblock osv.
350, 383, större?
Toppar kammar förgasare?

MVH Johan

Senast redigerat av oumi (8 maj 2008)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
olds88
8 maj 2008 · 188 Inlägg

oumi skrev:
Jag får tacka så hemskt mycket för alla sköna tips och all uppskattning, det är förbaskat roligt att se att det finns folk som diggar det. Det ska bli spännande att se vad folk tycker om en sån här bil som inte används som "raggarbil" utan mer som lekmaskin.


Hmmn, vi får se hur det blir, det är inte alls omöjligt att detta blir något som kommer hända i framtiden
Till alla som undrar ungefär hur det blir så kan jag gissa på något följande

Camaro 67-71 (förmodligen 71)
Rejält med pulver
Bur + 1-2 stolar + ratt + varvräknare som inredning
Lätta bilen så mycket det går (inom rimliga gränser)
Rejäla bromsar, ev lite mer spännande hjulupphängning men det får bli senare.
SVART eller ORANGE.
Besiktad precis som vanligt på bilprovningen utan att skruva (alltför mkt) innan.

Det är väl ungefär som idén ser ut nu men som de flesta vet när det gäller bilbyggande så har man ingen aning om vart man hamnar förrens man är färdig. Förhoppningsvis blir idén färdigställd.

Ni som har motortips att rekommendera får gärna tipsa, man är dum om man inte frågar dom som vet.
Jag är ute efter en maskin som inte nödvändigtvis behöver vara förbaskat stor (med jänkemått mätt)
men ändå går att plocka en del kraft ur. Några 1000 hästar är inte nödvändigt snarare 4-5-600.
Ett litet plus om det är lätt att bygga så man kan varva lite.
Small/bigblock osv.
350, 383, större?
Toppar kammar förgasare?

MVH Johan

låter som som ett hyfsat bra recept, till camaron så ska det finnas skivbromskonvertering(kostar en slant(läs kring 35k om jag minns någorlunda rätt) men det kan det vara värt om det ska busas på gatorna). ska det lättas så rekomenderar jag RP glasfiber, där hittar du det mesta i plast till det mesta wink
varför inte svart OCH orange cool
ska du inte ha ut mer än 4-600 så tycker jag att du ska köra på en smallblock, 350in har billiga delar och det är lättare att hitta delar till än b20 nuförtiden
ska det varva så ska den roterande massan i motorn lättas, alltså lättare svänghjul, remskivor, kolvar, stakar och vev=kostar lite men det är det ju värt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang